Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)

Sylabus przedmiotu Metodologia badań naukowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metodologia badań naukowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK4 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu ludzkich procesów poznawczych na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1w wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: -miał elementarną wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej,
C-2znał elementarne zagadnienia dotyczące specyfiki preparacji pracy promocyjnej,
C-3umiał rozwiązać standardowe problemy wystepujące podczas tworzenia pracy promocyjnej,
C-4rozumiał konieczność ochrony własności intelektualnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Cechy ekonomii jako nauki. Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, miejsce w systemie nauk. Podstawowe wymogi stawiane pracom promocyjnym.2
T-K-2Charakterystyka podstawowych elementów metodycznych pracy promocyjnej. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.Podstawowe błędy wypowiedzi i nazwy6
T-K-3Charakterystyka podstawowych elementów instrumentarium badawczego-test zaliczeniowy.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo teście zaliczeniowym3
A-K-2praca własna studenta obejmująca: -przygotowanie się do bieżących konwersatoriów (dobór i analiza literatury adekwatnej do poszczególnych tematów zajęć, opracowanie zadań zleconych przez nauczyciela), -udział w konsultacjach celem weryfikacji postepów, uzyskania odpowiedzi na frapujące pytania, -przygotowanie sie do zaliczenia17
A-K-3uczestnictwo w zajęciach10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny.
M-2Mwtody podające-pogadanka sokratyczna lub heurystyczna.
M-3Metody aktywizujące-dyskusja dydaktyczna.
M-4Metody praktyczne- rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego.
M-5Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna
M-6Metody praktyczne- rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego (ćwiczenia przedmiotowe)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajeciach wyrażajaca sie m.in: uczestnictwem w dyskusji dydaktycznej, pogadance sokratycznej lub heurystycznej. Przy czym kontroli nauczyciela podlegają: -kultura wypowiedzi, -rzeczowość przedstawianych argumentów, -tolerancja wobec kontrargumentow, -dostrzeganie zwiazków tematycznych, -język wypowiedzi.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zadań pisemnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena testu wielokrotnego wyboru.
S-4Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi(sposób uzasadniania tez), -orginalnośc wypowiedzi;
S-5Ocena formująca: dla prac praktycznych: -zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -sposób wykonania i jego jakość, -dobór materiału, -oszczędność materiału, -samodzielność, -czas wykonania;
S-6Ocena formująca: dla prac zespołowych: -planowanie pracy(równomierność przydzielonych zadań), -orginalność pomysłów, koncepcji pracy, -jakość wykonania, -terminowość, -współpraca w zespole, -prezentacja pracy
S-7Ocena formująca: dla aktywności studenta: -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejs myśli, -dokonanie syntezy informacji
S-8Ocena formująca: dla motywacji studenta; -uczestnictwo w działaniu, -inicjowanie działania (student nie tylko dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej ale organizuje ją w pewien sposób-samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania)
S-9Ocena podsumowująca: ocena testu zaliczeniowego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_Ammmmmmmmmmmm_W01
Zna elementarne pojęcia z zakresu metodologii badań naukowych.
E_1A_W01, E_1A_W06, E_1A_W14C-2T-K-1, T-K-3, T-K-2M-6, M-5S-4, S-9, S-5, S-7, S-8
E_1A_Ammmmmmmmmmmm_W02
Ma elementarną wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych.
E_1A_W01, E_1A_W06, E_1A_W14C-4, C-3, C-1, C-2T-K-1, T-K-3, T-K-2M-6, M-2, M-1S-9, S-7, S-1, S-3, S-2
E_1A_Ammmmmmmmmmmm_W03
Ma elementarną wiedzę o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych.
E_1A_W01, E_1A_W06C-3, C-2T-K-1, T-K-3, T-K-2M-6, M-5S-4, S-9, S-5, S-7, S-6, S-8

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_Ammmmmmmmmmmm_U01
Potrafi rozwiązywać elementarne problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U12C-4, C-3, C-1, C-2T-K-1, T-K-3, T-K-2M-6S-4, S-9, S-5, S-7, S-6, S-8

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_Ammmmmmmmmmmm_K01
Świadomy znaczenia stosowania się do zasad etycznych pisarstwa naukowego.
