Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Sieci, Instalacje Komunalne i Przemysłowe
Sylabus przedmiotu Podstawy chłodnictwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy chłodnictwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy techniki cieplnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie termodynamicznych podstaw chłodnictwa, procesów chłodniczych oraz zasady obliczania obiegów chłodniczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczenia sprężarkowych obiegów chłodniczych jedno- i wielostopniowych: praca sprężarki, wydajnosć chłodnicza, efektywność. | 5 |
T-A-2 | Analiza porównawcza obiegów. Obliczenia instalacji chłodniczej magazynu prowiantu. | 5 |
T-A-3 | Obliczenia ciepła i czasu odszraniania. Obliczenia bilansu cieplnego chłodni | 4 |
T-A-4 | zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Praktyczne sposoby uzyskania niskich temperatur. | 2 |
T-W-2 | Podstawy termodynamiczne obiegów lewobieżnych. | 2 |
T-W-3 | Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników chłodniczych. | 2 |
T-W-4 | Obiegi Carnota, Lindego z regeneracją ciepła | 2 |
T-W-5 | Wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła. | 2 |
T-W-6 | Obiegi chłodnicze sprężarkowe dwustopniowe z pełnym i niepełnym chłodzeniem międzystopniowym. | 2 |
T-W-7 | Obiegi kaskadowe, Obiegi gazowe kriogeniczne. Obieg pompy ciepła i chłodniczo-grzejny. Obiegi rzeczywistwe, straty energetyczne w obiegach chłodniczych. | 6 |
T-W-8 | Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko. | 2 |
T-W-9 | Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni. | 2 |
T-W-10 | Sposoby zasilania parowników | 1 |
T-W-11 | Procesy szronienia i odszraniania. Zamrażanie: owoców, warzyw, mięsa i ryb. | 2 |
T-W-12 | Przechowalnictwo żywności w niskich temperaturach. Zadania technologii chłodniczej. Wpływ warunków przechowywania na jakość produktów. Procesy schaładzania i zamrażania żywności. Procesy towarzyszące: ususzka, oddychanie, dojrzewanie. | 3 |
T-W-13 | Bilans cieplny kontenerów i komór chłodniczych | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych | 15 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 8 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca/Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna/ ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/01_W01 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie lewobieżnych obiegów termodynamicznych jedno i wielostopniowych, kaskadowych | IS_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-13, T-W-12, T-W-3, T-W-4, T-W-10, T-W-11 | M-1 | S-1 |
IS_1A_S1/C/01_W02 Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą realizacji obiegów chłodniczych. Rozróżnia obiegi Carnota, Lindego, Lorenza, obieg z regeneracją ciepła wewnętrzna i zewnętrzna. Posiada też wiedzę o czynnikach chłodniczych. | IS_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-13, T-W-12, T-W-3, T-W-4, T-W-10, T-W-11 | M-1 | S-1 |
IS_1A_S1/C/01_W03 Ma wiedzę na temat podstaw wymiany ciepła w zastosowaniu do urządzeń chłodniczych, posiada wiedzę o przemianach freonowych substancji stosowanych w urządzeniach chłodniczych. Zna rozwiązania rzeczywistych urządzeń chłodniczych stosowanych w przemyśle, .... i gospodarstwie domowym. | IS_1A_W12 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-13, T-W-12, T-W-3, T-W-4, T-W-10, T-W-11 | M-1 | S-1 |
IS_1A_S1/C/01_W04 Zna szczegółową wiedzę w zakresie instalacji chłodniczych | IS_1A_W15 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-13, T-W-12, T-W-3, T-W-4, T-W-10, T-W-11 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/01_U01 Potrafi obliczyć wydajność chłodniczą i efektywność COP urządzeń chłodniczych, dobrać czynniki chłodnicze i rozwiązanie obiegu | IS_1A_U05 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-2 | M-2 | S-2 |
IS_1A_S1/C/01_U02 Potrafi zaprojektować proste sprężarkowe urządzenie chłodnicze i porównać efektywność COP dla różnych wariantów | IS_1A_U18 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-2 | M-2 | S-2 |
IS_1A_S1/C/01_U03 Potrafi analizować wpływ urządzeń chłodniczych na środowisko i mozliwości ograniczenia zagrożeń dla środowiska | IS_1A_U20 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-2 | M-2 | S-2 |
IS_1A_S1/C/01_U04 Potrafi ocenić efektywność energetyczną COP urządzeń chłodniczyvh w zastosowaniu dla przetwórstwa żywności, klimatyzacji i budownictwa. | IS_1A_U21 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/01_K01 Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy w tym na temat urządzeń chłodniczych ich efektywności nowych czynników i rozwiązań. | IS_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-13, T-W-12, T-W-3, T-W-4, T-W-10, T-W-11, T-A-3, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
