Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy geodezji i kartografii:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Podstawy geodezji i kartografii | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Szczepaniak-Kreft <Anna.Szczepaniak-Kreft@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Marek Kurnatowski <Marek.Kurnatowski@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Matematyka i fizyka na poziomie podstawowym. |
| W-2 | Podstawowe elementy geometrii. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Nabycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarow potrzebnych do stworzenia planu sytuacyjnego i mapy topograficznej. |
| C-2 | Czytania mapy i przedstawiania zagospodarowania terenu na mapach w różnej skali z zastosowaniem właściwych technik kartografii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| wykłady | ||
| T-W-1 | Geodezja i jej zadania . Powierzchnie odniesienia , układy współrzędnych.Skale | 2 |
| T-W-2 | Geodezyjne osnowy poziome i pionowe | 2 |
| T-W-3 | Mapy- klasyfikacja . Mapa zasadnicza. | 2 |
| T-W-4 | Obliczeni powierzchni | 2 |
| T-W-5 | Obliczenie obijętości mas ziemnych. | 2 |
| T-W-6 | Pomiary sytuacyjne na małym obszarze | 4 |
| T-W-7 | Pomiary wysokościowe. Podstawy niwelacji. | 4 |
| T-W-8 | Pomiary kątowe . Wykorzystanie teodolitu do pomiarów inwentaryzacyjnych. | 4 |
| T-W-9 | Zastosowanie fotogrzmetrii w inwentaryzacji architektonicznej. | 2 |
| T-W-10 | Wprowadzenie do Geograficznego Systemu Informacji. | 2 |
| T-W-11 | Wykorzystanie map do celów projektowych. | 2 |
| T-W-12 | Zaliczenie wykładów | 2 |
| 30 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
| A-W-2 | Konsultacje. | 10 |
| A-W-3 | Przygotowanie pracy semestralnej (praca opisowa, studialna na zadany temat). | 8 |
| A-W-4 | Studiowanie literatury technicznej. | 12 |
| 60 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykłady informacyjne |
| M-2 | Wykład konwersatoryjny |
| M-3 | Przygotowanie referatu i dyskusja |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Przygotowanie referatu problemowego |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie pracy semestralnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PAWiO_1A_S1/B/15_W01 zna podstawowe metody geodezyjne odwzorowania rzeźby terenu, jego uzbrojenia i zieleni | PAWiO_1A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
| PAWiO_1A_S1/B/15_W02 zna podstawowe metody geodezyjne odwzorowania rzeźby terenu, jego uzbrojenia i zieleni | PAWiO_1A_W18 | — | — | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PAWiO_1A_S1/B/15_U01 potrafi wykonać proste prace geodezyjne, interpretuje ukształtowanie terenu i projektuje niewielkie roboty ziemne | PAWiO_1A_U03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PAWiO_1A_S1/B/15_K01 rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki | PAWiO_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
| PAWiO_1A_S1/B/15_K02 jest odpowiedzialny za własną pracę, zachowuje się profesjonalnie, przestrzega etyki zawodowej | PAWiO_1A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| PAWiO_1A_S1/B/15_W01 zna podstawowe metody geodezyjne odwzorowania rzeźby terenu, jego uzbrojenia i zieleni | 2,0 | |
| 3,0 | W stopniu dostatecznym zna podstawowe metody geodezyjne odwzorowania rzeźby terenu, jego uzbrojenia i zieleni | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| PAWiO_1A_S1/B/15_W02 zna podstawowe metody geodezyjne odwzorowania rzeźby terenu, jego uzbrojenia i zieleni | 2,0 | |
| 3,0 | Student posiada ograniczoną wiedzę o zasadach odwzorowania rzeźby terenu, stosowanych technikach pomiarowych w miernictwie | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| PAWiO_1A_S1/B/15_U01 potrafi wykonać proste prace geodezyjne, interpretuje ukształtowanie terenu i projektuje niewielkie roboty ziemne | 2,0 | |
| 3,0 | Student w ograniczonym stopniu wykorzystuje poznane metody wykonywania planów sytuacyjnych, wykonuje tylko proste pomiary liniowe i powierzchniowe | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| PAWiO_1A_S1/B/15_K01 rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki | 2,0 | |
| 3,0 | W stopniu dostatecznym rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| PAWiO_1A_S1/B/15_K02 jest odpowiedzialny za własną pracę, zachowuje się profesjonalnie, przestrzega etyki zawodowej | 2,0 | |
| 3,0 | Student ma ograniczoną świadomość wpływu działań z zakresu geodezji i kartografii na działalność inżynierską w architekturze krajobrazu | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Gil J., Pomiary geodezyjne w praktyce inżynierskiej, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra, 2005
- Kosiński W., Geodezja, Wyd. SGGW, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Przegląd geodezyjny, NOT, Warszawa, 2012
- Przewłocki S., Geodezja dla kierunkow niegeodezyjnych., PWN, Warszawa, 2002