Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Geologia inżynierska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geologia inżynierska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Cyprian Seul <Cyprian.Seul@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Leszek Kaszubowski <Leszek.Kaszubowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,62egzamin
laboratoriaL2 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem form geomorfologicznych i profili litogenetycznych na tle przeglądu procesów endo- i egzogenicznych.
C-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych
C-3Zrozumienie przez studentów roli prawa w procesie inwestycyjnym w budownictwie, ze szczególnym uwzględnieniem styku geologii inżynierskiej i geotechniki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Makroskopowe rozpoznawanie głównych minerałów i skał6
T-L-2Rozpoznawanie makroskopowe gruntów gruboziarnistych, drobnoziarnistych i oragnicznych zgodnie z ISO4
T-L-3Parametry geologiczno-inżynierskie dla gruntów mineralnych i organicznych2
T-L-4Ocena terenu na podstawie Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski2
T-L-5Wykonanie przekroju geologicznego / kolokwium zaliczeniowe1
15
wykłady
T-W-1Geologia i geologia inżynierska - definicje. Nauki geologiczne i pokrewne. Literatura. Wszechświat - Układ Słoneczny - Ziemia. Geosfery. Obieg materii w przypowierzchniowych sferach ziemi. Morfogenetyczna działalność sił wewnętrznych (procesy endogeniczne). Tektonika płyt. Geosynkliny. Orogenezy. Izostazja. Epejrogeneza. Trzęsienia ziemi. Procesy magmowe. Wulkanizm. Fałdy, uskoki. Głowne jednostki tektoniczne Polski. Tabela stratygraficzna.2
T-W-2Minerały skałotwórcze. Skały magmowe. Wietrzenie, denudacja, procesy zachodzące na stoku.2
T-W-3Rzeka. Koryto. Łożysko. Ruch wody rzecznej. Erozja i transport rzeczny. Rzeka meandrująca, a roztokowa.2
T-W-4Akumulacja rzeczna. Stożki napływowe, delty, równiny aluwialne. Typy dolin rzecznych. Terasy rzeczne. Przełomy. Metody badań osadów rzecznych.2
T-W-5Formy międzydolinne. Cykle geomorfologiczne. Rozwój rzeźby w obszarach o różnej budowie. Skały osadowe. Zjawiska krasowe. Rzeźba eoliczna (erozja - transport - akumulacja). Torfowiska. Wybrzeża morskie. Metamorfizm.2
T-W-6Rodzaje lodowców. Erozja i transport lodowcowy. Akumulacyjna działalność lodowców: moreny, kemy, drumliny. Działalność wód lodowcowych: ozy. Krajobraz lodowcowy i polodowcowy. Pradoliny. Zlodowacenia plejstoceńskie na terenie Polski. Deglacjacja lobu Odry. Holocen.2
T-W-7Geologia inżynierska a geotechnika. Zagadnienia prawne.2
T-W-8Badania geologiczno - inżynierskie: Wizja terenu, kartowanie geologiczne. Prace geodezyjne (tyczenie, niwelacja, GPS). Wiercenia: cele i metody.2
T-W-9Wody podziemne i ich obserwacje w otworze. Badania makroskopowe. Klasyfikacje gruntów według różnych norm.2
T-W-10Wykopy badawcze, odkrywki fundamentu. Badania terenowe in-situ; sondowania dynamiczne i statyczne. Sondowania obrotowe i wkręcane. Zastosowanie poszczególnych rodzajów sondowań.2
T-W-11Badania terenowe in-situ; badania presjometryczne. Opis metody i sprzętu. Uzyskiwane parametry. Korelacje. Jakość badań presjometrycznych. Dylatometr.2
T-W-12Badania terenowe in-situ; badania presjometryczne - program "Presjometr 2.0". Projektowanie na podstawie wyników badań presjometrycznych.2
T-W-13Badania laboratoryjne2
T-W-14Programowanie badań.2
T-W-15Zasady dokumentowania wyników badań.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie samodzielne do zajęć labolatoryjnych5
A-L-3przygotowanie samodzielne do sprawdzianu zaliczeniowego10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do egzaminu28
A-W-3udział w egzaminie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metody praktyczne (pokaz)
M-3metody praktycze (ćwiczenia laboratoryjne)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/B/04_W01
Student ma potrafić wskazać metody badawcze pozwalające na ustalenie własności fizykomechanicznych podłoża (wykłady 10 - 13).
