Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Gospodarka wodna

Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska w gospodarce wodnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka wodna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Ochrona środowiska w gospodarce wodnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Wieczorek <Andrzej.Wieczorek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Słuchacz ma niezbędną wiedzę z geografii i biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość zakresu ochrony środowiska
C-2Zapoznanie z zasadami zrównoważonego rozwoju

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu przyrody i ochrony środowiska1
T-W-2Argumenty za i zasady ochrony środowiska w Unii Europejskiej z rysem historycznym oraz ich implementacja w Polsce1
T-W-3Idea trwałego i zrównoważonego rozwoju1
T-W-4Działanie w granicach przestrzeni ekologicznej, potrzeba odmaterializowania produkcji w kontekście wzrostu gospodarczego oraz rozwoju1
T-W-5Elementy ekologii wód: cechy wybranych ekosystemów (jeziorny, rzeczny, morski), rola i funkcjonowanie struktur troficznych, procesy eutrofizacji w hydrosferze, samooczyszczanie wód1
T-W-6Wybrane aspekty praktyczne ochrony wód3
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studia literaturowe12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GW_10-_GW-07_W01
Słuchacz studium podyplomowego zna zasady ochrony środowiska
GW_10-_W03, GW_10-_W04C-2, C-1T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GW_10-_GW-07_U01
Słuchacz studium podyplomowego porafi prawidłowo stosować zasady ochrony środowiska
GW_10-_U03C-1, C-2T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GW_10-_GW-07_K01
Słuchacz studium podyplomowego rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w kontekście ochrony środowiska
GW_10-_K03, GW_10-_K01C-2, C-1T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GW_10-_GW-07_W01
Słuchacz studium podyplomowego zna zasady ochrony środowiska
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu ochrony środowiska
3,0Posiada wiedzę z zakresu ochrony środowiska w stopniu dostatecznym
3,5Posiada wiedzę z zakresu ochrony środowiska w stopniu dość dobrym
4,0Posiada wiedzę z zakresu ochrony środowiska w stopniu dobrym
4,5Posiada wiedzę z zakresu ochrony środowiska w stopniu ponad dobrym
5,0Posiada wiedzę z zakresu ochrony środowiska w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GW_10-_GW-07_U01
Słuchacz studium podyplomowego porafi prawidłowo stosować zasady ochrony środowiska
2,0Nie potrafi rozwiązywać podstawowych zagadnień inżynierskich z zakresu ochrony środowiska
3,0Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu ochrony środowiska w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu ochrony środowiska w stopniu dość dobrym
4,0Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu ochrony środowiska w stopniu dobrym
4,5Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu ochrony środowiska w stopniu ponad dobrym
5,0Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu ochrony środowiska w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GW_10-_GW-07_K01
Słuchacz studium podyplomowego rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w kontekście ochrony środowiska
2,0Nie rozumie pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej w zakresie ochrony środowiska
3,0Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej w zakresie ochrony środowiska w stopniu dostatecznym
3,5Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej w zakresie ochrony środowiska w stopniu dość dobrym
4,0Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej w zakresie ochrony środowiska w stopniu dobrym
4,5Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej w zakresie ochrony środowiska w stopniu ponad dobrym
5,0Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej w zakresie ochrony środowiska w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Mackenzie A. i in., Krótkie wykłady Ekologia, PWN, Warszawa, 2009
  2. Poskrobko B., Zarządzanie środowiskiem, PWE, Warszawa, 2007
  3. Carley M., Spapens P., Dzielenie się światem, Instytut na Rzecz Ekorozwoju, Białystok-Warszawa, 2000
  4. Chojnacki C., Podstawy ekologii wód, Akademia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 1998
  5. Sawicka J., Polska w Unii Europejskiej – wybrane polityki sektorowe, SGGW, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej – ochrona wód, http://www.kp.org.pl/pdf/poradniki/kdpr/c_woda.pdf
  2. Mańczak H., Techniczne podstawy ochrony wód przed zanieczyszczeniami, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 1972
  3. Jakubek C., Cieślok P., Zagadnienie ochrony wód w aspekcie ustawowych zadań samorządu na przykładzie gminy Sośnicowice, Górnictwo i Geologia, Tom 5, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010
  4. Gromiec M. i in., Zagrożenia związane z jakością wody, Nauka 2014,1,99-122, 2014

