Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu Geoinżynieria:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geoinżynieria | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Pozlewicz <Andrzej.Pozlewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Pozlewicz <Andrzej.Pozlewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | ukończony kurs geologii inżynierskiej |
W-2 | ukończony kurs wytrzymałości materiałów |
W-3 | ukończony kurs mechaniki teoretycznej |
W-4 | ukończony kurs fundamentowania |
W-5 | Znajomość języka angielskiego na poziomie B2 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności stosowania odpowiednich metod modyfikacji podłoża budowlanego z uwzględnieniem warunków geotechnicznych i obciążeń |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności poszukiwania informacji związanych z założenieami projektowymi z wykorzystaniem baz i bibliotek elektronicznych oraz przygotowanie wyników pracy projektowej w języku angielskim |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Basic design of subsoil modification with slope stability and coferdam design. Uproszczony projekt modyfikacji podłoża gruntowego z uwzględnieniem stateczności skarp i obudowy wykopu. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Purpose and methods of soil improvement technologies for different soil and water conditions. Cel i metody zastosowania technologii wzmacniania podłoża dla różnych warunków gruntowo-wodnych. | 1 |
T-W-2 | Basic methods of modification of subsoil. Podstawowe metody modyfikacji podłoża gruntowego. | 1 |
T-W-3 | Soil densification, shallow and deep soil exchange. Zagęszczanie gruntu, płytka i wgłębna wymiana gruntu. | 1 |
T-W-4 | Soil consolidation methods. Metody konsolidacji gruntu. | 1 |
T-W-5 | Major problems in compacted fill technology, fills and fill compaction. Główne problemy w technologii zagęszczania zasypki, nasypy. | 1 |
T-W-6 | Soil reinforcement technologies. Technologie zbrojenia gruntu. | 1 |
T-W-7 | Sheet piling design and technology, coferdams, waling construction, cantilever walls, anchored retaining walls. Projektowanie i technologia ścianek szczelnych, obudowa wykopów, kleszcze, ścianki utwierdzone dołem, zakotwione ściany oporowe. | 6 |
T-W-8 | Anchoring systems technology. Technologia systemów kotwienia. | 1 |
T-W-9 | Grouting technology. Technologia 'groutingu'. | 1 |
T-W-10 | Basic methods of groundwater lowering in construction. Podstawowe metody obniżania zwierciadła wody gruntowej. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych | 15 |
A-P-2 | Praca koncepcyjna z użyciem e-biblioteki i baz czasopism technicznych | 8 |
A-P-3 | Samodzielna praca nad zadaniem projektowym | 26 |
A-P-4 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-P-5 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 4 |
A-P-6 | Zaliczenie, obrona projektu | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Praca studialna | 10 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 2 |
A-W-5 | Zaliczenie wykładów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład |
M-2 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ciągła kontrola projektu |
S-2 | Ocena podsumowująca: prezentacja i dyskusja w grupie |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_D/13-2_W01 Zna normy i wytyczne stosowane w geoinżynierii | BIE-NL_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
BIE_1A_D/13-2_W02 Zna zasady technologii uzdatniania podłoża pod fundamenty | BIE-NL_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
BIE_1A_D/13-2_W03 Zna najczęściej stosowane grunty i geosyntetyki do wzmacniania podłoża budowlanego | BIE-NL_1A_W15 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
BIE_1A_D/13-2_W04 Zna typowe technologie wzmacniania podłoża budowlanego | BIE-NL_1A_W17 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_D/13-2_U01 Potrafi dokonać klasyfikacji kategorii geotechnicznych i budowli ziemnych | BIE-NL_1A_U01 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
BIE_1A_D/13-2_U02 Potrafi korzystać z zasobów biblitek elektronicznych i innych baz danych oraz oprogramowania w zakresie geoinżynierii | BIE-NL_1A_U14 | — | — | C-2 | T-P-1, T-W-6, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
