Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie wzornicze we wnętrzach 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie wzornicze we wnętrzach 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wzornictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusława Koszałka <bkoszalka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jakub Gołębiewski <Jakub.Golebiewski@zut.edu.pl>, Bogusława Koszałka <bkoszalka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,30egzamin
laboratoriaL2 60 3,00,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość rysunku odręcznego.
W-2Student posiada umiejętność tworzenia szkiców, modeli fizycznych i wirtualnych, a także rysunków technicznych i wizualizacji.
W-3Obsługa programów komputerowych do projektowania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi zastosowania tkanin artystycznych we wnętrzach.
C-2Nabycie umiejętności zastosowania rozwiązań wzorniczych w projektach wnętrz.
C-3Nabycie umiejętności projektowania wzorniczego we wnętrzach.
C-4Wykształcenie wrażliwości na problemy wzornicze oraz nabycie świadomości o możliwościach ich rozwiązywania w projektach wnętrz.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wzorniczy projekt modułowego panelu ściennego do sypialni o charakterze sensorycznym / opracowanie modułu / zbadanie możliwości zastosowania różnych materiałów tekstylnych / prototyp modułu w skali 1:1 lub mniejszej / wizualizacja na planszy B120
T-L-2Organizacja przestrzeni wnętrza mieszkalnego miękką strukturą modułową inspirowaną formami bionicznymi / projektowanie modułu 3d / transformacja na wybrany materiał / badanie podatności na deformację przy zmianie skali modułu / opracowanie makiety / wizualizacja na planszy B1 /20
T-L-3Projekt dowolnej formy unikatowej o charakterze dekoracyjnym wywołującej doznania sensoryczne / badania nad wykorzystaniem materiałów o charakterze strukturalnym / tworzenie własnych rozwiązań strukturalnych / trzy warianty kolorystyczne / realizacja modelu w określonej skali / wizualizacja na planszy B120
60
wykłady
T-W-1Historia tkaniny – wybrane zagadnienia2
T-W-2Materiałoznawstwo: włókna naturalne2
T-W-3Materiałoznawstwo: włókna sztuczne2
T-W-4Technologia - sposoby łączenia włókien2
T-W-5Tkanina artystyczna a tkanina o charakterze użytkowym2
T-W-6Sensualność tkaniny1
T-W-7Tkaniny strukturalne1
T-W-8Druk na tkaninie3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2praca własna45
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Grupowe i indywidualne korekty rozwiązań projektowanych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu przedstawionego przez studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy przedstawionej przez studenta na egzaminie praktycznym.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_2A_S2/O/06A_W01
ma poszerzoną wiedzę w obszarze relacji człowiek-obiekt techniczny
PAWiO18_2A_W18C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-2
PAWiO_2A_S2/O/06A_W02
posiada poszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych
PAWiO18_2A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_2A_S2/O/06A_U01
posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym
PAWiO18_2A_U15C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_2A_S2/O/06A_K01
jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
PAWiO18_2A_K08C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-2
PAWiO_2A_S2/O/06A_K02
ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych
PAWiO18_2A_K12C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_2A_S2/O/06A_W01
ma poszerzoną wiedzę w obszarze relacji człowiek-obiekt techniczny
2,0
3,0posiada wiedzę w przedmiocie
3,5
4,0
4,5
5,0
PAWiO_2A_S2/O/06A_W02
posiada poszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych
2,0
3,0posiada wiedzę w przedmiocie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_2A_S2/O/06A_U01
posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym
2,0
3,0stosuje wiedzę w projektach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_2A_S2/O/06A_K01
jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
2,0
3,0jest wrażliwy na przejawy sztuki
3,5
4,0
4,5
5,0
PAWiO_2A_S2/O/06A_K02
ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych
2,0
3,0ma świadomość potrzeb społecznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kozina I., Polski design, Wydawnictwo SBM, Warszawa, 2015
  2. Pallasmaa J., Oczy skóry. Architektura i zmysły, Wydawnictwo Instytut Architektury, Kraków, 2012
  3. Pallasmaa J., Myśląca dłoń. Egzystencjalna i ucieleśniona mądrość w architekturze, Instytut Architektury, Kraków, 2015
  4. Baugh G., Encyklopedia materiałów odzieżowych. Podręcznik kreatywnego doboru tkanin dla projektantów, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2012
  5. Hubner-Wojciechowska J., Lata 60.XX wieku. Sztuka użytkowa. Przewodnik dla kolekcjonerów, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2014

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wzorniczy projekt modułowego panelu ściennego do sypialni o charakterze sensorycznym / opracowanie modułu / zbadanie możliwości zastosowania różnych materiałów tekstylnych / prototyp modułu w skali 1:1 lub mniejszej / wizualizacja na planszy B120
T-L-2Organizacja przestrzeni wnętrza mieszkalnego miękką strukturą modułową inspirowaną formami bionicznymi / projektowanie modułu 3d / transformacja na wybrany materiał / badanie podatności na deformację przy zmianie skali modułu / opracowanie makiety / wizualizacja na planszy B1 /20
T-L-3Projekt dowolnej formy unikatowej o charakterze dekoracyjnym wywołującej doznania sensoryczne / badania nad wykorzystaniem materiałów o charakterze strukturalnym / tworzenie własnych rozwiązań strukturalnych / trzy warianty kolorystyczne / realizacja modelu w określonej skali / wizualizacja na planszy B120
60

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia tkaniny – wybrane zagadnienia2
T-W-2Materiałoznawstwo: włókna naturalne2
T-W-3Materiałoznawstwo: włókna sztuczne2
T-W-4Technologia - sposoby łączenia włókien2
T-W-5Tkanina artystyczna a tkanina o charakterze użytkowym2
T-W-6Sensualność tkaniny1
T-W-7Tkaniny strukturalne1
T-W-8Druk na tkaninie3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2praca własna45
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/06A_W01ma poszerzoną wiedzę w obszarze relacji człowiek-obiekt techniczny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_W18ma poszerzoną wiedzę w obszarze relacji człowiek-obiekt techniczny
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi zastosowania tkanin artystycznych we wnętrzach.
