Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Ekonomika przedsiębiorstw budowlanych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomika przedsiębiorstw budowlanych | ||
Specjalność | Technologia i Organizacja Budownictwa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Ogólnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Siewiera <Agnieszka.Siewiera@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | ukończony kurs: matematyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem kształcenia jest opanowanie podstawowej wiedzy o ekonomiczno-finansowych aspektach funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz podstaw dotyczących działalności inwestycyjnej firmy: czynnikach wpływających na efektywność, analizie opłacalności i ryzyku. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zgodnie z planem zabudowania przestrzennego dla wybranej inwestycji w ramach ćwiczeń należy opracować: 1.opis planowanego przedsięwzięcia; 2.Koncepcyjny projekt zagospodarowania terenu; 3.Wstępny szacunek przewidywanych kosztów całej inwestycji; 4.Rozpoznanie inwestycji o charakterze podobnym w danym regionie (rozpoznanie rynku - obiektów podobnych i ich oferty- cen); 5.Promocja i reklama inwestycji; 6.Analiza SWOT dla projektu; 7.Analiza źródeł finansowania inwestycji; 8. Analiza efektywności inwestycji i jej ryzyka | 14 |
T-A-2 | zaliczenie ćwiczeń | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | PKD, funkcje: SR i KRS-u - postępowanie rejestracyjne, akt założycielski. rodzaje spółek: spółka cywilna, spółki prawa handlowego (osobowe a kapitałowe). makro- i mikro- otoczenie przedsiębiorstwa, analiza SWOT. analiza konkurencji; profil klienta; portfel produktów firmy- macierz BCG. | 2 |
T-W-2 | sprawozdania finansowe: bilans, rachunek zysków i strat, rachunek przepływów pieniężnych. rentowność, płynność, zadłużenie. | 3 |
T-W-3 | Przychody i koszty w przedsiębiorstwie. Podstawy rachunku kosztów. Kalkulacja zysku w przedsiebiorstwie. Analiza progu rentowności | 1 |
T-W-4 | Zysk a działalność inwestycyjna przedsiębiorstwa. wartosć pieniądza w czasie. stopa dyskontowa i procentowa. | 3 |
T-W-5 | Rynek. Otoczenie przedsiębiorstwa. Analiza SWOT. Fuzje i przejęcia; kooperacje, joint-venture, alians strategiczny, networking, klaster przemysłowy, kartel, koncern, pool, konsorcjum, syndykat, trust, grupy kapitałowe, holding; rynek - monopol, monopson, oligopol, konkurencja. Badania marketingowe, Promocja i reklama firmy i produktów. | 3 |
T-W-6 | finansowanie działaności inwestycyjnej. kapitał własny a obcy/ wewnętrzny a zewnętrzny. Partnerstwo Publiczno Prywatne | 2 |
T-W-7 | zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | samodzielana realizacja ćwiczeń | 3 |
A-A-3 | utrwalanie treści na podstawie wykładów i literatury, przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-A-4 | zaliczenie | 1 |
24 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | utrwalanie treści na podstawie wykładów i literatury | 9 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-4 | zaliczenie | 1 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna |
M-2 | dyskusja dydaktyczna, metoda sytuacyjna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne wykładów |
S-2 | Ocena formująca: pisemne zalicznenie ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_TOB/D/04_W01 Ma wiedzę dotyczącą zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi w aspekcie techniczno-ekonomicznym oraz: Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko | B_2A_W07, B_2A_W14 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_TOB/D/04_U01 Potrafi ocenić podstawowe parametry: czas, koszt, jakość przy realizacji przedsięwzięć budowlanych i wdrożyć odpowiednie działania korygujące oraz: otrafi sporządzić analizę efektywności przedsięwzięć budowlanych i dokonać oceny ryzyka w kontekście ekonomiki przedsiębiorstwa, zaplanować podstawowe parametry inwestycji | B_2A_U23, B_2A_U24 | — | — | C-1 | T-A-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_TOB/D/04_K01 Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu oraz: Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy | B_2A_K02, B_2A_K05 | — | — | C-1 | T-A-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_TOB/D/04_W01 Ma wiedzę dotyczącą zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi w aspekcie techniczno-ekonomicznym oraz: Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko | 2,0 | |
3,0 | potrafi rozróżnić, rozpoznać i zinterpretować (ocena ryzyka) techniczno-ekonomiczne uwarunkowania realizacji inwestycji; potrafi rozróżnić, rozpoznać, zinterpretować techniczno-ekonomiczne uwarunkowania (w tym koszty) działalności inżynierskiej oraz ich wpływ na decyzje związane z funkcjonowaniem inwestycji/przedsiębiorstwa; zaliczenie pisemne: 60% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_TOB/D/04_U01 Potrafi ocenić podstawowe parametry: czas, koszt, jakość przy realizacji przedsięwzięć budowlanych i wdrożyć odpowiednie działania korygujące oraz: otrafi sporządzić analizę efektywności przedsięwzięć budowlanych i dokonać oceny ryzyka w kontekście ekonomiki przedsiębiorstwa, zaplanować podstawowe parametry inwestycji | 2,0 | |
3,0 | umie zinterpretować i ocenić wpływ czasu i jakości na koszty inwestycji oraz zastosować działania korygujące; umie sporządzić analizę efektywności przedsięwzięć budowlanych i dokonać oceny ryzyka w kontekście ekonomiki przedsiębiorstwa, zaplanować podstawowe parametry inwestycji zaliczenie pisemne 60% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_TOB/D/04_K01 Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu oraz: Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy | 2,0 | |
3,0 | świadomość odpowiedzialności pracy w zespole, świadomość rzetelności; aktywna postawa do postępowania zgodnie z zasadami etyki, świadomość profesjonalizmu, kreatywność, otwartość, świadomość znaczenia ekonomii w branży budowlanej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dziworska K., Decyzje inwestycyjne przedsiębiorstw, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2000
- Rogowski W, Rachunek efektywności przedsięwzięć inwestycyjnych, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2005
- Sierpińska M., Jachna T., Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, PWN, Warszawa, 2004
- Rybicki P., Sprawozdanie finansowe, poltex, Warszawa, 2009
- Eaton D., Kotapski R., Zarządzanie przedsiębiorstwem budowlanym, POltex, Warszawa, 2009
- Bednarski L., Analiza finansowa w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2008
- Agnieszka Siewiera, Kryteria oceny efektywności projektów inwestycyjnych, WNUS, Szczecin, 2020
- Agnieszka Siewiera, Certyfikacja wielokryterialna jako narzędzie realizacji koncepcji CSV na przykładzie budowlanych projektów inwestycyjnych, WNUG, Gdańsk, 2020
- Agnieszka Siewiera, Skuteczność zarządzania ryzykiem w projektach inwestycyjnych, WNUS, Szczecin, 2017
Literatura dodatkowa
- Pawlak Z, Biznesplan. Zastosowania i przykłady., Poltex, Warszawa, 2005
- Głodek .Z., Zarządzanie finansami przedsiębiorstw, PWE, Warszawa, 2004