Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Złożone konstrukcje metalowe II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Złożone konstrukcje metalowe II
Specjalność Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Pełka-Sawenko <Agnieszka.Pelka-Sawenko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Wróblewski <Tomasz.Wroblewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 30 2,30,44zaliczenie
wykładyW2 30 1,70,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień omawianych w ramach przedmiotów "Konstrukcje metalowe", "Konstrukcje metalowe II" oraz "Złożone konstrukcje metalowe"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania i konstruowania złożonych obiektów budownictwa stalowego
C-2Ugruntowanie wśród studentów zasad opracowywania dokumentacji rysunkowej złożonych budowlanych konstrukcji metalowych, z uwzględnieniem wybranych programów CAD
C-3Rozwijanie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów związanych z budownictwem stalowym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zakres projektu wykonywanego indywidualnie: obliczenia statyczno – wytrzymałościowe wraz ze stosowną dokumentacją rysunkową (budowlaną, wykonawczą i montażową) stalowej estakady suwnicowej. Szczegółowe obliczenia słupów, belek estakady, stężeń międzysłupowych oraz wybranych węzłów konstrukcyjno – montażowych; wstępne określenie wymiarów fundamentu.30
30
wykłady
T-W-1Zasady projektowania złożonych stalowych ustrojów konstrukcyjnych: – hale stalowe (obliczanie układów przestrzennych, technologiczność węzłów konstrukcyjno-montażowych); – estakady i belki podsuwnicowe (podstawy obliczania, węzły konstrukcyjne); – analiza plastyczna konstrukcji (pojęcia podstawowe, plastyczna redystrybucja sił); – przekrycia dużych rozpiętości (rodzaje, zastosowania, podstawy obliczania, węzły konstrukcyjne).30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Praca własna nad projektem38
A-P-3Zaliczenie projektu2
70
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu (praca własna)17
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie3
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: Końcowy egzamin pisemny testowy
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: Końcowe zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/D/10_W01
Student jest w stanie zdefiniować i zidentyfikować określone złożone obiekty budownictwa metalowego (hale, estakady, przekrycia dużych rozpiętości), wybrać odpoweidnie metody analizy, konstruowania i wymiarowania składowych elementów zapewniające odpowiedni stopień bezpieczeństwa oraz technologiczności wg wytycznych obowiązujących norm
B_2A_W05, B_2A_W08, B_2A_W10C-1, C-3T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/D/10_U01
Student potrafi zdefiniować i zestawić obciążenia działające na złożone obiekty budownictwa metalowego, zaprojektować elementy złożonych konstrukcji metalowych (hale, estakady, przekrycia dużych rozpiętości) oraz sporządzić dokumentację rysunkową złożonych konstrukcji stalowych
B_2A_U08, B_2A_U20, B_2A_U15, B_2A_U21C-2, C-1T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/D/10_K01
Student będzie świadomy odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swojej pracy
B_2A_K02C-1, C-2T-P-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/D/10_W01
Student jest w stanie zdefiniować i zidentyfikować określone złożone obiekty budownictwa metalowego (hale, estakady, przekrycia dużych rozpiętości), wybrać odpoweidnie metody analizy, konstruowania i wymiarowania składowych elementów zapewniające odpowiedni stopień bezpieczeństwa oraz technologiczności wg wytycznych obowiązujących norm
2,0
3,0Student umie omówić podstawowe rozwiązania konstrukcyjne wybranych zlożonych obiektów budownictwa stalowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/D/10_U01
Student potrafi zdefiniować i zestawić obciążenia działające na złożone obiekty budownictwa metalowego, zaprojektować elementy złożonych konstrukcji metalowych (hale, estakady, przekrycia dużych rozpiętości) oraz sporządzić dokumentację rysunkową złożonych konstrukcji stalowych
2,0
3,0Student potrafi wykonać rysunki estakady suwniczej w zakresie odwzorowania konstrukcji, bez pełnego opisu łączników oraz detali konstrukcyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/D/10_K01
Student będzie świadomy odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swojej pracy
2,0
3,0Wykonana praca nie zawiera wyników absurdalnych lub skopiowanych z innych prac
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Biegus Antoni, Stalowe budynki halowe, Arkady, Warszawa, 2003
  2. Kucharczuk W. Labocha S., Hale o konstrukcji stalowej. Poradnik projektanta, Polskie Wydawnictwo Techniczne, 2012
  3. Łubiński Mieczysław i współaut., Konstrukcje metalowe, cz.II, Arkady, Warszawa, 2004
  4. Matysiak Antoni, Budownictwo stalowe: Belki podsuwnicowe, estakady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Poznań, 1994
  5. Giżejowski M. i inni, Budownictwo ogólne, t.5, Stalowe konstrukcje budynków, projektowanie według eurokodów z przykładami obliczeń, Arkady, Warszawa, 2010, Praca zbiorowa pod kierunkiem Mariana Giżejowskiego
  6. Praca zbiorowa, Eurokod 1, Eurokod 3, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2008
  7. Żmuda Jan, Konstrukcje wsporcze dźwignic, PWN, Warszawa, 2013
  8. A. Pełka-Sawenko , T. Wróblewski, M. Szumigała, Validation of computational models of steel-concrete composite beams, ENGINEERING TRANSACTIONS, Poznań, 2016, 64/1

