Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu Seminarium dyplomowe8:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Seminarium dyplomowe8 | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Pawel Mieczkowski <Pawel.Mieczkowski@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 8 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | zaliczone wszystkie przedmioty z zakresu studiowanej specjalności |
| W-2 | zaliczone szkolenie z podstaw informacji naukowej |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Poznanie zasad pisania prac dyplomowych |
| C-2 | Umiejętność korzystania z programów komputerowych, zachowania praw autorskich oraz etyki zawodowej |
| C-3 | Umiejętność przygotowania prezentacji z zakresu tematyki pracy dyplomowej i tematyki dowolnej z zakresu budownictwa |
| C-4 | Umiejętność przygotowania i zreferowania wyników prowadzonych badań lub opracowanych koncepcji projektowych |
| C-5 | Umiejętność formułowania wniosków z zakresu przygotowanej pracy dyplomowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| seminaria dyplomowe | ||
| T-SD-1 | Podstawowe wiadomości o pracy dyplomowej i o jej obronie. Charakterystyka zakresu prac dyplomowych dotyczących projektowania, technologii i eksploatacji dróg. Ogólne zasady tworzenia planu pracy dyplomowej. Wstępny układu treści pracy dyplomowej. Różnice w planie pracy dyplomowej w zależności od analizowanej problematyki. | 2 |
| T-SD-2 | Podział pracy dyplomowej na poszczególne części. Układ pracy i rozdziału. Wprowadzenie – zasady pisania, treści. Przygotowanie i omówienie wstępnego planu pracy dyplomowej. Wybór metodyki badawczej lub pomiarowej wraz z opisem i przykładową analizą wyników. Przedstawienie planowanych koncepcji w przypadku prac projektowych. Wybór oprogramowania niezbędnego do przygotowania pracy dyplomowej. | 2 |
| T-SD-3 | Analiza literatury: dobór źródeł, przegląd literatury. Przygotowanie spisu literatury - metodologia. Korzystanie z zasobów Internetu. Wstępny opis wybranych kilku pozycji literatury (monografia, artykuł, norma, witryna internetowa, dokument techniczny). | 2 |
| T-SD-4 | Zasady pisania pracy (pierwsza strona rozdziału, marginesy, numeracja stron, opis i numeracja rysunków oraz tablic, spis załączników, edytor równań – numeracja wzorów). Przykłady wniosków końcowych lub podsumowania pracy dyplomowej. Praktyczne wykorzystanie rezultatów pracy dyplomowej. | 2 |
| T-SD-5 | Spis: treści, załączników, rysunków i zastosowanych oznaczeń. Opracowanie wyników badań laboratoryjnych z uwzględnieniem metod. Załączniki i rysunki do pracy dyplomowej – sposoby przygotowania | 2 |
| T-SD-6 | Zasady przygotowania prezentacji. Przygotowanie indywidualnego wystąpienia (prezentacja) na dowolny temat z zakresu budownictwa drogowego | 2 |
| T-SD-7 | Prezentacje referatów na dowolny temat. Dyskusja – pozytywne aspekty, konstruktywna krytyka | 6 |
| T-SD-8 | Problemy, rozwiązania towarzyszące przygotowanej pracy dyplomowej. Referat z tematyki realizowanej pracy dyplomowej. Dyskusja nad sposobem prezentacji oraz jej treścią | 8 |
| T-SD-9 | Przykłady wniosków końcowych lub podsumowania pracy dyplomowej. Przykłady możliwości praktycznego zastosowania rezultatów prac dyplomowych. Wstępna prezentacja z zakresu pracy dyplomowej | 4 |
| 30 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| seminaria dyplomowe | ||
| A-SD-1 | Udział w seminarium dyplomowym | 30 |
| A-SD-2 | Przygotowanie planu pracy dyplomowej i zakresu działań | 1 |
| A-SD-3 | Studia literaturowe – przygotowanie propozycji spisu literatury | 2 |
| A-SD-4 | Opis wzorów, rysunków, tabel | 2 |
| A-SD-5 | Przygotowanie referatu na temat dowolny z zakresu budownictwa drogowego | 9 |
| A-SD-6 | Przygotowanie referatu z zakresu tematyki pracy dyplomowej | 10 |
| A-SD-7 | Przygotowanie spisu literatury | 2 |
| A-SD-8 | Przygotowanie wniosków końcowych lub podsumowania pracy dyplomowej. Przygotowanie prezentacji z wykonanej pracy dyplomowej (wstępnej wersji) | 4 |
| 60 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny |
| M-2 | Wykład problemowy |
| M-3 | Metody praktyczne (prezentacja) |
| M-4 | Metody praktyczne (seminarium) |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: ocena końcowa: trzy wygłoszone referaty, spis treści, spis literatury, technika pisania (tekst, opis tabel, opis rysunku, edytor równań, powołania na literaturę) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BIE_1A_A/11-8_W01 Posiada wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z wybranej specjalności i potrafi myśleć perspektywicznie o układach komunikacyjnych, obiektach, konstrukcjach nawierzchni lub stosowanej technologii. Posiada wiedzę z zakresu profesjonalnego zestawienia źródeł informacji i opisywania materiałów źródłowych | BIE_1A_W13, BIE_1A_W17, BIE_1A_W20, BIE_1A_W21, BIE_1A_W23 | — | — | C-1, C-3, C-4, C-5, C-2 | T-SD-1, T-SD-2, T-SD-8, T-SD-7, T-SD-3 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BIE_1A_A/11-8_U01 B_1A_.._U01 Potrafi wybrać odpowiednie narzędzia do rozwiązywania problemów