Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy inżynierii ruchu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy inżynierii ruchu | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Jurczak <Robert.Jurczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bartosz Budziński <Bartosz.Budzinski@zut.edu.pl>, Robert Jurczak <Robert.Jurczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie przedmiotu "Budownictwo komunikacyjne" |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość metodyki pomiarów i badań ruchu stosowanej w analizach ruchu drogowego |
C-2 | Znajomość metodyki obliczania przepustowości i oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej |
C-3 | Umiejętność obliczania przepustowości dróg i skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Omówienie i przykłady obliczeń przepustowości skrzyżowań bez sygnalizacji – interpretacja uzyskanych wyników | 10 |
T-A-2 | Zapoznanie się z różnymi przykładami prognozowania ruchu | 5 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Pomiar natężenia ruchu na skrzyżowaniu bez sygnalizacji świetlnej | 6 |
T-P-2 | Charakterystyka parkowania | 4 |
T-P-3 | Przepustowość i ocena warunków ruchu na drodze pozamiejskiej | 5 |
T-P-4 | Przepustowość i ocena warunków ruchu na skrzyżowaniu bez sygnalizacji | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka użytkowników dróg. Zjawiska na styku opony z jezdnią - aquaplaning, współczynnik przyczepności. Pojazd jako źródło hałasu | 1 |
T-W-2 | Pomiary i badania ruchu - cele, rodzaje i zastosowanie. Natężenie ruchu. Generalny pomiar ruchu | 2 |
T-W-3 | Pomiar prędkości jazdy i podróży. Badania parkowania | 1 |
T-W-4 | Prognoza ruchu | 1 |
T-W-5 | Przepustowość i warunki ruchu na dwupasowych drogach dwukierunkowych | 1 |
T-W-6 | Przepustowość i warunki ruchu na drogach wielopasowych | 1 |
T-W-7 | Przepustowość i warunki ruchu na skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej | 6 |
T-W-8 | Oznakowanie dróg i ulic - funkcje, wymagania i zasady projektowania. Charakterystyka ruchu pieszego | 1 |
T-W-9 | Bezpieczeństwo ruchu drogowego i sposoby jego poprawy | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 28 |
A-P-2 | Pomiar natężenia ruchu na skrzyżowaniu | 2 |
A-P-3 | Samodzielna realizacja zadań projektowych | 10 |
A-P-4 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 4 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu | 1 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-W-4 | Udział w zaliczeniu | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
M-3 | Ćwiczenia audytoryjne: zajęcia z wykorzystaniem prezentacji przykładowych obliczeń i interpretacji uzyskanych wyników oraz treści zadań indywidualnych do rozwiązania przez studentów na zajęciach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie projektów |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych na podstawie sprawdzenia zadań indywidualnych rozwiązanych przez studentów na zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL07_W01 Zna i rozumie podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej | B_1A_W07, B_1A_W13 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-2, T-W-4, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL07_U01 Oblicza przepustowość i ocenia warunki ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej stosując właściwe metody oraz przygotowuje sprawozdania, raporty z wykonanych obliczeń i pomiarów | B_1A_U05, B_1A_U10, B_1A_U19, B_1A_U08 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL07_K01 Jest świadomy znaczenia pomiarów i badań ruchu, obliczeń oraz zorganizowany i odpowiedzialny za bezpieczeństwo w czasie wykonywania pomiarów, a także potrafi pracować w zespole | B_1A_K03, B_1A_K04 | — | — | C-3 | T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL07_W01 Zna i rozumie podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie podstawowych zagadnień w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej |
3,0 | Student pobieżnie zna podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej, ale już tylko niektóre z nich rozumie | |
3,5 | Student zna podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej, ale dalej wszystkich nie rozumie | |
4,0 | Student dobrze zna i rozumie podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej | |
4,5 | Student więcej niż dobrze zna i rozumie podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna i rozumie podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL07_U01 Oblicza przepustowość i ocenia warunki ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej stosując właściwe metody oraz przygotowuje sprawozdania, raporty z wykonanych obliczeń i pomiarów | 2,0 | Student nie umie obliczać przepustowości i nie potrafi ocenić warunków ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji oraz nie potrafi przygotować sprawozdań, raportów z wykonanych obliczeń i pomiarów |
