Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Umowy i procedury kontraktowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Umowy i procedury kontraktowe
Specjalność Technologia i Organizacja Budownictwa
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Ogólnego
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Tracz <Krzysztof.Tracz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP8 15 1,00,44zaliczenie
wykładyW8 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs Budownictwa ogólnego
W-2Ukończony kurs Zarządzania procesem inwestycyjnym I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość prawa zamówien publicznych i warunków ogólnych kontraktu
C-2Umiejętność sporządzania specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Specyfikacja istotnych warunków zamówienia na roboty budowlane. Umowa na roboty budowlane.15
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje kontraktu1
T-W-2Rodzaje kontraktów na wykonanie robót budowlanych stosowane przez inwestorów prywatnych.1
T-W-3Strategia i optymalizacja ryzyka inwestora przy wyborze różnych warunków kontraktu - przykłady1
T-W-4Kontrakt z ustaloną ceną ryczałtową - metodologia kalkulacji i rozliczeń1
T-W-5Kontrakt z ustalonymi cenami jednostkowymi - metodologia kalkulacji i rozliczania1
T-W-6Kontrakt bez ustalonej ceny - rozliczenia powykonawcze wartości robót1
T-W-7Zasady negocjacji w prywatnych procedurach przetargowych1
T-W-8Zasady przygotowania specyfikacji przetargowych SIWZ1
T-W-9Zasady ustalania wadium i zabezpieczenia należytego wykonania umowy1
T-W-10Prawo zamówień publicznych – podstawowe definicje i pojęcia1
T-W-11Tryby postępowania przetargowego wg. PZP1
T-W-12Zasady ustalania kryteriów dla wyboru najkorzystniejszej oferty wg. PZP1
T-W-13Zasady wyboru najkorzystniejszej oferty wg. PZP1
T-W-14Roboty budowlane uzupełniające i dodatkowe wg. wymagań PZP1
T-W-15zaliczenie przedmiotu - test1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2samodzielna realizacja zadania projektowego13
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia2
A-P-4Zaliczenie1
31
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów oraz pogłębianie wiedzy z dostępnej literatury14
A-W-3Zaliczenie- test1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu - test
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/TOB12_W01
Rozróżnia poszczególne rodzaje kontraktów budowlanych i sposobów ich rozliczeń, identyfikuje podstawowe ryzyka wynikające z wymogów kontraktowych, rozpoznajeznaczenie zapisów ustawy PZP i warunków kontraktowych FIDIC
B_1A_W19C-1T-P-1, T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-W-11, T-W-9, T-W-5, T-W-14, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/TOB12_U01
Opracować ofertę przetargową na wykonanie robót budowlanych,kalkulować cenę ofertową przedmiotu zamówienia
B_1A_U14, B_1A_U20, B_1A_U22C-1, C-2T-P-1, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/TOB12_K01
Jest kompetentny i odpowiedzialny za przygotowanie specyfikacji i wymogów kontraktowych stosowanych w budownictwie
B_1A_K01, B_1A_K04, B_1A_K05C-1, C-2T-P-1, T-W-10, T-W-12M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/TOB12_W01
Rozróżnia poszczególne rodzaje kontraktów budowlanych i sposobów ich rozliczeń, identyfikuje podstawowe ryzyka wynikające z wymogów kontraktowych, rozpoznajeznaczenie zapisów ustawy PZP i warunków kontraktowych FIDIC
2,0
3,0Potrafi sporządzić specyfikacje istotnych warunków zamówienia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/TOB12_U01
Opracować ofertę przetargową na wykonanie robót budowlanych,kalkulować cenę ofertową przedmiotu zamówienia
2,0
3,0Potrafi sporządzić oferte przetargową
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/TOB12_K01
Jest kompetentny i odpowiedzialny za przygotowanie specyfikacji i wymogów kontraktowych stosowanych w budownictwie
2,0
3,0potrafi określić wymogi kontraktowe dla poszczególnych rodzajów projektów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dz.U. z 2018 poz. 1603, Ustawa Prawo zamówień publicznych, 2018
  2. Dz.U. 2018 poz.1202, Prawo budowlane, 2018

Literatura dodatkowa

  1. John Murdoch and Will Hhughes, Construction Contracts Law and manamegement, Taylor &Francis, London and New York, 2008
  2. Tracz K., Methodology of large project accomplishment based on nuclear power plants construction, Czasopismo Techniczne, 2014
  3. Bochenek M., The mind mapping technique in project management, Automation and Robotics in Construction : proceedings of the Creative Construction Conference 2019, Budapest, Hungary, 2019

