Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Sieci, Instalacje Komunalne i Przemysłowe
Sylabus przedmiotu Podst. uzdat. wody i oczyszcz. ścieków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podst. uzdat. wody i oczyszcz. ścieków | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Aniszewski <Andrzej.Aniszewski@zut.edu.pl>, Krzysztof Tarnowski <Krzysztof.Tarnowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z technologii wody i ścieków |
W-2 | Podstawowe wiadomości z mechaniki płynów i hydrauliki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie standardowych metod i procesów (urządzeń) przy uzdatnianiu wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczaniu ścieków komunalnych |
C-2 | Umiejętność projektowania podstawowych schematów stacji uzdatniania dla wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczalni ścieków komunalnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zaprojektowanie wybranych (znaczących w praktyce) urządzeń dla stacji uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej (obliczenia i wymiarowanie urzadzeń oraz instalacji zgodnie z wytycznymi projektowania stacji uzdatniania wód). Rysunki konstrukcyjne projektowanych urządzeń oraz instalacji | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących jakości wód powierzchniowych i gruntowych przeznaczonych na cele bytowo-gospodarcze (w ramach standardowych metod uzdatniania tych wód) | 1 |
T-W-2 | Analiza najnowszych schematów technologicznych stacji uzdatniania wody - zasady optymalnego projektowania tych schematów (urządzeń) dla wód powierzchniowych i gruntowych | 2 |
T-W-3 | Procesy napowietrzania/utleniania w odniesieniu do wód powierzchniowych i gruntowych | 1 |
T-W-4 | Procesy (rodzaje) koagulacji wody (rodzaje i wybór optymalnych reagentów i flokulantów) | 1 |
T-W-5 | Procesy sedymentacji/flotacji (rodzaje stosowanych osadników oraz komór flokulacji) | 1 |
T-W-6 | Procesy (rodzaje) filtracji wody (rodzaje i zasady działania filtrów) | 2 |
T-W-7 | Procesy odżelaziania i odmanganiania wód (stosowane filtry i zasady ich działania) | 2 |
T-W-8 | Procesy dezynfekcji wód wraz z dezynfekcją końcową (rodzaje stosowanych w praktyce dezynfektantów) | 2 |
T-W-9 | Projektowanie urządzeń oraz instalacji w odniesieniu do standardowych procesów uzdatniania wód oraz w odniesieniu do gospodarki osadami powstającymi przy oczyszczaniu wód | 2 |
T-W-10 | Analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących projektowania stref ochronnych stacji uzdatniania wód | 1 |
T-W-11 | Ilość i jakość ścieków. Wskaźniki zanieczyszczeń. Konieczny stopień oczyszczania ścieków. Przepisy prawne dotyczące odprowadzania ścieków do odbiornika | 3 |
T-W-12 | Schematy oczyszczalni ścieków. Wybrane procesy stosowane w oczyszczaniu ścieków. | 3 |
T-W-13 | Urządzenia do mechanicznego oczyszczania ścieków - kraty, piaskowniki, osadniki wstępne | 4 |
T-W-14 | Urządzenia do biologicznego oczyszczania ścieków - złoża biologiczne, komory osadu czynnego | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 15 |
A-P-2 | Udział w konsultacjach | 1 |
A-P-3 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 18 |
A-P-4 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 10 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu | 4 |
48 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 1 |
A-W-3 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-W-5 | Udział w zaliczeniu | 1 |
42 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/12_W01 Student zna i rozumie zagadnenia związane z urządzeniami do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Definiuje, dobiera proste schematy stacji uzdatniania wody i oczyszczalni ścieków. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania tych stacji | IS_1A_W15, IS_1A_W22 | — | — | C-2, C-1 | T-P-1, T-W-3, T-W-4, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/12_U01 Student posiada zdolność nabytej wiedzy do rozwiązywania różnych inżynierskich problemów związanych z zakresem wybranej specjalności. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu. Wykonuje podstawowe i kompletne stacje uzdatniania wód oraz proste oczyszczalnie ścieków | IS_1A_U18, IS_1A_U05 | — | — | C-2 | T-P-1, T-W-1, T-W-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/12_K01 Student jest świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny a także potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokształcenia się | IS_1A_K01, IS_1A_K04 | — | — | C-2, C-1 | T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/12_W01 Student zna i rozumie zagadnenia związane z urządzeniami do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Definiuje, dobiera proste schematy stacji uzdatniania wody i oczyszczalni ścieków. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania tych stacji | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi procesów uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej oraz oczyszczania ścieków w tym także w aspekcie rozwiązań technologicznych i projektowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/12_U01 Student posiada zdolność nabytej wiedzy do rozwiązywania różnych inżynierskich problemów związanych z zakresem wybranej specjalności. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu. Wykonuje podstawowe i kompletne stacje uzdatniania wód oraz proste oczyszczalnie ścieków | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane (oderwane) rozwiązania (urządzenia) inżynierskie zwiazane z projektowaniem stacji uzdatniania dla wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczalni ścieków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/12_K01 Student jest świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny a także potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokształcenia się | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje jedynie minimalną chęć i motywację dla konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczania ścieków bez świadomości organizacji procesu uczenia się dla innych osób | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A. L. Kowal, M. Świderska-Bróż, Oczyszczanie wody (wybrane rozdziały), PWN, Warszawa, 2009
- J. Nawrocki, S. Biłozor, Uzdatnianie wody. Procesy chemiczne i biologiczne (wybrane rozdziały), PWN, Warszawa-Poznań, 2000
- Zbysław Dymaczewski praca zbiorowa, Poradnik eksploatatora oczyszczalni ścieków, PZiTS oddział Wielkopolski, Poznań, 2011
Literatura dodatkowa
- Wabag/Handbuch Wasser, Uzdatnianie wody. Poradnik (wybrane rozdziały), Oficyna Wydawnicza Projprzem-EKO, Bydgoszcz, 2000
- Czesław Grabarczyk, Hydraulika urządzeń uzdatniania wody, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa, 2017, ISBN 978-83-01-19466-6, Wydanie I
- 1) Mozia, S., Janus, M., Bering, S., Tarnowski, K., Mazur, J., Szymański, K., & Morawski, A. W., Hybrid system coupling moving bed bioreactor with UV/O3 oxidation and membrane separation units for treatment of industrial laundry wastewater, Materials, 2020, 13 (11), p. 19145-19155. doi:10.3390/ma13112648
- Bering, S., Mazur, J., Tarnowski, K., Janus, M., Mozia, S., & Morawski, A. W, The application of moving bed bio-reactor (MBBR) in commercial laundry wastewater treatment, Science of the Total Environment, 2018, 627, s. 1638-1643. doi:10.1016/j.scitotenv.2018.02.029