Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa
Sylabus przedmiotu Projektowanie dróg kolejowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie dróg kolejowych | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bartosz Budziński <Bartosz.Budzinski@zut.edu.pl>, Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka i Fizyka |
W-2 | Geometria wykreślna |
W-3 | Budownictwo komunikacyjne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie wiedzy i nabycie umiejętności posługiwania się wybranymi programami komputerowymi, wspomagającymi decyzje projektowe w budownictwie oraz wyrobienie w sobie umiejętności oceny otrzymanych wyników |
C-2 | Nabycie wiedzy i opanowanie umiejętności projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz dokonywania oceny proponowanych rozwiązań |
C-3 | Nabycie umiejętności odczytywania i wykonywania podstawowych rysunków drogowych (planu, profilu porzecznego i przekrojów poprzecznych) w środowisku wybranych programów CAD |
C-4 | Nabycie umiejętności poprawnego wyboru narzędzia lub metody do rozwiązywania problemów projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz umięjętności ich rozwiązywania |
C-5 | Nabycie wiedzy o podstawowych obiektach drogowych oraz umiejętności rozpoznawania poznanych obiektów i dokonywania ich klasyfikacji oraz zestawianie obciążeń działających na obiekty budowlane |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | 1P. Wprowadzenie do projektowania linii kolejowej w planie. Poznawanie programów komputerowych wspomagających projektowanie. Nauka odczytu map geodezyjnych z wykorzystaniem CAD | 2 |
T-P-2 | 2P. Projektowanie planu linii kolejowej | 10 |
T-P-3 | 3P. Przekroje poprzeczne | 2 |
T-P-4 | 4P. Projektowanie dowiązań linii kolejowej do istniejących dróg. | 6 |
T-P-5 | 5P. Proektowanie profilu podłużnego | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia wstępne. Klasyfikacja linii kolejowej pod względem ich przeznaczenia i pod względem technicznym. | 2 |
T-W-2 | Kształt linii kolejowej w planie. | 8 |
T-W-3 | Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych. | 4 |
T-W-4 | Skrajnia kolejowa. Opory ruchu pociągów. Nawierzchnia kolejowa. | 2 |
T-W-5 | Przejazdy kolejowe i skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi. | 4 |
T-W-6 | Profil podłużny. | 6 |
T-W-7 | Tabela robót ziemnych. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | wykonanie projektu | 46 |
A-P-3 | przygotowanie projektu do zaliczenia | 6 |
82 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 26 |
A-W-2 | praca samodzielna i zaznajamianie się z poznanymi wiadomościami o projektowaniu linii kolejowych | 23 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-W-4 | zaliczenie wykładów | 4 |
68 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda projektów |
M-4 | metody programowane z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie sprawdzianu pisemnego |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL04_W01 Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych. Umie analitycznie rozwiązać postawione problemy z dziedziny projektowania linii kolejowych. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu i budowie linii kolejowych oraz o cyklu życia obiektów budowlanych.. | B_1A_W10, B_1A_W11, B_1A_W07, B_1A_W13 | — | — | C-2, C-4, C-5 | T-P-1, T-P-3, T-P-5, T-P-4, T-P-2, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
B_1A_S1/D/DUL04_W02 Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie linii kolejowych, a także zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych. Zna podstawowe zasady przygotowania rysunku i wydruku planu linii kolejowej, jej profilu podłużnego i przekrojów normalnych w środowisku wybranych programów CA | B_1A_W02, B_1A_W10, B_1A_W11, B_1A_W07 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-P-1, T-P-3, T-P-5, T-P-4, T-P-2, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL04_U01 Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej, planując i analizując rozważany problem. Potrafi klasyfikować poznane obiekty inżynierskie na liniach kolejowych, a także obciążenia działające na nie. | B_1A_U01, B_1A_U08 | — | — | C-2, C-4 | T-P-3, T-P-5, T-P-4, T-P-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
B_1A_S1/D/DUL04_U02 Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej. Potrafi, wykorzystując różne programy komputerowe, analizować i ocenić różne warunki potrzebne w projektowaniu linii kolejowych. Potrafi zaprojektować elementy linii kolejowej i odczytać (wykorzystując CAD) podstawowe rysunki planu, profilu i przekroju linii kolejowej, równocześnie zestawiając odpowiednią dokumentację graficzną projektu i realizacji zadania projektowego | B_1A_U01, B_1A_U05, B_1A_U06, B_1A_U11, B_1A_U19, B_1A_U08 | — | — | C-2, C-3, C-1, C-4 | T-P-1, T-P-3, T-P-5, T-P-4, T-P-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL04_K01 Rozumie skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko. Rozumie rolę odpowiedzialności za wyniki swoich obliczeń i za zapewnienie bezpieczeństwa w swoich działaniach inżynierskich | B_1A_K01, B_1A_K04 | — | — | C-2, C-4 | T-P-3, T-P-5, T-P-4, T-P-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-7 | M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL04_W01 Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych. Umie analitycznie rozwiązać postawione problemy z dziedziny projektowania linii kolejowych. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu i budowie linii kolejowych oraz o cyklu życia obiektów budowlanych.. | 2,0 | Student nie umie samodzielnie rozwiązywać problemów z zakresu projektowania linii kolejowych |
