Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)
specjalność: Sieci, instalacje komunalne i przemysłowe

Sylabus przedmiotu Ogrzewnictwo zagadnienia praktyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ogrzewnictwo zagadnienia praktyczne
Specjalność Sieci, instalacje komunalne i przemysłowe
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 36 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy termodynamiki technicznej i mechanki płynów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Osiągnięcie szczegółowej wiedzy na temat projektowania i eksploatacji systemów ogrzewania wraz z koordynacją w procesie projektowania i wykonawstwa.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami źródeł energii konwencjonalnej, niekonwencjonalnej oraz odnawialnych.
C-3Zapoznanie studentów z procesami przetwarzania poszczególnych rodzajów energii, sposobami transportu energii i czynnikami wpływającymi na jej straty
C-4Zapoznanie studentów z budową i cechami instalacji grzewczych ze szczególnym uwzględnieniem środków technicznych i eksploatacyjnych zmniejszenia zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji do otoczenia.
C-5Ukształtowanie umiejętności z zakresu bilansowania energetycznego
C-6Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
C-7Zdobycie szczegółowej wiedzy z zakresu projektowania instalacji c.o.
C-8Zdobycie umięjetności wykonania obliczeń i sporządzenia dokumentacji projektu instalacji c.o.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla dużego obiektu (np. domu wielorodzinnego średniowysokiego lub wysokiego) wraz z rozwiązaniem kotłowni na cele c.o. i c.w.u.36
36

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach36
A-P-2samodzielne przygotowanie indywidualnego opracowania projektowego54
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-2metoda programowana- z użyciem komputera
M-3metoda praktyczna- metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
S-2Ocena formująca: ocena projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/D/03_W01
ma szczegółową wiedzę z zakresu budowy i zasady dzialania instalacji c.o oraz jej poszczególnych elementów składowych
IS_2A_W05, IS_2A_W06, IS_2A_W07C-1T-P-1M-1, M-2, M-3S-1
S_2A_N2/D/03_W02
jest w stanie wymienić i opisać sposoby wymiany ciepła w pomieszczeniach ogrzewanych, zna podstawy metodyki bilansowania obciążenia cieplnego pomieszczeń ogrzewanych i budynku
IS_2A_W05, IS_2A_W07, IS_2A_W09, IS_2A_W11C-8, C-5, C-7T-P-1M-1, M-2, M-3S-2
S_2A_N2/D/03_W03
student ma szczegółową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
IS_2A_W05, IS_2A_W10, IS_2A_W11C-8, C-7T-P-1M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/D/03_U01
Potrafi wybrać odpowiednie materiały i urządzenia odpowiednie dla wybranego rodzaju instalacji centralnego ogrzewania
IS_2A_U20C-2, C-6, C-1T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2
S_2A_N2/D/03_U02
Potrafi ocenić wpływ wybranego rozwiązania instalacji grzewczej na środowisko, umie wybrać rozwiązania bardziej przyjazne dla środowiska
IS_2A_U12, IS_2A_U16, IS_2A_U14C-6, C-5, C-1, C-4T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2
S_2A_N2/D/03_U03
Potrafi znaleźć informacje dotyczące urządzeń z zakresu instalacji centralnego ogrzewania w zasobach internetu oraz z innych źródeł ( np. z katalogów)
IS_2A_U08C-2, C-6, C-4T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/D/03_K01
Ma świadomość nowych, zmieniających się wyzwań i uwarunkowań prawnych stosowania konkretnych rozwiązań w ogrzewnictwie w aspekcie zmian polityki energetycznej UE i Polski oraz przepisów prawnych.
IS_2A_K04, IS_2A_K08, IS_2A_K02, IS_2A_K05C-6T-P-1M-1, M-2, M-3S-1
S_2A_N2/D/03_K02
ma świadomość skutków wyboru poszczególnych rozwiązań z zakresu ogrzewnictwa na koszty inwestycyjne, eksploatacyjne oraz środowisko naturalne
IS_2A_K04, IS_2A_K06, IS_2A_K05, IS_2A_K07C-2, C-6, C-1T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2
S_2A_N2/D/03_K03
ma świadomość zawodowego obowiązku przekazywania zainteresowanym w tym podmiotom w procesie inwestycyjnym informacji i własnych przemyśleń na temat rowiązań technicznych w ogrzewnictwie korzystnych i niekorzystnych w aspekcie wpływu na efektywność energetyczną,ochronę środowiska i koszty inwestycyjne. Dzieli się swoją wiedzą na temat rozwiązań alternatywnych.