B_1A_W02, B_1A_W03C-2T-W-8, T-W-9, T-L-3M-1, M-3S-1
B_1A_S1/B/04_W02
Student powinien rozumieć zasady tworzenia map i przekrojów geologiczno - inżynierskich (geotechnicznych) i korzystania z nich, jak również sposoby wykonywania prostych prac geodezyjnych (wykłady 7, 8 i 15)
B_1A_W02, B_1A_W03C-2T-W-8, T-L-4M-2S-1
B_1A_S1/B/04_W03
Student powinien umieć scharakteryzować sposoby ustalania cech mechanicznych gruntów i opisać te cechy (wykłady 10 - 13).
B_1A_W02C-2T-W-15, T-L-2, T-L-5, T-L-3M-2, M-3S-1
B_1A_S1/B/04_W04
Student powinien potrafić wymienić i scharakteryzować podstawowe normy budowlane dotyczące geotechniki, podstawowe metody fudamentowania i technologie wzmacniania podłoża, jak również prawidłowego prowadzenia prac ziemnych i fundamentowych (wykłady 7 - 13).
B_1A_W09C-1, C-2T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1
B_1A_S1/B/04_W05
Student powinien rozumieć zachowanie się wody w podłożu gruntowym, objaśnić sposoby przedstawiania zjawisk hydrogeologicznych w dokumentacji geologiczno - inżynierskiej (geotechnicznej) i znać sposoby radzenia sobie z obecnością wody w strefie robót ziemnych. Student powinien potrafić opisać sposoby kontroli jakości wód podziemnych w aspekcie możliwych odpowierzchniowych zanieczyszczeń antropogenicznych (wykłady 9 i 10).
B_1A_W20C-1, C-2T-W-8, T-W-9, T-L-4M-1, M-2S-1
B_1A_S1/B/04_W06
Student powinien znać i opisać najnowsze metody badawcze stosowane w geotechnice (wykłady 8 - 13).
B_1A_W23C-2T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-L-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/B/04_U01
Student powinien potrafić dobierać właściwe metody badawcze i umieć posłużyć się ich wynikami, aby uzyskać parametry pozwalające rozwiązać dany problem geotechniczny i projektować fudamenty (wykłady 10 - 13).
B_1A_U08C-2T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-14, T-L-5M-1, M-2S-1
B_1A_S1/B/04_U02
Student powinien umieć analizować różne formy (mapy, przekroje, profile) graficznego przedstawiania budowy geologicznej, warunków geologiczno - inżynierskich i hydrogeologicznych oraz procesów (zagrożeń) geologicznych i znać sposoby przeciwdziałania tym zagrożeniom. Student powinien potrafić stosować terminologię geologicznczną, geomorfologiczną i geotechniczną, a w razie potrzeby wspomagać się technologiami informatycznymi (wszystkie wykłady).
B_1A_U11, B_1A_U22C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-12, T-W-14, T-W-15, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1
B_1A_S1/B/04_U03
Student powinien potrafić interpretować i koordynować treści zapisów prawa geologicznego i prawa budowlanego w zakresie geotechniki (wykład 7).
B_1A_U16C-3T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/B/04_K01
Student ma świadomość, iż nauka nie jest dana raz na zawsze, lecz jest procesem wymagającym aktywnej postawy osoby, która z niej korzysta. We wszystkich wykładach akcentowano aspekt postępu w naukach geologicznych i geotechnice. Treść szeregu z nich wskazywała na możliwy wpływ działalnosci człowieka na środowisko wodno - gruntowe. Student powinien mieć świadomość potrzeby nie dopuszczania do takich sytuacji.
