Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Prawo w budownictwie i ochrona środowiska-1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawo w budownictwie i ochrona środowiska-1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Ogólnego
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Barczyk <Aleksandra.Barczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 2,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie z "Zarządzania procesem inwestycyjnym - 1
W-2Zaliczenie z "Organizacji i kierowania budową I"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zakresu ustawodawstwa w obszarze budownictwa.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu uzyskiwania potrzebnych zezwoleń w procesie inwestycyjnym
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji na temat warunków technicznych, jakim powinny odpowiadac budynki i ich usytuowanie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie testów oraz kazusów.4
T-A-2Wniosek o pozwolenie na budowę/rozbiórkę.1
T-A-3Projekt architektoniczno-budowlany.1
T-A-4Zawiadomienie o zakończeniu budowy.1
T-A-5Samowola budowlana.1
T-A-6Katastrofa budowlana.1
T-A-7Sprawdzenie wiedzy z przedmiotu.1
T-A-8Warunki techniczne obiektów budowlanych - testy, kazusy.4
T-A-9Sprawdzeni wiedzy z przedmiotu.1
15
wykłady
T-W-1Prawo budowlane - wprowadzenie.1
T-W-2Samodzielne funkcje techniczne w budownictwie.2
T-W-3Prawa i obowiązki uczestników procesu budowlanego.1
T-W-4Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych.1
T-W-5Budowa i procedura oddawania do użytku obiektów budowlanych.1
T-W-6Utrzymanie obiektów budowlanych.1
T-W-7Katastrofa budowlana.1
T-W-8Organy administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego1
T-W-9Odpowiedzialność zawodowa w budownictwie.1
T-W-10Warunki techniczne i usytuowanie budynków.4
T-W-11Spawdzenie wiedzy z przedmiotu.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo na ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Bieżące utrwalenie poznanego materiału.20
A-A-3Samodzielna realizacja zagadnień.25
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów oraz rozpoznanie literaturowe.15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda przypadków
M-4Metoda sytuacyjna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: kolokwia, referaty.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z przedmiotu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_A/02-1_W01
Wskazuje obowiązujace przepisy stosowane w procesie inwestycyjnym.
BIE-NL_1A_W07, BIE-NL_1A_W20C-1T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-2, T-W-10M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_A/02-1_U01
Stosuje obowiązujace przepisy prawa budowlanego w procesie inwestycyjnym
BIE-NL_1A_U16C-2, C-3T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-8M-1, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_A/02-1_K01
Jest świadomy skutów działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko.
BIE-NL_1A_K02C-3, C-1T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-2, T-W-10M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_A/02-1_W01
Wskazuje obowiązujace przepisy stosowane w procesie inwestycyjnym.
2,0
3,0Studen posiada podstawową wiedzę z zakresu obowiązujących przepisów prawa budowlanego i ochrony środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_A/02-1_U01
Stosuje obowiązujace przepisy prawa budowlanego w procesie inwestycyjnym
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym zastosować obowiązujące przepisy prawa budowlanego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_A/02-1_K01
Jest świadomy skutów działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko.
