Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)

Sylabus przedmiotu Wycena i efektywność kapitału ludzkiego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wycena i efektywność kapitału ludzkiego
Specjalność Gospodarowanie kapitałem ludzkim
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 4,00,50zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką pomiaru i wyceny kapitału ludzkiego.
C-2Ukształtowaanie umiejetności pozyskiwania danych na potrzeby analizy kapitału ludzkiego.
C-3Pozyskanie umiejetności stosowania metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pomiar wartości KI w oparciu o kapitalizację rynkową (MV/BV i "Q" Tobina)6
T-A-2Pomiar wartości KI metodami opartymi na zwrocie na aktywach (CIV, KCE, VAIC)12
T-A-3Wycena wartości niematerialnych (metoda IC-Rating)3
T-A-4Metoda kosztów historycznych2
T-A-5Metoda wartości oczekowanej (Flamholtz)2
T-A-6Metoda wewnętrznie wytworzonego goodwillu3
T-A-7Metoda skorygowanej wartości netto2
30
wykłady
T-W-1Kapitał ludzki jako aktywa organizacji. Dane do analizy.2
T-W-2Metody pomiar kapitału ludzkiego jako elementu kapitału intelektualnego2
T-W-3Pomiar kapitału ludzkiego w ujęciu makroekonomicznym2
T-W-4Metody pomiaru wartości kapitału ludzkiego2
T-W-5Efektywność kapitału ludzzkiego2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń60
A-A-3Projekt zaliczeniowy30
120
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia18
A-W-3Zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie części teoretycznej
S-2Ocena formująca: Zaliczenie metod
S-3Ocena formująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D2/4_W01
Student jest w stanie wskazać metody pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w skali mikro i makro.
E_2A_W05, E_2A_W06, E_2A_W10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D2/4_U01
Student posiada umiejetności pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego
E_2A_U02, E_2A_U04, E_2A_U11C-2T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-6M-3, M-4S-2
E_2A_D2/4_U02
Student ma umiejętnośc zastosowania różnych metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego
E_2A_U02, E_2A_U04, E_2A_U11C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3M-3, M-4, M-5S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D2/4_W01
Student jest w stanie wskazać metody pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w skali mikro i makro.
2,0Student nie potrafi wskazać i wyjaśnić podstawowych metod pomiaru i wartościowania KL
3,0Student potrafi wskazać i wyjaśnić mniejszość metod pomiaru i wartościowania KL
3,5Student potrafi wskazać i wyjaśnić większość metod pomiaru i wartościowania KL
4,0Student dobrze potrafi wskazać i wyjaśnić wszystkie metody pomiaru i wartościowania KL
4,5Student bardzo dobrze potrafi wskazać i wyjaśnić wszystkie metody pomiaru i wartościowania KL oraz je ze sobą porównać pod wzgledem wad i zalet
5,0Student doskonale potrafi wskazać i wyjaśnić wszystkie metody pomiaru i wartościowania KL, potrafi je porównać oraz samodzielnie uzasadnić wybór najlepszej metody w konkretnym przypadku

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D2/4_U01
Student posiada umiejetności pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego
2,0Nie potrafi wykorzystać podstawowych narzędzi pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego
3,0Student potrafi wykorzystać nieliczne metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego
3,5Student poprawnie wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego ale także potrafi je ocenić oraz porównać
4,5Student dobrze potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego.
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego a także samodzielnie identyfikować narzędzia do zadanego problemu
E_2A_D2/4_U02
Student ma umiejętnośc zastosowania różnych metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych metod zaproponowanych w trakcie zajęć.
3,0Student poprawnie wykorzystuje nieliczne metody pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego.
3,5Student poprawnie wykorzystuje większość metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego.
4,0Student dobrze potrafi wykorzystać większość zaproponowanych w trakcie zajęć metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego.
4,5Student bardzo dobrze potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego a także samodzielnie identyfikuje najlepsze metody do zadanego problemu.
5,0Student znakomicie potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego a także samodzielnie identyfikuje najlepsze metody do zadanego problemu i potrafi to uzasadnić.

