Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Alternatywne źródła energii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Alternatywne źródła energii | ||
Specjalność | Sieci, Instalacje Komunalne i Przemysłowe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Majchrzycka <Anna.Majchrzycka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tadeusz Kozak <Tadeusz.Kozak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii |
W-2 | Podstawy fizyki |
W-3 | Podstawy techniki cieplnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniem przeróbki ropy naftowej, właściwościami paliw ciekłych, gazowych i stałych oraz technologiami ich spalania , a także problematyką bezpośredniego i pośredniego oddziaływania paliw i produktów spalania na środowisko. |
C-2 | Zapoznanie studentów z praktycznymi metodami badania podstawowych własciwosci chemicznych i fizycznych paliw oraz olejów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Uproszczone badania materiałow eksploatacyjnych, oznaczanie składu frakcyjnego oraz indeksu cetanowego oleju napędowego, pomiar gęstosci paliw, sporządzanie charakterystyki lepkości oleju smarowego,wyznaczenie wskaźnika lepkości oleju, oznaczanie penetracji smarów stałych, oznaczanie liczby oktanowej metoda badawczą, oznaczanie liczby cetanowej. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ropa naftowa i jej właściwości chemiczne i fizyczne. Przeróbka ropy naftowej. Paliwa ciekłe (benzyny, oleje napędowe, oleje opałowe) , właściwości chemiczne i fizyczne.Technologie spalania paliw ciekłych. Paliwa gazowe i ich właściwości chemiczne i fizyczne. Technologie spalania paliw gazowych. Paliwa stałe i ich właściwości chemiczne i fizyczne. Technologie spalania paliw stałych. Bezpośrednie i pośrednie oddziaływanie paliw i produków spalania na środowisko. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Praca własna studenta: przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych oraz wykonanie sprawozdań i przygotowanie sie do zaliczenia laboratorium. | 38 |
A-A-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
53 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów. | 15 |
65 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Metody praktyczne -ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie sprawozdań oraz zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych objętych programem kursu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/D/AZE/4_W01 Student powinien mieć podstawową wiedzę na temat ropy naftowej i produkcji paliw. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać właściwości chemiczne i fizyczne paliw ciekłych, stałych i gazowych, znać mechanizm spalania oraz technologie i urządzenia do spalania tych paliw oraz powinien mieć wiedzę na temat bezpośredniego i pośredniego oddziaływania paliw na środowisko. | IS_1A_W12 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/D/AZE/4_U01 Student powinien umieć zdefiniować najważniejsze cechy użytkowe paliw ciekłych gazowych i stałych, scharakteryzować procesy spalania tych paliw, znać technologie spalania oraz wykazać się umiejetnością doboru technologii spalania w zależności od rodzaju paliwa, a także umieć przedstawić bezpośrednie i pośrednie oddziaływanie stosowania paliw na środowisko. | IS_1A_U14, IS_1A_U20, IS_1A_U05 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/D/AZE/4_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien udowodnić zdolność zastosowania w praktyce zdobytej wiedzy, dotyczącej paliw i ich właściwosci użytkowych oraz technologii spalania . Student powinien wykazać przygotowanie w zakresie prawidłowego doboru urządzeń do splania paliw ciekłych, gazowych i stałych. | IS_1A_K01, IS_1A_K02, IS_1A_K04 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/D/AZE/4_W01 Student powinien mieć podstawową wiedzę na temat ropy naftowej i produkcji paliw. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać właściwości chemiczne i fizyczne paliw ciekłych, stałych i gazowych, znać mechanizm spalania oraz technologie i urządzenia do spalania tych paliw oraz powinien mieć wiedzę na temat bezpośredniego i pośredniego oddziaływania paliw na środowisko. | 2,0 | mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,0 | 60 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
3,5 | 70 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,0 | 75 - 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,5 | 80 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
5,0 | 90 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/D/AZE/4_U01 Student powinien umieć zdefiniować najważniejsze cechy użytkowe paliw ciekłych gazowych i stałych, scharakteryzować procesy spalania tych paliw, znać technologie spalania oraz wykazać się umiejetnością doboru technologii spalania w zależności od rodzaju paliwa, a także umieć przedstawić bezpośrednie i pośrednie oddziaływanie stosowania paliw na środowisko. | 2,0 | mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,0 | 60 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
3,5 | 70 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,0 | 75 - 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,5 | 80 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
5,0 | 90 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/D/AZE/4_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien udowodnić zdolność zastosowania w praktyce zdobytej wiedzy, dotyczącej paliw i ich właściwosci użytkowych oraz technologii spalania . Student powinien wykazać przygotowanie w zakresie prawidłowego doboru urządzeń do splania paliw ciekłych, gazowych i stałych. | 2,0 | mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,0 | 60 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
3,5 | 70 - 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,0 | 75- 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,5 | 80 - 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
5,0 | 90 - 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
Literatura podstawowa
- Baczewski K.,Kałdoński B., Paliwa do silników z zapłonem iskrowym, WKŁ, Warszawa, 2004
- Baczewski K.,Kałdoński B., Paliwa do silników z zapłonem samoczynnym, WKŁ, Warszawa, 2004
- Baczewski K., Biernat K., Machel M., Leksykon paliwa , oleje i smary, WKŁ, Warszawa, 1993
- Jarosiński J, Techniki czystego spalania, WNT, Warszawa, 1996
- Kabat M., Kozak T., Wybrane zagadnienia z paliw silnikowych i środków smarowych, ćwiczenia laboratoryjne., Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007
- W. Kordylewski- red., Paliwa i spalanie, Oficyna Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2008
- S.Kruczek, Kotły. Konstrukcje i obliczenia, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2001
- J.Molenda, Gaz ziemny. Paliwo i surowiec, WNT, Warszawa, 1996
- Zwierzycki Z., Oleje, paliwa i smary dla motoryzacji i przemysłu, Rafineria nafty,, Glimar"S.A., Gorlice, Gorlice, 2001
Literatura dodatkowa
- Dudek A., Oleje smarowe Rafinerii Gdańskiej, MET-PRES, Gdańsk, 1997