Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Metody komputerowe w IS-2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody komputerowe w IS-2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Stocka <Dorota.Stocka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dorota Stocka <Dorota.Stocka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 45 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość przedmiotu "Hydrologia"
W-2Podstawowa znajomość przedmiotu "Hydraulika"
W-3Podstawowa znajomość przedmiotu "Wodociągi i kanalizacja"
W-4Znajomość programu komputerowego Microsoft Office
W-5Podstawowa znajomość języka angielskiego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi i powszechnie stosowanymi na świecie i w kraju programami komputerowymi służącymi do symulacji i projektowania sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz ich urządzeń i elementów.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami tworzenia systemów obliczeniowych przy użyciu Excela
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami i metodami budowy komputerowego modelu hydraulicznego (np. sieć wodociągowa) lub hydrologiczno-hydraulicznego (np. sieć kanalizacji deszczowej).
C-4Zapoznanie studentów z podstawową anglojęzyczną terminologią i metodologią w dziedzinach: hydraulika, hydrologia oraz budowa i projektowanie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.
C-5Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykorzystania/poszukiwania/zdobycia niezbędnych podstawowych informacji w celu zbudowania hydraulicznego lub hydrologiczno-hydraulicznego komputerowego modelu projektowanej sieci.
C-6Ukształtowanie podstawowych umiejętności budowy i symulacji komputerowej prostych układów sieci i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie się z wybranymi metodami i podstawowymi programami komputerowymi służącymi do projektowania i ewentualnie symulacji sieci wod.-kan. Zapoznanie się ze specyficzną dla kierunku wod.-kan. anglojęzyczną terminologią techniczną. Zapoznanie się z procesem budowania modelu hydrologiczno-hydraulicznego sieci kanalizacji deszczowej. Praktyczne zastosowanie wybranych programów w procesie symulacji i projektowania sieci wodociagowej i kanalizacyjnej w celu sporzadzenia raportu końcowego. Wykonanie kilku podstawowych projektów przy użyciu wybranych oprogramowań.45
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Samodzielne realizowanie zadań projektowych z wykorzystaniem komputera12
A-L-3Przygotowanie ćwiczeń do zaliczenia3
A-L-4Zaliczenie wykonanych zadań projektowych1
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja multimedialna z użyciem komputera/projektora
M-2Metoda ćwiczeń projektowych z użyciem przykładowych, tzw. "krok po kroku" rozwiązań (Tutorials) w ramach danego programu
M-3Webair seminar - Uczestnictwo w medialnym pokazie/seminarium poprzez łącza internetowe
M-4Metoda samodzielnych projektów z użyciem wybranych programów komputerowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie cząstkowe w trakcie realizacji ćwiczeń laboratoryjnych/projektowych za wiedę potrzebną do realizacji projektu
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/10-2_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć zna podstawowe wymagania i możliwości omawianych programów komputerowych służących do projektowania i ewentualnie do symulacji układów sieci wod.-kan. Student powinien umieć wybrać odpowiednie oprogramowanie dla danego systemu wod.-kan. Student potrafi zdefiniować, przygotować i wprowadzić wymagane dane wyjściowe, zbudować prosty model, przeprowadzić na nim symulację systemu i odczytać prawidłowo wyniki symulacji.
C-1, C-3, C-4, C-5, C-6T-L-1M-4, M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/10-2_U01
Student potrafi wybrać odpowiednie z poznanych oprogramowanie dla realizacji zdefiniowanego projektu. Potrafi przygotować dane wyjścowe niezbędne do realizacji prostego zadania projektowego i na ich podstawie potrafi zbudować model komputerowy, przeprowadzić prostą symulację układu i prawidłowo odczytywać wyniki.
C-1, C-3, C-4, C-5, C-6T-L-1M-4, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/10-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest w stanie prawidłowo i kreatywnie dobrać i wykorzystać dostępne mu oprogramowanie komputerowe w celu realizacji danego zadania projektowego w zakresie projektowania prostych systemów wod.-kan. Myśli i działa kreatywnie. Jest odpowiedzialny za rzetelność wprowadzonych danych i uzyskanych wyników symulacji/obliczeń. Prawidłowo definiuje model i klasyfikuje wszystkie problemy projektowe związane z omawianym zagadnieniem. Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych.
