Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Międzynarodowe stosunki ekonomiczne
Sylabus przedmiotu Rachunkowość jednostek sektora finansów publicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rachunkowość jednostek sektora finansów publicznych | ||
Specjalność | Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw rachunkowości |
W-2 | Znajomość zagadnień dotyczących finansów publicznych i gospodarki finansowej jednostek sektora finansów publicznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze specyfiką rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie ewidencji księgowej operacji gospodarczych w wybranych jednostkach sektora finansów publicznych |
C-3 | Przygotowanie do sporządzania podstawowych sprawozdań finansowych i budżetowych i interpretacji prezentowanych w nich informacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza ogólnych i szczególnych zasad rachunkowości JSFP | 1 |
T-A-2 | Budowa zakladowego planu kont dla budżetów JST, jednostek i zakładów budżetowych w powiązaniu ze sprawozdawczością tych jednostek | 1 |
T-A-3 | Zasady dokumentacji i ewidencji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów budżetowych. Ujęcie księgowe wydatków niewygasających | 2 |
T-A-4 | Ewidencja i ustalanie wyniku wykonania budżetu JST | 2 |
T-A-5 | Sporzadzanie bilansu z wykonania budżetu JST | 1 |
T-A-6 | Dokumentacja i ewidencja dochodów i wydatków oraz rozrachunków i rozliczeń w księgach rachunkowych JSFP | 2 |
T-A-7 | Ewidencja przychodów i kosztów i ustalanie wyniku finansowego w JSFP | 3 |
T-A-8 | Ewidencja stanu i zmian rzeczowych i niematerialnych aktywów trwałych oraz zapasów | 1 |
T-A-9 | Sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego jednostki budżetowej (bilansu, rachunek zysków i strat oraz zestawienia zmian w funduszu jednostki) | 2 |
T-A-10 | Sporządzanie sprawozdań budżetowych – wybrane elementy | 1 |
T-A-11 | Kolokwium | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych (istota, zasady, funkcje, zakres przedmiotowy i podmiotowy oraz regulacje prawne rachunkowości JSFP) | 1 |
T-W-2 | Rachunkowość budżetów JST | 1 |
T-W-3 | Szczególne zasady wyceny i ewidencji składników majątku JSFP | 1 |
T-W-4 | Dokumentacja i ewidencja dochodów i wydatków oraz rozrachunków i rozliczeń w księgach rachunkowych JSFP | 1 |
T-W-5 | Zasady ujęcia kosztów i przychodów w księgach rachunkowych jednostek i samorządowych zakładów budżetowych. Wydatki niewygasające i zaangażowanie wydatków – ujęcie księgowe | 1 |
T-W-6 | Wynik finansowy jednostki budżetowej i jego ustalanie | 1 |
T-W-7 | Fundusze jednostek - ujęcie księgowe stanu i zmian | 1 |
T-W-8 | Sprawozdawczość finansowa i budżetowa JSFP | 1 |
T-W-9 | Kolokwium | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 18 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć, w tym przegląd literatury przedmiotu i rozwiązywanie zadań problemowych | 36 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 6 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | Czytanie zalecanej literatury przedmiotu | 35 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 16 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | objaśnianie i wyjaśnianie |
M-3 | wykład problemowy |
M-4 | ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów ewidencyjnych i sprawozdawczych oraz interpretacja wyników |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć audytoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy i umiejętności w zakresie zasad ewidencji operacji gospodarczych w JSFP |
S-3 | Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych (indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych) |
S-4 | Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D11/8_W01 Student zna istotę i specyfikę rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych (JSFP) niezbędne do interpretowania prezentowanych w sprawozdaniach finansowych i budżetowych informacji dotyczących przebieg procesów gromadzenia i wydatkowania środków publicznych | E_1A_W02, E_1A_W06, E_1A_W08, E_1A_W10, E_1A_W11 | — | C-3, C-1, C-2 | T-A-5, T-A-2, T-A-9, T-A-10, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-8, T-A-6, T-A-7, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-2 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-2, S-4, S-3, S-1 |
