Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Sieci, Instalacje Komunalne i Przemysłowe

Sylabus przedmiotu Podstawy ciepłownictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy ciepłownictwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Leciej-Pirczewska <Dorota.Leciej-Pirczewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 45 2,00,50egzamin
projektyP6 45 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy termodynamiki technicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi podstaw ciepłownictwa, w tym przede wszystkim zasadami działania i budową podstawowych urządzeń, sieci cieplnych
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania sieci cieplnych i węzłów cieplnych
C-3Rozumienie zasad projektowania oraz umiejętność zaprojektowania odcinka sieci cieplnej i węzłów cieplnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt preizolowanej sieci cieplnej oraz węzła cieplnego dwufunkcyjnego45
45
wykłady
T-W-1Problematyka gospodarki cieplnej ośrodków mieszkalnych i przemysłowych, centralizacja źródeł ciepła2
T-W-2Bilanse cieplne, czynnik grzejny, transport ciepła.2
T-W-3Gospodarka paliwowa, rodzaje paliw stałych, ciekłych i gazowych, ichspalanie, zastosowanie i magazynowanie.10
T-W-4Podstawowe urządzenia wykorzystywane w ciepłownictwie - palniki, kotły, wymienniki ciepła8
T-W-5Sieci ciepłownicze – rodzaje, układy, podział.4
T-W-6Ogólne zasady projektowania sieci cieplnych – obliczenia cieplne i hydrauliczne.6
T-W-7Wykresy piezometryczne.2
T-W-8Kanałowa i preizolowana sieć cieplna – przewody, uzbrojenie, sposoby układania, kompensacja wydłużeń cieplnych.8
T-W-9Lokalne sieci cieplne niskich parametrów3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego14
A-P-3Zaliczenie projektu1
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Samodzielne przygotowanie się do egzaminu10
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Obecność na egzaminie2
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/18_W01
Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii środowiska w tym dotyczącą między innymi: •systemów technicznego wyposażenia budynków, •źródeł ciepła, wymienników ciepła, • sieci cieplnych
IS_1A_W16C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/18_U01
Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej.Potrafi poprawnie wybrać narzędzia do projektowania sieci i węzłów cieplnych
IS_1A_U02C-1, C-2, C-3T-P-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/18_K01
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
IS_1A_K02C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-7M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/18_W01
Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii środowiska w tym dotyczącą między innymi: •systemów technicznego wyposażenia budynków, •źródeł ciepła, wymienników ciepła, • sieci cieplnych
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu wykładów. Poprawnie wykonał projekt sieci cieplnej i węzła cieplnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/18_U01
Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej.Potrafi poprawnie wybrać narzędzia do projektowania sieci i węzłów cieplnych
2,0
3,0Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej i węzła cieplnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/18_K01
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
2,0
3,0Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krygier K., Sieci ciepłownicze, Politechnika Warszawska, Warszawa
  2. Szkarowski A., Łatowski L., Ciepłownictwo, WNT, Warszawa
  3. Żarski K., Węzły cieplne w miejskich systemach ciepłowniczych, Ośr. Informacji Technika instalacyjna w budownictwie, Warszawa, Aquarius, Toruń

Literatura dodatkowa

  1. Radlow R., Podręcznik ciepłownictwa. System rur preizolowanych, European District Heating Pipe Manufactures Association. Tłum. PTN CIBET
  2. Kamler W., Ciepłownictwo, PWN, Warszawa
  3. Zaborowska E., Zasady projektowania wodnych węzłów ciepłowniczych, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2012