B_1A_K02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-7M-1S-1
B_1A_S1/B/04_K02
Wykłady, w których omawiano sposób prowadzenia badań polowych oraz robót ziemnych zawierały aspekt bezpieczeństwa pracy.
B_1A_K06C-2, C-3T-W-7, T-W-10M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/B/04_W01
Student ma potrafić wskazać metody badawcze pozwalające na ustalenie własności fizykomechanicznych podłoża (wykłady 10 - 13).
2,0
3,0rozumie sens metod badawczych i potrafi je krótko opisać
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/B/04_W02
Student powinien rozumieć zasady tworzenia map i przekrojów geologiczno - inżynierskich (geotechnicznych) i korzystania z nich, jak również sposoby wykonywania prostych prac geodezyjnych (wykłady 7, 8 i 15)
2,0
3,0Rozumie treści map i przekrojów
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/B/04_W03
Student powinien umieć scharakteryzować sposoby ustalania cech mechanicznych gruntów i opisać te cechy (wykłady 10 - 13).
2,0
3,0Zna nazwy mechanicznych cech gruntu
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/B/04_W04
Student powinien potrafić wymienić i scharakteryzować podstawowe normy budowlane dotyczące geotechniki, podstawowe metody fudamentowania i technologie wzmacniania podłoża, jak również prawidłowego prowadzenia prac ziemnych i fundamentowych (wykłady 7 - 13).
2,0
3,0Potrafi wymienić najważniejsze normy geotechniczne
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/B/04_W05
Student powinien rozumieć zachowanie się wody w podłożu gruntowym, objaśnić sposoby przedstawiania zjawisk hydrogeologicznych w dokumentacji geologiczno - inżynierskiej (geotechnicznej) i znać sposoby radzenia sobie z obecnością wody w strefie robót ziemnych. Student powinien potrafić opisać sposoby kontroli jakości wód podziemnych w aspekcie możliwych odpowierzchniowych zanieczyszczeń antropogenicznych (wykłady 9 i 10).
2,0
3,0Potrafi rozróżnić różne objawy wód podziemnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/B/04_W06
Student powinien znać i opisać najnowsze metody badawcze stosowane w geotechnice (wykłady 8 - 13).
2,0
3,0Wymieni 2 - 3 metody badawcze w geotechnice.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/B/04_U01
Student powinien potrafić dobierać właściwe metody badawcze i umieć posłużyć się ich wynikami, aby uzyskać parametry pozwalające rozwiązać dany problem geotechniczny i projektować fudamenty (wykłady 10 - 13).
2,0
3,0Wymieni 1 metodę badawczą w aspekcie jej zastosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/B/04_U02
Student powinien umieć analizować różne formy (mapy, przekroje, profile) graficznego przedstawiania budowy geologicznej, warunków geologiczno - inżynierskich i hydrogeologicznych oraz procesów (zagrożeń) geologicznych i znać sposoby przeciwdziałania tym zagrożeniom. Student powinien potrafić stosować terminologię geologicznczną, geomorfologiczną i geotechniczną, a w razie potrzeby wspomagać się technologiami informatycznymi (wszystkie wykłady).
2,0
3,0Przedstawi 1 formę graficzną przedstawiającą warunki geologiczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/B/04_U03
Student powinien potrafić interpretować i koordynować treści zapisów prawa geologicznego i prawa budowlanego w zakresie geotechniki (wykład 7).
2,0
3,0Wymieni podstawowe akty prawne w geologii i budownictwie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/B/04_K01
Student ma świadomość, iż nauka nie jest dana raz na zawsze, lecz jest procesem wymagającym aktywnej postawy osoby, która z niej korzysta. We wszystkich wykładach akcentowano aspekt postępu w naukach geologicznych i geotechnice. Treść szeregu z nich wskazywała na możliwy wpływ działalnosci człowieka na środowisko wodno - gruntowe. Student powinien mieć świadomość potrzeby nie dopuszczania do takich sytuacji.