E_1A_D11/8_W02 Student zna zasady dokumentacji, wyceny, ewidencji i prezentacji informacji dotyczących realizacji budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego | E_1A_W08, E_1A_W11 | — | C-3, C-2 | T-A-5, T-A-2, T-A-11, T-A-10, T-A-3, T-A-4, T-W-9, T-W-2 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-2, S-4, S-3, S-1 |
E_1A_D11/8_W03 Student objaśnia sposób pozyskiwania informacji na temat procesów gospodarczych zachodzących w wybranych JSFP | E_1A_W06, E_1A_W08, E_1A_W10, E_1A_W11 | — | C-3, C-2 | T-A-9, T-A-10, T-A-8, T-A-6, T-A-7, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-2, S-4, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D11/8_U01 Rozwiązuje problemy ewidencyjne i sprawozdawcze zachodzące w JSFP | E_1A_U02, E_1A_U05, E_1A_U06, E_1A_U08, E_1A_U11, E_1A_U20 | — | C-3, C-2 | T-A-5, T-A-9, T-A-11, T-A-10, T-A-3, T-A-4, T-A-8, T-A-6, T-A-7, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-2 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-2, S-4, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D11/8_K01 Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć | E_1A_K01, E_1A_K02 | — | C-3, C-2 | T-A-5, T-A-2, T-A-9, T-A-11, T-A-10, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-8, T-A-6, T-A-7, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-2 | M-4, M-3 | S-2, S-4, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D11/8_W01 Student zna istotę i specyfikę rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych (JSFP) niezbędne do interpretowania prezentowanych w sprawozdaniach finansowych i budżetowych informacji dotyczących przebieg procesów gromadzenia i wydatkowania środków publicznych | 2,0 | Student nie zna istoty i zasad rachunkowości JSFP |
3,0 | Student definiuje pojęcie i zakres rachunkowości JSFP | |
3,5 | Student definiuje pojęcie i zakres rachunkowości JSFP, wymienia i objaśnia niektóre zasady i funkcje tego systemu | |
4,0 | Student definiuje pojęcie i zakres podmiotowy i przedmiotowy rachunkowości JSFP, wymienia i objaśnia zasady i funkcje tego systemu, zna zasady narzędzia umożliwiające uzyskiwanie z systemu rachunkowości ujednoliconych informacji | |
4,5 | Student definiuje pojęcie i zakres podmiotowy i przedmiotowy rachunkowości JSFP w odniesieniu do regulacji prawa bilansowego, wymienia i objaśnia zasady i funkcje tego systemu, Student definiuje pojęcie i zakres podmiotowy i przedmiotowy rachunkowości JSFP, wymienia i objaśnia zasady i funkcje tego systemu, zna zasady narzędzia umożliwiające uzyskiwanie z systemu rachunkowości ujednoliconych informacji | |
5,0 | Student zna istotę rachunkowości JSFP i odnosi ją do ogólnych zasad rachunkowości, wymienia i objaśnia zasady i funkcje tego systemu, zna narzędzia umożliwiajace uzyskiwanie z systemu rachunkowości ujednoliconych informacji oraz objaśnia zakres tych ujednoliceń | |
E_1A_D11/8_W02 Student zna zasady dokumentacji, wyceny, ewidencji i prezentacji informacji dotyczących realizacji budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego | 2,0 | Student nie zna zasad ewidencji operacji gospodarczych dotyczących budżetu JST i sposobu prezentowania bilansu z wykonania budżetu JST |
3,0 | Student zna ogólne zasady ewidencji niektorych operacji gospodarczych dotyczących procesów wykonania budżetu JST i zna ogólną konstrukcję bilansu z wykonania budżetu JST | |
3,5 | Student zna zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów wykonania budżetu JST i konstrukcję bilansu z wykonania budżetu JST nie zawsze jego objaśnienia są kompletne | |
4,0 | Student zna zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów wykonania budżetu JST, budowę i zasady sporządzania bilansu z wykonania budżetu JST a jego objaśnienia są kompletne | |
4,5 | Student zna zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów wykonania budżetu JST, budowę i zasady sporządzania bilansu z wykonania budżetu JST a jego objaśnienia są kompletne i wskazują na znajomośc powiązań informacji prezentowanychw sprawozdaniu z zapisami księgowymi | |
5,0 | Student zna zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów wykonania budżetu JST oraz zna budowę, zasady sporządzania bilansu z wykonania budżetu JST i sposób interpretowania informacji prezentowanych w sprawozdaniu | |
