Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy budownictwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy budownictwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Ogólnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zofia Gil <Zofia.Gil@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Lange <Malgorzata.Lange@zut.edu.pl>, Szymon Skibicki <Szymon.Skibicki@zut.edu.pl>, Piotr Tkacz <Piotr.Tkacz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs Materiałoznawstwa |
W-2 | Ukończony kurs Rysunku technicznego |
W-3 | Ukończony kurs Mechaniki i wytrzymałości materiałów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie roli i zadań podstawowych elementów konstrukcyjnych budynku oraz umiejętność doboru właściwych rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych w budynkach wykonanych w technologii tradycyjnej. |
C-2 | Umiejetność oceny podstawowych warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki. |
C-3 | Umiejetność sporządzania dokumentacji budowlanej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt konstrukcyjny obiektu budowlanego w technologii tradycyjnej. Projekt obejmuje analizę i dobranie odpowiednich rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych oraz wykonanie podstawowych rysunków konstrukcyjno-budowlanych. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zagadnienia ogólne dotyczące obiektów budowlanych. Budynek, jego rola nośna i osłonowa. Klasyfikacja obiektów budowlanych. Metody wykonawcze realizacji obiektów budowlanych. | 4 |
T-W-2 | Konstrukcje murowe, żelbetowe, stalowe i drewniane - charakterystyka, warunki stosowania. | 2 |
T-W-3 | Elementy budowli: dachy, stropy, ściany, schody, fundamenty - pojęcia podstawowe, rodzaje, kryteria doboru i wymagania. | 14 |
T-W-4 | Przegrody budowlane - warunki wytrzymałościowe, izolacyjne i przeciwpożarowe. | 4 |
T-W-5 | Przewody wentylacyjne, spalinowe i dymowe, mury kanałowe i systemy kominowe. | 2 |
T-W-6 | Warunki techniczne użytkowania budynków. Ochrona przeciwpożarowa w budownictwie. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 15 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 30 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Utrwalenie wiedzy w oparciu o wykłady i literaturę, przygotowanie do egzaminu | 43 |
A-W-3 | Udział w egzaminie | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/17_W01 Zna podstawowe elementy i ustroje konstrukcyjne budynków, typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie oraz normy i wytyczne techniczne obowiązujące przy projektowaniu obiektów budowlanych. | IS_1A_W04 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/17_U01 Student potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych oraz dokonać wyboru odpowiednich rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przy ich projektowaniu, potrafi w podstawowym zakresie sporządzić dokumentację techniczną obiektu. | IS_1A_U13, IS_1A_U05 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/17_K01 Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się i ustawicznego doskonalenia nabytej wiedzy i umiejetności. | IS_1A_K01 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-P-1, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/17_W01 Zna podstawowe elementy i ustroje konstrukcyjne budynków, typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie oraz normy i wytyczne techniczne obowiązujące przy projektowaniu obiektów budowlanych. | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe elementy i ustroje konstrukcyjne budynków oraz ogólne wytyczne techniczne obowiązujące przy projektowaniu obiektów budowlanych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/17_U01 Student potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych oraz dokonać wyboru odpowiednich rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przy ich projektowaniu, potrafi w podstawowym zakresie sporządzić dokumentację techniczną obiektu. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych oraz w postawowym zakresie dokonać wyboru odpowiednich rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/17_K01 Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się i ustawicznego doskonalenia nabytej wiedzy i umiejetności. | 2,0 | |
3,0 | Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod kierunkiem Lichołai L., Budownictwo ogólne T.3. Elementy budynków. Podstawy projektowania, Arkady, Warszawa, 2008
- Praca zbiorowa pod kierunkiem Buczkowskiego W., Budownictwo ogólne T.4. Konstrukcje budynków, Arkady, Warszawa, 2009
- Korzeniewski W., Warunki techniczne dla budynków i ich usytuowanie, Polcen, Warszawa, 2006
- Mielczarek Z., Nowoczesne konstrukcje w budownictwie ogólnym, Arkady, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Kotwica E., Nożyński W., Nowak R., Konstrukcje Drewniane - Przykłady obliczeń, SPPD, Czarna Woda, 2015
- Lange M., Budownictwo mieszkaniowe w Polsce w aspekcie zrównoważonego rozwoju, Economicus, Szczecin, 2009, Trwały i zrównoważony rozwój w układzie regionalnym i lokalnym
- Lange M., Mielczarek Z., Utilization of the wood waste in the building industries, Z.U.P.W. “OPTIMEX”, Szczecin, 2005, Sustainable Development
- Schabowicz K., Gorzelańczyk T., Materiały do ćwiczeń projektowych z budownictwa ogólnego, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2011