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu przyrody i ochrony środowiska1
T-W-2Argumenty za i zasady ochrony środowiska w Unii Europejskiej z rysem historycznym oraz ich implementacja w Polsce1
T-W-3Idea trwałego i zrównoważonego rozwoju1
T-W-4Działanie w granicach przestrzeni ekologicznej, potrzeba odmaterializowania produkcji w kontekście wzrostu gospodarczego oraz rozwoju1
T-W-5Elementy ekologii wód: cechy wybranych ekosystemów (jeziorny, rzeczny, morski), rola i funkcjonowanie struktur troficznych, procesy eutrofizacji w hydrosferze, samooczyszczanie wód1
T-W-6Wybrane aspekty praktyczne ochrony wód3
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studia literaturowe12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGW_10-_GW-07_W01Słuchacz studium podyplomowego zna zasady ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGW_10-_W03Posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa wodnego i gospodarowania wodami
GW_10-_W04Posiada podstawową wiedzę z zakresu przepisów ochrony środowiska
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z zasadami zrównoważonego rozwoju
C-1Znajomość zakresu ochrony środowiska
Treści programoweT-W-5Elementy ekologii wód: cechy wybranych ekosystemów (jeziorny, rzeczny, morski), rola i funkcjonowanie struktur troficznych, procesy eutrofizacji w hydrosferze, samooczyszczanie wód
T-W-3Idea trwałego i zrównoważonego rozwoju
T-W-6Wybrane aspekty praktyczne ochrony wód
T-W-4Działanie w granicach przestrzeni ekologicznej, potrzeba odmaterializowania produkcji w kontekście wzrostu gospodarczego oraz rozwoju
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu przyrody i ochrony środowiska
T-W-2Argumenty za i zasady ochrony środowiska w Unii Europejskiej z rysem historycznym oraz ich implementacja w Polsce
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu ochrony środowiska
3,0Posiada wiedzę z zakresu ochrony środowiska w stopniu dostatecznym
3,5Posiada wiedzę z zakresu ochrony środowiska w stopniu dość dobrym
4,0Posiada wiedzę z zakresu ochrony środowiska w stopniu dobrym
4,5Posiada wiedzę z zakresu ochrony środowiska w stopniu ponad dobrym
5,0Posiada wiedzę z zakresu ochrony środowiska w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGW_10-_GW-07_U01Słuchacz studium podyplomowego porafi prawidłowo stosować zasady ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGW_10-_U03Potrafi w podstawowym zakresie interpretować przepisy prawa wodnego i ochrony środowiska
Cel przedmiotuC-1Znajomość zakresu ochrony środowiska
C-2Zapoznanie z zasadami zrównoważonego rozwoju
Treści programoweT-W-5Elementy ekologii wód: cechy wybranych ekosystemów (jeziorny, rzeczny, morski), rola i funkcjonowanie struktur troficznych, procesy eutrofizacji w hydrosferze, samooczyszczanie wód
T-W-3Idea trwałego i zrównoważonego rozwoju
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu przyrody i ochrony środowiska
T-W-6Wybrane aspekty praktyczne ochrony wód
T-W-2Argumenty za i zasady ochrony środowiska w Unii Europejskiej z rysem historycznym oraz ich implementacja w Polsce
T-W-4Działanie w granicach przestrzeni ekologicznej, potrzeba odmaterializowania produkcji w kontekście wzrostu gospodarczego oraz rozwoju
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi rozwiązywać podstawowych zagadnień inżynierskich z zakresu ochrony środowiska
3,0Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu ochrony środowiska w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu ochrony środowiska w stopniu dość dobrym
4,0Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu ochrony środowiska w stopniu dobrym
4,5Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu ochrony środowiska w stopniu ponad dobrym
5,0Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu ochrony środowiska w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGW_10-_GW-07_K01Słuchacz studium podyplomowego rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w kontekście ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGW_10-_K03Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę
GW_10-_K01Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z zasadami zrównoważonego rozwoju
C-1Znajomość zakresu ochrony środowiska
Treści programoweT-W-4Działanie w granicach przestrzeni ekologicznej, potrzeba odmaterializowania produkcji w kontekście wzrostu gospodarczego oraz rozwoju
T-W-3Idea trwałego i zrównoważonego rozwoju
T-W-6Wybrane aspekty praktyczne ochrony wód
T-W-2Argumenty za i zasady ochrony środowiska w Unii Europejskiej z rysem historycznym oraz ich implementacja w Polsce
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu przyrody i ochrony środowiska
T-W-5Elementy ekologii wód: cechy wybranych ekosystemów (jeziorny, rzeczny, morski), rola i funkcjonowanie struktur troficznych, procesy eutrofizacji w hydrosferze, samooczyszczanie wód
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej w zakresie ochrony środowiska
3,0Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej w zakresie ochrony środowiska w stopniu dostatecznym
3,5Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej w zakresie ochrony środowiska w stopniu dość dobrym
4,0Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej w zakresie ochrony środowiska w stopniu dobrym
4,5Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej w zakresie ochrony środowiska w stopniu ponad dobrym
5,0Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej w zakresie ochrony środowiska w stopniu bardzo dobrym