E_1A_D11/8_W03 Student objaśnia sposób pozyskiwania informacji na temat procesów gospodarczych zachodzących w wybranych JSFP | 2,0 | Student nie zna sposobów, metod i narzędzi pozyskiwania informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP |
3,0 | Student odtwarza wiedzę na temat metod i narzędzi pozyskiwania informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP, jednak nie zawsze potrafi przedstawić sposób ich zastosowania w celu uzyskania informacji finansowych o przebiegu procesów zachodzących w JSFP | |
3,5 | Student odtwarza wiedzę na temat metod i narzędzi pozyskiwania informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP, potrafi przedstawić sposób ich zastosowania w celu uzyskania niektórych informacji finansowych o przebiegu procesów zachodzących w JSFP | |
4,0 | Student zna sposób dokumentacji i ewidencji oraz prezentacji informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP | |
4,5 | Student zna sposób dokumentacji i ewidencji oraz prezentacji informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP oraz wie, jak należy weryfikować te informacje | |
5,0 | Student zna sposób dokumentacji i ewidencji oraz prezentacji informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP oraz wie, jak należy weryfikowac i interpretować te informacje |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D11/8_U01 Rozwiązuje problemy ewidencyjne i sprawozdawcze zachodzące w JSFP | 2,0 | Student nie potrafi grupować i ujmować na kontach księgowych operacji gospodarczych zachodzących w JSFP i nie potrafi sporządzać sprawozdań finansowych i budżetowych |
3,0 | Student ujmuje na kontach księgowych niektóre operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i potrafi w ograniczonym zakresie sporządzać sprawozdania tych podmiotów | |
3,5 | Student grupuje i ujmuje na kontach księgowych typowe operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i prawidłowo sporządza niektóre elementy sprawozdań finansowych i budżetowych | |
4,0 | Student grupuje i ujmuje na kontach księgowych operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i sporządza sprawozdania finansowe i budżetowe, a jego rozwiązania są prawidłowe | |
4,5 | Student grupuje operacje gospodarcze zachodzące w JSFP, prawidłwo ujmuje je w ewidencji synteytycznej i analitycznej, sporządza w ramach omawianych problemów sprawozdania finansowe i budżetowe | |
5,0 | Student grupuje operacje gospodarcze zachodzące w JSFP, prawidłwo ujmuje je w ewidencji synetetycznej i analitycznej, sporządza w ramach omawianych problemów sprawozdania finansowe i budżetowe oraz interpretuje zawarte w nich informacje |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D11/8_K01 Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć | 2,0 | Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć |
3,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć | |
3,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe | |
4,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe | |
4,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe | |
5,0 | Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości |
Literatura podstawowa
- red. T. Kiziukiewicz, Rachunkowość jednostek sektora finansów publicznych i instytucji finansowych, PWE, Warszawa, 2014
- Augustowska M., Rup W., Komentarz do planu kont dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych oraz dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego (z suplementem elektronicznym), ODiDK, Gdańsk, 2019
Literatura dodatkowa
- Zysnarska A., Rachunkowość budżetu, jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, ODiDK, Gdańsk, 2011
- Charytoniuk J., Komentarz do planów kont jednostki samorządu terytorialnego (plan kont dla budżetu, plan kont dla urzędu i innych samorządowych jednostek budżetowych oraz samorządowych zakładów budżetowych, ujednolicony plan kont urzędu jednostki samorządu terytorialnego) (z suplementem elektronicznym), ODiDK, Gdańsk, 2011
- Winiarska K., Kaczurak-Kozak M., Rachunkowość budżetowa, Wolters Kluwer, Warszawa, 2011
- Rup W., Wzory księgowań w jednostce budżetowej, ODiDK, Gdańsk, 2010