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt preizolowanej sieci cieplnej oraz węzła cieplnego dwufunkcyjnego45
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Problematyka gospodarki cieplnej ośrodków mieszkalnych i przemysłowych, centralizacja źródeł ciepła2
T-W-2Bilanse cieplne, czynnik grzejny, transport ciepła.2
T-W-3Gospodarka paliwowa, rodzaje paliw stałych, ciekłych i gazowych, ichspalanie, zastosowanie i magazynowanie.10
T-W-4Podstawowe urządzenia wykorzystywane w ciepłownictwie - palniki, kotły, wymienniki ciepła8
T-W-5Sieci ciepłownicze – rodzaje, układy, podział.4
T-W-6Ogólne zasady projektowania sieci cieplnych – obliczenia cieplne i hydrauliczne.6
T-W-7Wykresy piezometryczne.2
T-W-8Kanałowa i preizolowana sieć cieplna – przewody, uzbrojenie, sposoby układania, kompensacja wydłużeń cieplnych.8
T-W-9Lokalne sieci cieplne niskich parametrów3
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego14
A-P-3Zaliczenie projektu1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Samodzielne przygotowanie się do egzaminu10
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Obecność na egzaminie2
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/18_W01Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii środowiska w tym dotyczącą między innymi: •systemów technicznego wyposażenia budynków, •źródeł ciepła, wymienników ciepła, • sieci cieplnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W16Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii środowiska w tym dotyczącą między innymi: •systemów technicznego wyposażenia budynków, •źródeł ciepła i chłodu, wymienników ciepła, • sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, • technologii, systemów i urządzeń uzdatniania wody oraz oczyszczania ścieków, • inżynierii ochrony powietrza, • hydrologii, • gospodarki odpadami
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi podstaw ciepłownictwa, w tym przede wszystkim zasadami działania i budową podstawowych urządzeń, sieci cieplnych
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania sieci cieplnych i węzłów cieplnych
C-3Rozumienie zasad projektowania oraz umiejętność zaprojektowania odcinka sieci cieplnej i węzłów cieplnych
Treści programoweT-W-3Gospodarka paliwowa, rodzaje paliw stałych, ciekłych i gazowych, ichspalanie, zastosowanie i magazynowanie.
T-W-2Bilanse cieplne, czynnik grzejny, transport ciepła.
T-W-4Podstawowe urządzenia wykorzystywane w ciepłownictwie - palniki, kotły, wymienniki ciepła
T-W-1Problematyka gospodarki cieplnej ośrodków mieszkalnych i przemysłowych, centralizacja źródeł ciepła
T-W-5Sieci ciepłownicze – rodzaje, układy, podział.
T-W-6Ogólne zasady projektowania sieci cieplnych – obliczenia cieplne i hydrauliczne.
T-W-7Wykresy piezometryczne.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektu
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu wykładów. Poprawnie wykonał projekt sieci cieplnej i węzła cieplnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/18_U01Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej.Potrafi poprawnie wybrać narzędzia do projektowania sieci i węzłów cieplnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U02Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa urządzeń oraz instalacji z zakresu inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi podstaw ciepłownictwa, w tym przede wszystkim zasadami działania i budową podstawowych urządzeń, sieci cieplnych
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania sieci cieplnych i węzłów cieplnych
C-3Rozumienie zasad projektowania oraz umiejętność zaprojektowania odcinka sieci cieplnej i węzłów cieplnych
Treści programoweT-P-1Projekt preizolowanej sieci cieplnej oraz węzła cieplnego dwufunkcyjnego
T-W-5Sieci ciepłownicze – rodzaje, układy, podział.
T-W-6Ogólne zasady projektowania sieci cieplnych – obliczenia cieplne i hydrauliczne.
T-W-7Wykresy piezometryczne.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektu
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej i węzła cieplnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/18_K01Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi podstaw ciepłownictwa, w tym przede wszystkim zasadami działania i budową podstawowych urządzeń, sieci cieplnych
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania sieci cieplnych i węzłów cieplnych
C-3Rozumienie zasad projektowania oraz umiejętność zaprojektowania odcinka sieci cieplnej i węzłów cieplnych
Treści programoweT-W-3Gospodarka paliwowa, rodzaje paliw stałych, ciekłych i gazowych, ichspalanie, zastosowanie i magazynowanie.
T-W-2Bilanse cieplne, czynnik grzejny, transport ciepła.
T-W-4Podstawowe urządzenia wykorzystywane w ciepłownictwie - palniki, kotły, wymienniki ciepła
T-W-1Problematyka gospodarki cieplnej ośrodków mieszkalnych i przemysłowych, centralizacja źródeł ciepła
T-W-5Sieci ciepłownicze – rodzaje, układy, podział.
T-W-7Wykresy piezometryczne.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektu
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0