E_1A_K02, E_1A_K07C-4T-K-1, T-K-3, T-K-2M-6, M-5S-7, S-8
E_1A_Ammmmmmmmmmmm_K02
Potrafi współpracować w grupie przygotowując projekty i rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela.
E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K05C-4, C-3, C-1, C-2T-K-1, T-K-3, T-K-2M-6, M-5S-4, S-5, S-7, S-6, S-8
E_1A_Ammmmmmmmmmmm_K03
Angażuje się w proces nauczania.
E_1A_K09C-4, C-3, C-1, C-2T-K-1, T-K-3, T-K-2M-6S-4, S-5, S-7, S-6, S-8

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_Ammmmmmmmmmmm_W01
Zna elementarne pojęcia z zakresu metodologii badań naukowych.
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu metodologii badań naukowych, -wskazać co to jest literatura tematu i przedmiotu badań i co jej nie stanowi, -wskazać podstawowych elementow metodycznych pracy, -rozrożniać, definiować i korzystać ze źrodeł wiedzy faktualnej, -wskazać na czym polega i z jakich stadiów sklada się procedura rozwiązywania problemów badawczych, -wymienić i scharakteryzować podstawowe metody badawcze służące gromadzeniu wiedzy faktualnej w ekonomii.
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne- nieznaczne błędy językowe)
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie
E_1A_Ammmmmmmmmmmm_W02
Ma elementarną wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych.
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii).
3,0Student posiada elementarną wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii).
3,5Student posiada podstawową wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii).
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie
E_1A_Ammmmmmmmmmmm_W03
Ma elementarną wiedzę o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych.
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych.
3,0Student posiada elementarną wiedzę o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych.
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne- nieznaczne błędy językowe)
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_Ammmmmmmmmmmm_U01
Potrafi rozwiązywać elementarne problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej.
2,0Nie potrafi zindentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wydatną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami zwiazanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzic sobie z pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami zwiazanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji wlasnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności zwiazane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_Ammmmmmmmmmmm_K01
Świadomy znaczenia stosowania się do zasad etycznych pisarstwa naukowego.
2,0Nie wykazuje zainteresowania, ani chęci poznania elementarnej wiedzy z zakresu zasad etycznych-prezentujac poglady i opinie swiadczące o znajdowaniu się w stadium prekonwencjonalnym rozwoju moralnego.
3,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o elementarnym zainteresowaniu postawą etyczną w pracy naukowej (stadium rozwoju moralnego konwencjonalne- pierwsza podfaza).
3,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o chęci stosowania sie do zasad pisarstwa naukowego (stadium rozwoju moranego konwencjonalne -druga podfaza).
4,0Prezetuje poglady i opinie charakterystyczne dla stadium postkonwencjalnego rozwoju moralnego.
4,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o kierowaniu się w swoim postępowaniu pryncypiami moralnymi.
5,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o kierowaniu się w swoim postępowaniu pryncypiami moralnymi.
E_1A_Ammmmmmmmmmmm_K02
Potrafi współpracować w grupie przygotowując projekty i rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela.
2,0W zakresie prac zaspołowych student :nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji i prezentacji rozwiazań).
3,0W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji i prezentacji rozwiązań).
3,5W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny,olśnienia, wykonawczy, weryfikacji i prezentacji rozwiązań).
4,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, porafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym z etapów pracy.
5,0W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdysponować zadania oraz panować nad wspołpracą członków zespołu (motywować do działania) oraz terminowością i sposobem prezentacji wyników.
E_1A_Ammmmmmmmmmmm_K03
Angażuje się w proces nauczania.
