Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu PHS - Etyka w biznesie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | PHS - Etyka w biznesie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Ogólnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krystyna Araszkiewicz <Krystyna.Araszkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw ekonomii na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstaw przedsiębiorczości i koncepcji etyki gospodarczej w wymiarze lokalnym i międzynarodowym |
C-2 | Poznanie zasad etyki w zarządzaniu zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie |
C-3 | Poznanie koncepcji Społecznej Odpowiedzialności Biznesu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Filozoficzne podstawy etyki – pojęcia badane przez etykę: prawda, dobro, powinność. Etyka jako dyscyplina wiedzy. Kulturowy kontekst moralności i etyki w obszarze orientacji filozoficznych. Teoria dobra wspólnego i sprawiedliwości. | 2 |
T-W-2 | Działalność gospodarcza - zasady prowadzenia. Koncepcja homo oeconomicus. Mechanizm rynku. Tradycja etyczna wobec moralnych problemów biznesu. | 2 |
T-W-3 | Podstawy prawne i formy organizacyjne prowadzenia działalności gospodarczej. | 2 |
T-W-4 | Współczesne doktryny filozofii gospodarczej. Podstawowe pojęcia, koncepcja i geneza etyki biznesu. Kapitał społeczny. | 2 |
T-W-5 | Etyczne wymiary funkcjonowania firmy na rynku. Pojęcie konkurencyjności, etyczne relacje przedsiębiorstwa na rynku i z otoczeniem społecznym. | 2 |
T-W-6 | Opłacalność etyki biznesu. Wartość wymierna i niewymierna. Zasady pozytywnej konkurencji gospodarczej. | 1 |
T-W-7 | Wzrost gospodarczy a rozwój ekonomiczny. Społeczny wymiar rozwoju gospodarczego. | 2 |
T-W-8 | Kształtowanie norm etycznych w międzynarodowym biznesie w kontekście globalizacji gospodarczej. Kodeksy etyczne przedsiębiorstw działających na rynku globalnym – studium przypadków. Ład korporacyjny. | 1 |
T-W-9 | Międzynarodowe inicjatywy z zakresu etyki biznesu na przykładzie Global Compact i Caux Round Table. | 1 |
T-W-10 | Etyka biznesu wobec zjawisk patologicznych w sferze gospodarowania. Korupcja i przeciwdziałanie zjawisku korupcji. | 1 |
T-W-11 | Etyka odpowiedzialności: odpowiedzialność agencyjna, odpowiedzialność moralna firmy, lojalność a odpowiedzialność. | 1 |
T-W-12 | Idea społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Koncepcja interesariuszy (stakeholders) jako podstawa interpretacji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. Regulacje etyczne w przedsiębiorstwach polskich - przykłady dobrych praktyk. | 3 |
T-W-13 | Moralność jako regulator stosunków międzyludzkich. Zarządzanie przedsiębiorstwem i zespołem ludzkim z zachowaniem zasad etyki. Rozwiązywanie konfliktów w oparciu o etyczną postawę pracodawcy i pracownika. | 2 |
T-W-14 | Etyka w sferze zarządzania finansami, etyczne zasady rachunkowości i inwestycji. | 1 |
T-W-15 | Etyczne problemy marketingu i PR. Zagadnienia etyczne reklamy. | 1 |
T-W-16 | Rola Państwa i polityki gospodarczej w zrównoważonym rozwoju ekonomicznym. | 1 |
T-W-17 | Przedsiębiorczość społeczna - podstawy organizacji pracy w podmiotach ekonomii społecznej. | 2 |
T-W-18 | Etyka zawodu inżyniera, zasady i praktyka. | 1 |
T-W-19 | Zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 28 |
A-W-2 | Praca własna, studia literaturowe | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-W-4 | Zaliczenie | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, wyjaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/A/01-b_W01 Student posiada wiedzę w zakresie podstaw etyki biznesu | B_1A_W19, B_1A_W24, B_1A_W25 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-4, T-W-8, T-W-10 | M-1 | S-1 |
B_1A_S1/A/01-b_W02 Student zna założenia koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu | B_1A_W19 | — | — | C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-11, T-W-16, T-W-17, T-W-4 | M-1 | S-1 |
B_1A_S1/A/01-b_W03 Student wie jakie są zasady etycznego zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie | B_1A_W19, B_1A_W25 | — | — | C-2 | T-W-18, T-W-13, T-W-12 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/A/01-b_U01 Student potrafi przeprowadzić etyczne uzasadnienie decyzji gospodarczych, prezentując różne teorie etyczne. | B_1A_U14, B_1A_U23 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-7, T-W-11, T-W-1, T-W-12 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/A/01-b_K01 Student posiada kompetencje w zakresie zdefiniowania założeń prowadzenia działalności gospodarczej zgodnie z zasadami etyki biznesowej | B_1A_K05, B_1A_K06 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-10, T-W-17, T-W-8, T-W-11, T-W-15, T-W-5, T-W-3, T-W-12, T-W-16, T-W-7, T-W-14, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-9, T-W-18, T-W-13, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/A/01-b_W01 Student posiada wiedzę w zakresie podstaw etyki biznesu | 2,0 | |
3,0 | Student posiada minimalną wiedzę na temat zasad etyki biznesu. Uzyskanie 60% z maksymalnej liczby punktów za zaliczenie pisemne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/A/01-b_W02 Student zna założenia koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu | 2,0 | |
3,0 | Student posiada wiedzę o podstawowych założeniach koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/A/01-b_W03 Student wie jakie są zasady etycznego zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe zasady etyki w zarządzaniu zespołem i przedsiębiorstwem | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/A/01-b_U01 Student potrafi przeprowadzić etyczne uzasadnienie decyzji gospodarczych, prezentując różne teorie etyczne. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi określić podstawowe założenia prowadzenia działalności gospodarczej zgodnie z zasadami etyki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/A/01-b_K01 Student posiada kompetencje w zakresie zdefiniowania założeń prowadzenia działalności gospodarczej zgodnie z zasadami etyki biznesowej | 2,0 | |
3,0 | Student poprzez odpowiedzi w teście wykazuje posiadanie minimum kompetencji w zakresie definiowania założeń etycznego biznesu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gasparski W., Biznes, etyka, odpowiedzialność, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
- Porter M.E., Prahalad C.K, Harvard Business Review. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2007
- Blanchard K., Peale N.V., Etyka biznesu, Studio Emka, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Paliwoda-Matiolańska A., Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, CH. Beck, Warszawa, 2014
- MacIntyre A., Krótka historia etyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
- Rybak M., Etyka menedżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
- Araszkiewicz K., Ekoinnowatorzy i ich rola w budowaniu trwałej przewagi konkurencyjnej gospodarki regionu, Studia Doktorantów/Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań, 2009, (6)