Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Detal w architekturze 2:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Detal w architekturze 2 | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Izabela Kozłowska <iza.tarka@wp.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Izabela Kozłowska <iza.tarka@wp.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 19 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Student posiada podstawowe umiejętności manualne w zakresie rysunku odręcznego. |
| W-2 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii architektury i sztuki. |
| W-3 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu stylowgo detalu architektonicznego. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie projektowania detalu zainspirowanego architekturą stylową. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| projekty | ||
| T-P-1 | Wprowadzenie w treść przedmiotu. Współczesna interpretacja detalu architektury starożytnego Egiptu. | 2 |
| T-P-2 | Współczesna interpretacja detalu starożytnej Grecji - porządki klasyczne - styl dorycki i joński. | 2 |
| T-P-3 | Współczesna interpretacja detalu starożytnej Grecji - porządki klasyczne - styl koryncki, kompozytowy. | 2 |
| T-P-4 | Współczesna interpretacja detalu starożytnego Rzymu - porządki, malarstwo iluzjonistyczne, mozaiki. | 2 |
| T-P-5 | Współczesna interpretacja detalu starożytnego Rzymu cd. - na podstawie traktatu o architekturze Witruwiusza. | 2 |
| T-P-6 | Współczesna interpretacja detalu architektury starochrześcijańskiej. | 2 |
| T-P-7 | Współczesna interpretacja detalu architektury romańskiej. | 2 |
| T-P-8 | Współczesna interpretacja detalu architektury gotyckiej. | 2 |
| T-P-9 | Współczesna interpretacja detalu architektury gotyckiej - cd. | 2 |
| T-P-10 | Współczesna interpretacja detalu architektury renesansowej - elementy architektiniczne, ornamenty. | 2 |
| T-P-11 | Współczesna interpretacja detalu architektury renesansowej - traktaty poświęcone architekturze (Alberti, Palladio, Vignola, Serlio, Scamozzi). | 2 |
| T-P-12 | Współczesna interpretacja detalu architektury barokowej. | 2 |
| T-P-13 | Współczesna interpretacja detalu architektury kalsycystycznej. Wpływ wzorników na XIX-wieczną architekturę. | 2 |
| T-P-14 | Współczesna interpretacja detalu architektury modernistycznej. | 2 |
| T-P-15 | Zaliczenie przedmiotu. | 2 |
| 30 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Wprowadzenie w treść przedmiotu. Detal architektury starożytnego Egiptu. | 1 |
| T-W-2 | Grecja starożytna - porządki klasyczne - styl dorycki i joński. | 1 |
| T-W-3 | Grecja starożytna - porządki klasyczne - styl koryncki, kompozytowy. | 1 |
| T-W-4 | Detal architektury starożytnego Rzymu - porządki, malarstwo iluzjonistyczne, mozaiki. | 1 |
| T-W-5 | Detal architektury starożytnego Rzymu cd. - w traktacie Witruwiusza "O architekturze ksiąg dziesięć". | 1 |
| T-W-6 | Detal architektury starochrześcijańskiej. | 1 |
| T-W-7 | Detal architektury romańskiej. | 1 |
| T-W-8 | Detal architektury gotyckiej. | 1 |
| T-W-9 | Detal architektury gotyckiej - cd. | 1 |
| T-W-10 | Detal architektury renesansowej - elementy architektoniczne, ornamenty. | 1 |
| T-W-11 | Detal architektury renesansowej według traktatów poświęconych architekturze (Alberti, Palladio, Vignola, Serlio, Scamozzi). | 1 |
| T-W-12 | Detal architektury barokowej. | 1 |
| T-W-13 | Detal architektury neoklasycystycznej. Wpływ wzorników architektonicznego detalu na forme XIX-wiecznej architektury. | 1 |
| T-W-14 | Detal czy brak detalu architektury modernistycznej? | 1 |
| T-W-15 | Zaliczenie przedmiotu. | 1 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| projekty | ||
| A-P-1 | Czynne uczestnictwo w ćwiczeniach w formie odręcznego opracowywania projektu detalu zgodnie ze wskazaniami prowadzącego ćwiczenia. | 30 |
| A-P-2 | Samodzielne przygotowanie w domu projektu detalu do zaliczenia. | 45 |
| A-P-3 | Zapoznanie się ze wskazaną literaturą. | 15 |
| 90 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
| A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 10 |
| A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 5 |
| 30 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Metoda praktyczna, wykonanie rysunków detalu architektonicznego. |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Ocena za projekty detalu zaispirowanego architekturą stylową wykonanego zgodnie z tematyką ćwiczeń. |
| S-2 | Ocena formująca: Ocena końcowa z ćwiczeń na podsatwie średniej oceny uzyskanej z ocen cząstkowych za poszczególne rysunki detalu architektonicznego wykonane zgodnie z tematyką ćwiczeń. |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PAWiO_1A_S1/D/14B_U01 posiada umiejętność kreacji detalu wnętrza architektonicznego i bezpośredniego otoczenia w określonym stylu | PAWiO_1A_U12 | — | — | C-1 | T-P-4, T-P-13, T-P-2, T-P-6, T-P-11, T-P-14, T-P-7, T-P-1, T-P-3, T-P-9, T-P-12, T-P-8, T-P-5, T-P-10 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PAWiO_1A_S1/D/14B_K01 jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej | PAWiO_1A_K08 | — | — | C-1 | T-P-4, T-P-13, T-P-2, T-P-6, T-P-11, T-P-14, T-P-7, T-P-1, T-P-3, T-P-9, T-P-12, T-P-8, T-P-5, T-P-10 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| PAWiO_1A_S1/D/14B_U01 posiada umiejętność kreacji detalu wnętrza architektonicznego i bezpośredniego otoczenia w określonym stylu | 2,0 | |
| 3,0 | posiada w stopniu dostatecznym umiejętność kreacji wnętrza architektonicznego i bezpośredniego otoczenia architektury w określonym stylu | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| PAWiO_1A_S1/D/14B_K01 jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej | 2,0 | |
| 3,0 | w stopniu dostatecznym jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórcze | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Pevsner N., Historia architektury europejskiej, Arkady, Warszawa, 1980
- Watkin D., Historia architektury zachodniej, Arkady, Warszawa, 2001
- Vignola J.B., O pięciu porządkach w architekturze, PWN Warszawa, Kraków, 1955
- Witruwiusz, O Architekturze ksiąg dziesięć, PWN Warszawa, Kraków, 1956
- Palladio, Cztery księgi o architekturze, PWN Warszawa, Kraków, 1955
- Alberti, Ksiąg dziesięć o sztuce budowania, PWN, Warszawa, 1960
- Kowalczy J., Sebastian Serlio a sztuka polska. O roli włoskich trak tatów architektonicznych w dobie nowożytnej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wroclaw—Warszawa—Kraków— Gdańsk, 1973