2,0
3,0Potrafi przewidziec skutki zanieczyszczeń środowiska wodno-gruntowego
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/B/04_K02
Wykłady, w których omawiano sposób prowadzenia badań polowych oraz robót ziemnych zawierały aspekt bezpieczeństwa pracy.
2,0
3,0Zna podstawowe zasady BHP podczas prac terenowych i laboratoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. W. Mizerski, Geologia dynamiczna, PWN, Warszawa, 2006
  2. M. Klimaszewski, Geomorfologia, PWN, Warszawa, 1978
  3. M. Książkiewicz, Geologia dynamiczna, Wyd. Geologiczne, Warszawa, 1968
  4. Z. Glazer, W. Malinowski, Geologia inżynierska i geotechnika dla inżynierów budownictwa, PWN, Warszawa, 1991
  5. R.R. Kaczyński, Warunki geologiczno-inżynierskie na obszarze Polski, PIG - PIB, Warszawa, 2017, 1

Literatura dodatkowa

  1. R. Coufal, R. Racinowski, Zarys hydrogeologii dla studentów kierunków budownictwo wodne i inżynieria środowiska, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
  2. R. Racinowski, R. Coufal, Geologia inżynierska, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, 1999
  3. M. Tarnawski, Geotechniczne przyczyny awarii budowlanych, Zapol, Szczecin, 2011
  4. C. Seul, Skład ziarnowy osadów pylasto-ilastych Ziemi Wedela Jarlsberga (Spitsbergen), ZUTw Szczecinie, WBiA, KG, Szczecin, czerwiec 2017, 2017, Regionalne Problemy Inżynierii Środowiska (red. Z. Meyer), s. 5 -15
  5. Seul C., Warunki geologiczno - inżynierskie na obszarze strefy krawędziowej Wzgórz Warszewskich, Annales UMCS, Lublin, 2015, LXX, Z. 2, s. 9 - 25

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Makroskopowe rozpoznawanie głównych minerałów i skał6
T-L-2Rozpoznawanie makroskopowe gruntów gruboziarnistych, drobnoziarnistych i oragnicznych zgodnie z ISO4
T-L-3Parametry geologiczno-inżynierskie dla gruntów mineralnych i organicznych2
T-L-4Ocena terenu na podstawie Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski2
T-L-5Wykonanie przekroju geologicznego / kolokwium zaliczeniowe1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geologia i geologia inżynierska - definicje. Nauki geologiczne i pokrewne. Literatura. Wszechświat - Układ Słoneczny - Ziemia. Geosfery. Obieg materii w przypowierzchniowych sferach ziemi. Morfogenetyczna działalność sił wewnętrznych (procesy endogeniczne). Tektonika płyt. Geosynkliny. Orogenezy. Izostazja. Epejrogeneza. Trzęsienia ziemi. Procesy magmowe. Wulkanizm. Fałdy, uskoki. Głowne jednostki tektoniczne Polski. Tabela stratygraficzna.2
T-W-2Minerały skałotwórcze. Skały magmowe. Wietrzenie, denudacja, procesy zachodzące na stoku.2
T-W-3Rzeka. Koryto. Łożysko. Ruch wody rzecznej. Erozja i transport rzeczny. Rzeka meandrująca, a roztokowa.2
T-W-4Akumulacja rzeczna. Stożki napływowe, delty, równiny aluwialne. Typy dolin rzecznych. Terasy rzeczne. Przełomy. Metody badań osadów rzecznych.2
T-W-5Formy międzydolinne. Cykle geomorfologiczne. Rozwój rzeźby w obszarach o różnej budowie. Skały osadowe. Zjawiska krasowe. Rzeźba eoliczna (erozja - transport - akumulacja). Torfowiska. Wybrzeża morskie. Metamorfizm.2
T-W-6Rodzaje lodowców. Erozja i transport lodowcowy. Akumulacyjna działalność lodowców: moreny, kemy, drumliny. Działalność wód lodowcowych: ozy. Krajobraz lodowcowy i polodowcowy. Pradoliny. Zlodowacenia plejstoceńskie na terenie Polski. Deglacjacja lobu Odry. Holocen.2
