Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska

Sylabus przedmiotu Charakterystyka i audyt efektywności energetycznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Charakterystyka i audyt efektywności energetycznej
Specjalność Budownictwo Energooszczędne
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych
Nauczyciel odpowiedzialny Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 30 3,00,44zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Umiejętność tworzenia bilansów eneregtycznych budynków
W-2Umiejętność oceny w zakresie cieplno-wilgotnościowym detali budowalnyach z zastosowaniem narzędzi numerycznych
W-3Wiedza i umiejętności z zakresu przedmiotu Fizyka budowli
W-4Znajomość podstaw prawnych w BE

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy na temat kształtowania projektowej charakterystyki eneregtycznej budynków i umiejętności sporządzania projektowej charakterystyki eneregtycznej budynków.
C-2Uzyskanie wiedzy i umiejętności na temat audytów efektywności eneregtycznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Ćwiczenie projektowe - projektowa charakterystyka eneregtyczna budynku o zmiennej funkcji użytkowej oraz zróżnicowanych rozwiązaniach konstrukcyjno-materiałowych i instalacyjnych.18
T-P-2Kolokwium sprawdzające nabyte umiejętności2
T-P-3Ćwiczenie projektowe - audyt efektywności eneregtycznej budynku8
T-P-4Kolokwium sprawdzające nabyte umiejętności2
30
wykłady
T-W-1Ocena zapotrzebowania na energię w budynku jako składowa procesu projektowego. Projektowanie zintegrowane2
T-W-2Projektowa charakterystyka eneregtyczna - składowe oceny w odniesieniu do budynków nowoprojektowanych, przebudowywanych i rozbudowywanych2
T-W-3Zapotrzebowanie na energię do celów chłodzenia - metoda bilansów miesięcznych2
T-W-4Wpływ przegród szklanych na projektową charakterystykę eneregtyczną4
T-W-5Analiza możliwości zastosowanie OZE jako składowa projektowania budynku2
T-W-6Wpływ zaostrzanych wymogów prawnych na możliwość osiągnięcia projektowej charakterystyki energetycznej w budynkach nowoprojektowanych2
T-W-7Projektowa charakterystyke eneregtyczna budynków nowoprojektowanych, przebudowywanych i rozbudowywanych - studia przypadków4
T-W-8Audyt efektywności eneregtycznej budynków2
T-W-9Usprawnienia sprzyjające poprawie efektywności eneregtycznej2
T-W-10Metody obliczania oszczędności energii przedsięwzięć służących poprawie efektywności eneregtycznej6
T-W-11Racjonalne użytkowanie energii w budynkach2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2samodzielna realizacja ćwiczeń projektowych50
A-P-3przygotowanie do kolokwiów10
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do egzaminu10
A-W-3samodzielne utrwalanie materiału z wykładów20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody aktywizujące - metoda przypadków
M-3Metody praktyczne - metoda projektów
M-4Metody programowe - z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca osiągnięte efekty na podstawie oceny z kolokwiów i wykonanych ćwiczeń projektowych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowyjąca - egzamin

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/07_W01
Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu sporządzania projektowej charakterystyki energetycznej i audytów efektywności energetycznej
B_2A_W06C-2, C-1T-W-9, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-10, T-W-11M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/07_U01
Student potrafi ocenić przydatność wykorzystania nowych osiągnięć w budownictwie w celu prawidłowego kształtowania zapotrzebowania na energię w budynku na etapie projektowym
B_2A_U13C-1T-P-2, T-P-1, T-W-7, T-W-2, T-W-3M-3, M-4S-2
B_2A_E/D/07_U02
Student potrafi sformułować specyfikę zadania projektowania charakterystyki energetycznej budynku oraz oceny efektywności eneregtycznej
B_2A_U16C-2T-P-4, T-P-3, T-W-9, T-W-2, T-W-10M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/07_K01
Zrozumienie ważności i skutków decyzji podejmowanych na etapie projektowym oraz ich długofalowego oddziaływania na użytkownika i środowisko naturalne
B_2A_K03C-2, C-1T-W-1, T-W-11M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/07_W01
Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu sporządzania projektowej charakterystyki energetycznej i audytów efektywności energetycznej
2,0
3,0Student nabył podstawową wiedzę z zakresu sporządzania projektowej charakterystyki eneregtycznej i audytu efektywności energetycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/07_U01
