Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)

Sylabus przedmiotu Mezoekonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mezoekonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Będzik <Beata.Bedzik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 0,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 9 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z zakresu mikroekonomii oraz podstaw makroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki na poziomie mezo - regionów, sektorów, branż, karteli, związków przedsiębiorców i grup społecznych.
C-2Zrozumienie przez studentów prawidłowości rozwoju i przemian strukturalnych podmiotów gospodarczych w mezoskali
C-3Zrozumienie przez studentów kierunków i zasadności polityki gospodarczej w mezoskali.
C-4Zapoznanie studentów z nowymi wyzwaniami gospodarki na poziomie mezo.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zajęcia organizacyjne i przedstawienie tematów zadań dla zespołów1
T-A-2Analiza sytuacji w różnych sektorach - ocena stanu, uwarunkowań i perspektyw rozwojowych6
T-A-3Struktury sieciowe jako czynnik rozwoju na poziomie mezo1
T-A-4Klastry w wybranych branżach i ich efekty1
9
wykłady
T-W-1Pojęcie, istota i geneza mezoekonomii. Branża i region jako przedmiot badań.1
T-W-2Typy i rola podmiotów gospodarczych w systemie na poziomie mezo.2
T-W-3Polityka gospodarcza i jej narzędzia w aspekcie mezoekonomicznym.1
T-W-4Oddziaływanie otoczenia mezoekonomicznego na zachowanie przedsiębiorstw i innych aktorów w branży, regionie.1
T-W-5Wykorzystanie kapitału ludzkiego i społecznego dla rozwoju w skali mezo.1
T-W-6Konkurencja i konkurencyjność w ujęciu mezoekonomicznym1
T-W-7Gospodarka oparta na wiedzy, globalizacja, polityka narodowa i regionalna - nowe wyzwania dla gospodarki na poziomie mezo2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w ćwiczeniach9
A-A-2praca nad źródłami i przygotowanie prezentacji6
15
wykłady
A-W-1Udział w wykładach9
A-W-2Poszukiwanie literatury, zapoznanie się z jej zawartością i przygotowanie eseju.6
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3prezentacja multimedialna studentów na wskazany temat
M-4esej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów - ocena z eseju
S-2Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji - ocena z prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa (wynik wszystkich ocen formujących)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C09_W01
student ma wiedzę nt. mechanizmów funkcjonowania gospodarki na poziomie mezoekonomicznym
E_2A_W01, E_2A_W02C-1T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-2M-3, M-2, M-4, M-1S-2, S-3, S-1
E_2A_C09_W02
student uzyskuje ogólną znajomość podstawowych narzędzi polityki gospodarczej stosowanej na poziomie mezoekonomicznym
E_2A_W02, E_2A_W03C-3T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-2M-3, M-2, M-4, M-1S-3
E_2A_C09_W03
student ma wiedzę nt. nowych wyzwań gospodarki na poziomie mezo
E_2A_W05C-4T-W-7M-3, M-4, M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C09_U01
student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych w mezoskali
E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U21C-2, C-1T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-2M-3, M-2, M-4, M-1S-2, S-3, S-1
E_2A_C09_U02
student potrafi formułować ogólne wnioski o problemach i szansach rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezoekonomicznym
E_2A_U02, E_2A_U16C-4, C-2, C-1T-A-4, T-A-3, T-A-2M-3, M-2, M-4, M-1S-2, S-3, S-1
E_2A_C09_U03
student potrafi wyjaśnić zasadność stosowania przez państwo narzędzi polityki gospodarczej w celu wspierania rozwoju na poziomie mezo
E_2A_U01, E_2A_U11C-3T-W-3M-3, M-2, M-4, M-1S-2, S-3, S-1
E_2A_C09_U04
student posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
E_2A_U01, E_2A_U04, E_2A_U07, E_2A_U14C-4, C-3, C-1T-A-4, T-A-3, T-A-2M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C09_K01
student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
E_2A_K02C-4, C-3, C-2, C-1T-A-4, T-A-3, T-A-2M-3, M-2, M-4S-2, S-1
E_2A_C09_K02
student ma świadomość współczesnych przemian ekonomiczo-społecznych w gospodarce na poziomie mezo
E_2A_K09C-4T-A-4, T-A-3, T-A-2M-3, M-2S-2, S-1
E_2A_C09_K03
student potrafi współdziałać i pracować w grupie
E_2A_K01C-4, C-3, C-2, C-1T-A-4, T-A-3, T-A-2M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C09_W01
student ma wiedzę nt. mechanizmów funkcjonowania gospodarki na poziomie mezoekonomicznym
2,0Student nie zna w podstawowym zakresie mechanizmów funkcjonowania gospodaki na poziomie mezoekonomicznym.