BIE_1A_D/13-2_U03 Opanował umiejętność porozumiewania sie w języku angielskim na poziomie B2 w zakresie geoinżynierii | BIE-NL_1A_U15 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_D/13-2_K01 Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i podległych mu ludzi podczas prac geoinżynieryjnych | BIE-NL_1A_K03, BIE-NL_1A_K07 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_D/13-2_W01 Zna normy i wytyczne stosowane w geoinżynierii | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowy zestaw norm i wytycznych stosowanych w geoinżynierii lecz nie w pełni rozumie ograniczenia i zapisy zawarte w tych dokumentach. Popełnia pojedyncze błedy merytoryczne w dobieraniu odpowiednich norm i wytycznych stosownych do opracowywanego rozwiązania problemu z zakresu geoinżynierii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_D/13-2_W02 Zna zasady technologii uzdatniania podłoża pod fundamenty | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe technologie uzdatniania podłoża gruntowego pod fundamenty. Student nie w pełni rozumie ograniczenia stosowanej metody uzdatniania podłoża. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_D/13-2_W03 Zna najczęściej stosowane grunty i geosyntetyki do wzmacniania podłoża budowlanego | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu geosyntetyków i właściwości gruntów w odniesieniu do technologii wzmacniania podłoża budowlanego. Student nie w pełni rozumie powiązania między podłożem gruntowym a materiałami geosyntetycznymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_D/13-2_W04 Zna typowe technologie wzmacniania podłoża budowlanego | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym zna możliwości technologiczne wzmacniania podłoża budowlanego. Popełnia błędy w ustalaniu zasadności stosowanej technologii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_D/13-2_U01 Potrafi dokonać klasyfikacji kategorii geotechnicznych i budowli ziemnych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić kategorie geotechniczne i rodzaje budowli ziemnych. Nie potrafi w zadowalającym stopniu ocenić przykładowej inwestyccji z punktu widzenia nadania właściwej kategorii geotechnicznej i właściwej procedury oceny podłoża z uwzględnieniem sposobu pobierania próbek do analizy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_D/13-2_U02 Potrafi korzystać z zasobów biblitek elektronicznych i innych baz danych oraz oprogramowania w zakresie geoinżynierii | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi korzystać z podstawowych zasobów wybranych bibliotek elektronicznych i innych baz danych oraz wybranego oprogramowania poełniając przy tym istotne błędy interpretacyjne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_D/13-2_U03 Opanował umiejętność porozumiewania sie w języku angielskim na poziomie B2 w zakresie geoinżynierii | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przygotować i zaprezentować projekt z geoinżynierii w języku angielskim na poziomie B2 popełniając w mowie i piśmie liczne błędy językowe, w tym w słownictwie technicznym w zakresie geoinżynierii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_D/13-2_K01 Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i podległych mu ludzi podczas prac geoinżynieryjnych | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie konieczność ponoszenia odpowiedzialności za osoby współdziające podczas prac geoinżynieryjnych, ale nie w pełni rozumie mechanizmy wpływające na bezpieczeństwo otoczenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ou Ch-Y, Deep Excavations. Theory and Practice, Taylor & Francis, London/Leiden/New York/Philadelphia/Singapore, 2006
- Bowles J. E., Foundation Analysis and Design, McGraw-Hill, 1996, Knovel Release Date 2007-01-02
- Budhu M., Soil Mechanics and Foundations, John Wiley & Sons, 2007, Knovel Release Date: Aug 5, 2009, Earth Sciences
- Cashman P. M., Preene M., Groundwater Lowering in Construction. A practical guide, Spon Press, London, New York, 2001
- Cernica J. N., Geotechnical Engineering: Foundation Design, John Wiley & Sons, New York, 1995
- Kalinski M. E., Soil Mechanics. Laboratory Manual, John Wiley & Sons, Hoboken, New Jersey, 2005, Knovel
- Smith I., Smith's Elements of Soil Mechanics. 8th Edition. Design to Eurokode 7, Blackwell Publishing, Oxford, 2006, 8, VIII-114
- Venkatramaiah C., Geotechnical Engineering, John Wiley & Sons, 1993
Literatura dodatkowa
- BSi, Eurocode 3 - Design of steel structures - Part 5: Piling. BS EN 1993-5:2007 Incorporating corrigendum May 2009, British Standards, London, 2009
- De Cock F., Legrand C. (Eds.), Design of Axially Loaded Piles. European Practice, A. A. Balkema, Rotterdam, 1997
- Pozlewicz A., Depth coefficients in geotechnical design of shallow foundations, ZUT, WBiA, Szczecin, 2016, in Polish