Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Ogrzewnictwo-1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ogrzewnictwo-1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jerzy Nejranowski <Jerzy.Nejranowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka |
W-2 | Podstawy termodynamiki technicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Osiągnięcie podstawowej wiedzy na temat projektowania i eksploatacji systemów ogrzewania wraz z koordynacją w procesie projektowania i wykonawstwa. |
C-2 | Zapoznanie studentów z rodzajami źródeł energii konwencjonalnej, niekonwencjonalnej oraz odnawialnych. |
C-3 | Zapoznanie studentów z procesami przetwarzania poszczególnych rodzajów energii, sposobami transportu energii i czynnikami wpływającymi na jej straty |
C-4 | Zapoznanie studentów z budową i cechami instalacji grzewczych ze szczególnym uwzględnieniem środków technicznych i eksploatacyjnych zmniejszenia zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji do otoczenia. |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu bilansowania energetycznego |
C-6 | Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Aktualne uwarunkowania wynikające z polityki energetycznej UE i Polski. Charakterystyka paliw wykorzystywanych w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: specyfika i wymagania źródeł ciepła, magazynowanie, dostępność, ekologia i ekonomia. | 2 |
T-W-2 | Źródła ciepła (w tym OŹE) i nośniki energii w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: klasyfikacja, charakterystyka i zasady wyboru. | 6 |
T-W-3 | Parametry stanu powietrza i ich wpływ na mikroklimat w pomieszczeniach zamkniętych. Komfort cieplny | 2 |
T-W-4 | Projektowe obciążenie cieplne przestrzeni ogrzewanej, części budynku i budynku: wymagania, sposób obliczania, wskaźniki, izolacyjność cieplna przegród budowlanych, ochrona cieplna budynków, warunki projektowe. | 4 |
T-W-5 | Sposoby ogrzewania budynków i pomieszczeń: zadania, zalety i wady oraz specyficzne wymagania poszczególnych rozwiązań. | 4 |
T-W-6 | Elementy wodnych instalacji grzewczych: źródła ciepła, przewody, grzejniki, odbiorniki, armatura, zabezpieczenia, izolacje cieplne. | 4 |
T-W-7 | Zabezpieczenie instalacji ogrzewań wodnych niskoparametrowych systemu otwartego i zamknietego: zasady, rozwiązania, obliczanie. | 2 |
T-W-8 | Projektowanie instalacji ogrzewań wodnych pompowych: zasady prowadzenia przewodów, dobór urządzeń, dobór średnic przewodów, obliczenia hydrauliczne, stosowane materiały. | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 5 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 25 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca- wykład informacyjny |
M-2 | metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna |
M-3 | metoda programowana- z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/06-1_W01 potrafi scharakteryzować urządzenia oraz ich funkcję w instalacjach grzewczych | IS_1A_W10 | — | — | C-2, C-3, C-4, C-6 | T-W-6, T-W-7, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
IS_1A_S1/C/06-1_W02 ma wiedzę z zakresu budowy i zasady dzialania instalacji c.o oraz jej poszczególnych elementów składowych | IS_1A_W11 | — | — | C-4 | T-W-6, T-W-7, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
IS_1A_S1/C/06-1_W03 jest w stanie wymienić i opisać sposoby wymiany ciepła w pomieszczeniach ogrzewanych, zna podstawy metodyki bilansowania obciążenia cieplnego pomieszczeń ogrzewanych i budynku | IS_1A_W12 | — | — | C-5 | T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
IS_1A_S1/C/06-1_W04 Jest w stanie określić przewidywaną żywotność urzadzeń i materiałów stosowanych w instalacjach centralnego ogrzewania oraz uwarunkowania poprawnej eksploatacji i oddziaływania na środowisko naturalne | IS_1A_W17 | — | — | C-1, C-6 | T-W-1, T-W-6, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/06-1_U01 Potrafi wybrać odpowiednie materiały i urządzenia odpowiednie dla wybranego rodzaju instalacji centralnego ogrzewania | IS_1A_U11 | — | — | C-1, C-2, C-4, C-6 | T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
IS_1A_S1/C/06-1_U02 Potrafi ocenić wpływ wybranego rozwiązania instalacji grzewczej na środowisko, umie wybrać rozwiązania bardziej przyjazne dla środowiska | IS_1A_U20 | — | — | C-5, C-6 | T-W-1, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
IS_1A_S1/C/06-1_U03 Potrafi znaleźć informacje dotyczące urządzeń z zakresu instalacji centralnego ogrzewania w zasobach internetu oraz z innych źródeł ( np. z katalogów) | IS_1A_U08 | — | — | C-1, C-2, C-4 | T-W-1, T-W-6, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/06-1_K01 Ma świadomość nowych, zmieniających się wyzwań i uwarunkowań prawnych stosowania konkretnych rozwiązań w ogrzewnictwie w aspekcie zmian polityki energetycznej UE i Polski oraz przepisów prawnych. | IS_1A_K01, IS_1A_K02, IS_1A_K07 | — | — | C-6 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
IS_1A_S1/C/06-1_K02 ma świadomość skutków wyboru poszczególnych rozwiązań z zakresu ogrzewnictwa na koszty inwestycyjne, eksploatacyjne oraz środowisko naturalne | IS_1A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-6 | T-W-1, T-W-5, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
