Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)
specjalność: Sieci, instalacje komunalne i przemysłowe
Sylabus przedmiotu PHS - Filozofia zrównoważonego rozwoju w budownictwie i architekturze:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | PHS - Filozofia zrównoważonego rozwoju w budownictwie i architekturze | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Wołoszyn <Marek.Woloszyn@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość języka obcego umożliwiająca studiowanie literatury światowej z zakresu tematyki studiów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie paradygmatu i zasad zrównoważonego rozwoju |
C-2 | Uwrażliwienie na problemy ekologiczne w architekturze i budownictwie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Zagrożenia cywilizacyjne i antropopresja | 1 |
T-W-2 | Ekofilozofia i filozofia zrównoważonego rozwoju (historia i powstanie paradygmatu zrównoważonego rozwoju) | 1 |
T-W-3 | Trzy cele rozwoju zrównoważonego i konsekwencje ogólne dla architektury i budownictwa | 1 |
T-W-4 | Główne nurty teorii zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie. Przykłady światowych realizacji z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju | 1 |
T-W-5 | Filozofia rozwoju zrównoważonego, a budownictwo na zasadach zrównoważonych | 1 |
T-W-6 | Oszczędność surowców i energii. Cykl życiowy materiałów, struktur i obiektów | 3 |
T-W-7 | Paradygmat zrównoważonego rozwoju, a budownictwo proekologiczne i energooszczędne | 1 |
T-W-8 | Energia jako wskaźnik proekologiczności. Alternatywne źródła energii w budownictwie | 1 |
T-W-9 | Energia słoneczna w budownictwie | 1 |
T-W-10 | Filozofia zrównoważonego rozwoju, a nowy ruch budowy miast | 1 |
T-W-11 | Filozofia zrównoważonego rozwoju w urbanistyce i planowaniu przestrzennym | 4 |
T-W-12 | Aspekty społeczne i ekonomiczne w rozwoju zrównoważonym | 1 |
T-W-13 | Sprawdzenie wiadomości - test | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 28 |
A-W-2 | Bieżące utrwalanie materiału wykładowego | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 20 |
A-W-4 | Zaliczenie - test | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład multimedialny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie testu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_N2/A/02-2_W01 Poznanie filozofii zrównoważonego rozwoju i jej konsekwencji dla budownictwa i architektury Poznanie zasad zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie i nabycie wiedzy pomocnej w określeniu, jakie muszą być spełnione kryteria by móc określić dany typ budynku jako: energooszczędny, proekologiczny, czy spełniający zasady zrównoważonego rozwoju. | IS_2A_W15 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-10, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-12, T-W-13, T-W-8, T-W-11, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_N2/A/02-2_U01 Nabycie umiejętności rozróżniania i prawidłowego nazywania różnego typu budownictwa: zrównoważonego, proekologicznego i energooszczędnego. Nabycie umiejętności rozróżniania możliwości użycia alternatywnych źródeł energii w projektach z architektury i budownictwa | IS_2A_U02, IS_2A_U06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-10, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-12, T-W-13, T-W-8, T-W-11, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_N2/A/02-2_K01 Student potrafi: zaklasyfikować realizacje architektoniczne i budowlane do zrównoważonego rozwoju, wymienić aspekty społeczne i spełnione kryteria zrównoważonego rozwoju we wskazanych realizacja | IS_2A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-10, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-12, T-W-13, T-W-8, T-W-11, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_N2/A/02-2_W01 Poznanie filozofii zrównoważonego rozwoju i jej konsekwencji dla budownictwa i architektury Poznanie zasad zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie i nabycie wiedzy pomocnej w określeniu, jakie muszą być spełnione kryteria by móc określić dany typ budynku jako: energooszczędny, proekologiczny, czy spełniający zasady zrównoważonego rozwoju. | 2,0 | |
3,0 | Student zna zasady zrównoważonego rozwoju stosowane w architekturze i budownictwie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_N2/A/02-2_U01 Nabycie umiejętności rozróżniania i prawidłowego nazywania różnego typu budownictwa: zrównoważonego, proekologicznego i energooszczędnego. Nabycie umiejętności rozróżniania możliwości użycia alternatywnych źródeł energii w projektach z architektury i budownictwa | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi określić aspekty społeczne zrównoważonego rozwoju, potrafi wskazać podstawowe przykłady z realizacji projektów architektury i budownictwa w świecie i w kraju. Student potrafi sformułować podstawowe tezy dotyczące budownictwa zrównoważonego, proekologicznego i energooszczędnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_N2/A/02-2_K01 Student potrafi: zaklasyfikować realizacje architektoniczne i budowlane do zrównoważonego rozwoju, wymienić aspekty społeczne i spełnione kryteria zrównoważonego rozwoju we wskazanych realizacja | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić spełnione kryteria zrównoważonego rozwoju we wskazanych realizacjach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pearce A.R., Yong H.A., Sustainable buildings and infrastructure, Routledge, London and New Jork, 2012
- Wołoszyn M. A., Ekorewitalizacja. Zagadnienia architektoniczne, Wyd. EXEMPLUM, Poznań, 2013
- Vale B. i Vale R., Green Architecture. Bulfinch Press., 1991
- Wines J., Green Architecture, Architecture & design series, Taschen America Llc, 2000
- Brian R., Architectural Design, nr 4, 2001