3,0Student potrafi wskazać w ograniczonym zakresie mechanizmy funkcjonowania gospodarki narodowej na poziomie mezo. Opanował zasadnicze treści programowe. W ykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w treści i języku.
3,5Student potrafi wskazać w podstawowym zakresie mechanizmy funkcjonowania gospodarki narodowej na poziomie mezo. Opanował zasadnicze treści programowe. W ykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku.
4,0Student potrafi wskazać w mechanizmy funkcjonowania gospodarki narodowej na poziomie mezo. Opanował prawie cały materiał programowy. W ykazuje zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku. Jego wypowiedzi na ogół są poprawne.
4,5Student potrafi wskazać w mechanizmy funkcjonowania gospodarki narodowej na poziomie mezo. Opanował cały materiał programowy. W ykazuje duże zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Jego wypowiedzi są poprawne i dość swbodne.
5,0Student potrafi wskazać w mechanizmy funkcjonowania gospodarki narodowej na poziomie mezo. Jego wiedza na ten temat wykracza poza materiał programowy. Wykazuje bardzo duże zainteresowanie iciekawość poznawczą w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Jego wypowiedzi są poprawne, pewne i swbodne.
E_2A_C09_W02
student uzyskuje ogólną znajomość podstawowych narzędzi polityki gospodarczej stosowanej na poziomie mezoekonomicznym
2,0Student nie ma ogólnej znajmości podstawowych narzędzi polityki gospodarczej na poziomie mezoekonomicznym.
3,0Student potrafi wskazać w ograniczonym zakresie narzędzia polityki gospodarczej na poziomie mezo. Opanował zasadnicze treści programowe. W ykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w treści i języku.
3,5Student potrafi wskazać i omówić w podstawowym zakresie narzędzia polityki gospodarczej na poziomie mezo. Opanował zasadnicze treści programowe. W ykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku.
4,0Student potrafi wskazać i omówić narzędzia polityki gospodarczej na poziomie mezo. Opanował prawie cały materiał programowy. W ykazuje zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku. Jego wypowiedzi na ogół są poprawne.
4,5Student potrafi wskazać i omówić narzędzia polityki gospodarczej na poziomie mezo. Opanował cały materiał programowy. Wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Jego wypowiedzi są poprawne i dość swbodne.
5,0Student potrafi wskazać i omówić narzędzia polityki gospodarczej na poziomie mezo. Jego wiedza na ten temat wykracza poza materiał programowy. Wykazuje bardzo duże zainteresowanie iciekawość poznawczą w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Jego wypowiedzi są poprawne, pewne i swbodne.
E_2A_C09_W03
student ma wiedzę nt. nowych wyzwań gospodarki na poziomie mezo
2,0Student nie zna w podstawowym zakresie nowych wyzwań gospodaki na poziomie mezoekonomicznym.
3,0Student potrafi wskazać w ograniczonym zakresie nwe wyzwania gospodarki na poziomie mezo. Opanował zasadnicze treści programowe. W ykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w treści i języku.
3,5Student potrafi wskazać i omówić w podstawowym zakresie nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo. Opanował zasadnicze treści programowe. W ykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku.
4,0Student potrafi wskazać i omówić nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo. Opanował prawie cały materiał programowy. Wykazuje zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku. Jego wypowiedzi na ogół są poprawne.
4,5Student potrafi wskazać i omówić nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo. Opanował cały materiał programowy. Wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Jego wypowiedzi są poprawne i dość swbodne.
5,0Student potrafi wskazać i omówić nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo. Jego wiedza na ten temat wykracza poza materiał programowy. Wykazuje bardzo duże zainteresowanie iciekawość poznawczą w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Jego wypowiedzi są poprawne, pewne i swbodne.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C09_U01
student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych w mezoskali
2,0Student nie posiada w podstawowym zakresie umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych w skali mezo.
3,0Student posiada w podstawowym zakresie umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych w skali mezo, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student posiada w podstawowym zakresie umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych w skali mezo, przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie w podstawowym zakresie zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne w skali mezo.
4,5Student potrafi samodzielnie w stopniu większym niż podstawowy zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne w skali mezo.
5,0Student potrafi samodzielnie w stopniu większym niż wymagania programowe zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne w skali mezo.
E_2A_C09_U02
student potrafi formułować ogólne wnioski o problemach i szansach rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezoekonomicznym
2,0Student nie potrafi w podstawowym zakresie formułować ogólnych wniosków nt. problemówi szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo.