IS_2A_K09C-6T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/D/03_W01
ma szczegółową wiedzę z zakresu budowy i zasady dzialania instalacji c.o oraz jej poszczególnych elementów składowych
2,0
3,0Student ma podstawową, jedynie ogólną wiedzę na temat budowy i zasady działania instalacji c.o.
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_N2/D/03_W02
jest w stanie wymienić i opisać sposoby wymiany ciepła w pomieszczeniach ogrzewanych, zna podstawy metodyki bilansowania obciążenia cieplnego pomieszczeń ogrzewanych i budynku
2,0
3,0Student ma podstawową, jedynie ogólną wiedzę na temat sposobów wymiany ciepła i bilansowania mocy cieplnej
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_N2/D/03_W03
student ma szczegółową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
2,0
3,0Student posiada ogólną wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o., lecz nie orientuje się zbyt dobrze w zagadnieniach szczegółowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/D/03_U01
Potrafi wybrać odpowiednie materiały i urządzenia odpowiednie dla wybranego rodzaju instalacji centralnego ogrzewania
2,0
3,0Student umie wprawdzie wybrać pewne odpowiednie materiały i urzadzenia, ale nie zna pełnego ich asortymentu.
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_N2/D/03_U02
Potrafi ocenić wpływ wybranego rozwiązania instalacji grzewczej na środowisko, umie wybrać rozwiązania bardziej przyjazne dla środowiska
2,0
3,0Student umie wprawdzie ogólnie ocenić pewne aspekty rozwiązń technicznych z zakresu ogrzewnictwa na środowisko, zna rozwiązania proekologiczne, ale brak mu wiedzy szczegółowej na ten temat
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_N2/D/03_U03
Potrafi znaleźć informacje dotyczące urządzeń z zakresu instalacji centralnego ogrzewania w zasobach internetu oraz z innych źródeł ( np. z katalogów)
2,0
3,0Student umie znaleźć informacje w zasobach internetu, ale ma pewne trudności z ich oceną i interpretacją
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/D/03_K01
Ma świadomość nowych, zmieniających się wyzwań i uwarunkowań prawnych stosowania konkretnych rozwiązań w ogrzewnictwie w aspekcie zmian polityki energetycznej UE i Polski oraz przepisów prawnych.
2,0
3,0Student jest świadom uwarunkowań wyborów technicznych w ogrzewnictwie wyniklających ze zmiennych regulacji zewnętrznych, jego wiedza w tym zakresie jest jednak pobieżna
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_N2/D/03_K02
ma świadomość skutków wyboru poszczególnych rozwiązań z zakresu ogrzewnictwa na koszty inwestycyjne, eksploatacyjne oraz środowisko naturalne
2,0
3,0Zna pewne skutki ekonomiczne, eksploatacyjne i ekologiczne, jednak w dość ograniczonym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_N2/D/03_K03
ma świadomość zawodowego obowiązku przekazywania zainteresowanym w tym podmiotom w procesie inwestycyjnym informacji i własnych przemyśleń na temat rowiązań technicznych w ogrzewnictwie korzystnych i niekorzystnych w aspekcie wpływu na efektywność energetyczną,ochronę środowiska i koszty inwestycyjne. Dzieli się swoją wiedzą na temat rozwiązań alternatywnych.
2,0
3,0Ma świadomość przekazywania wiedzy w zakresie ogrzewnictwa, jednak zakres w jakim jest w stanie to wykonać jest ograniczony ( np. przez niekompletną wiedzę i brak własnych przemyśleń)
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Recknagel H., Schramek E., Kompendium wiedzy. Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
  2. Koczyk H., Antoniewicz B., Basińska M., Górka A., Makowska - Hess R., Ogrzewnictwo praktyczne. Projektowanie, montaż, certyfikacja energetyczna, eksploatacja., Systherm, Poznań, 2011, wydanie II uzupełnione
  3. Nantka M., Ogrzewnictwo i Ciepłownictwo, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Babiarz B., Szymański W, Ogrzewnictwo, Wydawnictwo Politechnika Rzeszowska, Rzeszów, 2010
  2. Wytyczne projektowania instalacji centralnego ogrzewania, COBRTI Instal, Wraszawa, 2001, Zeszyt 2

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla dużego obiektu (np. domu wielorodzinnego średniowysokiego lub wysokiego) wraz z rozwiązaniem kotłowni na cele c.o. i c.w.u.36
36

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach36
A-P-2samodzielne przygotowanie indywidualnego opracowania projektowego54
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_N2/D/03_W01ma szczegółową wiedzę z zakresu budowy i zasady dzialania instalacji c.o oraz jej poszczególnych elementów składowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W05Ma wiedzę na temat zagadnień modelowania procesów, konfiguracji systemów oraz urządzeń inżynierii środowiska
IS_2A_W06Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska
IS_2A_W07Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-1Osiągnięcie szczegółowej wiedzy na temat projektowania i eksploatacji systemów ogrzewania wraz z koordynacją w procesie projektowania i wykonawstwa.
