Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Ogrzewnictwo-2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ogrzewnictwo-2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jerzy Nejranowski <Jerzy.Nejranowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 1,00,25zaliczenie
projektyP5 30 1,00,33zaliczenie
wykładyW5 30 1,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogrzewnictwo-1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy z zakresu automatyki, regulacji, równoważenia hydraulicznego, sposobów i odprowadzania spalin, wytycznych projektowania kotłowni
C-2Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu projektowania instalacji c.o.
C-3Zdobycie umięjetności wykonania obliczeń i sporządzenia dokumentacji projektu instalacji c.o.
C-4Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu urzadzeń pomiarowych i techniki typowych pomiarów w inżynierii środowiska
C-5Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa
C-6Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
C-7Zdobycie umiejetności podziału i organizacji pracy w grupie laboratoryjnej
C-8Zdobycie kompetencji odpowiedzialności za własne wyniki pracy i podjęcia pracy zespołowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Obiekt pomiarowy, jego model, wielkość fizyczna, jednostki miary, międzynarodowy układ jednostek miar, pomiar i metody pomiarowe. Błędy pomiarowe urządzeń, klasy dokładności.2
T-L-2Urządzenia do pomiaru przepływu i pomiaru temperatury stosowane w ciepłownictwie. Wyznaczanie charakterystyk dynamicznych i statycznych czujników pomiaru temperatury: czujniki oporowe PT–100, termistory, termopary. Pomiar przepływu przez grzejnik metodą pośrednią: rodzaje grzejników, charakterystyki grzejników, regulacja wydajności. Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Węzły cieplne, wymienniki, urządzenia kontrolno-pomiarowe, zabezpieczenia instalacji28
30
projekty
T-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla małego obiektu (np. domu jednorodzinnego) w dwóch wariantach- c.o. grawitacyjne i pompowe z grzejnikami podłogowymi oraz konwekcyjnymi30
30
wykłady
T-W-1Wykresy regulacyjne: zasady konstruowania, centralna i miejscowa regulacja dostaw ciepła, regulacja jakościowa i ilościowa.2
T-W-2Regulacja i równoważenie hydrauliczne wodnych ogrzewań pompowych: uzasadnienie, zasady, urządzenia, dobór pomp obiegowych.6
T-W-3Automatyzacja kotłowni niskoparametrowych: zadania, urządzenia automatycznej regulacji, zasady doboru.6
T-W-4Korozja i hałas w instalacjach centralnego ogrzewania ( przyczyny, rodzaje, metody zapobiegania)6
T-W-5Układy odprowadzania spalin (rodzaje,materiały, warunki ciśnieniowe, obliczanie, elementy składowe)6
T-W-6Wymagania w projektowaniu kotłowni na paliwa stałe, gazowe i na olej opałowy4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
30
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2samodzielne opracowanie indywidualnego tematu projektowego0
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach0
A-W-3przygotowanie do egzaminu0
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
M-2metoda podająca- wykład informacyjny, metoda problemów- wykład problemowy, metoda programowa- z użyciem komputera
M-3metoda praktyczna- metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca- egzamin
S-4Ocena podsumowująca: ocena projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/06-2_W01
Student zna urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
IS_1A_W18, IS_1A_W21C-5T-L-2M-1S-1, S-2
IS_1A_S1/C/06-2_W02
Student definiuje pojęcie pomiaru oraz błędu wielkości mierzonej.
IS_1A_W11, IS_1A_W18, IS_1A_W21C-6T-L-1M-1S-1, S-2
IS_1A_S1/C/06-2_W03
Student ma podstawowa wiedzę z zakresu automatyki i regulacji w instalacjach centralnego ogrzewania, ukladów odprowadzania spalin,akustyki i korozji w instalacjach c.o. oraz projektowania kotłowni
IS_1A_W06, IS_1A_W10, IS_1A_W11, IS_1A_W12, IS_1A_W14, IS_1A_W15, IS_1A_W16, IS_1A_W18C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1M-2S-3
IS_1A_S1/C/06-2_W04
student ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
IS_1A_W11, IS_1A_W16C-2T-P-1M-3S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/06-2_U01
Student stosuje urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
IS_1A_U04, IS_1A_U19, IS_1A_U05C-5T-L-2M-1S-1, S-2
IS_1A_S1/C/06-2_U02
Student planuje pomiary i opracowuje wyniki wykonanych pomiarów.