3,0 | Student umie minimalnie samodzielnie rozwiązywać problemy z zakresu projektowania linii kolejowych | |
3,5 | Student umie samodzielnie w sposób podstawowy prozwiązywać problemy z zakresu projektowania linii kolejowych, po wyjaśnieniach i pomocy prowadzącego | |
4,0 | Student umie samodzielnie w sposób podstawowy rozwiązywać problemy z zakresu projektowania linii kolejowych | |
4,5 | Student umie samodzielnie dobrze rozwiązywać problemy z zakresu projektowania linii kolejowych | |
5,0 | Student umie samodzielnie bardzo dobrze rozwiązywać problemy z zakresu projektowania linii kolejowych | |
B_1A_S1/D/DUL04_W02 Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie linii kolejowych, a także zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych. Zna podstawowe zasady przygotowania rysunku i wydruku planu linii kolejowej, jej profilu podłużnego i przekrojów normalnych w środowisku wybranych programów CA | 2,0 | Student nie umie samodzielnie przygotować rysunku i wydruku |
3,0 | Student umie w sposób minimalny samodzielnie przygotować rysunki i wydruk | |
3,5 | Student umie w sposób więcej niż minimalny samodzielnie przygotować rysunki i wydruk | |
4,0 | Student umie w sposób podstawowy samodzielnie przygotować rysunki i wydruk | |
4,5 | Student umie dobrze samodzielnie przygotować rysunki i wydruk | |
5,0 | Student umie bardzo dobrze samodzielnie przygotować rysunki i wydruk |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL04_U01 Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej, planując i analizując rozważany problem. Potrafi klasyfikować poznane obiekty inżynierskie na liniach kolejowych, a także obciążenia działające na nie. | 2,0 | Student nie potrafi zaprojektować samodzielnie podstawowych elementów linii kolejowej |
3,0 | Student potrafi w sposób minimalny zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej | |
3,5 | Student potrafi minimalnie zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej | |
4,0 | Student potrafi zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej | |
4,5 | Student potrafi dobrze zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej | |
B_1A_S1/D/DUL04_U02 Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej. Potrafi, wykorzystując różne programy komputerowe, analizować i ocenić różne warunki potrzebne w projektowaniu linii kolejowych. Potrafi zaprojektować elementy linii kolejowej i odczytać (wykorzystując CAD) podstawowe rysunki planu, profilu i przekroju linii kolejowej, równocześnie zestawiając odpowiednią dokumentację graficzną projektu i realizacji zadania projektowego | 2,0 | Student nie potrafi dobrać samodzielnie odpowiednich metod i nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie |
3,0 | Student bardzo słabo potrafi dobrać odpowiednie metody, ale nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie | |
3,5 | Student potrafi w sposób więcej niż minimalny dobrać odpowiednie metody i nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie | |
4,0 | Student potrafi dobrać odpowiednie metody i stara się samodzielnie rozwiązać postawione zadanie | |
4,5 | Student potrafi dobrać odpowiednie metody i potrafi rozwiązać samodzielnie postawione zadanie | |
5,0 | Student potrafi dobrać odpowiednie metody i potrafi bardzo dobrze rozwiązać samodzielnie postawione zadanie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL04_K01 Rozumie skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko. Rozumie rolę odpowiedzialności za wyniki swoich obliczeń i za zapewnienie bezpieczeństwa w swoich działaniach inżynierskich | 2,0 | Student nie rozumie zagadnień związanych z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko |
3,0 | Student minimalnie rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko | |
3,5 | Student więcej niż minimalnie rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko | |
4,0 | Student tylko w sposób podstawowy rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko | |
4,5 | Student dobrze rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko | |
5,0 | Student bardzo dobrze rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko |
Literatura podstawowa
- Sołowczuk A., Podstawy dróg kolejowych, Wydawnictwa Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1999
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10.09.1998 r. w sprawie „warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie”, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej nr 151/1998 poz. 987, Warszawa., 1998
- Alicja Sołowczuk, Witryna internetowa: droga.zut.edu.pl – bieżąca aktualizacja podstrony „kolej"
Literatura dodatkowa
- Sysak J., Drogi kolejowe, PWN, Warszawa, 1982
- Flaga K., Kumaniecka A., Rudnicki A., Sołowczuk A., Mosty świata II – wyprawa naukowo-dydaktyczna Chiny 2009, Wydawnictwa Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki, Kraków, 2010
- Sołowczuk A., Zrównoważone projektowanie górnych przejść przyjaznych zwierzętom, Wydawnictwa ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2019