Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Gospodarowanie kapitałem ludzkim
Sylabus przedmiotu Analiza rynku nieruchomości i inwestycji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza rynku nieruchomości i inwestycji | ||
Specjalność | Wycena nieruchomości | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aneta Zaremba <Aneta.Zaremba@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Blaszke <Malgorzata.Blaszke@zut.edu.pl>, Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania w zakresie wiedzy: student posiada wiadomości z zakresu mikroekonomii i makroekonomii, a także statystyki oraz ogólną wiedzę ekonomiczną |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejętności: student potrafi analizować dane, wykonywać operacje matematyczne, posługiwać się programem excel |
W-3 | Wymagania w zakresie kompetencji: student potrafi pracować w grupie, samodzielnie opracować wskazany problem i formułować wnioski |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wykształcenie wiedzy w zakresie funkcjonownia rynku nieruchomości, jego podmiotów i relacji zachodzących miedzy nimi, a także specyfiki inwestowania w nieruchomości, jego uwarunkwań oraz metod rachunku efektwności inwestycji |
C-2 | Wykształecenie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy do rozwiązywania zadań |
C-3 | Wskazanie znaczenia analizy rynku nieruchomości w zawodach związanych z rynkiem nieruchomości oraz w gospodarce rynkowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Badanie struktury zjawisk na rynku nieruchomości | 2 |
T-A-2 | Badanie dynamiki zjawisk na rynku nieruchomości | 2 |
T-A-3 | Badanie trendów na rynku nieruchomości | 2 |
T-A-4 | Badanie sezonowości zjawisk na rynku nieruchomości | 2 |
T-A-5 | Badanie współzależności zjawisk na rynku nieruchomości | 2 |
T-A-6 | Badania jakościowe na rynku nieruchomości | 2 |
T-A-7 | Ocena ekonomicznej efektywności inwestycji | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Nieruchomość jako dobro ekonomiczne. Cechy i funkcje nieruchomości w gospodarce rynkowej. Wartość a cena nieruchomości. Rodzaje wartości. Czynnki wpływające na wartość nieruchomości. | 2 |
T-W-2 | Rynek nieruchomości – definicja i klasyfikacja. Specyficzne cechy i funkcje rynku nieruchomości. Uczestnicy rynku nieruchomości. Czynniki wpływające na funkcjonowanie rynku nieruchomości. | 3 |
T-W-3 | Interwencjonizm państwowy na rynku nieruchomości. Funkcjonowanie rynków nieruchomości w Polsce oraz wybranych krajach UE | 2 |
T-W-4 | Badania i analizy rynku nieruchomości | 2 |
T-W-5 | Pojęcie, rola i klasyfikacja inwestycji. Specyfika inwestycji w nieruchomości. Inwestorzy na rynku nieruchomości. Ryzyko inwestowania na rynku nieruchomości. | 2 |
T-W-6 | Cele i zasady inwestowania na rynku nieruchomości | 2 |
T-W-7 | Kryteria i przykłady oceny ekonomicznej efektywności inwestycji | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Rozwiązywanie zadań | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwium | 15 |
A-A-4 | Czytanie wskazanej przez prowadzącego literatury | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć (przegląd literatry) | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej |
M-2 | Metody aktywizujące - przypadków, dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Metoday praktyczne - rozwiązywanie zadań |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: F - ocena kolokwiów |
S-2 | Ocena podsumowująca: P - zaliczenie ćwiczeń na podstawie wyników kolokwiów |
S-3 | Ocena podsumowująca: P - zaliczenie wykładów na podstawie pracy pisemnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D8/2_W01 zna zasady funkcjonowania rynku nieruchomści, jego podsystemy i uczestników | E_2A_W02 | — | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2 | S-3 |
E_2A_D8/2_W02 objaśnia specyfikę inwestycji na rynku nieruchomości oraz zasady i ryzyko inwstowania na rynku nieruchomości | E_2A_W02, E_2A_W04 | — | C-1 | T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-3 |
E_2A_D8/2_W03 identyfikuje kierunki badań i analiz na rynku nieruchomości oraz kryteria oceny ekonomicznej efektywności inwestycji na rynku nieruchomości | E_2A_W05 | — | C-1, C-3 | T-W-7, T-W-4 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D8/2_U01 rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zkresie analizy rynku nieruchomości | E_2A_U04 | — | C-2 | T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-3 | M-2, M-3 | S-2, S-1 |
E_2A_D8/2_U02 rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zkresie oceny ekonomicznej efektywności inwestycji na rynku nieruchomości | E_2A_U04 | — | C-2 | T-A-7, T-W-7 | M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D8/2_K01 świadomy konieczności dokonywania analiz rynku nieruchomości i oceny opłacalnosci inwestycji w nieruchomości | E_2A_K03 | — | C-1, C-3 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D8/2_W01 zna zasady funkcjonowania rynku nieruchomści, jego podsystemy i uczestników | 2,0 | nie zna zasad funkcjonowania rynku nieruchomści, jego podsystemów i uczestników |
3,0 | zna zasady funkcjonowania rynku nieruchomści, jego podsystemy i uczestników w stopniu dostatecznym | |
3,5 | zna zasady funkcjonowania rynku nieruchomści, jego podsystemy i uczestników w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | zna zasady funkcjonowania rynku nieruchomści, jego podsystemy i uczestników w stopniu dobrym | |