IS_1A_S1/C/06-1_K03 ma świadomość zawodowego obowiązku przekazywania zainteresowanym w tym podmiotom w procesie inwestycyjnym informacji i własnych przemyśleń na temat rowiązań technicznych w ogrzewnictwie korzystnych i niekorzystnych w aspekcie wpływu na efektywność energetyczną,ochronę środowiska i koszty inwestycyjne. Dzieli się swoją wiedzą na temat rozwiązań alternatywnych. | IS_1A_K07 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-6 | T-W-1, T-W-5, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/06-1_W01 potrafi scharakteryzować urządzenia oraz ich funkcję w instalacjach grzewczych | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie podstawowym, bardzo ogólnym charakteryzuje urządzenia i ich funkcję w instalacjach c.o. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/06-1_W02 ma wiedzę z zakresu budowy i zasady dzialania instalacji c.o oraz jej poszczególnych elementów składowych | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową, jedynie ogólną wiedzę na temat budowy i zasady działania instalacji c.o. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/06-1_W03 jest w stanie wymienić i opisać sposoby wymiany ciepła w pomieszczeniach ogrzewanych, zna podstawy metodyki bilansowania obciążenia cieplnego pomieszczeń ogrzewanych i budynku | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową, jedynie ogólną wiedzę na temat sposobów wymiany ciepła i bilansowania mocy cieplnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/06-1_W04 Jest w stanie określić przewidywaną żywotność urzadzeń i materiałów stosowanych w instalacjach centralnego ogrzewania oraz uwarunkowania poprawnej eksploatacji i oddziaływania na środowisko naturalne | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową, jedynie ogólną wiedzę na temat cyklu życia urzadzeń w instalacjach c.o., uwarunkowań prawidłowej eksploatacji i oddziaływania na środowiskio | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/06-1_U01 Potrafi wybrać odpowiednie materiały i urządzenia odpowiednie dla wybranego rodzaju instalacji centralnego ogrzewania | 2,0 | |
3,0 | Student umie wprawdzie wybrać pewne odpowiednie materiały i urzadzenia, ale nie zna pełnego ich asortymentu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/06-1_U02 Potrafi ocenić wpływ wybranego rozwiązania instalacji grzewczej na środowisko, umie wybrać rozwiązania bardziej przyjazne dla środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student umie wprawdzie ogólnie ocenić pewne aspekty rozwiązń technicznych z zakresu ogrzewnictwa na środowisko, zna rozwiązania proekologiczne, ale brak mu wiedzy szczegółowej na ten temat | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/06-1_U03 Potrafi znaleźć informacje dotyczące urządzeń z zakresu instalacji centralnego ogrzewania w zasobach internetu oraz z innych źródeł ( np. z katalogów) | 2,0 | |
3,0 | Student umie znaleźć informacje w zasobach internetu, ale ma pewne trudności z ich oceną i interpretacją | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/06-1_K01 Ma świadomość nowych, zmieniających się wyzwań i uwarunkowań prawnych stosowania konkretnych rozwiązań w ogrzewnictwie w aspekcie zmian polityki energetycznej UE i Polski oraz przepisów prawnych. | 2,0 | |
3,0 | Student jest świadom uwarunkowań wyborów technicznych w ogrzewnictwie wyniklających ze zmiennych regulacji zewnętrznych, jego wiedza w tym zakresie jest jednak pobieżna | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/06-1_K02 ma świadomość skutków wyboru poszczególnych rozwiązań z zakresu ogrzewnictwa na koszty inwestycyjne, eksploatacyjne oraz środowisko naturalne | 2,0 | |
3,0 | Zna pewne skutki ekonomiczne, eksploatacyjne i ekologiczne, jednak w dość ograniczonym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/06-1_K03 ma świadomość zawodowego obowiązku przekazywania zainteresowanym w tym podmiotom w procesie inwestycyjnym informacji i własnych przemyśleń na temat rowiązań technicznych w ogrzewnictwie korzystnych i niekorzystnych w aspekcie wpływu na efektywność energetyczną,ochronę środowiska i koszty inwestycyjne. Dzieli się swoją wiedzą na temat rozwiązań alternatywnych. | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość przekazywania wiedzy w zakresie ogrzewnictwa, jednak zakres w jakim jest w stanie to wykonać jest ograniczony ( np. przez niekompletną wiedzę i brak własnych przemyśleń) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Recknagel H., Schramek E., Kompendium wiedzy. Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
- Babiarz B., Szymański W, Ogrzewnictwo, Wydawnictwo Politechnika Rzeszowska, Rzeszów, 2010
- Koczyk H., Antoniewicz B., Basińska M., Górka A., Makowska - Hess R., Ogrzewnictwo praktyczne. Projektowanie, montaż, certyfikacja energetyczna, eksploatacja., Systherm, Poznań, 2011, II wydanie uzupełnione
- PN–EN 12831 Instalacje ogrzewcze w budynkach. Metoda obliczania projektowego obciążenia cieplnego, 2006
Literatura dodatkowa
- Nocoń J., Poznański J., Słupek S., Rywotycki M., Technika cieplna. Przykłady z techniki procesów spalania., Wydawnictwo AGH, Kraków, 2007