Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
Sylabus przedmiotu Metody ilościowe w planowaniu gospodarczym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody ilościowe w planowaniu gospodarczym | ||
Specjalność | Analityka gospodarcza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Cheba <Katarzyna.Cheba@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana znajomość podstawowych zagadnień ze statystyki opisowej, wnioskowania statystycznego i ekonometrii. |
W-2 | Wymagana umiejętność posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excel, programami Statgraphics oraz Statistica. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu zastosowania metod ilościowych w prognozowaniu i planowaniu gospodarczym. |
C-2 | Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod ilościowych w prognozowaniu i planowaniu gospodarczym z wykorzystaniem pakietów statystycznych Statgraphics, Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Szacowanie równań ekonometrycznych i budowa prognoz z wykorzystaniem pakietu Statgraphics. | 2 |
T-L-2 | Prognozowanie za pomocą metody kart kontrolnych . | 2 |
T-L-3 | Prognozowanie na podstawie klasycznych modeli szeregu czasowego. | 2 |
T-L-4 | Budowa prognoz za pomocą modelu Browna i Holta. | 2 |
T-L-5 | Prognozowanie za pomocą metod Holta-Wintersa. | 2 |
T-L-6 | Prognozowanie brakujacych danych. | 2 |
T-L-7 | Modele planowania sprzedaży i udziału w rynku. | 1 |
T-L-8 | Przygotowanie projektu. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody prognozowania średniookresowego w budowie planów gospodarczych krótko i długookresowych. | 2 |
T-W-2 | Metody i funkcje planowania. Plan a prognoza. | 2 |
T-W-3 | Budowa krótkoterminowych prognoz za pomocą kart kontrolnych. | 2 |
T-W-4 | Adaptacyjne metody prognozowania | 2 |
T-W-5 | Typowe sytuacje predykcyjne. | 2 |
T-W-6 | Modele planowania sprzedaży i udziału w rynku. | 2 |
T-W-7 | Prognozowanie brakujących danych. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Studia literaturowe | 5 |
A-L-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie projektu. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Studia literaturowe | 10 |
A-W-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie projektu | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przkładami i pytaniami kontrolnymi |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programów komputerowych:Statgraphics i Statistica. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Praca projektowa sprawdzająca wiedzę oraz umiejętność stosowania jej w prognozowaniu i planowaniu oraz wykorzystania narzędzia informatycznych: programów Excel, Statgraphics oraz Statistica. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/14_W01 Student ma wiedzę na temat metod prognozowania i planowania gospodarczego. | E_1A_W01, E_1A_W06, E_1A_W07, E_1A_W12 | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
E_1A_D1/14_W02 Student ma wiedzę na temat zastosowania metod ilościowych w prognozowaniu i planowaniu sprzedaży, udziału w rynku oraz prognozowania brakujących danych. | E_1A_W01, E_1A_W06, E_1A_W07, E_1A_W12 | — | C-1 | T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/14_U01 Student wykorzystuje metody prognozowania i planowania gospodarczego do rozwiązywania problemów praktyki gospodarczej. | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U07, E_1A_U08, E_1A_U09, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U13, E_1A_U14, E_1A_U18, E_1A_U20 | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8 | M-2 | S-1 |
E_1A_D1/14_U02 Student wykorzystuje metody ilościowe w prognozowaniu i planowaniu sprzedaży, udziału w rynku oraz prognozowaniu brakujących danych. | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U07, E_1A_U08, E_1A_U09, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U13, E_1A_U14, E_1A_U18, E_1A_U20 | — | C-2 | T-L-7, T-L-6, T-L-8 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/14_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej | E_1A_K01, E_1A_K03, E_1A_K04, E_1A_K08 | — | C-2 | T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/14_W01 Student ma wiedzę na temat metod prognozowania i planowania gospodarczego. | 2,0 | Student nie ma wiedzy na temat metod prognozowania i planowania gospodarczego. |
3,0 | Student posiada wąską wiedzę na temat metod prognozowania i planowania gospodarczego. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę na temat metod prognozowania i planowania gospodarczego. | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat metod prognozowania i planowania gospodarczego. | |