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji : student unika podejmowania działań-nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też ich nie podejmuje z własnej woli, wykazuje postawę nutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale tez ich nie podejmuje z wlasnej woli, adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela- wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł, podejmuje działanie z własnej woli ale nie aranżuje go samorzutnie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Balicki W., Wykłady z metodologii nauk ekonomicznych, Wyższa Szkoła Bankowa, Poznań, 2002
  2. Kaminski S., Nauka i metoda. Pojecie nauki i klasyfikacja nauk, KUL, Lublin, 1992
  3. Stachak S., Podstawy metodologii nauk ekonomicznych, KiW, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Grobler A., Metodologia nauk, Aureus-Znak, Kraków, 2006
  2. Hajduk Z., Ogolna metodologia nauk, KUL, Lublin, 2005

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Cechy ekonomii jako nauki. Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, miejsce w systemie nauk. Podstawowe wymogi stawiane pracom promocyjnym.2
T-K-2Charakterystyka podstawowych elementów metodycznych pracy promocyjnej. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.Podstawowe błędy wypowiedzi i nazwy6
T-K-3Charakterystyka podstawowych elementów instrumentarium badawczego-test zaliczeniowy.2
10

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo teście zaliczeniowym3
A-K-2praca własna studenta obejmująca: -przygotowanie się do bieżących konwersatoriów (dobór i analiza literatury adekwatnej do poszczególnych tematów zajęć, opracowanie zadań zleconych przez nauczyciela), -udział w konsultacjach celem weryfikacji postepów, uzyskania odpowiedzi na frapujące pytania, -przygotowanie sie do zaliczenia17
A-K-3uczestnictwo w zajęciach10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_Ammmmmmmmmmmm_W01Zna elementarne pojęcia z zakresu metodologii badań naukowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W14Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-2znał elementarne zagadnienia dotyczące specyfiki preparacji pracy promocyjnej,
Treści programoweT-K-1Cechy ekonomii jako nauki. Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, miejsce w systemie nauk. Podstawowe wymogi stawiane pracom promocyjnym.
T-K-3Charakterystyka podstawowych elementów instrumentarium badawczego-test zaliczeniowy.
T-K-2Charakterystyka podstawowych elementów metodycznych pracy promocyjnej. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.Podstawowe błędy wypowiedzi i nazwy
Metody nauczaniaM-6Metody praktyczne- rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego (ćwiczenia przedmiotowe)
M-5Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi(sposób uzasadniania tez), -orginalnośc wypowiedzi;
S-9Ocena podsumowująca: ocena testu zaliczeniowego
S-5Ocena formująca: dla prac praktycznych: -zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -sposób wykonania i jego jakość, -dobór materiału, -oszczędność materiału, -samodzielność, -czas wykonania;
S-7Ocena formująca: dla aktywności studenta: -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejs myśli, -dokonanie syntezy informacji
S-8Ocena formująca: dla motywacji studenta; -uczestnictwo w działaniu, -inicjowanie działania (student nie tylko dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej ale organizuje ją w pewien sposób-samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu metodologii badań naukowych, -wskazać co to jest literatura tematu i przedmiotu badań i co jej nie stanowi, -wskazać podstawowych elementow metodycznych pracy, -rozrożniać, definiować i korzystać ze źrodeł wiedzy faktualnej, -wskazać na czym polega i z jakich stadiów sklada się procedura rozwiązywania problemów badawczych, -wymienić i scharakteryzować podstawowe metody badawcze służące gromadzeniu wiedzy faktualnej w ekonomii.
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne- nieznaczne błędy językowe)
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_Ammmmmmmmmmmm_W02Ma elementarną wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W14Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-4rozumiał konieczność ochrony własności intelektualnej.
C-3umiał rozwiązać standardowe problemy wystepujące podczas tworzenia pracy promocyjnej,
C-1w wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: -miał elementarną wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej,
C-2znał elementarne zagadnienia dotyczące specyfiki preparacji pracy promocyjnej,
Treści programoweT-K-1Cechy ekonomii jako nauki. Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, miejsce w systemie nauk. Podstawowe wymogi stawiane pracom promocyjnym.
T-K-3Charakterystyka podstawowych elementów instrumentarium badawczego-test zaliczeniowy.
T-K-2Charakterystyka podstawowych elementów metodycznych pracy promocyjnej. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.Podstawowe błędy wypowiedzi i nazwy
Metody nauczaniaM-6Metody praktyczne- rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego (ćwiczenia przedmiotowe)
M-2Mwtody podające-pogadanka sokratyczna lub heurystyczna.