IS_1A_U04, IS_1A_U07, IS_1A_U19, IS_1A_U05C-5, C-6, C-7T-L-1M-1S-1, S-2
IS_1A_S1/C/06-2_U03
Student określa wielkości mierzone na podstawie pomiarów prostych oraz złożonych oraz potrafi określić ich błąd
IS_1A_U04, IS_1A_U13, IS_1A_U14, IS_1A_U05C-5, C-6T-L-1M-1S-1, S-2
IS_1A_S1/C/06-2_U04
student umie sporządzić projekt prostej instalacji c.o.
IS_1A_U08, IS_1A_U10, IS_1A_U11, IS_1A_U14, IS_1A_U18, IS_1A_U05C-3T-P-1M-3S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/06-2_K01
Student ma świadomość wartości i odpowiedzialności za własne wyniki pracy i wykazuje gotowość do podjęcia pracy zespołowej
IS_1A_K04C-8T-L-1, T-L-2, T-P-1M-1, M-3S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/06-2_W01
Student zna urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
2,0
3,0Student zna w stopniu podstawowym urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/06-2_W02
Student definiuje pojęcie pomiaru oraz błędu wielkości mierzonej.
2,0
3,0student w stopniu podstawowym potrafi określić podstawowe pojęcia z techniki pomiarowej i analizy błędu
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/06-2_W03
Student ma podstawowa wiedzę z zakresu automatyki i regulacji w instalacjach centralnego ogrzewania, ukladów odprowadzania spalin,akustyki i korozji w instalacjach c.o. oraz projektowania kotłowni
2,0
3,0student opanował zgadnienia związane z automatyką, regulacją i równoważeniem hydraulicznym, akustyką i korozją w instalacjach c.o., odprowadzaniem spalin i układami technologicznymi kotłowni w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/06-2_W04
student ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
2,0
3,0student ma pobieżną wiedzę z zakresu sporządzania dokumentacji projektowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/06-2_U01
Student stosuje urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi zastosować odpowiednie urządzenia pomiarowe
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/06-2_U02
Student planuje pomiary i opracowuje wyniki wykonanych pomiarów.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym osiagnął umiejetność planowania pomiarów i opracowywania ich wyników
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/06-2_U03
Student określa wielkości mierzone na podstawie pomiarów prostych oraz złożonych oraz potrafi określić ich błąd
2,0
3,0Student zdobył w zakresie podstawowym umiejętność określania wielkości mierzonych na podstawie pomiarów oraz szacowania ich błędu
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/06-2_U04
student umie sporządzić projekt prostej instalacji c.o.
2,0
3,0student potrafi sporzadzić projekt instalacji c.o., popełnia jednak przy tym sporo błędów, projekt zawiera niedociągnięcia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/06-2_K01
Student ma świadomość wartości i odpowiedzialności za własne wyniki pracy i wykazuje gotowość do podjęcia pracy zespołowej
2,0
3,0Student jest w małym stopniu aktywny, odpowiedzialny i gotowy do podjecia pracy zespołowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Koczyk H., Antoniewicz B., Basińska M., Górka A., Makowska - Hess R., Ogrzewnictwo praktyczne, Systherm, Poznań, 2011, Wydanie II
  2. Kołodziejczyk L., Rubik M., Pomiary w inżynierii sanitarnej, Arkady, Warszawa, 1980
  3. Kuratow T., Pomiary przepływów cieczy, par i gazów, Wydawnictwo Górniczo- Hutnicze, Katowice, 1977
  4. Kostyrko K., Łobzowski A., Klimat, pomiary, regulacja, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2002
  5. Kabza Z., Kostyrko K., Metrologia mikroklimatu pomieszczenia i środowiskowych wielkości fizycznych Cz.1 Metrologia mikroklimatu pomieszczenia i środowiskowych wielkości fizycznych Cz.1 i Cz.2, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 2003
  6. PN–EN 12831 Instalacje ogrzewcze w budynkach. Metoda obliczania projektowego obciążenia cieplnego, 2006
  7. Rozporządzenie Min. Infrastruktury w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.Dz.U.75/02 wraz z późniejszymi zmianami.

