Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu Geologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Cyprian Seul <Cyprian.Seul@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Leszek Kaszubowski <Leszek.Kaszubowski@zut.edu.pl>, Cyprian Seul <Cyprian.Seul@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem form geomorfologicznych i profili litogenetycznych na tle przeglądu procesów endo- i egzogenicznych. |
C-2 | Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych |
C-3 | Zrozumienie przez studentów roli prawa w procesie inwestycyjnym w budownictwie, ze szczególnym uwzględnieniem styku geologii inżynierskiej i geotechniki |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Makroskopowe rozpoznawanie minerałów i skał | 4 |
T-L-2 | Rozpoznawanie gruntów zgodnie ze standardami ISO | 4 |
T-L-3 | Własności geologiczno - inzynierskie gruntów mineralnych i organicznych | 4 |
T-L-4 | Ocena podłoza gruntowego na podstawie map geologicznych | 2 |
T-L-5 | Konstrukcja przekroju geologiczno - inżynierskiego | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Nauki geologiczne i pokrewne - definicje. Literatura. Wszechświat - Układ Słoneczny - Ziemia. Geosfery. Obieg materii w przypowierzchniowych sferach ziemi. Morfogenetyczna działalność sił wewnętrznych (procesy endogeniczne). Tektonika płyt. Geosynkliny. Orogenezy. Izostazja. Epejrogeneza. Trzęsienia ziemi. Procesy magmowe. Wulkanizm. Fałdy, uskoki. Głowne jednostki tektoniczne Polski. Tabela stratygraficzna. | 2 |
T-W-2 | Minerały skałotwórcze. Skały magmowe. Wietrzenie, denudacja, procesy zachodzące na stoku. | 2 |
T-W-3 | Rzeka. Koryto. Łożysko. Ruch wody rzecznej. Erozja i transport rzeczny. Rzeka meandrująca, a roztokowa. | 2 |
T-W-4 | Akumulacja rzeczna. Stożki napływowe, delty, równiny aluwialne. Typy dolin rzecznych. Terasy rzeczne. Przełomy. Metody badań osadów rzecznych. | 2 |
T-W-5 | Cykle geomorfologiczne. Rozwój rzeźby w obszarach o różnej budowie. Skały osadowe. Zjawiska krasowe. Rzeźba eoliczna (erozja - transport - akumulacja). Torfowiska. Wybrzeża morskie. Metamorfizm. | 2 |
T-W-6 | Akumulacyjna działalność lodowców: moreny, kemy, drumliny. Działalność wód lodowcowych: ozy. Krajobraz lodowcowy i polodowcowy. Pradoliny. Zlodowacenia plejstoceńskie na terenie Polski. Deglacjacja lobu Odry. Holocen. | 2 |
T-W-7 | Geologia a geotechnika. Zagadnienia prawne. | 1 |
T-W-8 | Podstawy wykonywania badań geologiczno - inżynierskich na potrzeby ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych. Projektowanie badań. Wiercenia. Wody podziemne. Badania makroskopowe i laboratoryjne gruntów. Badania polowe. Dokumentowanie. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Samodzielna prac w czytelni/bibliotece | 7 |
A-L-3 | Przygotowanie samodzielne do zaliczenia | 6 |
A-L-4 | Kolokwium zaliczeniowe | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-3 | udział w kolokwium zaliczeniowym | 2 |
A-W-4 | samodzielne analizowanie treści wykładów | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | Metody praktyczne (pokaz) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie (kolokwium pisemne) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_B/02_W01 Student ma potrafić wskazać metody badawcze pozwalające na ustalenie własności fizykomechanicznych podłoża. | BIE-NL_1A_W01 | — | — | C-2 | T-W-8, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1 |
BIE_1A_B/02_W02 Student powinien rozumieć zasady tworzenia map i przekrojów geologiczno - inżynierskich (geotechnicznych) i korzystania z nich, jak również sposoby wykonywania prostych prac geodezyjnych | BIE-NL_1A_W03, BIE-NL_1A_W02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-8, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1 |
BIE_1A_B/02_W03 Student powinien umieć scharakteryzować sposoby ustalania cech mechanicznych gruntów i opisać te cechy | BIE-NL_1A_W04 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1 |