T-W-7Geologia inżynierska a geotechnika. Zagadnienia prawne.2
T-W-8Badania geologiczno - inżynierskie: Wizja terenu, kartowanie geologiczne. Prace geodezyjne (tyczenie, niwelacja, GPS). Wiercenia: cele i metody.2
T-W-9Wody podziemne i ich obserwacje w otworze. Badania makroskopowe. Klasyfikacje gruntów według różnych norm.2
T-W-10Wykopy badawcze, odkrywki fundamentu. Badania terenowe in-situ; sondowania dynamiczne i statyczne. Sondowania obrotowe i wkręcane. Zastosowanie poszczególnych rodzajów sondowań.2
T-W-11Badania terenowe in-situ; badania presjometryczne. Opis metody i sprzętu. Uzyskiwane parametry. Korelacje. Jakość badań presjometrycznych. Dylatometr.2
T-W-12Badania terenowe in-situ; badania presjometryczne - program "Presjometr 2.0". Projektowanie na podstawie wyników badań presjometrycznych.2
T-W-13Badania laboratoryjne2
T-W-14Programowanie badań.2
T-W-15Zasady dokumentowania wyników badań.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie samodzielne do zajęć labolatoryjnych5
A-L-3przygotowanie samodzielne do sprawdzianu zaliczeniowego10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do egzaminu28
A-W-3udział w egzaminie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/04_W01Student ma potrafić wskazać metody badawcze pozwalające na ustalenie własności fizykomechanicznych podłoża (wykłady 10 - 13).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
B_1A_W03Wie, jak definiuje się odwzorowania kartograficzne oraz jakie są podstawowe prace geodezyjne w budownictwie
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych
Treści programoweT-W-8Badania geologiczno - inżynierskie: Wizja terenu, kartowanie geologiczne. Prace geodezyjne (tyczenie, niwelacja, GPS). Wiercenia: cele i metody.
T-W-9Wody podziemne i ich obserwacje w otworze. Badania makroskopowe. Klasyfikacje gruntów według różnych norm.
T-L-3Parametry geologiczno-inżynierskie dla gruntów mineralnych i organicznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3metody praktycze (ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0rozumie sens metod badawczych i potrafi je krótko opisać
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/04_W02Student powinien rozumieć zasady tworzenia map i przekrojów geologiczno - inżynierskich (geotechnicznych) i korzystania z nich, jak również sposoby wykonywania prostych prac geodezyjnych (wykłady 7, 8 i 15)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
B_1A_W03Wie, jak definiuje się odwzorowania kartograficzne oraz jakie są podstawowe prace geodezyjne w budownictwie
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych
Treści programoweT-W-8Badania geologiczno - inżynierskie: Wizja terenu, kartowanie geologiczne. Prace geodezyjne (tyczenie, niwelacja, GPS). Wiercenia: cele i metody.
T-L-4Ocena terenu na podstawie Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie treści map i przekrojów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/04_W03Student powinien umieć scharakteryzować sposoby ustalania cech mechanicznych gruntów i opisać te cechy (wykłady 10 - 13).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych
Treści programoweT-W-15Zasady dokumentowania wyników badań.