Literatura dodatkowa

  1. Kabza Z., Kostyrko K., Zator S., Łobzowski A., Szkolnikowski W., Regulacja mikroklimatu pomieszczenia, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2005
  2. Wytyczne projektowania instalacji centralnego ogrzewania, COBRTI INSTAL, Warszawa, 2001, zeszyt 2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obiekt pomiarowy, jego model, wielkość fizyczna, jednostki miary, międzynarodowy układ jednostek miar, pomiar i metody pomiarowe. Błędy pomiarowe urządzeń, klasy dokładności.2
T-L-2Urządzenia do pomiaru przepływu i pomiaru temperatury stosowane w ciepłownictwie. Wyznaczanie charakterystyk dynamicznych i statycznych czujników pomiaru temperatury: czujniki oporowe PT–100, termistory, termopary. Pomiar przepływu przez grzejnik metodą pośrednią: rodzaje grzejników, charakterystyki grzejników, regulacja wydajności. Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Węzły cieplne, wymienniki, urządzenia kontrolno-pomiarowe, zabezpieczenia instalacji28
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla małego obiektu (np. domu jednorodzinnego) w dwóch wariantach- c.o. grawitacyjne i pompowe z grzejnikami podłogowymi oraz konwekcyjnymi30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykresy regulacyjne: zasady konstruowania, centralna i miejscowa regulacja dostaw ciepła, regulacja jakościowa i ilościowa.2
T-W-2Regulacja i równoważenie hydrauliczne wodnych ogrzewań pompowych: uzasadnienie, zasady, urządzenia, dobór pomp obiegowych.6
T-W-3Automatyzacja kotłowni niskoparametrowych: zadania, urządzenia automatycznej regulacji, zasady doboru.6
T-W-4Korozja i hałas w instalacjach centralnego ogrzewania ( przyczyny, rodzaje, metody zapobiegania)6
T-W-5Układy odprowadzania spalin (rodzaje,materiały, warunki ciśnieniowe, obliczanie, elementy składowe)6
T-W-6Wymagania w projektowaniu kotłowni na paliwa stałe, gazowe i na olej opałowy4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2samodzielne opracowanie indywidualnego tematu projektowego0
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach0
A-W-3przygotowanie do egzaminu0
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-2_W01Student zna urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W18Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu inżynierii środowiska,
IS_1A_W21Zna zasady wykonywania pomiarów i organizacji pracy w laboratoriach
Cel przedmiotuC-5Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa
Treści programoweT-L-2Urządzenia do pomiaru przepływu i pomiaru temperatury stosowane w ciepłownictwie. Wyznaczanie charakterystyk dynamicznych i statycznych czujników pomiaru temperatury: czujniki oporowe PT–100, termistory, termopary. Pomiar przepływu przez grzejnik metodą pośrednią: rodzaje grzejników, charakterystyki grzejników, regulacja wydajności. Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Węzły cieplne, wymienniki, urządzenia kontrolno-pomiarowe, zabezpieczenia instalacji
Metody nauczaniaM-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w stopniu podstawowym urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-2_W02Student definiuje pojęcie pomiaru oraz błędu wielkości mierzonej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W11Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą urządzenia, armaturę, zabezpieczenia, systemy dystrybucji, zaopatrzenia w wodę, gaz i energię oraz regulację w instalacji sanitarnej
IS_1A_W18Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu inżynierii środowiska,
IS_1A_W21Zna zasady wykonywania pomiarów i organizacji pracy w laboratoriach
Cel przedmiotuC-6Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
Treści programoweT-L-1Obiekt pomiarowy, jego model, wielkość fizyczna, jednostki miary, międzynarodowy układ jednostek miar, pomiar i metody pomiarowe. Błędy pomiarowe urządzeń, klasy dokładności.
Metody nauczaniaM-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu podstawowym potrafi określić podstawowe pojęcia z techniki pomiarowej i analizy błędu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-2_W03Student ma podstawowa wiedzę z zakresu automatyki i regulacji w instalacjach centralnego ogrzewania, ukladów odprowadzania spalin,akustyki i korozji w instalacjach c.o. oraz projektowania kotłowni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W06Zna budowę i własności materiałów stosowanych w inżynierii środowiska ze szczególnym uwzględnieniem materiałów instalacyjnych, zna sposoby łączenia przewodów i sieci w systemy, ma wiedzę dotyczącą procesu korozji i zabezpieczeń antykorozyjnych.