3,0 | Student umie obliczać przepustowość, ale wymaga nadzoru. Nie potrafi uzasadnić wyboru zastosowanej metody. Potrafi ocenić warunki ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji, ale nie umie ich zinterpretować. Potrafi przygotować w miarę poprawne sprawozdania, raporty z wykonanych obliczeń i pomiarów | |
3,5 | Student umie obliczać przepustowość, ale wymaga nadzoru. Umie czasami uzasadnić wybór zastosowanej metody. Potrafi ocenić warunki ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji oraz czasami je zinterpretować. Potrafi przygotować w miarę poprawne sprawozdania, raporty z wykonanych obliczeń i pomiarów, ale wymaga podpowiedzi | |
4,0 | Student umie obliczać przepustowość i potrafi oceniać warunki ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej oraz je zinterpretować. Umie uzasadnić wybór zastosowanej metody. Potrafi również przygotować poprawne sprawozdania, raporty z wykonanych obliczeń i pomiarów | |
4,5 | Student umie obliczać przepustowość i potrafi dobrze ocenić warunki ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej oraz je zinterpretować. Umie uzasadnić wybór zastosowanej metody. Potrafi dobrze przygotować sprawozdania, raporty z wykonanych obliczeń i pomiarów | |
5,0 | Student umie obliczać przepustowość i potrafi bardzo dobrze ocenić warunki ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej oraz je zinterpretować. Umie zawsze uzasadnić wybór zastosowanej metody. Potrafi bardzo dobrze przygotować sprawozdania, raporty z wykonanych obliczeń i pomiarów |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL07_K01 Jest świadomy znaczenia pomiarów i badań ruchu, obliczeń oraz zorganizowany i odpowiedzialny za bezpieczeństwo w czasie wykonywania pomiarów, a także potrafi pracować w zespole | 2,0 | Student nie ma świadomości znaczenia pomiarów i badań ruchu, obliczeń, a także nie potrafi ich zorganizować. Nie potrafi pracować w zespole |
3,0 | Student ma minimalną świadomość znaczenia pomiarów i badań ruchu, obliczeń, a także nie potrafi ich przeprowadzić. Ma minimalną świadomość bezpieczeństwa własnego i całego zespołu w trakcie pomiarów i badań ruchu oraz rozumie potrzebę pracy w zespole | |
3,5 | Student ma poczucie świadomości znaczenia pomiarów i badań ruchu, obliczeń, a także nie potrafi ich przeprowadzić. Ma podstawową świadomość bezpieczeństwa własnego i całego zespołu w trakcie pomiarów i badań ruchu oraz potrafi dobrze pracować w zespole | |
4,0 | Student ma dobrą świadomość znaczenia pomiarów i badań ruchu, obliczeń, a także potrafi je przeprowadzić, jednak wymaga nadzoru. Ma dobrą świadomość bezpieczeństwa własnego i całego zespołu w trakcie pomiarów i badań ruchu oraz potrafi dobrze pracować w zespole | |
4,5 | Student ma więcej niż dobrą świadomość znaczenia pomiarów i badań ruchu, obliczeń, a także potrafi je przeprowadzić. Ma więcej niż dobrą świadomość bezpieczeństwa własnego i całego zespołu w trakcie pomiarów i badań ruchu oraz potrafi dobrze pracować w zespole | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia pomiarów i badań ruchu, obliczeń, a także potrafi je przeprowadzić. Ma bardzo dobrą świadomość bezpieczeństwa własnego i całego zespołu w trakcie pomiarów i badań ruchu oraz potrafi bardzo dobrze pracować w zespole |
Literatura podstawowa
- Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa, 2011, Wydanie I (dodruk)
- Tracz M. i inni, Pomiary i badania ruchu drogowego, WKŁ, Warszawa, 1984
- Praca zbiorowa. Chodur J., Gaca S., Gondek S., Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej. Instrukcja obliczania, Warszawa, 2004, Opracowano na zlecenie GDDKiA
Literatura dodatkowa
- Datka S., Tracz M., Przewodnik do ćwiczeń z inżynierii ruchu, Kraków, 1974, Skrypt dla studentów wyższych szkół technicznych do przedmiotu "Inżynieria ruchu"
- Komar Z., Wolek Cz., Inżynieria ruchu drogowego. Wybrane zagadnienia, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 1994
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, 2003, Dz. U. nr 220 poz. 2181 (z późn. zm.)
- Jurczak R., Przepustowość i warunki ruchu na rondach dwupasowych w Szczecinie, PiT, Kraków, 2010, 92 (Zeszyt nr 151), s. 149-160
- Sołowczuk A., Majer S., Matecki K., Pobłocka M., Realizacja węzła „Klucz” na połączeniu drogi ekspresowej S3 i autostrady A6, Inżynieria i Budownictwo, 2009, nr 5, s. 252–257