4,5 | zna zasady funkcjonowania rynku nieruchomści, jego podsystemy i uczestników w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | zna zasady funkcjonowania rynku nieruchomści, jego podsystemy i uczestników w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_D8/2_W02 objaśnia specyfikę inwestycji na rynku nieruchomości oraz zasady i ryzyko inwstowania na rynku nieruchomości | 2,0 | nie zna specyfiki inwestycji na rynku nieruchomości oraz zasad i ryzyka inwstowania na rynku nieruchomości |
3,0 | zna specyfikę inwestycji na rynku nieruchomości oraz zasady i ryzyko inwstowania na rynku nieruchomości w stopniu dostatecznym | |
3,5 | zna specyfikę inwestycji na rynku nieruchomości oraz zasady i ryzyko inwstowania na rynku nieruchomości w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | zna specyfikę inwestycji na rynku nieruchomości oraz zasady i ryzyko inwstowania na rynku nieruchomości w stopniu dobrym | |
4,5 | zna specyfikę inwestycji na rynku nieruchomości oraz zasady i ryzyko inwstowania na rynku nieruchomości w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | zna specyfikę inwestycji na rynku nieruchomości oraz zasady i ryzyko inwstowania na rynku nieruchomości w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_D8/2_W03 identyfikuje kierunki badań i analiz na rynku nieruchomości oraz kryteria oceny ekonomicznej efektywności inwestycji na rynku nieruchomości | 2,0 | nie identyfikuje kierunków badań i analiz na rynku nieruchomości oraz kryteriaów oceny ekonomicznej efektywności inwestycji na rynku nieruchomości |
3,0 | identyfikuje kierunki badań i analiz na rynku nieruchomości oraz kryteria oceny ekonomicznej efektywności inwestycji na rynku nieruchomości w stopniu dostatecznym | |
3,5 | identyfikuje kierunki badań i analiz na rynku nieruchomości oraz kryteria oceny ekonomicznej efektywności inwestycji na rynku nieruchomości w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | identyfikuje kierunki badań i analiz na rynku nieruchomości oraz kryteria oceny ekonomicznej efektywności inwestycji na rynku nieruchomości w stopniu dobrym | |
4,5 | identyfikuje kierunki badań i analiz na rynku nieruchomości oraz kryteria oceny ekonomicznej efektywności inwestycji na rynku nieruchomości w stopniu więcej niz dobrym | |
5,0 | identyfikuje kierunki badań i analiz na rynku nieruchomości oraz kryteria oceny ekonomicznej efektywności inwestycji na rynku nieruchomości w stopniu bardzo dobrymm |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D8/2_U01 rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zkresie analizy rynku nieruchomości | 2,0 | nie potrafi rozwiazać problemów formułowanych przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości |
3,0 | rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości w stopniu dostatecznym | |
3,5 | rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości w stopniu dobrym | |
4,5 | rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_D8/2_U02 rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zkresie oceny ekonomicznej efektywności inwestycji na rynku nieruchomości | 2,0 | nie potrafi rozwiazać problemów formułowanych przez nauczyciela w zakresie oceny ekonomicznej efektywności inwestycji na rynku nieruchomości |
3,0 | rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie oceny ekonomicznej efektywności inwestycji na rynku nieruchomości w stopniu dostatecznym | |
3,5 | rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie oceny ekonomicznej efektywności inwestycji na rynku nieruchomości w stopniu więcej niż dostatecznym dostatczenym | |
4,0 | rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie oceny ekonomicznej efektywności inwestycji na rynku nieruchomości w stopniu dobrym | |
4,5 | rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie oceny ekonomicznej efektywności inwestycji na rynku nieruchomości w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie oceny ekonomicznej efektywności inwestycji na rynku nieruchomości w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D8/2_K01 świadomy konieczności dokonywania analiz rynku nieruchomości i oceny opłacalnosci inwestycji w nieruchomości | 2,0 | brak świadomości co do konieczności dokonywania analiz rynku nieruchomości i oceny opłacalności inwestycji w nieruchomości |
3,0 | świadomość konieczności dokonywania analiz rynku nieruchomości i oceny opłacalnosci inwestycji w nieruchomości rozwinięta w sposób dostateczny | |
3,5 | świadomość konieczności dokonywania analiz rynku nieruchomości i oceny opłacalnosci inwestycji w nieruchomości rozwinięta w sposób więcej niż dostateczny | |
4,0 | świadomość konieczności dokonywania analiz rynku nieruchomości i oceny opłacalnosci inwestycji w nieruchomości rozwinięta w sposób dobry | |
4,5 | świadomość konieczności dokonywania analiz rynku nieruchomości i oceny opłacalnosci inwestycji w nieruchomości rozwinięta w sposób więcej niż dobry | |
5,0 | świadomość konieczności dokonywania analiz rynku nieruchomości i oceny opłacalnosci inwestycji w nieruchomości rozwinięta w sposób bardzo dobry |
Literatura podstawowa
- M. Bryx, Rynek nieruchomości. System i funkcjonowanie, Poltext, Warszawa, 2009
- Gawron H., Analiza rynku nieruchomości, Materiały Dydaktyczne 224, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań, 2009
Literatura dodatkowa
- Kucharska-Stasiak E., Nieruchomość w gospodarce rynkowej, PWN, Warszawa, 2007
- Nowak M., Skotarczak T. (red.), Rynek nieruchomości gminnych w czasie kryzysu i po kryzysie, CeDeWu, Warszawa, 2010
- Skotarczak T. (red.), Zmiany na rynku usług związanych z nieruchomościami, Instytut Gospodarki Nieruchomościami i Środowiska, Szczecin, 2011