4,5 | Student posiada szeroką wiedzę na temat metod prognozowania i planowania gospodarczego. | |
5,0 | Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat metod prognozowania i planowania gospodarczego. | |
E_1A_D1/14_W02 Student ma wiedzę na temat zastosowania metod ilościowych w prognozowaniu i planowaniu sprzedaży, udziału w rynku oraz prognozowania brakujących danych. | 2,0 | Student nie ma wiedzy na temat zastosowania metod ilościowych w prognozowaniu i planowaniu sprzedaży i udziału w rynku oraz prognozowania brakujących danych. |
3,0 | Student ma wąską wiedzę na temat zastosowania metod ilościowych w prognozowaniu i planowaniu sprzedaży i udziału w rynku oraz prognozowania brakujących danych. | |
3,5 | Student ma częściową wiedzę na temat zastosowania metod ilościowych w prognozowaniu i planowaniu sprzedaży i udziału w rynku oraz prognozowania brakujących danych. | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat zastosowania metod ilościowych w prognozowaniu i planowaniu sprzedaży i udziału w rynku oraz prognozowania brakujących danych. | |
4,5 | Student ma szeroką wiedzę na temat zastosowania metod ilościowych w prognozowaniu i planowaniu sprzedaży i udziału w rynku oraz prognozowania brakujących danych. | |
5,0 | Student ma bardzo szerpką wiedzę na temat zastosowania metod ilościowych w prognozowaniu i planowaniu sprzedaży i udziału w rynku oraz prognozowania brakujących danych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/14_U01 Student wykorzystuje metody prognozowania i planowania gospodarczego do rozwiązywania problemów praktyki gospodarczej. | 2,0 | Student nie potrafi zastosować metod prognozowania i planowania gospodarczego do rozwiązywania problemów praktyki gospodarczej. |
3,0 | Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać niektóre metody prognozowania i planowania gospodarczego do rozwiązywania problemów praktyki gospodarczej. | |
3,5 | Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać większość metod prognozowania i planowania gospodarczego do rozwiązywania problemów praktyki gospodarczej. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać większość metod prognozowania i planowania gospodarczego do rozwiązywania problemów praktyki gospodarczej. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać metody prognozowania i planowania gospodarczego do rozwiązywania problemów praktyki gospodarczej. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie wykorzystać metody prognozowania i planowania gospodarczego do rozwiązywania problemów praktyki gospodarczej. | |
E_1A_D1/14_U02 Student wykorzystuje metody ilościowe w prognozowaniu i planowaniu sprzedaży, udziału w rynku oraz prognozowaniu brakujących danych. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać metod ilościowych w prognozowaniu i planowaniu sprzedaży, udziału w rynku oraz prognozowaniu brakujących danych. |
3,0 | Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać metody ilościowe w prognozowaniu i planowaniu sprzedaży, udziału w rynku oraz prognozowaniu brakujących danych. | |
3,5 | Student potrafi częściowo samodzielnie wykorzystać metody ilościowe w prognozowaniu i planowaniu sprzedaży, udziału w rynku oraz prognozowaniu brakujących danych. | |
4,0 | Student potrafi w większości samodzielnie wykorzystać metody ilościowe w prognozowaniu i planowaniu sprzedaży, udziału w rynku oraz prognozowaniu brakujących danych. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać metody ilościowe w prognozowaniu i planowaniu sprzedaży, udziału w rynku oraz prognozowaniu brakujących danych. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie wykorzystać metody ilościowe w prognozowaniu i planowaniu sprzedaży, udziału w rynku oraz prognozowaniu brakujących danych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/14_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej | 2,0 | Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualną analizę dostępnych baz danych staystycznych a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualną analizę dostępnych baz danych staystycznych oraz zorganizować grupowy projekt badawczy | |
4,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników | |
4,5 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników | |
5,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych |
Literatura podstawowa
- Pawełek B., Wanat S., Zeliaś A., Prognozowanie ekonomiczne. Teoria, przykłady, zadania., PWN, Warszawa, 2008
- Zawadzki J. (red), Ekonometryczne metody predykcji dla danych sezonowych w warunkach braku pełnej informacji, Prace US., Szczecin, 1999
Literatura dodatkowa
- Zeliaś A., Teoria prognozy, PWE, Warszawa, 1997