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie formułować ogólne wnioski nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student posiada w podstawowym zakresie umiejętność formułowania ogólnych wniosków nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów na poziomie mezo, przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie w podstawowym zakresie formułować ogólne wnioski nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo.
4,5Student potrafi samodzielnie w stopniu większym niż podstawowy formułować ogólne wnioski nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo.
5,0Student potrafi samodzielnie w stopniu większym niż wymagania programowe formułować ogólne wnioski nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo.
E_2A_C09_U03
student potrafi wyjaśnić zasadność stosowania przez państwo narzędzi polityki gospodarczej w celu wspierania rozwoju na poziomie mezo
2,0Student nie potrafi wyjaśnić w podstawowym zakresie zasadności stosowania przez państwo narządzi polityki gospodarczej na poziomie mezo.
3,0Student potrafi w ograniczonym stopniu wyjaśnić w podstawowym zakresie zasadności stosowania przez państwo narządzi polityki gospodarczej na poziomie mezo, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi przy pewnej pomocy nauczyciela wyjaśnić w podstawowym zakresie zasadności stosowania przez państwo narządzi polityki gospodarczej na poziomie mezo.
4,0Student potrafi samodzielnie wyjaśnić w podstawowym zakresie zasadności stosowania przez państwo narządzi polityki gospodarczej na poziomie mezo.
4,5Student potrafi samodzielnie wyjaśnić w stopniu większym niz podstawowy zakres zasadność stosowania przez państwo narządzi polityki gospodarczej na poziomie mezo.
5,0Student potrafi samodzielnie wyjaśnić zasadność stosowania przez państwo narządzi polityki gospodarczej na poziomie mezo, wykraczając poza materiał programowy.
E_2A_C09_U04
student posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
2,0Student nie potrafi przygotowywać wystapień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
3,0Student potrafi przy wydatnej pomocy nauczyciela przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
3,5Student potrafi przy pewnej pomocy nauczyciela przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
4,0Student potrafi samodzielnie przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
4,5Student potrafi samodzielnie wybrać temat i przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, w ramach materiału programowego.
5,0Student potrafi samodzielnie wybrać temat i przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, w zakresie wykraczajacym poza materiał programowy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C09_K01
student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
2,0Student nie potrafi uzupełniać i doskonalić nabytej wiedzy i umiejętności.
3,0Student potrafi w ograniczonym stopniu uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzxę i umiejętności pod wpływem i przy znacznej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w stopniu średnim uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzxę i umiejętności pod wpływem i przy pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi w dużym stopniu samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
4,5Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w ramach obowiązujacego programu, kierujac się własna ciekawością poznawczą.
5,0Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, wykraczajać przy tym poza program, kierujac się własna ciekawością poznawczą i zainteresowaniami.
E_2A_C09_K02
student ma świadomość współczesnych przemian ekonomiczo-społecznych w gospodarce na poziomie mezo
2,0Student nie ma świadomości współczesnych przemian ekonomiczno-społecznych w gospodarce na poziomie mezo.
3,0Student w ograniczonym stopniu ma świadomość współczesnych przemian ekonomiczno-społecznych w gospodarce na poziomie mezo; wymaga to wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student w średnim stopniu ma świadomość współczesnych przemian ekonomiczno-społecznych w gospodarce na poziomie mezo; wymaga to pomocy nauczyciela.
4,0Student w dużym stopniu samodzielnie uświadamia sobie współczesne przemiany ekonomiczno-społeczne w gospodarce na poziomie mezo.
4,5Student samodzielnie uświadamia sobie współczesne przemiany ekonomiczno-społeczne w gospodarce na poziomie mezo, ujęte w programie nauczania.
5,0Student samodzielnie uświadamia sobie współczesne przemiany ekonomiczno-społeczne w gospodarce na poziomie mezo,wykraczając przy tym poza program nauczania.
E_2A_C09_K03
student potrafi współdziałać i pracować w grupie
2,0Student nie posiada kompetencji do pracy w grupie, nie wykazuje zainteresowania wspólnymi zadaniami do wykonania, nie potrafi zaplanować i wykonać przydzielonych obowiązków w ramach zespołu.
3,0Student w elementarnym, ograniczonym zakresie potrafi współdziałać z innymi, w ograniczonym stopniu wykazuje zainteresowanie wspólnym zadaniem do wykonania. W sposób nieudolny planuje i wykonuje pracę w ramach przydzielonych obowiązków w zespole.
3,5Student planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym etapie jej tworzenia w ramach zadań przydzielonych przez zespół.