Student potrafi ocenić przydatność wykorzystania nowych osiągnięć w budownictwie w celu prawidłowego kształtowania zapotrzebowania na energię w budynku na etapie projektowym
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie potrafi ocenić przydatność zastosowania nowych osiągnięć w budownictwie w celu ograniczeniu zużycia energii i jej racjonalnego wykorzystania.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_E/D/07_U02
Student potrafi sformułować specyfikę zadania projektowania charakterystyki energetycznej budynku oraz oceny efektywności eneregtycznej
2,0
3,0Student na poziomie podstawowym potrafi sformułować zadanie ogrzniczenia zużycia energii na etapie projektowym oraz poprawy efektywności energetycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/07_K01
Zrozumienie ważności i skutków decyzji podejmowanych na etapie projektowym oraz ich długofalowego oddziaływania na użytkownika i środowisko naturalne
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie rozumie ważność decyzji podejmowanych na etapie projektowym oraz ich dugofalowe oddziaływanie na środowisko naturalne. Rozumie w podstawowym zakresie konieczność racjonalnego gospodarowania energią.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. praca zbiorowa, Energooszczędny sprzęt i urządzenia w domu, w biurze, w firmie. Jak wybrać, kupić i eksploatować, Fundacja na Rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii, Katowice, 2008
  2. Gawin D., Grzywacz M, Jerominko T., Kurtz K., Pabjańczyk W., Sabiniak H., (red.) Gawin D., Sobiniak H., Świadectwa charakterystyki eneregtycznej. Praktyczny poradnik, ArCADiasoft Chudzik sp. j., Łódź
  3. Thumann A., Younger W.J., Handbook of Energy Audits, The Fairmont Press, Inc., Taylor and Francis Ltd., Lilburn, 2008, 7
  4. (red.) Bać A., Kasperski J., Kierunki rozwoju budownictwa energooszczędnego i wykorzystania odnawialnych źródeł energii na terenie dolnego Śląska, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wroclawskiej, Wroclaw, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Aktualne akty prawne odnoszące się do tresci przedmiotu

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Ćwiczenie projektowe - projektowa charakterystyka eneregtyczna budynku o zmiennej funkcji użytkowej oraz zróżnicowanych rozwiązaniach konstrukcyjno-materiałowych i instalacyjnych.18
T-P-2Kolokwium sprawdzające nabyte umiejętności2
T-P-3Ćwiczenie projektowe - audyt efektywności eneregtycznej budynku8
T-P-4Kolokwium sprawdzające nabyte umiejętności2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ocena zapotrzebowania na energię w budynku jako składowa procesu projektowego. Projektowanie zintegrowane2
T-W-2Projektowa charakterystyka eneregtyczna - składowe oceny w odniesieniu do budynków nowoprojektowanych, przebudowywanych i rozbudowywanych2
T-W-3Zapotrzebowanie na energię do celów chłodzenia - metoda bilansów miesięcznych2
T-W-4Wpływ przegród szklanych na projektową charakterystykę eneregtyczną4
T-W-5Analiza możliwości zastosowanie OZE jako składowa projektowania budynku2
T-W-6Wpływ zaostrzanych wymogów prawnych na możliwość osiągnięcia projektowej charakterystyki energetycznej w budynkach nowoprojektowanych2
T-W-7Projektowa charakterystyke eneregtyczna budynków nowoprojektowanych, przebudowywanych i rozbudowywanych - studia przypadków4
T-W-8Audyt efektywności eneregtycznej budynków2
T-W-9Usprawnienia sprzyjające poprawie efektywności eneregtycznej2
T-W-10Metody obliczania oszczędności energii przedsięwzięć służących poprawie efektywności eneregtycznej6
T-W-11Racjonalne użytkowanie energii w budynkach2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2samodzielna realizacja ćwiczeń projektowych50
A-P-3przygotowanie do kolokwiów10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do egzaminu10
A-W-3samodzielne utrwalanie materiału z wykładów20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/07_W01Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu sporządzania projektowej charakterystyki energetycznej i audytów efektywności energetycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Cel przedmiotuC-2Uzyskanie wiedzy i umiejętności na temat audytów efektywności eneregtycznej.
C-1Uzyskanie wiedzy na temat kształtowania projektowej charakterystyki eneregtycznej budynków i umiejętności sporządzania projektowej charakterystyki eneregtycznej budynków.