T-L-2Rozpoznawanie makroskopowe gruntów gruboziarnistych, drobnoziarnistych i oragnicznych zgodnie z ISO
T-L-5Wykonanie przekroju geologicznego / kolokwium zaliczeniowe
T-L-3Parametry geologiczno-inżynierskie dla gruntów mineralnych i organicznych
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne (pokaz)
M-3metody praktycze (ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna nazwy mechanicznych cech gruntu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/04_W04Student powinien potrafić wymienić i scharakteryzować podstawowe normy budowlane dotyczące geotechniki, podstawowe metody fudamentowania i technologie wzmacniania podłoża, jak również prawidłowego prowadzenia prac ziemnych i fundamentowych (wykłady 7 - 13).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W09Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem form geomorfologicznych i profili litogenetycznych na tle przeglądu procesów endo- i egzogenicznych.
C-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych
Treści programoweT-W-7Geologia inżynierska a geotechnika. Zagadnienia prawne.
T-W-8Badania geologiczno - inżynierskie: Wizja terenu, kartowanie geologiczne. Prace geodezyjne (tyczenie, niwelacja, GPS). Wiercenia: cele i metody.
T-W-10Wykopy badawcze, odkrywki fundamentu. Badania terenowe in-situ; sondowania dynamiczne i statyczne. Sondowania obrotowe i wkręcane. Zastosowanie poszczególnych rodzajów sondowań.
T-L-5Wykonanie przekroju geologicznego / kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metody praktyczne (pokaz)
M-3metody praktycze (ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wymienić najważniejsze normy geotechniczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/04_W05Student powinien rozumieć zachowanie się wody w podłożu gruntowym, objaśnić sposoby przedstawiania zjawisk hydrogeologicznych w dokumentacji geologiczno - inżynierskiej (geotechnicznej) i znać sposoby radzenia sobie z obecnością wody w strefie robót ziemnych. Student powinien potrafić opisać sposoby kontroli jakości wód podziemnych w aspekcie możliwych odpowierzchniowych zanieczyszczeń antropogenicznych (wykłady 9 i 10).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W20Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem form geomorfologicznych i profili litogenetycznych na tle przeglądu procesów endo- i egzogenicznych.
C-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych
Treści programoweT-W-8Badania geologiczno - inżynierskie: Wizja terenu, kartowanie geologiczne. Prace geodezyjne (tyczenie, niwelacja, GPS). Wiercenia: cele i metody.
T-W-9Wody podziemne i ich obserwacje w otworze. Badania makroskopowe. Klasyfikacje gruntów według różnych norm.
T-L-4Ocena terenu na podstawie Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozróżnić różne objawy wód podziemnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/04_W06Student powinien znać i opisać najnowsze metody badawcze stosowane w geotechnice (wykłady 8 - 13).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W23Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych
Treści programoweT-W-10Wykopy badawcze, odkrywki fundamentu. Badania terenowe in-situ; sondowania dynamiczne i statyczne. Sondowania obrotowe i wkręcane. Zastosowanie poszczególnych rodzajów sondowań.
T-W-11Badania terenowe in-situ; badania presjometryczne. Opis metody i sprzętu. Uzyskiwane parametry. Korelacje. Jakość badań presjometrycznych. Dylatometr.
T-W-12Badania terenowe in-situ; badania presjometryczne - program "Presjometr 2.0". Projektowanie na podstawie wyników badań presjometrycznych.
T-W-14Programowanie badań.
T-L-3Parametry geologiczno-inżynierskie dla gruntów mineralnych i organicznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wymieni 2 - 3 metody badawcze w geotechnice.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/04_U01Student powinien potrafić dobierać właściwe metody badawcze i umieć posłużyć się ich wynikami, aby uzyskać parametry pozwalające rozwiązać dany problem geotechniczny i projektować fudamenty (wykłady 10 - 13).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych
Treści programoweT-W-8Badania geologiczno - inżynierskie: Wizja terenu, kartowanie geologiczne. Prace geodezyjne (tyczenie, niwelacja, GPS). Wiercenia: cele i metody.
T-W-9Wody podziemne i ich obserwacje w otworze. Badania makroskopowe. Klasyfikacje gruntów według różnych norm.
