Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S2)
Sylabus przedmiotu Projektowanie otoczenia 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie otoczenia 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Krasowska <katarzyna.krasowska@zut.edu.pl>, Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość rysunku odręcznego, podstawowe umiejętności przygotowania dokumentacji w zakresie: rzut, przekroje, rozwinięcia ścian. Umiejętność rysowania perspektywy, aksonometrii. Obsługa programów komputerowych do projektowania. |
W-2 | Umiejętność zastosowania zagadnień technologicznych, materiałowych, technicznych i środowiskowych w projektowaniu otoczenia przestrzeni użyteczności publicznej oraz podstawy projektowania mebla w otoczeniu. Znajomość podstaw ergonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Pogłębienie wiedzy w zakresie zagadnień technologicznych, materiałowych, technicznych i środowiskowych w projektowaniu otoczenia wielokubaturowych pomieszczeń użyteczności publicznej. |
C-2 | Pogłębienie wiedzy w zakresie wiedzy z przepisów BHP, wymagań sanitarno-higienicznych, p. poż oraz ochrony środowiska w projektowaniu otoczenia wielkokubaturowych pomieszczeń użyteczności publicznej. |
C-3 | Pogłębiebie wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych. |
C-4 | Nabycie umiejętności zastosowania w praktyce zagadnień technologicznych, materiałowych, technicznych i środowiskowych w projektowaniu otoczenia wielokubaturowych pomieszczeń użyteczności publicznej. |
C-5 | Nabycie umiejętności zastosowania w praktyce wiedzy z zakresu przepisów BHP, wymagań sanitarno-higienicznych, p. poż oraz ochrony środowiska w projektowaniu otoczenia wielkokubaturowych pomieszczeń użyteczności publicznej. |
C-6 | Nabycie umiejętności zastosowania w praktyce problematyki mającej związek z człowiekiem w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych. |
C-7 | Nabycie wrażliwości na problemy z zakresu przepisów BHP, wymagań sanitarno-higienicznych, p. poż oraz ochrony środowiska w projektowaniu otoczenia wielkokubaturowych pomieszczeń użyteczności publicznej. |
C-8 | Nabycie wrażliwości na problemy mające związek z człowiekiem w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych. |
C-9 | Nabycie zdolności do podjęcia pracy w zespole projektowym oraz nabycie zdolności do inspirowania do współpracy osób z grupy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie. Zakres projektu zagospodarowania terenu. Warunki techniczne i zasady bhp. Interpretacja zapisów MPZP. | 4 |
T-L-2 | Analiza przedprojektowa wytycznych miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy oraz stanu istniejącego zagospodarowania terenu podlegającego opracowaniu | 5 |
T-L-3 | Analiza widokowa i krajobrazowa. Opracowanie schematu funkcjonalno-przestrzennego. | 6 |
T-L-4 | Koncepcja planu zagospodarowania terenu i jego elementów z uwzględnieniem ergonomii, psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych. | 9 |
T-L-5 | Projekt szczegółowy zagospodarowania terenu z uwzględnieniem ergonomii, psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych. Elementy poziome (nawierzchnie i materiały) i pionowe, naziemne i podziemne. Dobór małej architektury. Elementy wodne. Oświetlenie terenu. | 12 |
T-L-6 | Przygotowanie dokumentacji projektowej, rysunków i makiety | 9 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólne zasady projektowania zagospodarowania terenu w otoczeniu obiektów użyteczności publicznej | 2 |
T-W-2 | Wykorzystanie wody, światła i zieleni w kształtowaniu przestrzeni publicznej i otoczenia budynków. | 2 |
T-W-3 | Projektowanie przestrzeni publicznych i otoczenia obiektów użyteczności publicznej z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych oraz potrzeb psychofizycznych różnych grup użytkowników | 4 |
T-W-4 | Umeblowanie przestrzeni otoczenia budynków użyteczności publicznej i parków. | 4 |
T-W-5 | Projektowanie relacji krajobrazowych powiązania obiektów użyteczności publicznej z krajobrazem miasta. | 1 |
T-W-6 | Współczesne tendencje w kształtowaniu przestrzeni publicznych i otoczenia obiektów użyteczności publicznej. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach. | 45 |
A-L-2 | Praca samodzielna. | 45 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wywkładach. | 15 |
A-W-2 | Praca samodzielna | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Grupowe i indywidualne korekty rozwiązań projektowanych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów następuje na podstawie listy obecności i testu podsumowującego zdobytą wiedzę. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń projektowych składa się z prezentacji zaawansowania zadań projektowych oraz oceny końcowej zadania semestralnego przedstawionego na planszach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/02_W01 zna współczesne tendencje w projektowaniu i wykonawstwie obiektów i elementów otoczenia architektury | PAWiO18_2A_W03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
PAWiO_2A_S2/K/02_W02 posiada poszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych | PAWiO18_2A_W06 | — | — | C-3 | T-W-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/02_U01 potrafi zaprojektować szczegółowe rozwiązania techniczne we wnętrzu i na zewnątrz budynku | PAWiO18_2A_U02 | — | — | C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-2 | S-2 |
PAWiO_2A_S2/K/02_U02 posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym | PAWiO18_2A_U15 | — | — | C-6 | T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-2 |
PAWiO_2A_S2/K/02_U03 potrafi w praktyce zastosować zasady bhp | PAWiO18_2A_U14 | — | — | C-5 | T-L-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/02_K01 jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym, wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim | PAWiO18_2A_K02 | — | — | C-9 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-2 | S-2 |
PAWiO_2A_S2/K/02_K02 ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych | PAWiO18_2A_K12 | — | — | C-8 | T-W-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/02_W01 zna współczesne tendencje w projektowaniu i wykonawstwie obiektów i elementów otoczenia architektury | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe współczesne tendencje w projektowaniu otoczenia budynków i przestrzeni publicznych w dostatecznym stopniu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_2A_S2/K/02_W02 posiada poszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe zasady projektowania z uwzględnieniem ergonomii, psychofzjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych w dostatecznym stopniu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/02_U01 potrafi zaprojektować szczegółowe rozwiązania techniczne we wnętrzu i na zewnątrz budynku | 2,0 | |
3,0 | Stosuje w projektowaniu podstawowe zasady dotyczące kształtowania otoczenia budynków i przestrzeni publicznej (m.in. oświetlenia, wykorzystania wody) w podstawowym zakresie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_2A_S2/K/02_U02 posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym | 2,0 | |
3,0 | Wykorzystuje w projektowaniu wiedzę dotyczącą zasad ergonomii, psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych w podstawowym zakresie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_2A_S2/K/02_U03 potrafi w praktyce zastosować zasady bhp | 2,0 | |
3,0 | Wykorzystuje w projektowaniu podstawowe zasady bhp. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/02_K01 jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym, wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim | 2,0 | |
3,0 | Podejmuje próby współpracy w zespole, uczestniczy w pracach zespołu w podstawowym zakresie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_2A_S2/K/02_K02 ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych w dostatecznym stopniu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bohm A., Wnętrze w kompozycji krajobrazu, Politechnika Krakowska, Kraków, 1998
- Poradnik, Patio-fachowe rady. Projektowanie, budowanie, modernizacja oraz konserwacja patio, ścieżek, schodów, Arkady, Warszawa, 2007
- Szymski A., Dawidowski R., Architektura krajobrazu, Szczecin-Warszawa, 2006