Treści programoweT-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla dużego obiektu (np. domu wielorodzinnego średniowysokiego lub wysokiego) wraz z rozwiązaniem kotłowni na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-1metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-2metoda programowana- z użyciem komputera
M-3metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową, jedynie ogólną wiedzę na temat budowy i zasady działania instalacji c.o.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_N2/D/03_W02jest w stanie wymienić i opisać sposoby wymiany ciepła w pomieszczeniach ogrzewanych, zna podstawy metodyki bilansowania obciążenia cieplnego pomieszczeń ogrzewanych i budynku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W05Ma wiedzę na temat zagadnień modelowania procesów, konfiguracji systemów oraz urządzeń inżynierii środowiska
IS_2A_W07Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu inżynierii środowiska
IS_2A_W09Zna zasady analizy systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska w szeroko pojętym obszarze zachowań i oddziaływań
IS_2A_W11Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-8Zdobycie umięjetności wykonania obliczeń i sporządzenia dokumentacji projektu instalacji c.o.
C-5Ukształtowanie umiejętności z zakresu bilansowania energetycznego
C-7Zdobycie szczegółowej wiedzy z zakresu projektowania instalacji c.o.
Treści programoweT-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla dużego obiektu (np. domu wielorodzinnego średniowysokiego lub wysokiego) wraz z rozwiązaniem kotłowni na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-1metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-2metoda programowana- z użyciem komputera
M-3metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową, jedynie ogólną wiedzę na temat sposobów wymiany ciepła i bilansowania mocy cieplnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_N2/D/03_W03student ma szczegółową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W05Ma wiedzę na temat zagadnień modelowania procesów, konfiguracji systemów oraz urządzeń inżynierii środowiska
IS_2A_W10Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu inżynierii środowiska
IS_2A_W11Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-8Zdobycie umięjetności wykonania obliczeń i sporządzenia dokumentacji projektu instalacji c.o.
C-7Zdobycie szczegółowej wiedzy z zakresu projektowania instalacji c.o.
Treści programoweT-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla dużego obiektu (np. domu wielorodzinnego średniowysokiego lub wysokiego) wraz z rozwiązaniem kotłowni na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-1metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-2metoda programowana- z użyciem komputera
M-3metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ogólną wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o., lecz nie orientuje się zbyt dobrze w zagadnieniach szczegółowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_N2/D/03_U01Potrafi wybrać odpowiednie materiały i urządzenia odpowiednie dla wybranego rodzaju instalacji centralnego ogrzewania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U20Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rodzajami źródeł energii konwencjonalnej, niekonwencjonalnej oraz odnawialnych.
C-6Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
C-1Osiągnięcie szczegółowej wiedzy na temat projektowania i eksploatacji systemów ogrzewania wraz z koordynacją w procesie projektowania i wykonawstwa.
Treści programoweT-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla dużego obiektu (np. domu wielorodzinnego średniowysokiego lub wysokiego) wraz z rozwiązaniem kotłowni na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-1metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-2metoda programowana- z użyciem komputera
M-3metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
S-2Ocena formująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie wprawdzie wybrać pewne odpowiednie materiały i urzadzenia, ale nie zna pełnego ich asortymentu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_N2/D/03_U02Potrafi ocenić wpływ wybranego rozwiązania instalacji grzewczej na środowisko, umie wybrać rozwiązania bardziej przyjazne dla środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U12Potrafi — przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich — integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z inżynierią środowiska takich jak na przykład: budownictwo, energetyka, inżynieria elektryczna, inżynieria bezpieczeństwa, planowanie przestrzenne, nauki ekonomiczne i ochrona środowiska oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
IS_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla inżynierii środowiska w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne w szczególności oddziaływanie na środowisko naturalne
IS_2A_U14Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-6Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
C-5Ukształtowanie umiejętności z zakresu bilansowania energetycznego
C-1Osiągnięcie szczegółowej wiedzy na temat projektowania i eksploatacji systemów ogrzewania wraz z koordynacją w procesie projektowania i wykonawstwa.