Treści programoweT-W-1Historia tkaniny – wybrane zagadnienia
T-W-2Materiałoznawstwo: włókna naturalne
T-W-3Materiałoznawstwo: włókna sztuczne
T-W-4Technologia - sposoby łączenia włókien
T-W-5Tkanina artystyczna a tkanina o charakterze użytkowym
T-W-6Sensualność tkaniny
T-W-7Tkaniny strukturalne
T-W-8Druk na tkaninie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy przedstawionej przez studenta na egzaminie praktycznym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada wiedzę w przedmiocie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/06A_W02posiada poszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_W06posiada poszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi zastosowania tkanin artystycznych we wnętrzach.
Treści programoweT-W-1Historia tkaniny – wybrane zagadnienia
T-W-2Materiałoznawstwo: włókna naturalne
T-W-3Materiałoznawstwo: włókna sztuczne
T-W-4Technologia - sposoby łączenia włókien
T-W-5Tkanina artystyczna a tkanina o charakterze użytkowym
T-W-6Sensualność tkaniny
T-W-7Tkaniny strukturalne
T-W-8Druk na tkaninie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy przedstawionej przez studenta na egzaminie praktycznym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada wiedzę w przedmiocie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/06A_U01posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_U15posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności zastosowania rozwiązań wzorniczych w projektach wnętrz.
C-3Nabycie umiejętności projektowania wzorniczego we wnętrzach.
Treści programoweT-L-1Wzorniczy projekt modułowego panelu ściennego do sypialni o charakterze sensorycznym / opracowanie modułu / zbadanie możliwości zastosowania różnych materiałów tekstylnych / prototyp modułu w skali 1:1 lub mniejszej / wizualizacja na planszy B1
T-L-2Organizacja przestrzeni wnętrza mieszkalnego miękką strukturą modułową inspirowaną formami bionicznymi / projektowanie modułu 3d / transformacja na wybrany materiał / badanie podatności na deformację przy zmianie skali modułu / opracowanie makiety / wizualizacja na planszy B1 /
T-L-3Projekt dowolnej formy unikatowej o charakterze dekoracyjnym wywołującej doznania sensoryczne / badania nad wykorzystaniem materiałów o charakterze strukturalnym / tworzenie własnych rozwiązań strukturalnych / trzy warianty kolorystyczne / realizacja modelu w określonej skali / wizualizacja na planszy B1
Metody nauczaniaM-2Grupowe i indywidualne korekty rozwiązań projektowanych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu przedstawionego przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0stosuje wiedzę w projektach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/06A_K01jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_K08jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
Cel przedmiotuC-4Wykształcenie wrażliwości na problemy wzornicze oraz nabycie świadomości o możliwościach ich rozwiązywania w projektach wnętrz.
Treści programoweT-L-1Wzorniczy projekt modułowego panelu ściennego do sypialni o charakterze sensorycznym / opracowanie modułu / zbadanie możliwości zastosowania różnych materiałów tekstylnych / prototyp modułu w skali 1:1 lub mniejszej / wizualizacja na planszy B1
T-L-2Organizacja przestrzeni wnętrza mieszkalnego miękką strukturą modułową inspirowaną formami bionicznymi / projektowanie modułu 3d / transformacja na wybrany materiał / badanie podatności na deformację przy zmianie skali modułu / opracowanie makiety / wizualizacja na planszy B1 /
T-L-3Projekt dowolnej formy unikatowej o charakterze dekoracyjnym wywołującej doznania sensoryczne / badania nad wykorzystaniem materiałów o charakterze strukturalnym / tworzenie własnych rozwiązań strukturalnych / trzy warianty kolorystyczne / realizacja modelu w określonej skali / wizualizacja na planszy B1
Metody nauczaniaM-2Grupowe i indywidualne korekty rozwiązań projektowanych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy przedstawionej przez studenta na egzaminie praktycznym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0jest wrażliwy na przejawy sztuki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/06A_K02ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_K12ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych
Cel przedmiotuC-4Wykształcenie wrażliwości na problemy wzornicze oraz nabycie świadomości o możliwościach ich rozwiązywania w projektach wnętrz.
Treści programoweT-L-1Wzorniczy projekt modułowego panelu ściennego do sypialni o charakterze sensorycznym / opracowanie modułu / zbadanie możliwości zastosowania różnych materiałów tekstylnych / prototyp modułu w skali 1:1 lub mniejszej / wizualizacja na planszy B1
T-L-2Organizacja przestrzeni wnętrza mieszkalnego miękką strukturą modułową inspirowaną formami bionicznymi / projektowanie modułu 3d / transformacja na wybrany materiał / badanie podatności na deformację przy zmianie skali modułu / opracowanie makiety / wizualizacja na planszy B1 /
T-L-3Projekt dowolnej formy unikatowej o charakterze dekoracyjnym wywołującej doznania sensoryczne / badania nad wykorzystaniem materiałów o charakterze strukturalnym / tworzenie własnych rozwiązań strukturalnych / trzy warianty kolorystyczne / realizacja modelu w określonej skali / wizualizacja na planszy B1
Metody nauczaniaM-2Grupowe i indywidualne korekty rozwiązań projektowanych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy przedstawionej przez studenta na egzaminie praktycznym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomość potrzeb społecznych
3,5
4,0
4,5
5,0