Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Wytrzymałość materiałów-2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wytrzymałość materiałów-2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Teorii Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Silicka <Ewa.Silicka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Adrian Silicki <Adrian.Silicki@zut.edu.pl>, Piotr Szewczyk <Piotr.Szewczyk@zut.edu.pl>, Krzysztof Wierzbicki <Krzysztof.Wierzbicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs matematyki |
W-2 | Ukończony kurs fizyki |
W-3 | Ukończony kurs mechaniki ogólnej |
W-4 | Ukończony kurs wytrzymałości materiałów sem. II |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie umiejętności identyfikowania przypadków wytrzymałościowych |
C-2 | Opanowanie umiejętności wstępnego wymiarowania elementów konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych |
C-3 | Opanowanie umięjetności analizowania stateczności prętów prostych |
C-4 | Opanowanie umiejętności stosowania hipotez wytężenia w złożonych stanach naprężeń |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, zalecana literatura. Powtórka wyznaczania położenia osi głównych centralnych i momentów bezwładności względem tych osi | 2 |
T-A-2 | Rozciąganie osiowe-statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne | 3 |
T-A-3 | Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem | 4 |
T-A-4 | Zginanie w dwóch płaszczyznach | 3 |
T-A-5 | Ściskanie momośrodowe. | 2 |
T-A-6 | Skręcanie | 2 |
T-A-7 | Wyznaczanie linii ugięcia belek | 4 |
T-A-8 | Wyznaczanie siły krytycznej w prętach ściskanych osiowo | 2 |
T-A-9 | Wyznaczanie naprężeń zredukowanych | 2 |
T-A-10 | Kolokwia 3x2 godz. | 6 |
30 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Próba rozciągania metali (niszcząca i nieniszcząca) | 4 |
T-L-2 | Zinanie belek jednoprzęsłowych | 2 |
T-L-3 | Skręcanie prętów pełnych | 2 |
T-L-4 | Pomiary twardości metali | 1 |
T-L-5 | Próba statyczna ściskania metali | 2 |
T-L-6 | Wyznaczanie położenia środka sił poprzecznych | 2 |
T-L-7 | Kolokwium zaliczeniowe | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości wstępne: naprężenia, odkształcenia, prawo Hooke'a. | 4 |
T-W-2 | Statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne przypadki rozciągania osiowego | 4 |
T-W-3 | Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem | 6 |
T-W-4 | Zginanie w dwóch płaszczyznach | 4 |
T-W-5 | Ściskanie mimośrodowe. | 4 |
T-W-6 | Skręcanie | 3 |
T-W-7 | Metody wyznaczania linii ugięcia belek prostych. | 6 |
T-W-8 | Twierdzenia energetyczne | 2 |
T-W-9 | Stateczność prętów prostych | 3 |
T-W-10 | Hipotezy wytężenia | 3 |
T-W-11 | Niesprężyste właściwości materiałów, plastyczność. Nośność graniczna przekrojów | 2 |
T-W-12 | Elementy teorii prętów cienkościennych | 4 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 24 |
A-A-2 | Teoretyczne przygotowanie do ćwiczeń | 10 |
A-A-3 | Samodzielne rozwiązywanie zadań | 23 |
A-A-4 | Przygotowanie do kolokwiów | 12 |
A-A-5 | Uczestnictwo w kolokwiach 3x2 | 6 |
75 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Teoretyczne przygotowanie do ćwiczeń | 4 |
A-L-2 | Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego | 2 |
A-L-3 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
21 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 45 |
A-W-2 | Studia literaturowe i bieżące utrwalanie wiedzy | 16 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
A-W-4 | Egzamin | 3 |
84 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na ćwiczeniach laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/06-2_W01 Zna zasady wymiarowania elementów konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych | B_1A_W04, B_1A_W06 | — | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-A-9, T-A-3, T-A-6, T-A-2, T-A-8, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-W-4, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-10 | M-2, M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/06-2_U01 Umie wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych | B_1A_U04 | — | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-A-9, T-A-3, T-A-6, T-A-2, T-A-8, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-W-4, T-W-9, T-W-11, T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-10 | M-2, M-1 | S-1, S-3 |