4,0Student potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdziela lub pomaga rozdzielić zadania pozostałym członkom zespołu. Potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań w grupie.
4,5Student potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczy w rozdzielaniu zadań i ich realizacji na każdymetapie pracy.
5,0Student potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele, rozdzielić zadania oraz panować nad współpracą (motywować, nadzorować i kontrolować) członków zespołu, a takze nad terminowością i sposobem prezentacji wyników.

Literatura podstawowa

  1. Gorynia M., Mezoekonomia - modele samoregulacji branży, Ekonomista, 1995, nr 5-6, 1995
  2. Gorynia M., Jankowska B., Maślak E., Branża jako predmiot badań ekonomii, Gospodarka Narodowa, 2000, nr 3, 2000
  3. Gorynia M., Łaźniewska E. (red. nauk.), Kompendium wiedzy o konkurencyjności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  4. Górka K., Tendencje zmian mezoekonomii w wyniku zmian ustrojowych i wyzwań cywilizacyjnych, IX Kongres Ekonomistów Polskich PTE, http:, www.pte.pl/kongres/referaty, 2014
  5. Janasz W., Zarys strategii rozwoju przemysłu, Difin, Warszawa, 2006
  6. Lipowski A., Polityka przemysłowa a wzost konkurencyjności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997
  7. Spychalski G., Mezoekonomiczne aspekty kształtowania obszarów wiejskich, IRWiR, PAN, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Budnar W.W., Podmiotowość regionów a polityka i rozwój regionalny. Kontekst polski i europejski, Acta Scienriarum Polonorum. Administratio Locorum, 2009, nr 8(3), 2009
  2. Gancarczyk J., Wpływ kooperacji małych i średnich przedsiębiorstw w klastrach na konkurencyjnośc regionów, Zeszyty Naukowe Kolegium Gospodarki Światowej SGH, 2011, nr 32, 2011
  3. Łącka I., Mezoekonomiczne aspekty innowacyjności polskiej gospodarki, Prace Naukowe Uniwesytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2011, nr 168, 2011
  4. Machelski Z., Rubin L., Grupy interesu. Teoria i działanie, Adam Marszałek, Toruń, 2003
  5. Mikołajczyk K., Kurczewska A., Fila J., Klastry na świecie, Difin, Warszawa, 2009
  6. Romanowska M., Trocki M. (red.), Przedsiębiorstwo partnerskie, Difin, Warszawa, 2002
  7. Staszewska J., Klaster perspektywa da przedsiębiorców na polskim rynku turystycznym, Difin, Warszawa, 2009
  8. Woźniak-Miszewska M., Mezoekonomia transgraniczna przedsiębiorstw. Studium bezpośrednich inwestycji zagranicznych w rozwoju regionów ekonomicznych, Difin, Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zajęcia organizacyjne i przedstawienie tematów zadań dla zespołów1
T-A-2Analiza sytuacji w różnych sektorach - ocena stanu, uwarunkowań i perspektyw rozwojowych6
T-A-3Struktury sieciowe jako czynnik rozwoju na poziomie mezo1
T-A-4Klastry w wybranych branżach i ich efekty1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie, istota i geneza mezoekonomii. Branża i region jako przedmiot badań.1
T-W-2Typy i rola podmiotów gospodarczych w systemie na poziomie mezo.2
T-W-3Polityka gospodarcza i jej narzędzia w aspekcie mezoekonomicznym.1
T-W-4Oddziaływanie otoczenia mezoekonomicznego na zachowanie przedsiębiorstw i innych aktorów w branży, regionie.1
T-W-5Wykorzystanie kapitału ludzkiego i społecznego dla rozwoju w skali mezo.1
T-W-6Konkurencja i konkurencyjność w ujęciu mezoekonomicznym1
T-W-7Gospodarka oparta na wiedzy, globalizacja, polityka narodowa i regionalna - nowe wyzwania dla gospodarki na poziomie mezo2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w ćwiczeniach9
A-A-2praca nad źródłami i przygotowanie prezentacji6
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach9
A-W-2Poszukiwanie literatury, zapoznanie się z jej zawartością i przygotowanie eseju.6
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C09_W01student ma wiedzę nt. mechanizmów funkcjonowania gospodarki na poziomie mezoekonomicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę na temat struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną wiedzę w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki na poziomie mezo - regionów, sektorów, branż, karteli, związków przedsiębiorców i grup społecznych.
