Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy roślinoznawstwa w projektowaniu otoczenia:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Podstawy roślinoznawstwa w projektowaniu otoczenia | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Wiadomości z botaniki na poziomie szkoły licealnej. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studentów z systematyką roślin ozdobnych, wymaganiami stanowiskowymi dla roślin, oraz ogólnmi zasadmi doboru roślin do rodzaju planowanych nasadzeń. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| wykłady | ||
| T-W-1 | Ogólna systematyka roślin. | 2 |
| T-W-2 | Rodzaje stanowisk dla roślin ozdobnych. | 4 |
| T-W-3 | Kryteria doboru roślin dla różnych stanowisk i charakteru projektowanych nasadzeń. | 6 |
| T-W-4 | Fenologiczne aspekty doboru roślin | 2 |
| T-W-5 | Barwa w projektowaniu terenów zieleni | 2 |
| T-W-6 | Charakterystyka roślin pochodzenia rodzimego z obszaru Europy. | 4 |
| T-W-7 | Gatunki roślin do nasadzeń rabatowych. | 6 |
| T-W-8 | Podstawowe gatunki roślin do nasadzeń we wnętrzach. | 2 |
| T-W-9 | Charakterystyka roślin egzotycznych. | 2 |
| 30 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
| A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia, studiowanie literatury, konsultacje | 30 |
| 60 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Metody podające (wykład informacyjny) |
| M-2 | Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna) |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Kolokwium kontrolne |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PAWiO_1A_S1/B/09_W01 potrafi scharakteryzować rośliny pod względem ich podstawowych cech budowy, wymagań siedliskowych i możliwości zastosowania w projektowaniu oraz ogólną charakterystykę innych materiałów stosowanych w kształtowaniu nawierzchni w przestrzeni otoczenia | PAWiO_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-8 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PAWiO_1A_S1/B/09_U01 Student potrafi rozpoznać podstawowe gatunki roślin stosowane w różnych terenach zieleni oraz wymienić podstawowe rodzaje nawierzchni stosowanych w projektowaniu przestrzeni otoczenia | PAWiO_1A_U21 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-8 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PAWiO_1A_S1/B/09_K01 podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska (krajobrazu kulturowego i przyrodniczego) | PAWiO_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-8 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| PAWiO_1A_S1/B/09_W01 potrafi scharakteryzować rośliny pod względem ich podstawowych cech budowy, wymagań siedliskowych i możliwości zastosowania w projektowaniu oraz ogólną charakterystykę innych materiałów stosowanych w kształtowaniu nawierzchni w przestrzeni otoczenia | 2,0 | |
| 3,0 | Student potrafi scharakteryzować niektóre gatunki roślin pod względem ich cech morfologicznych, wymagań i zastosowania oraz zna rodzaje innych materiałów stosowanych w przestrzeniach otoczenia architektury | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| PAWiO_1A_S1/B/09_U01 Student potrafi rozpoznać podstawowe gatunki roślin stosowane w różnych terenach zieleni oraz wymienić podstawowe rodzaje nawierzchni stosowanych w projektowaniu przestrzeni otoczenia | 2,0 | |
| 3,0 | Student potrafi rozpozać niewiele gatunków roślin oraz innych materiałów stosowanych w różnych przestrzeniach otoczenia | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| PAWiO_1A_S1/B/09_K01 podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska (krajobrazu kulturowego i przyrodniczego) | 2,0 | |
| 3,0 | Student rozumie niektóre z działań na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Chmiel H. (red.), Uprawa roślin ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
- Seneta W., Dolatowski J., Dendrologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
- Urbański P., Trawy ozdobne w terenach zieleni, PWRiL, Poznań, 2001
- Szweykowska Alicja, Szweykowski Jerzy, Botanika. Morfologia., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
- Szweykowska Alicja, Szweykowski Jerzy, Botanika.Systematyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
- Praca zbiorowa, Botanica.A-Z Encyklopedia Rośliny ogrodowe, Konemann, 2005
- Weber Zbigniew, Fiedorow Zofia, Choroby roślin uprawnych, Wydawnictwo Multum, 2001
Literatura dodatkowa
- Katalog roślin drzewa, krzewy, byliny polecane przez Związek Szkółkarzy Polskich, Agencja Promocji Zieleni, ZSP, Warszawa, 2011
- Łukasiewicz A., Rośliny okrywowe, PWRiL, Warszawa, 2003
- Marcinkowski J., Byliny ogrodowe, PWRiL, Warszawa, 2002