Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Sieci, Instalacje Komunalne i Przemysłowe
Sylabus przedmiotu Ogrzewnictwo-2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ogrzewnictwo-2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jerzy Nejranowski <Jerzy.Nejranowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogrzewnictwo-1 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy z zakresu automatyki, regulacji, równoważenia hydraulicznego, sposobów i odprowadzania spalin, wytycznych projektowania kotłowni |
C-2 | Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu projektowania instalacji c.o. |
C-3 | Zdobycie umięjetności wykonania obliczeń i sporządzenia dokumentacji projektu instalacji c.o. |
C-4 | Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu urzadzeń pomiarowych i techniki typowych pomiarów w inżynierii środowiska |
C-5 | Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa |
C-6 | Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów |
C-7 | Zdobycie umiejetności podziału i organizacji pracy w grupie laboratoryjnej |
C-8 | Zdobycie kompetencji odpowiedzialności za własne wyniki pracy i podjęcia pracy zespołowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Obiekt pomiarowy, jego model, wielkość fizyczna, jednostki miary, międzynarodowy układ jednostek miar, pomiar i metody pomiarowe. Błędy pomiarowe urządzeń, klasy dokładności. | 2 |
T-L-2 | Urządzenia do pomiaru przepływu i pomiaru temperatury stosowane w ciepłownictwie. Wyznaczanie charakterystyk dynamicznych i statycznych czujników pomiaru temperatury: czujniki oporowe PT–100, termistory, termopary. Pomiar przepływu przez grzejnik metodą pośrednią: rodzaje grzejników, charakterystyki grzejników, regulacja wydajności. Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Węzły cieplne, wymienniki, urządzenia kontrolno-pomiarowe, zabezpieczenia instalacji | 28 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla małego obiektu (np. domu jednorodzinnego) w dwóch wariantach- c.o. grawitacyjne i pompowe z grzejnikami podłogowymi oraz konwekcyjnymi | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wykresy regulacyjne: zasady konstruowania, centralna i miejscowa regulacja dostaw ciepła, regulacja jakościowa i ilościowa. | 2 |
T-W-2 | Regulacja i równoważenie hydrauliczne wodnych ogrzewań pompowych: uzasadnienie, zasady, urządzenia, dobór pomp obiegowych. | 6 |
T-W-3 | Automatyzacja kotłowni niskoparametrowych: zadania, urządzenia automatycznej regulacji, zasady doboru. | 6 |
T-W-4 | Korozja i hałas w instalacjach centralnego ogrzewania ( przyczyny, rodzaje, metody zapobiegania) | 6 |
T-W-5 | Układy odprowadzania spalin (rodzaje,materiały, warunki ciśnieniowe, obliczanie, elementy składowe) | 6 |
T-W-6 | Wymagania w projektowaniu kotłowni na paliwa stałe, gazowe i na olej opałowy | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | samodzielne opracowanie indywidualnego tematu projektowego | 0 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 0 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 0 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne |
M-2 | metoda podająca- wykład informacyjny, metoda problemów- wykład problemowy, metoda programowa- z użyciem komputera |
M-3 | metoda praktyczna- metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca- egzamin |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/06-2_W01 Student zna urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu. | IS_1A_W18, IS_1A_W21 | — | — | C-5 | T-L-2 | M-1 | S-1, S-2 |
IS_1A_S1/C/06-2_W02 Student definiuje pojęcie pomiaru oraz błędu wielkości mierzonej. | IS_1A_W11, IS_1A_W18, IS_1A_W21 | — | — | C-6 | T-L-1 | M-1 | S-1, S-2 |
IS_1A_S1/C/06-2_W03 Student ma podstawowa wiedzę z zakresu automatyki i regulacji w instalacjach centralnego ogrzewania, ukladów odprowadzania spalin,akustyki i korozji w instalacjach c.o. oraz projektowania kotłowni | IS_1A_W06, IS_1A_W10, IS_1A_W11, IS_1A_W12, IS_1A_W14, IS_1A_W15, IS_1A_W16, IS_1A_W18 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1 | M-2 | S-3 |
IS_1A_S1/C/06-2_W04 student ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o. | IS_1A_W11, IS_1A_W16 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-3 | S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/06-2_U01 Student stosuje urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu. | IS_1A_U04, IS_1A_U19, IS_1A_U05 | — | — | C-5 | T-L-2 | M-1 | S-1, S-2 |