Treści programoweT-A-4Klastry w wybranych branżach i ich efekty
T-A-3Struktury sieciowe jako czynnik rozwoju na poziomie mezo
T-A-2Analiza sytuacji w różnych sektorach - ocena stanu, uwarunkowań i perspektyw rozwojowych
T-W-1Pojęcie, istota i geneza mezoekonomii. Branża i region jako przedmiot badań.
T-W-4Oddziaływanie otoczenia mezoekonomicznego na zachowanie przedsiębiorstw i innych aktorów w branży, regionie.
T-W-5Wykorzystanie kapitału ludzkiego i społecznego dla rozwoju w skali mezo.
T-W-6Konkurencja i konkurencyjność w ujęciu mezoekonomicznym
T-W-3Polityka gospodarcza i jej narzędzia w aspekcie mezoekonomicznym.
T-W-7Gospodarka oparta na wiedzy, globalizacja, polityka narodowa i regionalna - nowe wyzwania dla gospodarki na poziomie mezo
T-W-2Typy i rola podmiotów gospodarczych w systemie na poziomie mezo.
Metody nauczaniaM-3prezentacja multimedialna studentów na wskazany temat
M-2dyskusja dydaktyczna
M-4esej
M-1wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji - ocena z prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa (wynik wszystkich ocen formujących)
S-1Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów - ocena z eseju
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna w podstawowym zakresie mechanizmów funkcjonowania gospodaki na poziomie mezoekonomicznym.
3,0Student potrafi wskazać w ograniczonym zakresie mechanizmy funkcjonowania gospodarki narodowej na poziomie mezo. Opanował zasadnicze treści programowe. W ykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w treści i języku.
3,5Student potrafi wskazać w podstawowym zakresie mechanizmy funkcjonowania gospodarki narodowej na poziomie mezo. Opanował zasadnicze treści programowe. W ykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku.
4,0Student potrafi wskazać w mechanizmy funkcjonowania gospodarki narodowej na poziomie mezo. Opanował prawie cały materiał programowy. W ykazuje zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku. Jego wypowiedzi na ogół są poprawne.
4,5Student potrafi wskazać w mechanizmy funkcjonowania gospodarki narodowej na poziomie mezo. Opanował cały materiał programowy. W ykazuje duże zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Jego wypowiedzi są poprawne i dość swbodne.
5,0Student potrafi wskazać w mechanizmy funkcjonowania gospodarki narodowej na poziomie mezo. Jego wiedza na ten temat wykracza poza materiał programowy. Wykazuje bardzo duże zainteresowanie iciekawość poznawczą w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Jego wypowiedzi są poprawne, pewne i swbodne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C09_W02student uzyskuje ogólną znajomość podstawowych narzędzi polityki gospodarczej stosowanej na poziomie mezoekonomicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę na temat struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną wiedzę w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
E_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie przez studentów kierunków i zasadności polityki gospodarczej w mezoskali.
Treści programoweT-A-4Klastry w wybranych branżach i ich efekty
T-A-3Struktury sieciowe jako czynnik rozwoju na poziomie mezo
T-A-2Analiza sytuacji w różnych sektorach - ocena stanu, uwarunkowań i perspektyw rozwojowych
T-W-1Pojęcie, istota i geneza mezoekonomii. Branża i region jako przedmiot badań.
T-W-4Oddziaływanie otoczenia mezoekonomicznego na zachowanie przedsiębiorstw i innych aktorów w branży, regionie.
T-W-5Wykorzystanie kapitału ludzkiego i społecznego dla rozwoju w skali mezo.
T-W-6Konkurencja i konkurencyjność w ujęciu mezoekonomicznym
T-W-3Polityka gospodarcza i jej narzędzia w aspekcie mezoekonomicznym.
T-W-7Gospodarka oparta na wiedzy, globalizacja, polityka narodowa i regionalna - nowe wyzwania dla gospodarki na poziomie mezo
T-W-2Typy i rola podmiotów gospodarczych w systemie na poziomie mezo.
Metody nauczaniaM-3prezentacja multimedialna studentów na wskazany temat
M-2dyskusja dydaktyczna
M-4esej
M-1wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa (wynik wszystkich ocen formujących)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma ogólnej znajmości podstawowych narzędzi polityki gospodarczej na poziomie mezoekonomicznym.
3,0Student potrafi wskazać w ograniczonym zakresie narzędzia polityki gospodarczej na poziomie mezo. Opanował zasadnicze treści programowe. W ykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w treści i języku.
3,5Student potrafi wskazać i omówić w podstawowym zakresie narzędzia polityki gospodarczej na poziomie mezo. Opanował zasadnicze treści programowe. W ykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku.
