Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Historia wnętrz i ogrodów:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Historia wnętrz i ogrodów | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Szymski <szymski@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Piotr Fiuk <pfiuk@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 9,0 | ECTS (formy) | 9,0 |
| Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | brak |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu historii sztuki ogrdowej oraz zasadami kształtowania kompozycji ogrodowych od starożytności do XX w. |
| C-2 | Zapoznanie z metodami analizy kompozycji i rozpoznawania charakterystycznych elementów kompozycyjnych róznych stylów ogrodowych oraz z metodami analizy ewolucji poszczególnych elementów kompozycji ogrodów historycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| wykłady | ||
| T-W-1 | Wprowadzenie do historii sztuki ogrodowej. Podstawowe pojęcia, style geometryczne, swobodne i złożone. Polska sztuka ogrodowa. | 3 |
| T-W-2 | Ogrody starożytności (Egipt, Mezopotamia). | 3 |
| T-W-3 | Ogrody starożytności (Grecja, Rzym). | 6 |
| T-W-4 | Ogrody średniowiecza: klasztorne, zamkowe, miejskie. | 3 |
| T-W-5 | Ogrody islamu. | 3 |
| T-W-6 | Ogrody chińskie. | 3 |
| T-W-7 | Ogrody japońskie. | 3 |
| T-W-8 | Ogrody renesansowe. | 9 |
| T-W-9 | Ogrody barokowe. | 9 |
| T-W-10 | Zaliczenie przedmiotu. | 3 |
| 45 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Ogrody 2 połowy XX i XXI wieku. | 22 |
| T-W-2 | Szczegółowe analizy wybranych założeń ogrodowych na przestrzeni XX i XXI w. | 20 |
| T-W-3 | Zaliczenie przedmiotu. | 3 |
| 45 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Ogrody krajobrazowe. | 12 |
| T-W-2 | Ogrody kaligraficzne, secesja, modernizm. | 9 |
| T-W-3 | Ogrody XX wieku. | 12 |
| T-W-4 | Szczegółowe analizy ewolujcji historycznej wybranych elementów kompozycji ogrodowej. | 9 |
| T-W-5 | Zaliczenie przedmiotu. | 3 |
| 45 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
| A-W-2 | studia wskazanej literatury | 10 |
| A-W-3 | przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranego założenia ogrodowego | 20 |
| A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
| A-W-5 | konsultacje | 5 |
| 90 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
| A-W-2 | studia wskazanej literatury | 10 |
| A-W-3 | przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranego założenia ogrodowego | 20 |
| A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
| A-W-5 | konsultacje | 5 |
| 90 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
| A-W-2 | studia wskazanej literatury | 10 |
| A-W-3 | przygotowanie prezentacji dotyczącej ewolucji wybranego elementu kompozycji ogrodowej | 20 |
| A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 13 |
| A-W-5 | konsultacje | 2 |
| 90 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykład informacyjny |
| M-2 | studium przypadku |
| M-3 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: ocena prezentacji dotyczącej ewolucji historycznej wybranego elementu kompozycji ogrodowej |
| S-2 | Ocena formująca: ocena prezentacji wybranego założenia ogrodowego |
| S-3 | Ocena formująca: kolokwium międzysemestralne |
| S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PAWiO_1A_S1/B/02_W01 Zna podstawy historii sztuki ogrodowej i projektowania wnętrz. Zna podstawowe pojęcia z zakresu historii sztuki ogrodowej oraz zasady kształtowania kompozycji ogrodowych od starożytności do wieku XX. | PAWiO_1A_W17 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PAWiO_1A_S1/B/02_K01 jest wrażliwy na historyczne elementy sztuki ogrodowej, które wykorzystuje w twórczy sposób we własnej pracy | PAWiO_1A_K08 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| PAWiO_1A_S1/B/02_W01 Zna podstawy historii sztuki ogrodowej i projektowania wnętrz. Zna podstawowe pojęcia z zakresu historii sztuki ogrodowej oraz zasady kształtowania kompozycji ogrodowych od starożytności do wieku XX. | 2,0 | |
| 3,0 | Student zna dość dobrze podstawy historii sztuki ogrodowej i projektowania wnętrz. Zna wybrane pojęcia z zakresu historii sztuki ogrodowej oraz w ograniczonym zakresie zasady kształtowania kompozycji ogrodowych od starożytności do wieku XX. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| PAWiO_1A_S1/B/02_K01 jest wrażliwy na historyczne elementy sztuki ogrodowej, które wykorzystuje w twórczy sposób we własnej pracy | 2,0 | |
| 3,0 | Student jest w pewnym stopniu wrażliwy na historyczne elementy sztuki ogrodowej, które czasem wykorzystuje w ograniczonym zakresie we własnej pracy | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Hobhouse Penelope, Historia ogrodów, Arkady, Warszawa, 2005
- Majdecki Longin, Historia ogrodów, t. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2007
- Mitkowska Annna, Siewniak Marek, Tezaurus sztuki ogrodowej, Rytm, Warszawa, 1998
- Bogdanowski Janusz, Polskie ogrody ozdobne, Arkady, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Ferioli Eliany, Najpiękniejsze ogrody Europy, Świat Książki, Warszawa, 2007
- Holmes Caroline, Najpiękniejsze ogrody świata, Horyzont, Horyzont, 2002
- Różańska A, Krogulec T., Rylke J., Ogrody. Historia architektury i sztuki ogrodowej, SGGW, Warszawa, 2002