Treści programoweT-W-9Usprawnienia sprzyjające poprawie efektywności eneregtycznej
T-W-1Ocena zapotrzebowania na energię w budynku jako składowa procesu projektowego. Projektowanie zintegrowane
T-W-7Projektowa charakterystyke eneregtyczna budynków nowoprojektowanych, przebudowywanych i rozbudowywanych - studia przypadków
T-W-2Projektowa charakterystyka eneregtyczna - składowe oceny w odniesieniu do budynków nowoprojektowanych, przebudowywanych i rozbudowywanych
T-W-5Analiza możliwości zastosowanie OZE jako składowa projektowania budynku
T-W-8Audyt efektywności eneregtycznej budynków
T-W-3Zapotrzebowanie na energię do celów chłodzenia - metoda bilansów miesięcznych
T-W-4Wpływ przegród szklanych na projektową charakterystykę eneregtyczną
T-W-6Wpływ zaostrzanych wymogów prawnych na możliwość osiągnięcia projektowej charakterystyki energetycznej w budynkach nowoprojektowanych
T-W-10Metody obliczania oszczędności energii przedsięwzięć służących poprawie efektywności eneregtycznej
T-W-11Racjonalne użytkowanie energii w budynkach
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody aktywizujące - metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowyjąca - egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nabył podstawową wiedzę z zakresu sporządzania projektowej charakterystyki eneregtycznej i audytu efektywności energetycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/07_U01Student potrafi ocenić przydatność wykorzystania nowych osiągnięć w budownictwie w celu prawidłowego kształtowania zapotrzebowania na energię w budynku na etapie projektowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U13Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy na temat kształtowania projektowej charakterystyki eneregtycznej budynków i umiejętności sporządzania projektowej charakterystyki eneregtycznej budynków.
Treści programoweT-P-2Kolokwium sprawdzające nabyte umiejętności
T-P-1Ćwiczenie projektowe - projektowa charakterystyka eneregtyczna budynku o zmiennej funkcji użytkowej oraz zróżnicowanych rozwiązaniach konstrukcyjno-materiałowych i instalacyjnych.
T-W-7Projektowa charakterystyke eneregtyczna budynków nowoprojektowanych, przebudowywanych i rozbudowywanych - studia przypadków
T-W-2Projektowa charakterystyka eneregtyczna - składowe oceny w odniesieniu do budynków nowoprojektowanych, przebudowywanych i rozbudowywanych
T-W-3Zapotrzebowanie na energię do celów chłodzenia - metoda bilansów miesięcznych
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne - metoda projektów
M-4Metody programowe - z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca osiągnięte efekty na podstawie oceny z kolokwiów i wykonanych ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie potrafi ocenić przydatność zastosowania nowych osiągnięć w budownictwie w celu ograniczeniu zużycia energii i jej racjonalnego wykorzystania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/07_U02Student potrafi sformułować specyfikę zadania projektowania charakterystyki energetycznej budynku oraz oceny efektywności eneregtycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Uzyskanie wiedzy i umiejętności na temat audytów efektywności eneregtycznej.
Treści programoweT-P-4Kolokwium sprawdzające nabyte umiejętności
T-P-3Ćwiczenie projektowe - audyt efektywności eneregtycznej budynku
T-W-9Usprawnienia sprzyjające poprawie efektywności eneregtycznej
T-W-2Projektowa charakterystyka eneregtyczna - składowe oceny w odniesieniu do budynków nowoprojektowanych, przebudowywanych i rozbudowywanych
T-W-10Metody obliczania oszczędności energii przedsięwzięć służących poprawie efektywności eneregtycznej
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne - metoda projektów
M-4Metody programowe - z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca osiągnięte efekty na podstawie oceny z kolokwiów i wykonanych ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student na poziomie podstawowym potrafi sformułować zadanie ogrzniczenia zużycia energii na etapie projektowym oraz poprawy efektywności energetycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/07_K01Zrozumienie ważności i skutków decyzji podejmowanych na etapie projektowym oraz ich długofalowego oddziaływania na użytkownika i środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Uzyskanie wiedzy i umiejętności na temat audytów efektywności eneregtycznej.
C-1Uzyskanie wiedzy na temat kształtowania projektowej charakterystyki eneregtycznej budynków i umiejętności sporządzania projektowej charakterystyki eneregtycznej budynków.
Treści programoweT-W-1Ocena zapotrzebowania na energię w budynku jako składowa procesu projektowego. Projektowanie zintegrowane
T-W-11Racjonalne użytkowanie energii w budynkach
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody aktywizujące - metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowyjąca - egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie rozumie ważność decyzji podejmowanych na etapie projektowym oraz ich dugofalowe oddziaływanie na środowisko naturalne. Rozumie w podstawowym zakresie konieczność racjonalnego gospodarowania energią.
3,5
4,0
4,5
5,0