4,0Student potrafi wskazać i omówić narzędzia polityki gospodarczej na poziomie mezo. Opanował prawie cały materiał programowy. W ykazuje zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku. Jego wypowiedzi na ogół są poprawne.
4,5Student potrafi wskazać i omówić narzędzia polityki gospodarczej na poziomie mezo. Opanował cały materiał programowy. Wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Jego wypowiedzi są poprawne i dość swbodne.
5,0Student potrafi wskazać i omówić narzędzia polityki gospodarczej na poziomie mezo. Jego wiedza na ten temat wykracza poza materiał programowy. Wykazuje bardzo duże zainteresowanie iciekawość poznawczą w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Jego wypowiedzi są poprawne, pewne i swbodne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C09_W03student ma wiedzę nt. nowych wyzwań gospodarki na poziomie mezo
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W05Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz pogłębioną w zakresie obszarów jego aktywności społeczno-gospodarczej
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z nowymi wyzwaniami gospodarki na poziomie mezo.
Treści programoweT-W-7Gospodarka oparta na wiedzy, globalizacja, polityka narodowa i regionalna - nowe wyzwania dla gospodarki na poziomie mezo
Metody nauczaniaM-3prezentacja multimedialna studentów na wskazany temat
M-4esej
M-1wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa (wynik wszystkich ocen formujących)
S-1Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów - ocena z eseju
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna w podstawowym zakresie nowych wyzwań gospodaki na poziomie mezoekonomicznym.
3,0Student potrafi wskazać w ograniczonym zakresie nwe wyzwania gospodarki na poziomie mezo. Opanował zasadnicze treści programowe. W ykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w treści i języku.
3,5Student potrafi wskazać i omówić w podstawowym zakresie nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo. Opanował zasadnicze treści programowe. W ykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku.
4,0Student potrafi wskazać i omówić nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo. Opanował prawie cały materiał programowy. Wykazuje zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku. Jego wypowiedzi na ogół są poprawne.
4,5Student potrafi wskazać i omówić nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo. Opanował cały materiał programowy. Wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Jego wypowiedzi są poprawne i dość swbodne.
5,0Student potrafi wskazać i omówić nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo. Jego wiedza na ten temat wykracza poza materiał programowy. Wykazuje bardzo duże zainteresowanie iciekawość poznawczą w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Jego wypowiedzi są poprawne, pewne i swbodne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C09_U01student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych w mezoskali
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się od innych osób
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie przez studentów prawidłowości rozwoju i przemian strukturalnych podmiotów gospodarczych w mezoskali
C-1Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki na poziomie mezo - regionów, sektorów, branż, karteli, związków przedsiębiorców i grup społecznych.
Treści programoweT-A-4Klastry w wybranych branżach i ich efekty
T-A-3Struktury sieciowe jako czynnik rozwoju na poziomie mezo
T-A-2Analiza sytuacji w różnych sektorach - ocena stanu, uwarunkowań i perspektyw rozwojowych
T-W-1Pojęcie, istota i geneza mezoekonomii. Branża i region jako przedmiot badań.
T-W-4Oddziaływanie otoczenia mezoekonomicznego na zachowanie przedsiębiorstw i innych aktorów w branży, regionie.
T-W-5Wykorzystanie kapitału ludzkiego i społecznego dla rozwoju w skali mezo.
T-W-6Konkurencja i konkurencyjność w ujęciu mezoekonomicznym
T-W-3Polityka gospodarcza i jej narzędzia w aspekcie mezoekonomicznym.
T-W-7Gospodarka oparta na wiedzy, globalizacja, polityka narodowa i regionalna - nowe wyzwania dla gospodarki na poziomie mezo
T-W-2Typy i rola podmiotów gospodarczych w systemie na poziomie mezo.
Metody nauczaniaM-3prezentacja multimedialna studentów na wskazany temat
M-2dyskusja dydaktyczna
M-4esej
M-1wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji - ocena z prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa (wynik wszystkich ocen formujących)
S-1Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów - ocena z eseju
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada w podstawowym zakresie umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych w skali mezo.
3,0Student posiada w podstawowym zakresie umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych w skali mezo, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student posiada w podstawowym zakresie umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych w skali mezo, przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie w podstawowym zakresie zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne w skali mezo.
4,5Student potrafi samodzielnie w stopniu większym niż podstawowy zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne w skali mezo.
5,0Student potrafi samodzielnie w stopniu większym niż wymagania programowe zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne w skali mezo.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C09_U02student potrafi formułować ogólne wnioski o problemach i szansach rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezoekonomicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U16Potrafi śledzić i analizować trendy w gospodarce, w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, regionalnym i lokalnym
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z nowymi wyzwaniami gospodarki na poziomie mezo.