C-1, C-5, C-6T-L-1M-4, M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/10-2_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć zna podstawowe wymagania i możliwości omawianych programów komputerowych służących do projektowania i ewentualnie do symulacji układów sieci wod.-kan. Student powinien umieć wybrać odpowiednie oprogramowanie dla danego systemu wod.-kan. Student potrafi zdefiniować, przygotować i wprowadzić wymagane dane wyjściowe, zbudować prosty model, przeprowadzić na nim symulację systemu i odczytać prawidłowo wyniki symulacji.
2,0
3,0Student zna w dostatecznym stopniu dostępne programy komputerowe, które pozwalają na rozwiązywanie jedynie prostych podstawowych zagadnień z zakresu inżynierii środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/10-2_U01
Student potrafi wybrać odpowiednie z poznanych oprogramowanie dla realizacji zdefiniowanego projektu. Potrafi przygotować dane wyjścowe niezbędne do realizacji prostego zadania projektowego i na ich podstawie potrafi zbudować model komputerowy, przeprowadzić prostą symulację układu i prawidłowo odczytywać wyniki.
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie realizacji zadania projektowego przy użyciu poznanych w czasie zajęć programów komputerowych. Potrafi poprawnie dobrać odpowiednie oprogramowanie i przygotować dane wyjściowe. Posiada niewielkie umiejętności budowania modelu, przeprowadzenia symulacji komputerowej i analizy wyników. Potrafi jedynie w dostateczny sposób zaprojektować najprostsze podstawowe układy sieci wod-kan. dla wybranych rzeczywistych terenów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/10-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest w stanie prawidłowo i kreatywnie dobrać i wykorzystać dostępne mu oprogramowanie komputerowe w celu realizacji danego zadania projektowego w zakresie projektowania prostych systemów wod.-kan. Myśli i działa kreatywnie. Jest odpowiedzialny za rzetelność wprowadzonych danych i uzyskanych wyników symulacji/obliczeń. Prawidłowo definiuje model i klasyfikuje wszystkie problemy projektowe związane z omawianym zagadnieniem. Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych.
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy podczas zajęć, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małą wrażliwością na praktyczne wykorzystanie narzędzi symulacyjnych do projektowania układów/systemów w dziedzinie wod.-kan. Jest mało odpowiedzialny za rzetelność wprowadzonych do modelu danych i uzyskanych wyników. Nie wyraża chęci do działań w sposób kreatywny i dbały w dziedzinie metod komputerowych stosowanych w wod.-kan. Wykazuje małe zainteresowanie do podnoszenia wiedzy i kwalifikacji zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. SWMM User's Manual, EPA, USA, 2010, v.5, EPA SWMM v.5 dokument pdf dostępny w internecie
  2. EPANET User's Manual, EPA, USA, 2010, EPANET2 - program i manual dostępne na stronach internetowych
  3. Wavin NET, IntraSoft, 2014, Strony internetowe firm IntraSoft i Wavin

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie się z wybranymi metodami i podstawowymi programami komputerowymi służącymi do projektowania i ewentualnie symulacji sieci wod.-kan. Zapoznanie się ze specyficzną dla kierunku wod.-kan. anglojęzyczną terminologią techniczną. Zapoznanie się z procesem budowania modelu hydrologiczno-hydraulicznego sieci kanalizacji deszczowej. Praktyczne zastosowanie wybranych programów w procesie symulacji i projektowania sieci wodociagowej i kanalizacyjnej w celu sporzadzenia raportu końcowego. Wykonanie kilku podstawowych projektów przy użyciu wybranych oprogramowań.45
45

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Samodzielne realizowanie zadań projektowych z wykorzystaniem komputera12
A-L-3Przygotowanie ćwiczeń do zaliczenia3
A-L-4Zaliczenie wykonanych zadań projektowych1
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/10-2_W01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć zna podstawowe wymagania i możliwości omawianych programów komputerowych służących do projektowania i ewentualnie do symulacji układów sieci wod.-kan. Student powinien umieć wybrać odpowiednie oprogramowanie dla danego systemu wod.-kan. Student potrafi zdefiniować, przygotować i wprowadzić wymagane dane wyjściowe, zbudować prosty model, przeprowadzić na nim symulację systemu i odczytać prawidłowo wyniki symulacji.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi i powszechnie stosowanymi na świecie i w kraju programami komputerowymi służącymi do symulacji i projektowania sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz ich urządzeń i elementów.
