Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Urządzenia do uzdatniania wody:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Urządzenia do uzdatniania wody | ||
Specjalność | Sieci, Instalacje Komunalne i Przemysłowe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Aniszewski <Andrzej.Aniszewski@zut.edu.pl>, Krzysztof Tarnowski <Krzysztof.Tarnowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z technologii wody i ścieków |
W-2 | Podstawowe wiadomości z mechaniki płynów i hydrauliki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Szczegółowe rozumienie standardowych metod i procesów uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych |
C-2 | Szczegółowa umiejętność projektowania potrzebnych urządzeń oraz instalacji w odniesieniu do kompleksowych złożonych schematów technologicznych stacji uzdatniania wód |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projektowanie kompleksowych złożonych schematów (urządzeń) stacji uzdatniania wód powierzchniowych oraz gruntowych | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozszerzona analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących jakości wód powierzchniowych i gruntowych przeznaczonych na cele bytowo-gospodarcze (w ramach standardowych metod uzdatniania) | 1 |
T-W-2 | Szczegółowa analiza schematów technologicznych stacji uzdatniania wody - zasady optymalnego projektowania tych schematów (urządzeń) dla wód powierzchniowych i gruntowych | 2 |
T-W-3 | Szczgółowe omówienie procesów napowietrzania /utleniania w odniesieniu do wód powierzchniowych i gruntowych (stosowane urządzenia dla tych procesów) | 1 |
T-W-4 | Szczegółowe omówienie procesów (rodzajów) koagulacji wody (szczegółowe omówienie rodzajów urządzeń wraz z wyborem optymalnych reagentów - koagulanów i flokulantów - polielektrolitów) | 2 |
T-W-5 | Omówienie procesów sedymentacji/flotacji wody (rodzaje stosowanych osadników oraz komór flotacji) | 1 |
T-W-6 | Szczegółowe omówienie procesów (rodzajów) filtracji wody (rodzaje, zasady działania oraz obliczenia stosowanych filtrów) | 2 |
T-W-7 | Szczegółowe omówienie procesów do odżelaziania i odmanganiania wody (rodzaje stosowanych filtrów do odżelaziania i odmanganiania wraz z zasadami ich działania i obliczania) | 2 |
T-W-8 | Szczgółowe omówienie procesów dezynfekcji wód wraz z dezynfekcją końcową (rodzaje stosowanych urządzeń do dezynfekcji wody oraz omówienie rodzajów stosowanych dezynfektantów) | 2 |
T-W-9 | Umiejętność projektowania urządzeń oraz instalacji w odniesieniu do standardowych procesów uzdatniania wód oraz projektowania urządzeń i instalacji w odniesieniu do gospodarki osadami powstającymi przy uzdatnianiu wód | 1 |
T-W-10 | Zasady posadawiania projektowanych urządzeń stacji uzdatniania wraz z ich automatyzacją i eksploatacją (zasady projektowania stref ochronnych dla stacji uzdatniania) | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 30 |
A-P-2 | Udział w konsultacjach | 1 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 22 |
A-P-4 | Zaliczenie projektu | 7 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 5 |
A-W-3 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 1 |
36 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny (test) z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/D/WK/01_W01 Student zna i rozumie zagadnienia związane z podstawowymi urządzeniami do uzdatniania wody. Definiuje, dobiera proste schematy stacji uzdatniania wody. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania tych stacji | IS_1A_W15, IS_1A_W22 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/D/WK/01_U01 Student posiada zdolność nabytej wiedzy do rozwiązywania różnych inżynierskich problemów związanych z zakresem wybranej specjalności. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu. Projektuje proste układy stacji uzdatniania wody na podstawie obliczeń typowych obiektów dla tych stacji | IS_1A_U18, IS_1A_U05 | — | — | C-2 | T-P-1, T-W-9 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/D/WK/01_K01 Student jest świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe. Jest kompetentny i odpowiedzialny a także potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokształcenia się. Potrafi również współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia związane ze stacjami uzdatniania wód | IS_1A_K01, IS_1A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/D/WK/01_W01 Student zna i rozumie zagadnienia związane z podstawowymi urządzeniami do uzdatniania wody. Definiuje, dobiera proste schematy stacji uzdatniania wody. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania tych stacji | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę teoretyczną związaną z zagadnieniami dotyczącymi szczegółowych procesów uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej w tym także w aspekcie rozwiązań technologicznych i projektowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/D/WK/01_U01 Student posiada zdolność nabytej wiedzy do rozwiązywania różnych inżynierskich problemów związanych z zakresem wybranej specjalności. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu. Projektuje proste układy stacji uzdatniania wody na podstawie obliczeń typowych obiektów dla tych stacji | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane (oderwane) rozwiązania (urzadzenia) inżynierskie zwiazane z projektowaniem stacji uzdatniania dla wód powierzchniowych i gruntowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/D/WK/01_K01 Student jest świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe. Jest kompetentny i odpowiedzialny a także potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokształcenia się. Potrafi również współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia związane ze stacjami uzdatniania wód | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje jedynie minimalną chęć i motywację dla konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych bez świadomości potrzeby organizacji procesu uczenia się dla innych osób | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- W. Adamski, Modelowanie systemów oczyszczania wód (wybrane rozdziały), PWN, Warszawa, 2002
- A. L. Kowal, M. Świderska - Bróż, Oczyszczanie wody (wybrane rozdziały), PWN, Warszawa - Wrocław, 2009
- L. Magrel, Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków. Urządzenia, procesy, metody (wybrane rozdziały), Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok, 2000
- J. Nawrocki, S. Biłozor, Uzdatnianie wody. Procesy chemiczne i biologiczne (wybrane rozdziały), PWN, Warszawa - Poznań, 2000
Literatura dodatkowa
- Wabag/Handbuch, Uzdatnianie wody. Poradnik (wybrane rozdziały), Oficyna Wydawnicza Projprzem - EKO, Bydgoszcz, 2000
- Czesław Grabarczyk, Hydraulika urządzeń uzdatniania wody, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa, 2017, ISBN 978-83-01-19466-6, Wydanie I
- Sylwia Mozia, Magdalena Janus, Piotr Brożek, Sławomira Bering, Krzysztof Tarnowski, Jacek Mazur, Antoni W. Morawski, Hybridization of advanced oxidation processes with membrane separation for treatment of laundry wastewater, International Conference on Photocatalytic and Advanced Oxidation Technologies for the Treatment of Water, Air, Soil and Surfaces, Gdańsk, 2015