C-2Zrozumienie przez studentów prawidłowości rozwoju i przemian strukturalnych podmiotów gospodarczych w mezoskali
C-1Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki na poziomie mezo - regionów, sektorów, branż, karteli, związków przedsiębiorców i grup społecznych.
Treści programoweT-A-4Klastry w wybranych branżach i ich efekty
T-A-3Struktury sieciowe jako czynnik rozwoju na poziomie mezo
T-A-2Analiza sytuacji w różnych sektorach - ocena stanu, uwarunkowań i perspektyw rozwojowych
Metody nauczaniaM-3prezentacja multimedialna studentów na wskazany temat
M-2dyskusja dydaktyczna
M-4esej
M-1wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji - ocena z prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa (wynik wszystkich ocen formujących)
S-1Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów - ocena z eseju
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w podstawowym zakresie formułować ogólnych wniosków nt. problemówi szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo.
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie formułować ogólne wnioski nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student posiada w podstawowym zakresie umiejętność formułowania ogólnych wniosków nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów na poziomie mezo, przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie w podstawowym zakresie formułować ogólne wnioski nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo.
4,5Student potrafi samodzielnie w stopniu większym niż podstawowy formułować ogólne wnioski nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo.
5,0Student potrafi samodzielnie w stopniu większym niż wymagania programowe formułować ogólne wnioski nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C09_U03student potrafi wyjaśnić zasadność stosowania przez państwo narzędzi polityki gospodarczej w celu wspierania rozwoju na poziomie mezo
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie przez studentów kierunków i zasadności polityki gospodarczej w mezoskali.
Treści programoweT-W-3Polityka gospodarcza i jej narzędzia w aspekcie mezoekonomicznym.
Metody nauczaniaM-3prezentacja multimedialna studentów na wskazany temat
M-2dyskusja dydaktyczna
M-4esej
M-1wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji - ocena z prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa (wynik wszystkich ocen formujących)
S-1Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów - ocena z eseju
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyjaśnić w podstawowym zakresie zasadności stosowania przez państwo narządzi polityki gospodarczej na poziomie mezo.
3,0Student potrafi w ograniczonym stopniu wyjaśnić w podstawowym zakresie zasadności stosowania przez państwo narządzi polityki gospodarczej na poziomie mezo, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi przy pewnej pomocy nauczyciela wyjaśnić w podstawowym zakresie zasadności stosowania przez państwo narządzi polityki gospodarczej na poziomie mezo.
4,0Student potrafi samodzielnie wyjaśnić w podstawowym zakresie zasadności stosowania przez państwo narządzi polityki gospodarczej na poziomie mezo.
4,5Student potrafi samodzielnie wyjaśnić w stopniu większym niz podstawowy zakres zasadność stosowania przez państwo narządzi polityki gospodarczej na poziomie mezo.
5,0Student potrafi samodzielnie wyjaśnić zasadność stosowania przez państwo narządzi polityki gospodarczej na poziomie mezo, wykraczając poza materiał programowy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C09_U04student posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
E_2A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_2A_U14Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z nowymi wyzwaniami gospodarki na poziomie mezo.
C-3Zrozumienie przez studentów kierunków i zasadności polityki gospodarczej w mezoskali.
C-1Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki na poziomie mezo - regionów, sektorów, branż, karteli, związków przedsiębiorców i grup społecznych.
Treści programoweT-A-4Klastry w wybranych branżach i ich efekty
T-A-3Struktury sieciowe jako czynnik rozwoju na poziomie mezo
T-A-2Analiza sytuacji w różnych sektorach - ocena stanu, uwarunkowań i perspektyw rozwojowych
Metody nauczaniaM-3prezentacja multimedialna studentów na wskazany temat
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji - ocena z prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przygotowywać wystapień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
3,0Student potrafi przy wydatnej pomocy nauczyciela przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
3,5Student potrafi przy pewnej pomocy nauczyciela przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
4,0Student potrafi samodzielnie przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
4,5Student potrafi samodzielnie wybrać temat i przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, w ramach materiału programowego.
5,0Student potrafi samodzielnie wybrać temat i przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, w zakresie wykraczajacym poza materiał programowy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C09_K01student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z nowymi wyzwaniami gospodarki na poziomie mezo.
C-3Zrozumienie przez studentów kierunków i zasadności polityki gospodarczej w mezoskali.
C-2Zrozumienie przez studentów prawidłowości rozwoju i przemian strukturalnych podmiotów gospodarczych w mezoskali
C-1Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki na poziomie mezo - regionów, sektorów, branż, karteli, związków przedsiębiorców i grup społecznych.
