Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Gospodarka odpadami:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka odpadami | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Głowacka <Anna.Glowacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | chemia, biologia, ekologia, matematyka |
W-2 | rysunek techniczny, program CAD |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami postępowania z odpadami w sposób zapewniający ochronę życia ludzi oraz środowiska naturalnego |
C-2 | ukształtowanie umiejętności zasad zapobiegania powstawania odpadów oraz ich proekologicznego unieszkodliwiania |
C-3 | zapoznanie studentów z podstawowymi technikami utylizacji odpadów |
C-4 | ukształtowanie umiejętności obliczenia ilości odpadów dla jednostek osiedleńczych, wskaźnika gromadzenia odpadów, kinetyki powstawania odpadów |
C-5 | zapoznanie studentów z projektem gromadzenia odpadów komunalnych dla zabudowy wysokiej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Założenia projektowe do obliczenia ilości odpadów dla jednostek osiedleńczych, wskaźnika gromadzenia odpadów, kinetyki powstawania odpadów. Katalog odpadów. | 4 |
T-P-2 | Projekt gromadzenia odpadów komunalnych dla zabudowy wysokiej. | 11 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia z gospodarki odpadami. Zagadnienia prawne w gospodarce odpadami. Organizacja gospodarki odpadmi. Klasyfikacja odpadów. | 2 |
T-W-2 | Charakterystyka odpadów komunalnych stałych (OKS) | 2 |
T-W-3 | Systemy gospodarki odpadami komunalnymi. Składowanie odpadów na składowiskach. Budowa składowisk odpadów komunalnych. | 4 |
T-W-4 | Składowiska odpadów przemysłowych. Odcieki ze składowisk. | 3 |
T-W-5 | Pozyskiwanie biogazu ze składowisk odpadów komunalnych. | 2 |
T-W-6 | Instalacje do mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 15 |
A-P-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań | 4 |
A-P-3 | Uczestnictwo w konsultacjach | 1 |
A-P-4 | Opracowanie wyników do założeń projektu | 13 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu | 2 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-4 | Zaliczenie | 1 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny prezentujacy zagadnienia teoretyczne |
M-2 | prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: oceny cząstkowe w trakcie realizacji projektu za pracę nad projektem. Ocena za wykonany projekt. |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie przeprowadzone w formie pisemnej po przeprowadzonych wykładach. Zaliczenie w formie pytań otwartych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/14_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia gospodarki odpadami, charakteryzować odpady komunalne. Mieć wiedzę z zakresu systemów gospodarki odpadami. Umieć wskazać optymalne technologie i trendy rozwojowe do składowania i przetwarzania odpadów. Student w wyniku przeprowadzonych zajęć ma wiedzę z zakresu rysunku technicznego, powinien wyrysować projekt gromadzenia odpadów komunalnych z wykorzystaniem map geodezyjnych i programu CAD. Ma uporządkowaną wiedzę o odpadach i powinien znać obliczenia do wyliczenia ilości odpadów dla jednostek osiedleńczych, wskaźników gromadzenia odpadów i kinetyki powstawania odpadów. | IS_1A_W02, IS_1A_W10, IS_1A_W16 | — | — | C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/14_U01 Student potrafi dokonać wyboru urządzeń oraz instalacji do składowania i przetwarzania odpadów w zależności od wybranej technologii. Potrafi dobierać i obliczać wielkości pojemników na odpady. Potrafi zaprojektować osiedlowe punkty gromadzenia odpadów. | IS_1A_U01, IS_1A_U18, IS_1A_U19 | — | — | C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-P-2, T-P-1 | M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/14_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, jest komunikatywny, otwarty i chętny do nauki innych. Jest odpowiedzialny za pracę własną oraz jest gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole. Jest zorientowany w nowych trendach w gospodarce odpadami i potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy. | IS_1A_K01, IS_1A_K04, IS_1A_K06 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-P-2, T-P-1 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/14_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia gospodarki odpadami, charakteryzować odpady komunalne. Mieć wiedzę z zakresu systemów gospodarki odpadami. Umieć wskazać optymalne technologie i trendy rozwojowe do składowania i przetwarzania odpadów. Student w wyniku przeprowadzonych zajęć ma wiedzę z zakresu rysunku technicznego, powinien wyrysować projekt gromadzenia odpadów komunalnych z wykorzystaniem map geodezyjnych i programu CAD. Ma uporządkowaną wiedzę o odpadach i powinien znać obliczenia do wyliczenia ilości odpadów dla jednostek osiedleńczych, wskaźników gromadzenia odpadów i kinetyki powstawania odpadów. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie definiuje podstawowe pojęcia z gospodarki odpadami, zna ich charakterystykę. Ma podstawową wiedzę z zakresu systemów gospodarki odpadami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/14_U01 Student potrafi dokonać wyboru urządzeń oraz instalacji do składowania i przetwarzania odpadów w zależności od wybranej technologii. Potrafi dobierać i obliczać wielkości pojemników na odpady. Potrafi zaprojektować osiedlowe punkty gromadzenia odpadów. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie gospodarki odpadami. Umie obliczyć ilość odpadów dla jednostek osiedleńczych, wskaźnik gromadzenia odpadów, kinetykę powstawania odpadów. Projekt przygotowany jest poprawnie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/14_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, jest komunikatywny, otwarty i chętny do nauki innych. Jest odpowiedzialny za pracę własną oraz jest gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole. Jest zorientowany w nowych trendach w gospodarce odpadami i potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy. | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy podczas wykładów i ćwiczeń projektowych, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małą sumiennością w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Jest mało odpowiedzialny za pracę własną oraz jest niechętny do podporządkowania się zasadom pracy w zespole. Jest słabo zorientowany w nowych trendach w gospodarce odpadami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Rosik-Dulewska Cz., Podstawy gospodarki odpadami, PWN, Warszawa, 2010
- Łuniewski A., Łuniewski S., Od prymitywnych wysypisk do nowoczesnych zakładów zagospodarowania odpadów, Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok, 2011
- Baran S., Łabętowicz J., Krzywy E., Przyrodnicze wykorzystanie odpadów. Podstawy teoretyczne i praktyczne, PWRiL, Warszawa, 2011
- Ustawa o odpadach, Dz U nr 28, poz. 145, 2010
Literatura dodatkowa
- Nadziakiewicz J., Wacławek K., Stelmach S., Procesy termiczne utylizacji odpadów, Wyd. Politechniki Śląskiej, 2007
- Pisarczy S., Elementy budownictwa ochrony środowiska, Of. Wyd. Polit. Warszawskiej, Warszawa, 2008
- Prawo budowlane, Dz U nr 75, poz. 690, 2002
- Katalog odpadów, Dz U nr 112, poz. 1206, 2001