BIE_1A_B/02_W04 Stodent powinien potrafić wymienić i scharakteryzować podstawowe normy budowlane dotyczące geotechniki, podstawowe metody fudamentowania i technologie wzmacniania podłoża, jak również prawidłowego prowadzenia prac ziemnych i fundamentowych. | BIE-NL_1A_W07, BIE-NL_1A_W17, BIE-NL_1A_W09, BIE-NL_1A_W18 | — | — | C-1, C-2 | T-W-8, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-1 |
BIE_1A_B/02_W05 Student powinien rozumieć zachowanie się wody w podłożu gruntowym, objaśnić sposoby przedstawiania zjawisk hydrogeologicznych w dokumentacji geologiczno - inżynierskiej (geotechnicznej) i znać sposoby radzenia sobie z obecnością wody w strefie robót ziemnych. Student powinien potrafić opisać sposoby kontroli jakości wód podziemnych w aspekcie możliwych odpowierzchniowych zanieczyszczeń antropogenicznych. | BIE-NL_1A_W05, BIE-NL_1A_W20 | — | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1 |
BIE_1A_B/02_W06 Student powinien znać i opisać najnowsze metody badawcze stosowane w geotechnice. | BIE-NL_1A_W23 | — | — | C-2 | T-W-8, T-L-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_B/02_U01 Student powinien potrafić dobierać właściwe metody badawcze i umieć posłużyć się ich wynikami, aby uzyskać parametry pozwalające rozwiązać dany problem geotechniczny i projektować fudamenty. | BIE-NL_1A_U09, BIE-NL_1A_U08 | — | — | C-2 | T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
BIE_1A_B/02_U02 Student powinien umieć analizować różne formy (mapy, przekroje, profile) graficznego przedstawiania budowy geologicznej, warunków geologiczno - inżynierskich i hydrogeologicznych oraz procesów (zagrożeń) geologicznych i znać sposoby przeciwdziałania tym zagrożeniom. Student powinien potrafić stosować terminologię geologicznczną, geomorfologiczną i geotechniczną, a w razie potrzeby wspomagać się technologiami informatycznymi | BIE-NL_1A_U14, BIE-NL_1A_U11, BIE-NL_1A_U15, BIE-NL_1A_U12, BIE-NL_1A_U13 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
BIE_1A_B/02_U03 Student powinien potrafić interpretować i koordynować treści zapisów prawa geologicznego i prawa budowlanego w zakresie geotechniki | BIE-NL_1A_U16 | — | — | C-3 | T-W-8, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_B/02_K01 Student ma świadomość, iż nauka nie jest dana raz na zawsze, lecz jest procesem wymagającym aktywnej postawy osoby, która z niej korzysta. We wszystkich wykładach akcentowano aspekt postępu w naukach geologicznych i geotechnice. Treść szeregu z nich wskazywała na możliwy wpływ działalnosci człowieka na środowisko wodno - gruntowe. Student powinien mieć świadomość potrzeby nie dopuszczania do takich sytuacji. | BIE-NL_1A_K01, BIE-NL_1A_K02 | — | — | C-3, C-2 | T-W-8, T-W-7, T-W-1 | M-1 | S-1 |
BIE_1A_B/02_K02 Wykłady, w których omawiano sposób prowadzenia badań polowych oraz robót ziemnych zawierały aspekt bezpieczeństwa pracy. | BIE-NL_1A_K03 | — | — | C-3 | T-W-8, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_B/02_W01 Student ma potrafić wskazać metody badawcze pozwalające na ustalenie własności fizykomechanicznych podłoża. | 2,0 | |
3,0 | Wymieni podstawowe metody badań gruntu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_B/02_W02 Student powinien rozumieć zasady tworzenia map i przekrojów geologiczno - inżynierskich (geotechnicznych) i korzystania z nich, jak również sposoby wykonywania prostych prac geodezyjnych | 2,0 | |
3,0 | Rozumie treści map i przekrojów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_B/02_W03 Student powinien umieć scharakteryzować sposoby ustalania cech mechanicznych gruntów i opisać te cechy | 2,0 | |