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Specyfikacja istotnych warunków zamówienia na roboty budowlane. Umowa na roboty budowlane.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje kontraktu1
T-W-2Rodzaje kontraktów na wykonanie robót budowlanych stosowane przez inwestorów prywatnych.1
T-W-3Strategia i optymalizacja ryzyka inwestora przy wyborze różnych warunków kontraktu - przykłady1
T-W-4Kontrakt z ustaloną ceną ryczałtową - metodologia kalkulacji i rozliczeń1
T-W-5Kontrakt z ustalonymi cenami jednostkowymi - metodologia kalkulacji i rozliczania1
T-W-6Kontrakt bez ustalonej ceny - rozliczenia powykonawcze wartości robót1
T-W-7Zasady negocjacji w prywatnych procedurach przetargowych1
T-W-8Zasady przygotowania specyfikacji przetargowych SIWZ1
T-W-9Zasady ustalania wadium i zabezpieczenia należytego wykonania umowy1
T-W-10Prawo zamówień publicznych – podstawowe definicje i pojęcia1
T-W-11Tryby postępowania przetargowego wg. PZP1
T-W-12Zasady ustalania kryteriów dla wyboru najkorzystniejszej oferty wg. PZP1
T-W-13Zasady wyboru najkorzystniejszej oferty wg. PZP1
T-W-14Roboty budowlane uzupełniające i dodatkowe wg. wymagań PZP1
T-W-15zaliczenie przedmiotu - test1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2samodzielna realizacja zadania projektowego13
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia2
A-P-4Zaliczenie1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów oraz pogłębianie wiedzy z dostępnej literatury14
A-W-3Zaliczenie- test1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/TOB12_W01Rozróżnia poszczególne rodzaje kontraktów budowlanych i sposobów ich rozliczeń, identyfikuje podstawowe ryzyka wynikające z wymogów kontraktowych, rozpoznajeznaczenie zapisów ustawy PZP i warunków kontraktowych FIDIC
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W19Ma podstawową wiedzę na temat organizacji i zarządzania procesem inwestycyjnym oraz prowadzenia działalności gospodarczej w branży budowlanej
Cel przedmiotuC-1Znajomość prawa zamówien publicznych i warunków ogólnych kontraktu
Treści programoweT-P-1Specyfikacja istotnych warunków zamówienia na roboty budowlane. Umowa na roboty budowlane.
T-W-8Zasady przygotowania specyfikacji przetargowych SIWZ
T-W-6Kontrakt bez ustalonej ceny - rozliczenia powykonawcze wartości robót
T-W-4Kontrakt z ustaloną ceną ryczałtową - metodologia kalkulacji i rozliczeń
T-W-11Tryby postępowania przetargowego wg. PZP
T-W-9Zasady ustalania wadium i zabezpieczenia należytego wykonania umowy
T-W-5Kontrakt z ustalonymi cenami jednostkowymi - metodologia kalkulacji i rozliczania
T-W-14Roboty budowlane uzupełniające i dodatkowe wg. wymagań PZP
T-W-2Rodzaje kontraktów na wykonanie robót budowlanych stosowane przez inwestorów prywatnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu - test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi sporządzić specyfikacje istotnych warunków zamówienia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/TOB12_U01Opracować ofertę przetargową na wykonanie robót budowlanych,kalkulować cenę ofertową przedmiotu zamówienia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U14Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót budowlanych
B_1A_U20Potrafi opracować dokumentację dotyczącą przygotowania i wykonania inwestycji budowlanej
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1Znajomość prawa zamówien publicznych i warunków ogólnych kontraktu
C-2Umiejętność sporządzania specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ)
Treści programoweT-P-1Specyfikacja istotnych warunków zamówienia na roboty budowlane. Umowa na roboty budowlane.
T-W-8Zasady przygotowania specyfikacji przetargowych SIWZ
T-W-10Prawo zamówień publicznych – podstawowe definicje i pojęcia
T-W-11Tryby postępowania przetargowego wg. PZP
T-W-12Zasady ustalania kryteriów dla wyboru najkorzystniejszej oferty wg. PZP
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi sporządzić oferte przetargową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/TOB12_K01Jest kompetentny i odpowiedzialny za przygotowanie specyfikacji i wymogów kontraktowych stosowanych w budownictwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
B_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
B_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-1Znajomość prawa zamówien publicznych i warunków ogólnych kontraktu
C-2Umiejętność sporządzania specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ)
Treści programoweT-P-1Specyfikacja istotnych warunków zamówienia na roboty budowlane. Umowa na roboty budowlane.
T-W-10Prawo zamówień publicznych – podstawowe definicje i pojęcia
T-W-12Zasady ustalania kryteriów dla wyboru najkorzystniejszej oferty wg. PZP
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi określić wymogi kontraktowe dla poszczególnych rodzajów projektów
3,5
4,0
4,5
5,0