Literatura dodatkowa

  1. Pałkowski Szymon, Konstrukcje stalowe. Wybrane zagadnienia obliczania i projektowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  2. Kapela Marek, Sieczkowski Józef, Projektowanie konstrukcji budynków wielokondygnacyjnych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2003
  3. Bogucki Władysław, Żyburtowicz Mikołaj, Tablice do projektowania konstrukcji metalowych, Arkady, Warszawa, 2005
  4. Goczek Jerzy, Supeł Łukasz, Gajdziński MIchał, Przykłady obliczeń konstrukcji stalowych, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2011
  5. Paczkowska T., Paczkowski W., Wróblewski T., Zachowanie się stalowych galerii powłokowych w warunkach wybuchu pyłu węglowego., Inżynieria i Budownictwo, Warszawa, 2011, 6, s. 313-316

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zakres projektu wykonywanego indywidualnie: obliczenia statyczno – wytrzymałościowe wraz ze stosowną dokumentacją rysunkową (budowlaną, wykonawczą i montażową) stalowej estakady suwnicowej. Szczegółowe obliczenia słupów, belek estakady, stężeń międzysłupowych oraz wybranych węzłów konstrukcyjno – montażowych; wstępne określenie wymiarów fundamentu.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady projektowania złożonych stalowych ustrojów konstrukcyjnych: – hale stalowe (obliczanie układów przestrzennych, technologiczność węzłów konstrukcyjno-montażowych); – estakady i belki podsuwnicowe (podstawy obliczania, węzły konstrukcyjne); – analiza plastyczna konstrukcji (pojęcia podstawowe, plastyczna redystrybucja sił); – przekrycia dużych rozpiętości (rodzaje, zastosowania, podstawy obliczania, węzły konstrukcyjne).30
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Praca własna nad projektem38
A-P-3Zaliczenie projektu2
70
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu (praca własna)17
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie3
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_KBI/D/10_W01Student jest w stanie zdefiniować i zidentyfikować określone złożone obiekty budownictwa metalowego (hale, estakady, przekrycia dużych rozpiętości), wybrać odpoweidnie metody analizy, konstruowania i wymiarowania składowych elementów zapewniające odpowiedni stopień bezpieczeństwa oraz technologiczności wg wytycznych obowiązujących norm
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z budownictwa
B_2A_W08Zna zasady analizy, konstruowania i wymiarowania elementów złożonych konstrukcji oraz obiektów budowlanych
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania i konstruowania złożonych obiektów budownictwa stalowego
C-3Rozwijanie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów związanych z budownictwem stalowym
Treści programoweT-W-1Zasady projektowania złożonych stalowych ustrojów konstrukcyjnych: – hale stalowe (obliczanie układów przestrzennych, technologiczność węzłów konstrukcyjno-montażowych); – estakady i belki podsuwnicowe (podstawy obliczania, węzły konstrukcyjne); – analiza plastyczna konstrukcji (pojęcia podstawowe, plastyczna redystrybucja sił); – przekrycia dużych rozpiętości (rodzaje, zastosowania, podstawy obliczania, węzły konstrukcyjne).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: Końcowy egzamin pisemny testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie omówić podstawowe rozwiązania konstrukcyjne wybranych zlożonych obiektów budownictwa stalowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_KBI/D/10_U01Student potrafi zdefiniować i zestawić obciążenia działające na złożone obiekty budownictwa metalowego, zaprojektować elementy złożonych konstrukcji metalowych (hale, estakady, przekrycia dużych rozpiętości) oraz sporządzić dokumentację rysunkową złożonych konstrukcji stalowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U08Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
B_2A_U20Potrafi zaprojektować elementy i złożone konstrukcje obiektów budowlanych
B_2A_U15Potrafi ocenić i dokonać zestawienia dowolnych obciążeń działających na obiekty budowlane
B_2A_U21Potrafi zwymiarować detale konstrukcyjne w różnych obiektach budowlanych w zależności od studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-2Ugruntowanie wśród studentów zasad opracowywania dokumentacji rysunkowej złożonych budowlanych konstrukcji metalowych, z uwzględnieniem wybranych programów CAD
C-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania i konstruowania złożonych obiektów budownictwa stalowego
Treści programoweT-P-1Zakres projektu wykonywanego indywidualnie: obliczenia statyczno – wytrzymałościowe wraz ze stosowną dokumentacją rysunkową (budowlaną, wykonawczą i montażową) stalowej estakady suwnicowej. Szczegółowe obliczenia słupów, belek estakady, stężeń międzysłupowych oraz wybranych węzłów konstrukcyjno – montażowych; wstępne określenie wymiarów fundamentu.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: Końcowe zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać rysunki estakady suwniczej w zakresie odwzorowania konstrukcji, bez pełnego opisu łączników oraz detali konstrukcyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_KBI/D/10_K01Student będzie świadomy odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swojej pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania i konstruowania złożonych obiektów budownictwa stalowego
C-2Ugruntowanie wśród studentów zasad opracowywania dokumentacji rysunkowej złożonych budowlanych konstrukcji metalowych, z uwzględnieniem wybranych programów CAD
Treści programoweT-P-1Zakres projektu wykonywanego indywidualnie: obliczenia statyczno – wytrzymałościowe wraz ze stosowną dokumentacją rysunkową (budowlaną, wykonawczą i montażową) stalowej estakady suwnicowej. Szczegółowe obliczenia słupów, belek estakady, stężeń międzysłupowych oraz wybranych węzłów konstrukcyjno – montażowych; wstępne określenie wymiarów fundamentu.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: Końcowe zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykonana praca nie zawiera wyników absurdalnych lub skopiowanych z innych prac
3,5
4,0
4,5
5,0