Treści programoweT-A-4Klastry w wybranych branżach i ich efekty
T-A-3Struktury sieciowe jako czynnik rozwoju na poziomie mezo
T-A-2Analiza sytuacji w różnych sektorach - ocena stanu, uwarunkowań i perspektyw rozwojowych
Metody nauczaniaM-3prezentacja multimedialna studentów na wskazany temat
M-2dyskusja dydaktyczna
M-4esej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji - ocena z prezentacji
S-1Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów - ocena z eseju
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi uzupełniać i doskonalić nabytej wiedzy i umiejętności.
3,0Student potrafi w ograniczonym stopniu uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzxę i umiejętności pod wpływem i przy znacznej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w stopniu średnim uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzxę i umiejętności pod wpływem i przy pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi w dużym stopniu samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
4,5Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w ramach obowiązujacego programu, kierujac się własna ciekawością poznawczą.
5,0Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, wykraczajać przy tym poza program, kierujac się własna ciekawością poznawczą i zainteresowaniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C09_K02student ma świadomość współczesnych przemian ekonomiczo-społecznych w gospodarce na poziomie mezo
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K09Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z nowymi wyzwaniami gospodarki na poziomie mezo.
Treści programoweT-A-4Klastry w wybranych branżach i ich efekty
T-A-3Struktury sieciowe jako czynnik rozwoju na poziomie mezo
T-A-2Analiza sytuacji w różnych sektorach - ocena stanu, uwarunkowań i perspektyw rozwojowych
Metody nauczaniaM-3prezentacja multimedialna studentów na wskazany temat
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji - ocena z prezentacji
S-1Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów - ocena z eseju
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości współczesnych przemian ekonomiczno-społecznych w gospodarce na poziomie mezo.
3,0Student w ograniczonym stopniu ma świadomość współczesnych przemian ekonomiczno-społecznych w gospodarce na poziomie mezo; wymaga to wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student w średnim stopniu ma świadomość współczesnych przemian ekonomiczno-społecznych w gospodarce na poziomie mezo; wymaga to pomocy nauczyciela.
4,0Student w dużym stopniu samodzielnie uświadamia sobie współczesne przemiany ekonomiczno-społeczne w gospodarce na poziomie mezo.
4,5Student samodzielnie uświadamia sobie współczesne przemiany ekonomiczno-społeczne w gospodarce na poziomie mezo, ujęte w programie nauczania.
5,0Student samodzielnie uświadamia sobie współczesne przemiany ekonomiczno-społeczne w gospodarce na poziomie mezo,wykraczając przy tym poza program nauczania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C09_K03student potrafi współdziałać i pracować w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z nowymi wyzwaniami gospodarki na poziomie mezo.
C-3Zrozumienie przez studentów kierunków i zasadności polityki gospodarczej w mezoskali.
C-2Zrozumienie przez studentów prawidłowości rozwoju i przemian strukturalnych podmiotów gospodarczych w mezoskali
C-1Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki na poziomie mezo - regionów, sektorów, branż, karteli, związków przedsiębiorców i grup społecznych.
Treści programoweT-A-4Klastry w wybranych branżach i ich efekty
T-A-3Struktury sieciowe jako czynnik rozwoju na poziomie mezo
T-A-2Analiza sytuacji w różnych sektorach - ocena stanu, uwarunkowań i perspektyw rozwojowych
Metody nauczaniaM-3prezentacja multimedialna studentów na wskazany temat
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji - ocena z prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada kompetencji do pracy w grupie, nie wykazuje zainteresowania wspólnymi zadaniami do wykonania, nie potrafi zaplanować i wykonać przydzielonych obowiązków w ramach zespołu.
3,0Student w elementarnym, ograniczonym zakresie potrafi współdziałać z innymi, w ograniczonym stopniu wykazuje zainteresowanie wspólnym zadaniem do wykonania. W sposób nieudolny planuje i wykonuje pracę w ramach przydzielonych obowiązków w zespole.
3,5Student planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym etapie jej tworzenia w ramach zadań przydzielonych przez zespół.
4,0Student potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdziela lub pomaga rozdzielić zadania pozostałym członkom zespołu. Potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań w grupie.
4,5Student potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczy w rozdzielaniu zadań i ich realizacji na każdymetapie pracy.
5,0Student potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele, rozdzielić zadania oraz panować nad współpracą (motywować, nadzorować i kontrolować) członków zespołu, a takze nad terminowością i sposobem prezentacji wyników.