Literatura podstawowa

  1. Paweł Bochniarz i Krzysztof Gugała, Budowanie i pomiar kapitału ludzkiego w firmie, Poltext, Warszawa, 2005
  2. Dobija Dorota, Pomiar i sprawozdawczość kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa, 2003
  3. Marta Juchnowicz (Red.), Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji wiedzy, Difin, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Anna Lipka i inn., Gospodarowanie kapitałem ludzkim – zbiór zadań do wybranych subdyscyplin i zagadnień, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pomiar wartości KI w oparciu o kapitalizację rynkową (MV/BV i "Q" Tobina)6
T-A-2Pomiar wartości KI metodami opartymi na zwrocie na aktywach (CIV, KCE, VAIC)12
T-A-3Wycena wartości niematerialnych (metoda IC-Rating)3
T-A-4Metoda kosztów historycznych2
T-A-5Metoda wartości oczekowanej (Flamholtz)2
T-A-6Metoda wewnętrznie wytworzonego goodwillu3
T-A-7Metoda skorygowanej wartości netto2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kapitał ludzki jako aktywa organizacji. Dane do analizy.2
T-W-2Metody pomiar kapitału ludzkiego jako elementu kapitału intelektualnego2
T-W-3Pomiar kapitału ludzkiego w ujęciu makroekonomicznym2
T-W-4Metody pomiaru wartości kapitału ludzkiego2
T-W-5Efektywność kapitału ludzzkiego2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń60
A-A-3Projekt zaliczeniowy30
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia18
A-W-3Zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D2/4_W01Student jest w stanie wskazać metody pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w skali mikro i makro.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W05Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz pogłębioną w zakresie obszarów jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę o koncepcjach i metodach gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim, identyfikuje powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką pomiaru i wyceny kapitału ludzkiego.
Treści programoweT-W-1Kapitał ludzki jako aktywa organizacji. Dane do analizy.
T-W-2Metody pomiar kapitału ludzkiego jako elementu kapitału intelektualnego
T-W-3Pomiar kapitału ludzkiego w ujęciu makroekonomicznym
T-W-5Efektywność kapitału ludzzkiego
T-W-4Metody pomiaru wartości kapitału ludzkiego
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie części teoretycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać i wyjaśnić podstawowych metod pomiaru i wartościowania KL
3,0Student potrafi wskazać i wyjaśnić mniejszość metod pomiaru i wartościowania KL
3,5Student potrafi wskazać i wyjaśnić większość metod pomiaru i wartościowania KL
4,0Student dobrze potrafi wskazać i wyjaśnić wszystkie metody pomiaru i wartościowania KL
4,5Student bardzo dobrze potrafi wskazać i wyjaśnić wszystkie metody pomiaru i wartościowania KL oraz je ze sobą porównać pod wzgledem wad i zalet
5,0Student doskonale potrafi wskazać i wyjaśnić wszystkie metody pomiaru i wartościowania KL, potrafi je porównać oraz samodzielnie uzasadnić wybór najlepszej metody w konkretnym przypadku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D2/4_U01Student posiada umiejetności pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
E_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-2Ukształtowaanie umiejetności pozyskiwania danych na potrzeby analizy kapitału ludzkiego.
Treści programoweT-A-4Metoda kosztów historycznych
T-A-5Metoda wartości oczekowanej (Flamholtz)
T-A-7Metoda skorygowanej wartości netto
T-A-6Metoda wewnętrznie wytworzonego goodwillu
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie metod
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykorzystać podstawowych narzędzi pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego
3,0Student potrafi wykorzystać nieliczne metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego
3,5Student poprawnie wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego ale także potrafi je ocenić oraz porównać
4,5Student dobrze potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego.
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego a także samodzielnie identyfikować narzędzia do zadanego problemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D2/4_U02Student ma umiejętnośc zastosowania różnych metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
E_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-3Pozyskanie umiejetności stosowania metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego.
Treści programoweT-A-1Pomiar wartości KI w oparciu o kapitalizację rynkową (MV/BV i "Q" Tobina)
T-A-2Pomiar wartości KI metodami opartymi na zwrocie na aktywach (CIV, KCE, VAIC)
T-A-3Wycena wartości niematerialnych (metoda IC-Rating)
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie metod
S-3Ocena formująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych metod zaproponowanych w trakcie zajęć.
3,0Student poprawnie wykorzystuje nieliczne metody pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego.
3,5Student poprawnie wykorzystuje większość metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego.
4,0Student dobrze potrafi wykorzystać większość zaproponowanych w trakcie zajęć metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego.
4,5Student bardzo dobrze potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego a także samodzielnie identyfikuje najlepsze metody do zadanego problemu.
5,0Student znakomicie potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego a także samodzielnie identyfikuje najlepsze metody do zadanego problemu i potrafi to uzasadnić.