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami i metodami budowy komputerowego modelu hydraulicznego (np. sieć wodociągowa) lub hydrologiczno-hydraulicznego (np. sieć kanalizacji deszczowej).
C-4Zapoznanie studentów z podstawową anglojęzyczną terminologią i metodologią w dziedzinach: hydraulika, hydrologia oraz budowa i projektowanie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.
C-5Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykorzystania/poszukiwania/zdobycia niezbędnych podstawowych informacji w celu zbudowania hydraulicznego lub hydrologiczno-hydraulicznego komputerowego modelu projektowanej sieci.
C-6Ukształtowanie podstawowych umiejętności budowy i symulacji komputerowej prostych układów sieci i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie się z wybranymi metodami i podstawowymi programami komputerowymi służącymi do projektowania i ewentualnie symulacji sieci wod.-kan. Zapoznanie się ze specyficzną dla kierunku wod.-kan. anglojęzyczną terminologią techniczną. Zapoznanie się z procesem budowania modelu hydrologiczno-hydraulicznego sieci kanalizacji deszczowej. Praktyczne zastosowanie wybranych programów w procesie symulacji i projektowania sieci wodociagowej i kanalizacyjnej w celu sporzadzenia raportu końcowego. Wykonanie kilku podstawowych projektów przy użyciu wybranych oprogramowań.
Metody nauczaniaM-4Metoda samodzielnych projektów z użyciem wybranych programów komputerowych
M-1Prezentacja multimedialna z użyciem komputera/projektora
M-2Metoda ćwiczeń projektowych z użyciem przykładowych, tzw. "krok po kroku" rozwiązań (Tutorials) w ramach danego programu
M-3Webair seminar - Uczestnictwo w medialnym pokazie/seminarium poprzez łącza internetowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie cząstkowe w trakcie realizacji ćwiczeń laboratoryjnych/projektowych za wiedę potrzebną do realizacji projektu
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w dostatecznym stopniu dostępne programy komputerowe, które pozwalają na rozwiązywanie jedynie prostych podstawowych zagadnień z zakresu inżynierii środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/10-2_U01Student potrafi wybrać odpowiednie z poznanych oprogramowanie dla realizacji zdefiniowanego projektu. Potrafi przygotować dane wyjścowe niezbędne do realizacji prostego zadania projektowego i na ich podstawie potrafi zbudować model komputerowy, przeprowadzić prostą symulację układu i prawidłowo odczytywać wyniki.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi i powszechnie stosowanymi na świecie i w kraju programami komputerowymi służącymi do symulacji i projektowania sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz ich urządzeń i elementów.
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami i metodami budowy komputerowego modelu hydraulicznego (np. sieć wodociągowa) lub hydrologiczno-hydraulicznego (np. sieć kanalizacji deszczowej).
C-4Zapoznanie studentów z podstawową anglojęzyczną terminologią i metodologią w dziedzinach: hydraulika, hydrologia oraz budowa i projektowanie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.
C-5Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykorzystania/poszukiwania/zdobycia niezbędnych podstawowych informacji w celu zbudowania hydraulicznego lub hydrologiczno-hydraulicznego komputerowego modelu projektowanej sieci.
