Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Polski design w projektowaniu wnętrz:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Polski design w projektowaniu wnętrz | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksandra Satkiewicz <Aleksandra.Satkiewicz@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Agnieszka Lamprecht <ap_studio@wp.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 16 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | bez wymagań |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Student ma wiedzę na temat projektów powstałych w efekcie działań designerów związanych z krajowym środowiskiem artystycznym tworzących rozpoznawalną w świecie polską markę. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| wykłady | ||
| T-W-1 | Początki designu w Polsce – Młoda Polska, działalność Władysława Ekielskiego i Stanisława Wyspiańskiego | 2 |
| T-W-2 | Podhala w walce o polskie wzornictwo – styl zakopiański | 4 |
| T-W-3 | Lata 20.XX wieku – poszukiwanie tożsamości narodowej, Warszawska Spółdzielnia Artystów „Ład”, działalność Stryjeńskich | 4 |
| T-W-4 | Funkcjonalizm lat 30.XX wieku – „Blok”, "Preasens", THONET-MUNDUS, M/S Batory, M/S Piłsudski | 4 |
| T-W-5 | Złoty okres designu w powojennej Polsce – Stołeczny Instytut Wzornictwa Przemysłowego | 2 |
| T-W-6 | Uniformizm strukturalny w latach 70. I 80. XX wieku | 4 |
| T-W-7 | Okres transformacji końca XX. wieku | 4 |
| T-W-8 | Rok 2008 – nagroda RED DOT DESIGN AWARD | 2 |
| T-W-9 | Test sprawdzający zdobytą wiedzę na zajęciach | 2 |
| T-W-10 | Omówienie testu i podsumowanie zajęć | 2 |
| 30 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
| A-W-2 | Przygotowanie się do kolokwium sprawdzającego znajomość treści wykładów. | 40 |
| A-W-3 | Czytanie zalecanej literatury | 20 |
| 90 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny |
| M-2 | Wykład problemowy |
| M-3 | Analiza przypadku |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające znajomość treści wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PAWiO_1A_S1/D/12B_W01 zna podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania otoczenia człowieka | PAWiO_1A_W25 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PAWiO_1A_S1/D/12B_K01 podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia człowieka | PAWiO_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| PAWiO_1A_S1/D/12B_W01 zna podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania otoczenia człowieka | 2,0 | Student nie przyswoił żadnej informacji podanych na zajęciach |
| 3,0 | Student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem | |
| 3,5 | Student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem i potrafi podać przykłady | |
| 4,0 | Student zna podstawowe problemy w zakresie rozszerzonym | |
| 4,5 | Student zna problemy związane z przedmiotem w zakresie rozszerzonym i potrafi wyciągać prawidłowe wnioski | |
| 5,0 | Student zna przedmiot biegle, rozważa rozwiązania wariantowe, podaje przykłady z dodatkowej literatury |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| PAWiO_1A_S1/D/12B_K01 podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia człowieka | 2,0 | Student nie przyswoił żadnej informacji podanych na zajęciach |
| 3,0 | Student potrafi ocenić w stopniu dostatecznym wiadomości związane z przedmiotem | |
| 3,5 | Student świadomie ocenia wartość przekazanej wiedzy i potrafi wykorzystać ją podając przykłady | |
| 4,0 | Student prawidłowo w sposób rozszerzony potrafi ocenić wartość i znaczenie przekazanej wiedzy | |
| 4,5 | Student potrafi prawidłowo przeprowadzić analizę zagadnień związanych z przedmiotem w stopniu rozszerzonym | |
| 5,0 | Student w sposób biegły ocenia i analizuje zagadnienia związane z przedmiotem |
Literatura podstawowa
- Kozina I., Polski design, Wydawnictwo SBM, Warszawa, 2015
- Hubner-Wojciechowska J., Lata 60.XX wieku. Sztuka użytkowa. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa, 2014
- Hubner-Wojciechowska J., Art. Deco. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa, 2013
- Huml I., Polska sztuka stosowana XX wieku, Warszawa, 2013
- Frąckiewicz A.(red.), Spółdzielnia Artystów ŁAD 1926-1996, Warszawa, 1998
- Dziedzic M. (red.), Warsztaty Krakowskie 1913-1926, Kraków, 2009
- Szczerski A., Cztery nowoczesności. Teksty o sztuce i architekturze polskiej XX wieku, Kraków, 2015
Literatura dodatkowa
- Czyńska M., Kobro, skok w przestrzeń, Czarne, Wołowiec, 2015
- Kuźniak A., Stryjeńska, diabli nadali, Czarne, Wołowiec, 2015
- Długosz H., Sawicka J, Polskie wnętrz, polscy architekci, Buffi, Bielsko-Bała, 2013
- Frejlich CZ., Lisik D., Zaprojektowane. Polski dizajn 2000-2013, Kraków, 2014