IS_1A_W10Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą procesy i urządzenia wykorzystywane w inżynierii środowiska dotyczące między innymi: •maszyn przepływowych i tłokowych, •gospodarki wodno-ściekowej, •ochrony wód i atmosfery, •melioracji, •techniki chłodniczej, •wentylacji i klimatyzacji, •ogrzewnictwa, •gospodarki odpadami
IS_1A_W11Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą urządzenia, armaturę, zabezpieczenia, systemy dystrybucji, zaopatrzenia w wodę, gaz i energię oraz regulację w instalacji sanitarnej
IS_1A_W12Ma szczegółową wiedzę związaną z: •bilansowaniem energetycznym, •przewodnictwem ciepła, konwekcją, promieniowaniem przenikaniem ciepła, •przepływem płynów ściśliwych i nieściśliwych w instalacjach, •przepływem płynów ściśliwych i nieściśliwych w maszynach przepływowych i tłokowych stosowanych w inżynierii środowiska, •przemianami termodynamicznymi wykorzystywanymi w głównych obszarach inżynierii środowiska , •ze spalaniem paliw w tym spalaniem niskoemisyjnym
IS_1A_W14Ma szczegółową wiedzę z zakresu ochrony środowiska przed zanieczyszczeniem, hałasem i wibracjami
IS_1A_W15Ma szczegółową wiedzę z zakresu rozwiązań technologicznych i projektowych w inżynierii środowiska
IS_1A_W16Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii środowiska w tym dotyczącą między innymi: •systemów technicznego wyposażenia budynków, •źródeł ciepła i chłodu, wymienników ciepła, • sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, • technologii, systemów i urządzeń uzdatniania wody oraz oczyszczania ścieków, • inżynierii ochrony powietrza, • hydrologii, • gospodarki odpadami
IS_1A_W18Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu inżynierii środowiska,
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy z zakresu automatyki, regulacji, równoważenia hydraulicznego, sposobów i odprowadzania spalin, wytycznych projektowania kotłowni
Treści programoweT-W-2Regulacja i równoważenie hydrauliczne wodnych ogrzewań pompowych: uzasadnienie, zasady, urządzenia, dobór pomp obiegowych.
T-W-3Automatyzacja kotłowni niskoparametrowych: zadania, urządzenia automatycznej regulacji, zasady doboru.
T-W-4Korozja i hałas w instalacjach centralnego ogrzewania ( przyczyny, rodzaje, metody zapobiegania)
T-W-5Układy odprowadzania spalin (rodzaje,materiały, warunki ciśnieniowe, obliczanie, elementy składowe)
T-W-6Wymagania w projektowaniu kotłowni na paliwa stałe, gazowe i na olej opałowy
T-W-1Wykresy regulacyjne: zasady konstruowania, centralna i miejscowa regulacja dostaw ciepła, regulacja jakościowa i ilościowa.
Metody nauczaniaM-2metoda podająca- wykład informacyjny, metoda problemów- wykład problemowy, metoda programowa- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca- egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student opanował zgadnienia związane z automatyką, regulacją i równoważeniem hydraulicznym, akustyką i korozją w instalacjach c.o., odprowadzaniem spalin i układami technologicznymi kotłowni w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-2_W04student ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W11Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą urządzenia, armaturę, zabezpieczenia, systemy dystrybucji, zaopatrzenia w wodę, gaz i energię oraz regulację w instalacji sanitarnej
IS_1A_W16Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii środowiska w tym dotyczącą między innymi: •systemów technicznego wyposażenia budynków, •źródeł ciepła i chłodu, wymienników ciepła, • sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, • technologii, systemów i urządzeń uzdatniania wody oraz oczyszczania ścieków, • inżynierii ochrony powietrza, • hydrologii, • gospodarki odpadami
Cel przedmiotuC-2Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu projektowania instalacji c.o.