B_1A_S1/C/06-2_U02 Umie przeprowadzać eksperymenty wytrzymałościowe, interpretować otrzymane wyniki i wyciagać wnioski | B_1A_U04, B_1A_U10 | — | — | C-1, C-2 | T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/07_K01 Potrafi rozwiązywać problemy obliczeniowe w systematyczny i odpowiedzialny sposób. | B_1A_K04 | — | — | C-4, C-2, C-3, C-1 | T-W-1, T-A-8, T-W-10, T-L-3, T-A-3, T-L-5, T-W-11, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-L-2, T-W-2, T-L-6, T-A-5, T-A-4, T-L-7, T-A-2, T-W-6, T-A-6, T-W-9, T-A-7, T-W-5, T-W-8, T-W-12, T-A-1, T-A-10, T-L-4, T-L-1, T-A-9 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/06-2_W01 Zna zasady wymiarowania elementów konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych | 2,0 | |
3,0 | zna ogólne zasady wymiarowania elementów konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/06-2_U01 Umie wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych | 2,0 | |
3,0 | umie wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych, popełnia pojedyncze błędy merytoryczne i rachunkowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/C/06-2_U02 Umie przeprowadzać eksperymenty wytrzymałościowe, interpretować otrzymane wyniki i wyciagać wnioski | 2,0 | |
3,0 | zna metodykę oraz procedury badawcze przy próbach niszczących i nieniszczących materiałów budowlanych, czynnie uczestniczy w wykonywanych badaniach, potrafi interpretować wyniki i wyciągać wnioski | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/07_K01 Potrafi rozwiązywać problemy obliczeniowe w systematyczny i odpowiedzialny sposób. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w sposób poprawny i systematyczny prowadzić obliczenia wytrzymałościowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Banasiak M., Grossman K., Trombski M., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, PWN, Warszawa, 2012, III
- Bąk R., Burczyński T., Wytrzymałość materiałów z elementami ujęcia komputerowego, WNT, Warszawa, 2014
- Dyląg Z., Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, WNT, Warszawa, 2014
- Gawkowska L., Wytrzymałość materiałów, przykłady obliczeń, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, IV
- Grabowski J., Iwanczewska A., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, OW PW, Warszawa, 2006, VII
- Jastrzębski P., Mutermilch J., Orłowski W., Wytrzymałość materiałów, Arkady, Warszawa, 1986
- Niezgodziński M., Niezgodziński T., Zadania z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 2009
- Orłowski W., Słowański L., Wytrzymałość materiałów. Przykłady obliczeń, Arkady, Warszawa, 1978
Literatura dodatkowa
- Brzoska Z., Wytrzymałość materiałów, PWN, Warszawa, 1972
- Misiak J., Mechanika techniczna. tom I, Statyka i wytrzymałość, WNT, Warszawa, 2014
- Nowacki W., Mechanika budowli, PWN, Warszawa, 1976
- Przewłocki J., Górski J., Podstawy mechaniki budowli, Arkady, Warszawa, 2012
- Zielnica J., Wytrzymałość materiałów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2002, II
- Jedno S., Paczkowski W. M., Silicka E., Discrete multicriteria reliability–based optimization of spatial trusses, Computer Assisted Mechanics and Engineering Science 14, 2007
- Szewczyk P., Wzmacnianie pod obciążeniem stalowo-betonowych belek zespolonych w analizie numerycznej i badaniach doświadczalnych, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2019, 1, ISBN: 978-83-7663-300-8
- Wierzbicki K., Szewczyk P., Wróblewski T., Paczkowski W., Skibicki S., Torsional Stability Assessment of Columns Using Photometry and FEM, Buildings, MDPI, 2020, volume: 10, issue: 9