IS_1A_S1/C/06-2_U02 Student planuje pomiary i opracowuje wyniki wykonanych pomiarów. | IS_1A_U04, IS_1A_U07, IS_1A_U19, IS_1A_U05 | — | — | C-5, C-6, C-7 | T-L-1 | M-1 | S-1, S-2 |
IS_1A_S1/C/06-2_U03 Student określa wielkości mierzone na podstawie pomiarów prostych oraz złożonych oraz potrafi określić ich błąd | IS_1A_U04, IS_1A_U13, IS_1A_U14, IS_1A_U05 | — | — | C-5, C-6 | T-L-1 | M-1 | S-1, S-2 |
IS_1A_S1/C/06-2_U04 student umie sporządzić projekt prostej instalacji c.o. | IS_1A_U08, IS_1A_U10, IS_1A_U11, IS_1A_U14, IS_1A_U18, IS_1A_U05 | — | — | C-3 | T-P-1 | M-3 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/06-2_K01 Student ma świadomość wartości i odpowiedzialności za własne wyniki pracy i wykazuje gotowość do podjęcia pracy zespołowej | IS_1A_K04 | — | — | C-8 | T-L-1, T-L-2, T-P-1 | M-1, M-3 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/06-2_W01 Student zna urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu. | 2,0 | |
3,0 | Student zna w stopniu podstawowym urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/06-2_W02 Student definiuje pojęcie pomiaru oraz błędu wielkości mierzonej. | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu podstawowym potrafi określić podstawowe pojęcia z techniki pomiarowej i analizy błędu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/06-2_W03 Student ma podstawowa wiedzę z zakresu automatyki i regulacji w instalacjach centralnego ogrzewania, ukladów odprowadzania spalin,akustyki i korozji w instalacjach c.o. oraz projektowania kotłowni | 2,0 | |
3,0 | student opanował zgadnienia związane z automatyką, regulacją i równoważeniem hydraulicznym, akustyką i korozją w instalacjach c.o., odprowadzaniem spalin i układami technologicznymi kotłowni w stopniu podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/06-2_W04 student ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o. | 2,0 | |
3,0 | student ma pobieżną wiedzę z zakresu sporządzania dokumentacji projektowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/06-2_U01 Student stosuje urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi zastosować odpowiednie urządzenia pomiarowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/06-2_U02 Student planuje pomiary i opracowuje wyniki wykonanych pomiarów. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym osiagnął umiejetność planowania pomiarów i opracowywania ich wyników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/06-2_U03 Student określa wielkości mierzone na podstawie pomiarów prostych oraz złożonych oraz potrafi określić ich błąd | 2,0 | |
3,0 | Student zdobył w zakresie podstawowym umiejętność określania wielkości mierzonych na podstawie pomiarów oraz szacowania ich błędu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/06-2_U04 student umie sporządzić projekt prostej instalacji c.o. | 2,0 | |
3,0 | student potrafi sporzadzić projekt instalacji c.o., popełnia jednak przy tym sporo błędów, projekt zawiera niedociągnięcia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/06-2_K01 Student ma świadomość wartości i odpowiedzialności za własne wyniki pracy i wykazuje gotowość do podjęcia pracy zespołowej | 2,0 | |
3,0 | Student jest w małym stopniu aktywny, odpowiedzialny i gotowy do podjecia pracy zespołowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Koczyk H., Antoniewicz B., Basińska M., Górka A., Makowska - Hess R., Ogrzewnictwo praktyczne, Systherm, Poznań, 2011, Wydanie II
- Kołodziejczyk L., Rubik M., Pomiary w inżynierii sanitarnej, Arkady, Warszawa, 1980
- Kuratow T., Pomiary przepływów cieczy, par i gazów, Wydawnictwo Górniczo- Hutnicze, Katowice, 1977
- Kostyrko K., Łobzowski A., Klimat, pomiary, regulacja, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2002
- Kabza Z., Kostyrko K., Metrologia mikroklimatu pomieszczenia i środowiskowych wielkości fizycznych Cz.1 Metrologia mikroklimatu pomieszczenia i środowiskowych wielkości fizycznych Cz.1 i Cz.2, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 2003
- PN–EN 12831 Instalacje ogrzewcze w budynkach. Metoda obliczania projektowego obciążenia cieplnego, 2006
- Rozporządzenie Min. Infrastruktury w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.Dz.U.75/02 wraz z późniejszymi zmianami.
Literatura dodatkowa
- Kabza Z., Kostyrko K., Zator S., Łobzowski A., Szkolnikowski W., Regulacja mikroklimatu pomieszczenia, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2005
- Wytyczne projektowania instalacji centralnego ogrzewania, COBRTI INSTAL, Warszawa, 2001, zeszyt 2