IS_1A_S1/C/01_K02 Posiada świadomość szczególnej wagi profesjonalizmu i zasad etyki zawodowej w chłodnictwie w zakresie przechowywania żywności. | IS_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-13, T-W-12, T-W-3, T-W-4, T-W-10, T-W-11, T-A-3, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/01_W01 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie lewobieżnych obiegów termodynamicznych jedno i wielostopniowych, kaskadowych | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. | |
IS_1A_S1/C/01_W02 Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą realizacji obiegów chłodniczych. Rozróżnia obiegi Carnota, Lindego, Lorenza, obieg z regeneracją ciepła wewnętrzna i zewnętrzna. Posiada też wiedzę o czynnikach chłodniczych. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość pojęć. | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. | |
IS_1A_S1/C/01_W03 Ma wiedzę na temat podstaw wymiany ciepła w zastosowaniu do urządzeń chłodniczych, posiada wiedzę o przemianach freonowych substancji stosowanych w urządzeniach chłodniczych. Zna rozwiązania rzeczywistych urządzeń chłodniczych stosowanych w przemyśle, .... i gospodarstwie domowym. | 2,0 | Student nie potrafi określić podstawowych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów chłodzenia. |
3,0 | Student potrafi wskazać podstawowe źródła pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów. | |
3,5 | Student potrafi wskazać liczne źródła pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów. | |
4,0 | Student potrafi przeprowadzić selekcje wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów. | |
4,5 | Student potrafi przeprowadzić selekcje wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów oraz na ich podstawie opisać istotne cechy analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi przeprowadzić selekcje wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów oraz na ich podstawie opisać istotne cechy analizowanego systemu, a także samodzielnie uzasadnić dokonany wybór. | |
IS_1A_S1/C/01_W04 Zna szczegółową wiedzę w zakresie instalacji chłodniczych | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych właściwości i cech analizowanych systemów chłodzenia |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować większą część podstawowych właściwości i cech analizowanych systemów chłodzenia. | |
3,5 | Student potrafi podać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów. | |
4,0 | Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia. | |
4,5 | Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia. | |
5,0 | Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/01_U01 Potrafi obliczyć wydajność chłodniczą i efektywność COP urządzeń chłodniczych, dobrać czynniki chłodnicze i rozwiązanie obiegu | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IS_1A_S1/C/01_U02 Potrafi zaprojektować proste sprężarkowe urządzenie chłodnicze i porównać efektywność COP dla różnych wariantów | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IS_1A_S1/C/01_U03 Potrafi analizować wpływ urządzeń chłodniczych na środowisko i mozliwości ograniczenia zagrożeń dla środowiska | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IS_1A_S1/C/01_U04 Potrafi ocenić efektywność energetyczną COP urządzeń chłodniczyvh w zastosowaniu dla przetwórstwa żywności, klimatyzacji i budownictwa. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/01_K01 Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy w tym na temat urządzeń chłodniczych ich efektywności nowych czynników i rozwiązań. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli | |
IS_1A_S1/C/01_K02 Posiada świadomość szczególnej wagi profesjonalizmu i zasad etyki zawodowej w chłodnictwie w zakresie przechowywania żywności. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Bonza Z., Nowe czynniki chłodnicze i nośniki ciepła, I.P.P.U Masta, Gdańsk, 2003
- Gruda Z., Postolski J., Zamrażanie żywności., Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2011
- Kąkol M., Chłodnictwo, wentylacja i klimatyzacja w jednostkach morskich., Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1982
- Piotrowski I., Okrętowe urządzenie chłodnicze., Morskie, Gdańsk, 1994
- Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych., Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1987
- Studziński A., Eksploatacja chłodniowców, Gdynia, 2005
Literatura dodatkowa
- Bohdal T., Charum H., Czapp M.:, Urządzenia chłodnicze sprężarkowe parowe. Podstawy teoretyczne i obliczenia., Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
- Fodemski T.R., Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze, Naukowo- Techniczne, Warszawa, 2000
- Królicki Z., Termodynamiczne podstawy obniżenia temperatury., Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006