Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Hydrotechniczne
Sylabus przedmiotu Statystyka w drogownictwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Statystyka w drogownictwie | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenia z: Matematyki, Fizyki, Materiałów drogowych, Budownictwa komunikacyjnego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie ukształtowanej wiedzy o zasadach stosowania elementów statystyki przy rozwiązywaniu zagadnień związanych z drogownictwem |
C-2 | Posiadanie podstawowej wiedzy o metodach parametrycznych i nieparametrycznych stosowanych w analizach statystycznych w zagadnieniach drogowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości oczekiwanej | 1 |
T-L-2 | Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości odchylenia standardowego | 1 |
T-L-3 | Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości przedziału ufności | 2 |
T-L-4 | Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości liczebności próby | 2 |
T-L-5 | Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem potwierdzenia hipotezy w testach istotności i zgodności | 9 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wykorzystanie metod statystycznych przy opracowaniu wyników badań w laboratorium drogowym | 3 |
T-W-2 | Przykłady obliczeń przedziałów ufności | 2 |
T-W-3 | Określenie potrzebnej liczebności właściwych pomiarów | 2 |
T-W-4 | Testy parametryczne i nieparametryczne | 8 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 13 |
A-L-2 | przygotowanie się do pierwszego kolokwium | 7 |
A-L-3 | kolokwium pierwsze | 1 |
A-L-4 | przygotowanie się do drugiego kolokwium | 14 |
A-L-5 | kolokwium drugie | 1 |
36 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | samodzielne poznawanie metod i rozwiązywanie zadań przedstawianych na wykładach | 9 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda przypadków |
M-4 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie wykładów |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie laboratorium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_DUL/D/07_W01 Student potrafi rozpoznać, zdefiniować i zastosować odpowiednie elementy statystyki w zagadnieniach drogowych | B_2A_W01, B_2A_W05, B_2A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-4 | S-1 |
B_2A_DUL/D/07_W02 Student potrafi zastosować w prowadzonych analizach odpowiednie metody parametryczne lub nieparametryczne | B_2A_W05, B_2A_W10 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_DUL/D/07_U01 Ma umiejętność skorzystania z narzędzi specjalistycznych, a także potrafi sformułować założenia i zadania wykonywanych analiz, dobierając odpowiednie metody badawcze lub analityczne | B_2A_U05, B_2A_U09, B_2A_U10, B_2A_U12, B_2A_U16, B_2A_U19 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_DUL/D/07_K01 Student potrafi profesjonalnie rozwiązać postawione zadanie i jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników | B_2A_K01, B_2A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_DUL/D/07_W01 Student potrafi rozpoznać, zdefiniować i zastosować odpowiednie elementy statystyki w zagadnieniach drogowych | 2,0 | Student nie posiada minimalnej wiedzy o elementach statystyki |
3,0 | Student posiada minimalną wiedzę o elementach statystyki | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę o elementach statystyki | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę o elementach statystyki | |
4,5 | Student posiada więcej niż dobrą wiedzę o elementach statystyki | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę o elementach statystyki | |
B_2A_DUL/D/07_W02 Student potrafi zastosować w prowadzonych analizach odpowiednie metody parametryczne lub nieparametryczne | 2,0 | Student nie potrafi zastosować do danego zagadnienia metod parametrycznych i nieparametrycznych |
3,0 | Student radzi sobie w podstawowy sposób z metodami parametrycznymi i nieparametrycznymi | |
3,5 | Student radzi sobie w więcej niż podstawowy sposób z metodami parametrycznymi i nieparametrycznymi | |
4,0 | Student radzi sobie dobrze z metodami parametrycznymi i nieparametrycznymi | |
4,5 | Student radzi sobie więcej niż dobrze z metodami parametrycznymi i nieparametrycznymi | |
5,0 | Student radzi sobie bardzo dobrze z metodami parametrycznymi i nieparametrycznymi |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_DUL/D/07_U01 Ma umiejętność skorzystania z narzędzi specjalistycznych, a także potrafi sformułować założenia i zadania wykonywanych analiz, dobierając odpowiednie metody badawcze lub analityczne | 2,0 | Student nie radzi sobie z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych |
3,0 | Student radzi sobie z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych | |
3,5 | Student radzi sobie więcej niż minimalnie z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych | |
4,0 | Student radzi sobie dobrze z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych | |
4,5 | Student radzi sobie więcej niż dobrze z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych | |
5,0 | Student radzi sobie bardzo dobrze z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_DUL/D/07_K01 Student potrafi profesjonalnie rozwiązać postawione zadanie i jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników | 2,0 | Student nie potrafi rozwiązać postawionego zadania |
3,0 | Student potrafi rozwiązać w minimalny sposób postawione zadania | |
3,5 | Student potrafi rozwiązać w podstawowy sposób postawione zadania i nie poczuwa się do rzetelności wyników | |
4,0 | Student potrafi rozwiązać w sposób dobry postawione zadania i jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników | |
4,5 | Student potrafi rozwiązać w sposób więcej niż dobry postawione zadania i jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników | |
5,0 | Student potrafi rozwiązać w sposób bardzo dobry postawione zadania i jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników |
Literatura podstawowa
- TRACZ M., Pomiary i badania ruchu drogowego, WKŁ, 1984
- GREŃ J., Statystyka matematyczna, modele i zadania, PWN, W-wa, 1982
- Alicja Sołowczuk, Witryna internetowa: droga.zut.edu.pl – bieżąca aktualizacja podstrony „statystyka”
Literatura dodatkowa
- TAYLOR J.R., Wstęp do analizy błędu pomiarowego, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa, 1999
- DRAPER N.R., SMITH H., Analiza regresji stosowana, PWN, Warszawa, 1973
- Kacprzak D., Sołowczuk A., Identification of the Determinants of the Effectiveness of On-Road Chicanes in Transition Zones to Villages Subject to a 70 km/h Speed Limit, Energies, Szwajcaria Bazylea, 2020, 13(20), 5244, https://www.mdpi.com/1996-1073/13/20/5244