3,0 | Zna nazwy mechanicznych cech gruntu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_B/02_W04 Stodent powinien potrafić wymienić i scharakteryzować podstawowe normy budowlane dotyczące geotechniki, podstawowe metody fudamentowania i technologie wzmacniania podłoża, jak również prawidłowego prowadzenia prac ziemnych i fundamentowych. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wymienić najważniejsze normy geotechniczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_B/02_W05 Student powinien rozumieć zachowanie się wody w podłożu gruntowym, objaśnić sposoby przedstawiania zjawisk hydrogeologicznych w dokumentacji geologiczno - inżynierskiej (geotechnicznej) i znać sposoby radzenia sobie z obecnością wody w strefie robót ziemnych. Student powinien potrafić opisać sposoby kontroli jakości wód podziemnych w aspekcie możliwych odpowierzchniowych zanieczyszczeń antropogenicznych. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi rozróżnić różne objawy wód podziemnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_B/02_W06 Student powinien znać i opisać najnowsze metody badawcze stosowane w geotechnice. | 2,0 | |
3,0 | Wymieni 2 - 3 metody badawcze w geotechnice. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_B/02_U01 Student powinien potrafić dobierać właściwe metody badawcze i umieć posłużyć się ich wynikami, aby uzyskać parametry pozwalające rozwiązać dany problem geotechniczny i projektować fudamenty. | 2,0 | |
3,0 | Wymieni 1 metodę badawczą w aspekcie jej zastosowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_B/02_U02 Student powinien umieć analizować różne formy (mapy, przekroje, profile) graficznego przedstawiania budowy geologicznej, warunków geologiczno - inżynierskich i hydrogeologicznych oraz procesów (zagrożeń) geologicznych i znać sposoby przeciwdziałania tym zagrożeniom. Student powinien potrafić stosować terminologię geologicznczną, geomorfologiczną i geotechniczną, a w razie potrzeby wspomagać się technologiami informatycznymi | 2,0 | |
3,0 | Przedstawi 1 formę graficzną przedstawiającą warunki geologiczne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_B/02_U03 Student powinien potrafić interpretować i koordynować treści zapisów prawa geologicznego i prawa budowlanego w zakresie geotechniki | 2,0 | |
3,0 | Wymieni podstawowe akty prawne w geologii i budownictwie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_B/02_K01 Student ma świadomość, iż nauka nie jest dana raz na zawsze, lecz jest procesem wymagającym aktywnej postawy osoby, która z niej korzysta. We wszystkich wykładach akcentowano aspekt postępu w naukach geologicznych i geotechnice. Treść szeregu z nich wskazywała na możliwy wpływ działalnosci człowieka na środowisko wodno - gruntowe. Student powinien mieć świadomość potrzeby nie dopuszczania do takich sytuacji. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wskazać na możliwe przyczyny zanieczyszczenia środowiska wodno - gruntowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_B/02_K02 Wykłady, w których omawiano sposób prowadzenia badań polowych oraz robót ziemnych zawierały aspekt bezpieczeństwa pracy. | 2,0 | |
3,0 | Wskaże zagrożenia BHP przy robotach wiertniczych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mizerska W., Geologia Dynamiczna, PWN, Warszawa, 2006, 1
- Migoń P., Geomorfologia, PWN, Warszawa, 2008, 1
- Kaczyński R. R., Warunki Geologiczno-Inżynierskie na Obszarze Polski, PIG - PIB, Warszawa, 2017, 1
- Racinowski R., Hauryłkiewicz J., Zarys Geologii Inżynierskiej, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2001, 1
- Kołodziejczyk U. Kraiński A., Zarys Geologii, Ofic. Wyd. Uniwersytetu Zielonogórski, Zielona Góra, 2003, 1
- Jeż J., Gruntoznawstwo budowlane, Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2004, 1
Literatura dodatkowa
- Racinowski R., Coufal R., Geologia Inżynierska, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1999, 1
- Kołodziejczyk U., Kraiński A., Rozpoznanie minerałów, skał i budowy geologicznej, Of. Wyd. Uniwersyteu Zielonogórksiego, Zielona Góra, 2008, 1
- Seul C., Warunki geologiczno-inżynierskie na obszarze strefy krawęddziowej Wzgórz Warszewskich, Annales UMCS, Lublin, 2011, LXX, z. 2, s. 9 - 25