C-4Zapoznanie studentów z budową i cechami instalacji grzewczych ze szczególnym uwzględnieniem środków technicznych i eksploatacyjnych zmniejszenia zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji do otoczenia.
Treści programoweT-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla dużego obiektu (np. domu wielorodzinnego średniowysokiego lub wysokiego) wraz z rozwiązaniem kotłowni na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-1metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-2metoda programowana- z użyciem komputera
M-3metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
S-2Ocena formująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie wprawdzie ogólnie ocenić pewne aspekty rozwiązń technicznych z zakresu ogrzewnictwa na środowisko, zna rozwiązania proekologiczne, ale brak mu wiedzy szczegółowej na ten temat
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_N2/D/03_U03Potrafi znaleźć informacje dotyczące urządzeń z zakresu instalacji centralnego ogrzewania w zasobach internetu oraz z innych źródeł ( np. z katalogów)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U08Korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów technicznych w inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rodzajami źródeł energii konwencjonalnej, niekonwencjonalnej oraz odnawialnych.
C-6Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
C-4Zapoznanie studentów z budową i cechami instalacji grzewczych ze szczególnym uwzględnieniem środków technicznych i eksploatacyjnych zmniejszenia zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji do otoczenia.
Treści programoweT-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla dużego obiektu (np. domu wielorodzinnego średniowysokiego lub wysokiego) wraz z rozwiązaniem kotłowni na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-1metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-2metoda programowana- z użyciem komputera
M-3metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
S-2Ocena formująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie znaleźć informacje w zasobach internetu, ale ma pewne trudności z ich oceną i interpretacją
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_N2/D/03_K01Ma świadomość nowych, zmieniających się wyzwań i uwarunkowań prawnych stosowania konkretnych rozwiązań w ogrzewnictwie w aspekcie zmian polityki energetycznej UE i Polski oraz przepisów prawnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K04Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
IS_2A_K08Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki
IS_2A_K02Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
IS_2A_K05Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-6Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
Treści programoweT-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla dużego obiektu (np. domu wielorodzinnego średniowysokiego lub wysokiego) wraz z rozwiązaniem kotłowni na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-1metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-2metoda programowana- z użyciem komputera
M-3metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest świadom uwarunkowań wyborów technicznych w ogrzewnictwie wyniklających ze zmiennych regulacji zewnętrznych, jego wiedza w tym zakresie jest jednak pobieżna
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_N2/D/03_K02ma świadomość skutków wyboru poszczególnych rozwiązań z zakresu ogrzewnictwa na koszty inwestycyjne, eksploatacyjne oraz środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K04Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
IS_2A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
IS_2A_K05Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska
IS_2A_K07Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rodzajami źródeł energii konwencjonalnej, niekonwencjonalnej oraz odnawialnych.
C-6Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
C-1Osiągnięcie szczegółowej wiedzy na temat projektowania i eksploatacji systemów ogrzewania wraz z koordynacją w procesie projektowania i wykonawstwa.
Treści programoweT-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla dużego obiektu (np. domu wielorodzinnego średniowysokiego lub wysokiego) wraz z rozwiązaniem kotłowni na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-1metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-2metoda programowana- z użyciem komputera
M-3metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
S-2Ocena formująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna pewne skutki ekonomiczne, eksploatacyjne i ekologiczne, jednak w dość ograniczonym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_N2/D/03_K03ma świadomość zawodowego obowiązku przekazywania zainteresowanym w tym podmiotom w procesie inwestycyjnym informacji i własnych przemyśleń na temat rowiązań technicznych w ogrzewnictwie korzystnych i niekorzystnych w aspekcie wpływu na efektywność energetyczną,ochronę środowiska i koszty inwestycyjne. Dzieli się swoją wiedzą na temat rozwiązań alternatywnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K09Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-6Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
Treści programoweT-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla dużego obiektu (np. domu wielorodzinnego średniowysokiego lub wysokiego) wraz z rozwiązaniem kotłowni na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-1metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-2metoda programowana- z użyciem komputera
M-3metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
S-2Ocena formująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość przekazywania wiedzy w zakresie ogrzewnictwa, jednak zakres w jakim jest w stanie to wykonać jest ograniczony ( np. przez niekompletną wiedzę i brak własnych przemyśleń)
3,5
4,0
4,5
5,0