Treści programoweT-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla małego obiektu (np. domu jednorodzinnego) w dwóch wariantach- c.o. grawitacyjne i pompowe z grzejnikami podłogowymi oraz konwekcyjnymi
Metody nauczaniaM-3metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena projektu
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca- egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma pobieżną wiedzę z zakresu sporządzania dokumentacji projektowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-2_U01Student stosuje urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IS_1A_U19Potrafi wybrać odpowiednią technologię dla rozwiązania prostego zadania z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-5Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa
Treści programoweT-L-2Urządzenia do pomiaru przepływu i pomiaru temperatury stosowane w ciepłownictwie. Wyznaczanie charakterystyk dynamicznych i statycznych czujników pomiaru temperatury: czujniki oporowe PT–100, termistory, termopary. Pomiar przepływu przez grzejnik metodą pośrednią: rodzaje grzejników, charakterystyki grzejników, regulacja wydajności. Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Węzły cieplne, wymienniki, urządzenia kontrolno-pomiarowe, zabezpieczenia instalacji
Metody nauczaniaM-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi zastosować odpowiednie urządzenia pomiarowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-2_U02Student planuje pomiary i opracowuje wyniki wykonanych pomiarów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IS_1A_U07Ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, stosuje zasady BHP
IS_1A_U19Potrafi wybrać odpowiednią technologię dla rozwiązania prostego zadania z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-5Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa
C-6Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
C-7Zdobycie umiejetności podziału i organizacji pracy w grupie laboratoryjnej
Treści programoweT-L-1Obiekt pomiarowy, jego model, wielkość fizyczna, jednostki miary, międzynarodowy układ jednostek miar, pomiar i metody pomiarowe. Błędy pomiarowe urządzeń, klasy dokładności.
Metody nauczaniaM-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym osiagnął umiejetność planowania pomiarów i opracowywania ich wyników
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-2_U03Student określa wielkości mierzone na podstawie pomiarów prostych oraz złożonych oraz potrafi określić ich błąd
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IS_1A_U13Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
IS_1A_U14Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą wyników realizacji zadania inżynierskiego
IS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-5Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa
C-6Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
Treści programoweT-L-1Obiekt pomiarowy, jego model, wielkość fizyczna, jednostki miary, międzynarodowy układ jednostek miar, pomiar i metody pomiarowe. Błędy pomiarowe urządzeń, klasy dokładności.
Metody nauczaniaM-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zdobył w zakresie podstawowym umiejętność określania wielkości mierzonych na podstawie pomiarów oraz szacowania ich błędu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-2_U04student umie sporządzić projekt prostej instalacji c.o.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U08Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_U10Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego, wodnego i ochrony środowiska
IS_1A_U11Potrafi dokonać doboru i wykorzystać różne materiały oraz urządzenia w budowie instalacji z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_U14Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą wyników realizacji zadania inżynierskiego
IS_1A_U18Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla inżynierii środowiska oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
IS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-3Zdobycie umięjetności wykonania obliczeń i sporządzenia dokumentacji projektu instalacji c.o.
Treści programoweT-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla małego obiektu (np. domu jednorodzinnego) w dwóch wariantach- c.o. grawitacyjne i pompowe z grzejnikami podłogowymi oraz konwekcyjnymi
Metody nauczaniaM-3metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi sporzadzić projekt instalacji c.o., popełnia jednak przy tym sporo błędów, projekt zawiera niedociągnięcia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-2_K01Student ma świadomość wartości i odpowiedzialności za własne wyniki pracy i wykazuje gotowość do podjęcia pracy zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-8Zdobycie kompetencji odpowiedzialności za własne wyniki pracy i podjęcia pracy zespołowej
Treści programoweT-L-1Obiekt pomiarowy, jego model, wielkość fizyczna, jednostki miary, międzynarodowy układ jednostek miar, pomiar i metody pomiarowe. Błędy pomiarowe urządzeń, klasy dokładności.
T-L-2Urządzenia do pomiaru przepływu i pomiaru temperatury stosowane w ciepłownictwie. Wyznaczanie charakterystyk dynamicznych i statycznych czujników pomiaru temperatury: czujniki oporowe PT–100, termistory, termopary. Pomiar przepływu przez grzejnik metodą pośrednią: rodzaje grzejników, charakterystyki grzejników, regulacja wydajności. Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Węzły cieplne, wymienniki, urządzenia kontrolno-pomiarowe, zabezpieczenia instalacji
T-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla małego obiektu (np. domu jednorodzinnego) w dwóch wariantach- c.o. grawitacyjne i pompowe z grzejnikami podłogowymi oraz konwekcyjnymi
Metody nauczaniaM-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
M-3metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w małym stopniu aktywny, odpowiedzialny i gotowy do podjecia pracy zespołowej
3,5
4,0
4,5
5,0