Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Melioracje:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Melioracje | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Tarnowski <Krzysztof.Tarnowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Meteorologia i klimatologia. Gleboznastwo |
W-2 | Ukończony kurs drenażu podziemnego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zastosowanie zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno-wodnych gleb |
C-2 | Ocena i sposoby eksploatacji systemów melioracyjnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projektowanie systemów nawadniających i odwadniających. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cele i zadania melioracji terenów zurbanizowanych i rolniczych. | 2 |
T-W-2 | Czynniki wpływające na stosunki wodne gleby. | 2 |
T-W-3 | Dopuszczalne poziomy wód gruntowych - przyczyny podtopień oraz niedoborów wodnych | 2 |
T-W-4 | Charakterystyka systemów nawodnień. | 1 |
T-W-5 | Regulacja stosunków wodnych w glebie - drenowanie. | 2 |
T-W-6 | Odwodnienia powierzchni dróg, ulic i placów. | 2 |
T-W-7 | Ukształtowanie poprzeczne korony drogi, muldy podłużne, rowy przydrożne, rowy stokowe, rowy odprowadzające. | 2 |
T-W-8 | Przepusty drogowe, rynny, studnie chłonnei baseny odparowujące, wpusty deszczowe. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-P-2 | Konsultacje. | 1 |
A-P-3 | Realizacja zadania projektowego. | 15 |
A-P-4 | Przygotowanie do zaliczenia projektu. | 4 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu. | 1 |
36 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne analizowanie treści wykładów. | 2 |
A-W-3 | Konsultacje. | 1 |
A-W-4 | Przygotowanie studenta do zaliczenia. | 5 |
A-W-5 | Zaliczenie. | 1 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacja multimedialna z użyciem komputera i projektora |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Oceny cząstkowe w trakcie realizacji ćwiczeń projektowych za wiedzą potrzebną do realizacji projektu. Ocena za projekt |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena za egzamin przeprowadzony po odbytych wykłądach w formie pisemnej. Ocena podsumuwująca osiągnięte efekty uczenia się |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/11_W01 Student zna wybrane analityczne metody obliczeniowe i programy komputerowe przydatne do projektowania i obliczeń z zakresu inżynierii środowiska. Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą procesy i urządzenia wykorzystywane w inżynierii środowiska dotyczące między innymi: gospodarki wodno-ściekowej, ochrony wód i atmosfery, melioracji. Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz wpływu różnych realizacji technicznych na środowisko, zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w inżynierii środowiska | IS_1A_W07, IS_1A_W10, IS_1A_W19 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/11_U01 Student potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności. Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego, wodnego i ochrony środowiska. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla inżynierii środowiska oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących | IS_1A_U10, IS_1A_U18, IS_1A_U05 | — | — | C-2 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/11_K01 Student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy nt. budownictwa. Formułuje wnioski i opisuje wyniki prac własnych. Jest komunikatywny w prezentacjach medialnych | IS_1A_K03, IS_1A_K04, IS_1A_K07 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/11_W01 Student zna wybrane analityczne metody obliczeniowe i programy komputerowe przydatne do projektowania i obliczeń z zakresu inżynierii środowiska. Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą procesy i urządzenia wykorzystywane w inżynierii środowiska dotyczące między innymi: gospodarki wodno-ściekowej, ochrony wód i atmosfery, melioracji. Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz wpływu różnych realizacji technicznych na środowisko, zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w inżynierii środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi procesów melioracji w tym także potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces typowy dla Inżynierii Środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/11_U01 Student potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności. Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego, wodnego i ochrony środowiska. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla inżynierii środowiska oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane rozwiązania inżynierskie związane z projektowaniem systemów nawadniających | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/11_K01 Student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy nt. budownictwa. Formułuje wnioski i opisuje wyniki prac własnych. Jest komunikatywny w prezentacjach medialnych | 2,0 | |
3,0 | Student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Edward Mielcarzewicz, Melioracje terenów miejskich i przemysłowych, ARKADY, 1971
- Czesław Święcicki, Gleboznastwo melioracyjne, PWN, Warszawa, 1974
- Stryjewski Fr., Rosiński F., Dutkiewicz Z., Drenowanie, PWRiL, Warszawa, 2000
- Zakaszewski Cz., Meriolacje rolne T1, PWRiL, Warszawa, 1996
- Ostromęcki J., Wstęp do melioracji rolnych, PWRiL, Warszawa, 1994
Literatura dodatkowa
- Czasopisma techniczne, Gospodarka wodna, Wiadomości Melioracyjne i Łąkarskie, NOT, Warszawa, 2012
- Tarnowski, K., Bering, S., Głowacka, A., & Mazur, J., Oil derivatives separating efficiency in treatment of water contaminated with diesel oil with bio-components, Desalination and Water Treatment, 2018, 134, s. 52-56. doi:10.5004/dwt.2018.22606