C-6Ukształtowanie podstawowych umiejętności budowy i symulacji komputerowej prostych układów sieci i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie się z wybranymi metodami i podstawowymi programami komputerowymi służącymi do projektowania i ewentualnie symulacji sieci wod.-kan. Zapoznanie się ze specyficzną dla kierunku wod.-kan. anglojęzyczną terminologią techniczną. Zapoznanie się z procesem budowania modelu hydrologiczno-hydraulicznego sieci kanalizacji deszczowej. Praktyczne zastosowanie wybranych programów w procesie symulacji i projektowania sieci wodociagowej i kanalizacyjnej w celu sporzadzenia raportu końcowego. Wykonanie kilku podstawowych projektów przy użyciu wybranych oprogramowań.
Metody nauczaniaM-4Metoda samodzielnych projektów z użyciem wybranych programów komputerowych
M-2Metoda ćwiczeń projektowych z użyciem przykładowych, tzw. "krok po kroku" rozwiązań (Tutorials) w ramach danego programu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie cząstkowe w trakcie realizacji ćwiczeń laboratoryjnych/projektowych za wiedę potrzebną do realizacji projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie realizacji zadania projektowego przy użyciu poznanych w czasie zajęć programów komputerowych. Potrafi poprawnie dobrać odpowiednie oprogramowanie i przygotować dane wyjściowe. Posiada niewielkie umiejętności budowania modelu, przeprowadzenia symulacji komputerowej i analizy wyników. Potrafi jedynie w dostateczny sposób zaprojektować najprostsze podstawowe układy sieci wod-kan. dla wybranych rzeczywistych terenów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/10-2_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest w stanie prawidłowo i kreatywnie dobrać i wykorzystać dostępne mu oprogramowanie komputerowe w celu realizacji danego zadania projektowego w zakresie projektowania prostych systemów wod.-kan. Myśli i działa kreatywnie. Jest odpowiedzialny za rzetelność wprowadzonych danych i uzyskanych wyników symulacji/obliczeń. Prawidłowo definiuje model i klasyfikuje wszystkie problemy projektowe związane z omawianym zagadnieniem. Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi i powszechnie stosowanymi na świecie i w kraju programami komputerowymi służącymi do symulacji i projektowania sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz ich urządzeń i elementów.
C-5Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykorzystania/poszukiwania/zdobycia niezbędnych podstawowych informacji w celu zbudowania hydraulicznego lub hydrologiczno-hydraulicznego komputerowego modelu projektowanej sieci.
C-6Ukształtowanie podstawowych umiejętności budowy i symulacji komputerowej prostych układów sieci i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie się z wybranymi metodami i podstawowymi programami komputerowymi służącymi do projektowania i ewentualnie symulacji sieci wod.-kan. Zapoznanie się ze specyficzną dla kierunku wod.-kan. anglojęzyczną terminologią techniczną. Zapoznanie się z procesem budowania modelu hydrologiczno-hydraulicznego sieci kanalizacji deszczowej. Praktyczne zastosowanie wybranych programów w procesie symulacji i projektowania sieci wodociagowej i kanalizacyjnej w celu sporzadzenia raportu końcowego. Wykonanie kilku podstawowych projektów przy użyciu wybranych oprogramowań.
Metody nauczaniaM-4Metoda samodzielnych projektów z użyciem wybranych programów komputerowych
M-1Prezentacja multimedialna z użyciem komputera/projektora
M-2Metoda ćwiczeń projektowych z użyciem przykładowych, tzw. "krok po kroku" rozwiązań (Tutorials) w ramach danego programu
M-3Webair seminar - Uczestnictwo w medialnym pokazie/seminarium poprzez łącza internetowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie cząstkowe w trakcie realizacji ćwiczeń laboratoryjnych/projektowych za wiedę potrzebną do realizacji projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy podczas zajęć, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małą wrażliwością na praktyczne wykorzystanie narzędzi symulacyjnych do projektowania układów/systemów w dziedzinie wod.-kan. Jest mało odpowiedzialny za rzetelność wprowadzonych do modelu danych i uzyskanych wyników. Nie wyraża chęci do działań w sposób kreatywny i dbały w dziedzinie metod komputerowych stosowanych w wod.-kan. Wykazuje małe zainteresowanie do podnoszenia wiedzy i kwalifikacji zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0