T-W-10Wykopy badawcze, odkrywki fundamentu. Badania terenowe in-situ; sondowania dynamiczne i statyczne. Sondowania obrotowe i wkręcane. Zastosowanie poszczególnych rodzajów sondowań.
T-W-11Badania terenowe in-situ; badania presjometryczne. Opis metody i sprzętu. Uzyskiwane parametry. Korelacje. Jakość badań presjometrycznych. Dylatometr.
T-W-13Badania laboratoryjne
T-W-14Programowanie badań.
T-L-5Wykonanie przekroju geologicznego / kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wymieni 1 metodę badawczą w aspekcie jej zastosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/04_U02Student powinien umieć analizować różne formy (mapy, przekroje, profile) graficznego przedstawiania budowy geologicznej, warunków geologiczno - inżynierskich i hydrogeologicznych oraz procesów (zagrożeń) geologicznych i znać sposoby przeciwdziałania tym zagrożeniom. Student powinien potrafić stosować terminologię geologicznczną, geomorfologiczną i geotechniczną, a w razie potrzeby wspomagać się technologiami informatycznymi (wszystkie wykłady).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem form geomorfologicznych i profili litogenetycznych na tle przeglądu procesów endo- i egzogenicznych.
C-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych
C-3Zrozumienie przez studentów roli prawa w procesie inwestycyjnym w budownictwie, ze szczególnym uwzględnieniem styku geologii inżynierskiej i geotechniki
Treści programoweT-W-1Geologia i geologia inżynierska - definicje. Nauki geologiczne i pokrewne. Literatura. Wszechświat - Układ Słoneczny - Ziemia. Geosfery. Obieg materii w przypowierzchniowych sferach ziemi. Morfogenetyczna działalność sił wewnętrznych (procesy endogeniczne). Tektonika płyt. Geosynkliny. Orogenezy. Izostazja. Epejrogeneza. Trzęsienia ziemi. Procesy magmowe. Wulkanizm. Fałdy, uskoki. Głowne jednostki tektoniczne Polski. Tabela stratygraficzna.
T-W-2Minerały skałotwórcze. Skały magmowe. Wietrzenie, denudacja, procesy zachodzące na stoku.
T-W-3Rzeka. Koryto. Łożysko. Ruch wody rzecznej. Erozja i transport rzeczny. Rzeka meandrująca, a roztokowa.
T-W-4Akumulacja rzeczna. Stożki napływowe, delty, równiny aluwialne. Typy dolin rzecznych. Terasy rzeczne. Przełomy. Metody badań osadów rzecznych.
T-W-5Formy międzydolinne. Cykle geomorfologiczne. Rozwój rzeźby w obszarach o różnej budowie. Skały osadowe. Zjawiska krasowe. Rzeźba eoliczna (erozja - transport - akumulacja). Torfowiska. Wybrzeża morskie. Metamorfizm.
T-W-6Rodzaje lodowców. Erozja i transport lodowcowy. Akumulacyjna działalność lodowców: moreny, kemy, drumliny. Działalność wód lodowcowych: ozy. Krajobraz lodowcowy i polodowcowy. Pradoliny. Zlodowacenia plejstoceńskie na terenie Polski. Deglacjacja lobu Odry. Holocen.
T-W-7Geologia inżynierska a geotechnika. Zagadnienia prawne.
T-W-8Badania geologiczno - inżynierskie: Wizja terenu, kartowanie geologiczne. Prace geodezyjne (tyczenie, niwelacja, GPS). Wiercenia: cele i metody.
T-W-9Wody podziemne i ich obserwacje w otworze. Badania makroskopowe. Klasyfikacje gruntów według różnych norm.
T-W-10Wykopy badawcze, odkrywki fundamentu. Badania terenowe in-situ; sondowania dynamiczne i statyczne. Sondowania obrotowe i wkręcane. Zastosowanie poszczególnych rodzajów sondowań.