2,0
3,0Student jest świadomy w stopniu podstawowym opowiedzialność karnej i zawodowej wszystkich uczestników procesu budowlanego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Piotr Polański, Prawo budowlane z komentarzem, INFOR, 2011
  2. Mikołaj Bojarski, Warunki techniczne i usytuowanie budynków. Zagadnienia administracyjnoprawne., LexisNexis, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Stefan Korycki, Jerzy Kuciński, Zenon Trzciński, Jerzy Zaborowski, Zarys Prawa, LexisNexis, Warszawa, 2006
  2. Cieślewicz W., Barczyk A., Mierniki oceny bezpieczeństawa pracy w przedsiębiorstwach budowlanych., Inżynieria i Budownictwo, 2019

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie testów oraz kazusów.4
T-A-2Wniosek o pozwolenie na budowę/rozbiórkę.1
T-A-3Projekt architektoniczno-budowlany.1
T-A-4Zawiadomienie o zakończeniu budowy.1
T-A-5Samowola budowlana.1
T-A-6Katastrofa budowlana.1
T-A-7Sprawdzenie wiedzy z przedmiotu.1
T-A-8Warunki techniczne obiektów budowlanych - testy, kazusy.4
T-A-9Sprawdzeni wiedzy z przedmiotu.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawo budowlane - wprowadzenie.1
T-W-2Samodzielne funkcje techniczne w budownictwie.2
T-W-3Prawa i obowiązki uczestników procesu budowlanego.1
T-W-4Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych.1
T-W-5Budowa i procedura oddawania do użytku obiektów budowlanych.1
T-W-6Utrzymanie obiektów budowlanych.1
T-W-7Katastrofa budowlana.1
T-W-8Organy administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego1
T-W-9Odpowiedzialność zawodowa w budownictwie.1
T-W-10Warunki techniczne i usytuowanie budynków.4
T-W-11Spawdzenie wiedzy z przedmiotu.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo na ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Bieżące utrwalenie poznanego materiału.20
A-A-3Samodzielna realizacja zagadnień.25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów oraz rozpoznanie literaturowe.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_A/02-1_W01Wskazuje obowiązujace przepisy stosowane w procesie inwestycyjnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
BIE-NL_1A_W20Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zakresu ustawodawstwa w obszarze budownictwa.
Treści programoweT-W-8Organy administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego
T-W-1Prawo budowlane - wprowadzenie.
T-W-3Prawa i obowiązki uczestników procesu budowlanego.
T-W-4Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych.
T-W-5Budowa i procedura oddawania do użytku obiektów budowlanych.
T-W-6Utrzymanie obiektów budowlanych.
T-W-7Katastrofa budowlana.
T-W-9Odpowiedzialność zawodowa w budownictwie.
T-W-2Samodzielne funkcje techniczne w budownictwie.
T-W-10Warunki techniczne i usytuowanie budynków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studen posiada podstawową wiedzę z zakresu obowiązujących przepisów prawa budowlanego i ochrony środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_A/02-1_U01Stosuje obowiązujace przepisy prawa budowlanego w procesie inwestycyjnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_U16Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu uzyskiwania potrzebnych zezwoleń w procesie inwestycyjnym
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji na temat warunków technicznych, jakim powinny odpowiadac budynki i ich usytuowanie.
Treści programoweT-A-4Zawiadomienie o zakończeniu budowy.
T-A-3Projekt architektoniczno-budowlany.
T-A-1Rozwiązywanie testów oraz kazusów.
T-A-2Wniosek o pozwolenie na budowę/rozbiórkę.
T-A-5Samowola budowlana.
T-A-6Katastrofa budowlana.
T-A-8Warunki techniczne obiektów budowlanych - testy, kazusy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: kolokwia, referaty.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym zastosować obowiązujące przepisy prawa budowlanego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_A/02-1_K01Jest świadomy skutów działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji na temat warunków technicznych, jakim powinny odpowiadac budynki i ich usytuowanie.
C-1Zapoznanie studentów z zakresu ustawodawstwa w obszarze budownictwa.
Treści programoweT-W-8Organy administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego
T-W-1Prawo budowlane - wprowadzenie.
T-W-3Prawa i obowiązki uczestników procesu budowlanego.
T-W-4Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych.
T-W-5Budowa i procedura oddawania do użytku obiektów budowlanych.
T-W-6Utrzymanie obiektów budowlanych.
T-W-7Katastrofa budowlana.
T-W-9Odpowiedzialność zawodowa w budownictwie.
T-W-2Samodzielne funkcje techniczne w budownictwie.
T-W-10Warunki techniczne i usytuowanie budynków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest świadomy w stopniu podstawowym opowiedzialność karnej i zawodowej wszystkich uczestników procesu budowlanego.
3,5
4,0
4,5
5,0