Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie przestrzeni ekspozycyjnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie przestrzeni ekspozycyjnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wzornictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Jackowiak <rjackowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 19 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zainteresowanie programem pracowni. |
W-2 | Zaliczenie zajęć z zakresu przedmiotów pokrewnych z semestrów I-VII. |
W-3 | Umiejętnośc kreacji przestrzeni wybranymi środkami plastycznymi. |
W-4 | Biegłość manualna - rysowanie, modelowanie. |
W-5 | Umiejętność pracy w zespole. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie i ukształtowanie umiejętności kreatywnych rozwiązań związanych z organizacją przestrzeni. |
C-2 | Osiągnięcie umiejetności biegłego opracowania dokumentacji projektu za pomocą adekwatnych technik. |
C-3 | Przygotowanie do realizacji zadań w zespołach projektowych. |
C-4 | Osiągnięcie umiejętności profesjonalnego planowania przestrzeni odbieranej zmysłowo. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykład wprowadzajacy w opariu o pokaz multimedialny. Omówienie materiałów, technologii i sposobów realizacji. Kryteria oceniania. | 2 |
T-P-2 | Projekt i realizacja w wybranej skali ekranu dzwiękochłonnego z materiałów miękkich przeznaczonego do organizacji ekspozycji wystawienniczej. | 12 |
T-P-3 | Prezentacja i omówienie zadania. Ocena. | 2 |
T-P-4 | Formy przestrzenne.Łączenie materiałów naturalnych z syntetycznymi. Operowanie transparentnością i walorem. Praca zespołowa. | 12 |
T-P-5 | Prezentacja projektu. Ocena. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Dialog przestrzeni z odbiorcą. Rodzaje przestrzeni ekspozycyjnych. | 3 |
T-W-2 | Nowe przestrzenie a etyka kultury. | 1 |
T-W-3 | Przestrzeń jako komunikat. | 1 |
T-W-4 | Psychofizjologia jako potencjał w kreacji przestrzeni. | 1 |
T-W-5 | Ekspozycje w miejscach publicznych. | 1 |
T-W-6 | Edukacyjny wymiar ekspozycji. | 2 |
T-W-7 | Portfolia. Analiza na wybranych przykładach. | 2 |
T-W-8 | Przestrzeń osobista. | 1 |
T-W-9 | Przestrzeń jako integracja działań designerskich. | 1 |
T-W-10 | Kolokwium.Omówienie i ocena. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach. | 30 |
A-P-2 | Praca własna. | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Praca własna. | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca. Wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda praktyczna. Ćwiczenie laboratoryjne. Korekty indywidualne. |
M-3 | Metoda eksponująca. Pokaz połączony z przeżyciem. |
M-4 | Metoda podająca. Objaśnienie. |
M-5 | Metoda programowa z użyciem komputera. |
M-6 | Metoda praktyczna.Seminarium. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wynika z uczestnictwa na zajęciach. Systematyczność w korektach indywidualnych. Opanowanie warsztatu na poszczególnych etapach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wynika z przedstawionych prac plastycznych zawierajacych świadome łączenie teorii z praktyką. Uwzględnia poziom kreacji. Stopień zaangażowania pracy w zespole. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena wiedzy teoretycznej wynikająca z konwersacji ze studentami w trakcie i po wykładzie. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium oraz wcześniejszych konwersacji. Aktywny udział w zajęciach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/14A_W01 ma wiedzę w zakresie technik warsztatowych i realizacji prac artystycznych związanych z architekturą wnętrz | PAWiO_1A_W01 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-6, T-W-5, T-W-10, T-W-2, T-W-9, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-P-1, T-P-4, T-P-3, T-P-2, T-P-5 | M-2, M-5, M-6, M-1, M-3, M-4 | S-3, S-4, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/14A_U01 praktycznie stosuje zasady kształtowania form przestrzennych w różnym kontekście i skali | PAWiO_1A_U10 | — | — | C-1, C-3 | T-W-6, T-W-5, T-W-10, T-W-2, T-W-9, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-P-1, T-P-4, T-P-3, T-P-2, T-P-5 | M-2, M-4 | S-3, S-4, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/14A_K01 jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej | PAWiO_1A_K08 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-P-1 | M-2, M-5, M-6, M-1, M-3, M-4 | S-3, S-4, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/14A_W01 ma wiedzę w zakresie technik warsztatowych i realizacji prac artystycznych związanych z architekturą wnętrz | 2,0 | Nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej sposobu realizacji własnych projektów. |
3,0 | W stopniu podstawowym opanował wiedze dotyczącą realizacji prac projektowych. | |
3,5 | ||
4,0 | Posiada i potrafi trafnie wykorzystać wiedzę zgoodnie z zasadami realizacji własnej pracy projektowej. | |
4,5 | ||
5,0 | Posiada bogaty warsztat twórczy podbudowany rzetelną wiedzą z zakresu kompozycji i technologii. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/14A_U01 praktycznie stosuje zasady kształtowania form przestrzennych w różnym kontekście i skali | 2,0 | Nie potrafi decydować o doborze środków kreacji do realizacji własnej pracy. Przedstawione prace nie spełniają zasad kształtowania form przestrzennych. Słaby warsztat. |
3,0 | Kreacja artystyczna na niskim poziomie. Warsztat bez próby poszukiwań ciekawych rozwiązań. Posiada podstawowe umiejętności w wykorzystaniu materiałów do realizacji projektu. | |
3,5 | ||
4,0 | Potrafi stworzyć ciekawą kreację artystyczną. Posiada dobry warsztat. Pracuje systematycznie i uczestniczy aktywnie w zajęciach. | |
4,5 | ||
5,0 | Potrafi stworzyć niezależną kreację artystyczną. Wyróżnia się bardzo dobrym warsztatem, który wzbogaca systematycznie o nowe media. Nie unika podejmowania nowych problemów artystycznej kreacji i złożonej technologii w swoich pracach. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/14A_K01 jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej | 2,0 | Nie zna zasad i przepisów prawnych związanych z funkcjonowaniem praw autorskich.Nie jest przygotowany do pracy zespołowej. Nie potrafi zaprezentować swojej pracy. |
3,0 | Wybiórczo zna zasady i podstawowe pojęcia z zakresu prawa autorskiego. Nie potrafi w sposób zadowalający zaprezentować i zanalizować efekty swojej pracy . Pobieżnie ocenia prace innych. | |
3,5 | ||
4,0 | Dobrze zna zasady funkcjonowania prawa autorskiego,przestrzega je. Posiada dobry kontakt z osobami współpracującymi w zespole. Umiejętnie przeprowadza krytyczną analizę wyników własnej pracy i innych. | |
4,5 | ||
5,0 | Bardzo dobrze zna i przestrzega przepisy prawne związane z prawem autorskim. Posiada bardzo dobry kontakt z grupą, w której jest liderem. Potrafi działać pod presją czasu. W sposób konstruktywny przeprowadza analizę pracę własną oraz innych. |
Literatura podstawowa
- Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, Arkady, Warszawa, 1996
- Wassily Kandinsky, Punkt i linia a płaszczyzna, PWN, 1989
- Jan Lorenc/Lee Skolnick/CraigBerger, Czym jest projektowanie wystaw?, ABE Dom Wydawniczy, Warszawa, 2008
- Tony Morgan, Merchandising projektowanie przestrzeni sklepu, Arkady, Warszawa, 2008
- Robert Klanten Lukas Feireiss, Space Craft 2, Gestalten, Berlin, 2009
Literatura dodatkowa
- Zawód:Architekt ogólnopolskie czasopismo Izby Architektów, 2015
- 2+3D kwartalnik ogólnopolski, 2015