T-W-11Badania terenowe in-situ; badania presjometryczne. Opis metody i sprzętu. Uzyskiwane parametry. Korelacje. Jakość badań presjometrycznych. Dylatometr.
T-W-13Badania laboratoryjne
T-W-12Badania terenowe in-situ; badania presjometryczne - program "Presjometr 2.0". Projektowanie na podstawie wyników badań presjometrycznych.
T-W-14Programowanie badań.
T-W-15Zasady dokumentowania wyników badań.
T-L-4Ocena terenu na podstawie Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski
T-L-2Rozpoznawanie makroskopowe gruntów gruboziarnistych, drobnoziarnistych i oragnicznych zgodnie z ISO
T-L-5Wykonanie przekroju geologicznego / kolokwium zaliczeniowe
T-L-1Makroskopowe rozpoznawanie głównych minerałów i skał
T-L-3Parametry geologiczno-inżynierskie dla gruntów mineralnych i organicznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metody praktyczne (pokaz)
M-3metody praktycze (ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przedstawi 1 formę graficzną przedstawiającą warunki geologiczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/04_U03Student powinien potrafić interpretować i koordynować treści zapisów prawa geologicznego i prawa budowlanego w zakresie geotechniki (wykład 7).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U16Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie przez studentów roli prawa w procesie inwestycyjnym w budownictwie, ze szczególnym uwzględnieniem styku geologii inżynierskiej i geotechniki
Treści programoweT-W-7Geologia inżynierska a geotechnika. Zagadnienia prawne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wymieni podstawowe akty prawne w geologii i budownictwie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/04_K01Student ma świadomość, iż nauka nie jest dana raz na zawsze, lecz jest procesem wymagającym aktywnej postawy osoby, która z niej korzysta. We wszystkich wykładach akcentowano aspekt postępu w naukach geologicznych i geotechnice. Treść szeregu z nich wskazywała na możliwy wpływ działalnosci człowieka na środowisko wodno - gruntowe. Student powinien mieć świadomość potrzeby nie dopuszczania do takich sytuacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem form geomorfologicznych i profili litogenetycznych na tle przeglądu procesów endo- i egzogenicznych.
C-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych
C-3Zrozumienie przez studentów roli prawa w procesie inwestycyjnym w budownictwie, ze szczególnym uwzględnieniem styku geologii inżynierskiej i geotechniki
Treści programoweT-W-1Geologia i geologia inżynierska - definicje. Nauki geologiczne i pokrewne. Literatura. Wszechświat - Układ Słoneczny - Ziemia. Geosfery. Obieg materii w przypowierzchniowych sferach ziemi. Morfogenetyczna działalność sił wewnętrznych (procesy endogeniczne). Tektonika płyt. Geosynkliny. Orogenezy. Izostazja. Epejrogeneza. Trzęsienia ziemi. Procesy magmowe. Wulkanizm. Fałdy, uskoki. Głowne jednostki tektoniczne Polski. Tabela stratygraficzna.
T-W-7Geologia inżynierska a geotechnika. Zagadnienia prawne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi przewidziec skutki zanieczyszczeń środowiska wodno-gruntowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/04_K02Wykłady, w których omawiano sposób prowadzenia badań polowych oraz robót ziemnych zawierały aspekt bezpieczeństwa pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych
C-3Zrozumienie przez studentów roli prawa w procesie inwestycyjnym w budownictwie, ze szczególnym uwzględnieniem styku geologii inżynierskiej i geotechniki
Treści programoweT-W-7Geologia inżynierska a geotechnika. Zagadnienia prawne.
T-W-10Wykopy badawcze, odkrywki fundamentu. Badania terenowe in-situ; sondowania dynamiczne i statyczne. Sondowania obrotowe i wkręcane. Zastosowanie poszczególnych rodzajów sondowań.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe zasady BHP podczas prac terenowych i laboratoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0