zawartych w pracy dyplomowej, wykorzystując dostępne technologie informacyjne. Ma umiejętność samodzielnego przygotowania i referowania problemów rozwiązywanych w pracy dyplomowej | BIE_1A_U05, BIE_1A_U06, BIE_1A_U08, BIE_1A_U14, BIE_1A_U19, BIE_1A_U21, BIE_1A_U22, BIE_1A_U27 | — | — | C-2, C-4, C-5, C-3 | T-SD-2, T-SD-6, T-SD-7, T-SD-8, T-SD-3, T-SD-4, T-SD-5 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BIE_1A_A/11-8_K01 Student, uwzględniając działalność inżynierską wraz ze zrozumieniem oddziaływania na środowisko, potrafi przygotować plan i rozwiązanie zawartego w pracy dyplomowej zagadnienia, umie zorganizować proces i realizacji pracy dyplomowej, a także potrafi formułować wnioski i opisywać wyniki prac, a także potrafi przygotować prezentację i zreferować wybrane zagadnienie z zakresu swojej specjalności, rozumie ponoszenie odpowiedzialności za przygotowane wyniki swojej lub wspólnej pracy zespołu | BIE_1A_K01, BIE_1A_K02, BIE_1A_K03, BIE_1A_K04, BIE_1A_K05, BIE_1A_K06, BIE_1A_K07 | — | — | C-5, C-3, C-4, C-2 | T-SD-7, T-SD-8, T-SD-9 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BIE_1A_A/11-8_W01 Posiada wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z wybranej specjalności i potrafi myśleć perspektywicznie o układach komunikacyjnych, obiektach, konstrukcjach nawierzchni lub stosowanej technologii. Posiada wiedzę z zakresu profesjonalnego zestawienia źródeł informacji i opisywania materiałów źródłowych | 2,0 | Student nie posiada wiedzy związanej z podstawowymi zagadnieniami z wybranej specjalności w stopniu minimalnym, nie posiada wiedzy związanej z zestawieniem źródeł informacji i materiałów źródłowych w stopniu minimalnym |
| 3,0 | Student posiada minimalną wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z wybranej specjalności, posiada minimalną wiedzę związaną z zestawieniem źródeł informacji i materiałów źródłowych | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BIE_1A_A/11-8_U01 B_1A_.._U01 Potrafi wybrać odpowiednie narzędzia do rozwiązywania problemów zawartych w pracy dyplomowej, wykorzystując dostępne technologie informacyjne. Ma umiejętność samodzielnego przygotowania i referowania problemów rozwiązywanych w pracy dyplomowej | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie wybrać narzędzi do rozwiązywania problemów i nie potrafi skorzystać z dostępnych technologii informacyjnych. Student nie potrafi samodzielnie przygotować i zreferować problemu rozwiązywanego w pracy dyplomowej |
| 3,0 | Student nie potrafi samodzielnie wybrać narzędzi do rozwiązywania problemów, ale potrafi skorzystać ze wskazanych dostępnych technologii informacyjnych i przygotować i zreferować problem rozwiązywany w pracy dyplomowej | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BIE_1A_A/11-8_K01 Student, uwzględniając działalność inżynierską wraz ze zrozumieniem oddziaływania na środowisko, potrafi przygotować plan i rozwiązanie zawartego w pracy dyplomowej zagadnienia, umie zorganizować proces i realizacji pracy dyplomowej, a także potrafi formułować wnioski i opisywać wyniki prac, a także potrafi przygotować prezentację i zreferować wybrane zagadnienie z zakresu swojej specjalności, rozumie ponoszenie odpowiedzialności za przygotowane wyniki swojej lub wspólnej pracy zespołu | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie przygotować planu pracy i rozwiązać problemu zawartego w pracy dyplomowej, nie czuje potrzeby posiadania wiedzy o wpływie działalności inżynierskiej na środowisko ani ponoszenia odpowiedzialności za przygotowane wyniki prowadzonych prac |
| 3,0 | Student nie potrafi samodzielnie przygotować planu pracy i rozwiązać problemu zawartego w pracy dyplomowej, nie czuje potrzeby posiadania wiedzy o wpływie działalności inżynierskiej na środowisko, ale rozumie ponoszenie odpowiedzialności za przygotowane wyniki prowadzonych prac | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Dudziak A., Żejmo A., Redagowanie prac dyplomowych : wskazówki metodyczne dla studentów, Difin, Warszawa, 2008
- Zenderowski R., Technika pisania prac magisterskich i licencjackich : krótki przewodnik po metodologii pisania pracy dyplomowej, CeDeWu, Warszawa, 2009
- Gambarelli G., Łucki Z., Praca dyplomowa i doktorska: zdobycie promotora, pisanie na komputerze, opracowanie redakcyjne, prezentowanie, publikowanie, CeDeWu, Warszawa, 2018
- Węglińska M., Jak pisać pracę magisterską, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, 2016, 10
- https://wbia.zut.edu.pl/fileadmin/pliki/wbia/zalaczniki/studenci/informacje_dyplomy/dyplomy_WBiA_szablon.docx, 2018
Literatura dodatkowa
- Sołowczuk A., Kacprzak D., Identification of Determinants of the Speed-Reducing Effect of Pedestrian Refuges in Villages Located on a Chosen Regional Road, Symmetry, Szwajcaria Bazylea, 2019, 11(4), 597, https://doi.org/10.3390/sym11040597
- Sołowczuk A., Gardas P., Effect of the Parking Lane Configuration on Vehicle Speeds in Home Zones in Poland, Sustainability, Szwajcaria Bazylea, 2020, 12(2), 588, https://doi.org/10.3390/su12020588