M-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-9Ocena podsumowująca: ocena testu zaliczeniowego
S-7Ocena formująca: dla aktywności studenta: -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejs myśli, -dokonanie syntezy informacji
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajeciach wyrażajaca sie m.in: uczestnictwem w dyskusji dydaktycznej, pogadance sokratycznej lub heurystycznej. Przy czym kontroli nauczyciela podlegają: -kultura wypowiedzi, -rzeczowość przedstawianych argumentów, -tolerancja wobec kontrargumentow, -dostrzeganie zwiazków tematycznych, -język wypowiedzi.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena testu wielokrotnego wyboru.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zadań pisemnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii).
3,0Student posiada elementarną wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii).
3,5Student posiada podstawową wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii).
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_Ammmmmmmmmmmm_W03Ma elementarną wiedzę o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-3umiał rozwiązać standardowe problemy wystepujące podczas tworzenia pracy promocyjnej,
C-2znał elementarne zagadnienia dotyczące specyfiki preparacji pracy promocyjnej,
Treści programoweT-K-1Cechy ekonomii jako nauki. Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, miejsce w systemie nauk. Podstawowe wymogi stawiane pracom promocyjnym.
T-K-3Charakterystyka podstawowych elementów instrumentarium badawczego-test zaliczeniowy.
T-K-2Charakterystyka podstawowych elementów metodycznych pracy promocyjnej. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.Podstawowe błędy wypowiedzi i nazwy
Metody nauczaniaM-6Metody praktyczne- rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego (ćwiczenia przedmiotowe)
M-5Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi(sposób uzasadniania tez), -orginalnośc wypowiedzi;
S-9Ocena podsumowująca: ocena testu zaliczeniowego
S-5Ocena formująca: dla prac praktycznych: -zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -sposób wykonania i jego jakość, -dobór materiału, -oszczędność materiału, -samodzielność, -czas wykonania;
S-7Ocena formująca: dla aktywności studenta: -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejs myśli, -dokonanie syntezy informacji
S-6Ocena formująca: dla prac zespołowych: -planowanie pracy(równomierność przydzielonych zadań), -orginalność pomysłów, koncepcji pracy, -jakość wykonania, -terminowość, -współpraca w zespole, -prezentacja pracy
S-8Ocena formująca: dla motywacji studenta; -uczestnictwo w działaniu, -inicjowanie działania (student nie tylko dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej ale organizuje ją w pewien sposób-samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych.
3,0Student posiada elementarną wiedzę o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych.
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne- nieznaczne błędy językowe)
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_Ammmmmmmmmmmm_U01Potrafi rozwiązywać elementarne problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-4rozumiał konieczność ochrony własności intelektualnej.
C-3umiał rozwiązać standardowe problemy wystepujące podczas tworzenia pracy promocyjnej,
C-1w wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: -miał elementarną wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej,
C-2znał elementarne zagadnienia dotyczące specyfiki preparacji pracy promocyjnej,
Treści programoweT-K-1Cechy ekonomii jako nauki. Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, miejsce w systemie nauk. Podstawowe wymogi stawiane pracom promocyjnym.
T-K-3Charakterystyka podstawowych elementów instrumentarium badawczego-test zaliczeniowy.
T-K-2Charakterystyka podstawowych elementów metodycznych pracy promocyjnej. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.Podstawowe błędy wypowiedzi i nazwy
Metody nauczaniaM-6Metody praktyczne- rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego (ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi(sposób uzasadniania tez), -orginalnośc wypowiedzi;
S-9Ocena podsumowująca: ocena testu zaliczeniowego
S-5Ocena formująca: dla prac praktycznych: -zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -sposób wykonania i jego jakość, -dobór materiału, -oszczędność materiału, -samodzielność, -czas wykonania;
S-7Ocena formująca: dla aktywności studenta: -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejs myśli, -dokonanie syntezy informacji
S-6Ocena formująca: dla prac zespołowych: -planowanie pracy(równomierność przydzielonych zadań), -orginalność pomysłów, koncepcji pracy, -jakość wykonania, -terminowość, -współpraca w zespole, -prezentacja pracy
S-8Ocena formująca: dla motywacji studenta; -uczestnictwo w działaniu, -inicjowanie działania (student nie tylko dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej ale organizuje ją w pewien sposób-samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zindentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wydatną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami zwiazanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzic sobie z pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami zwiazanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji wlasnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności zwiazane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_Ammmmmmmmmmmm_K01Świadomy znaczenia stosowania się do zasad etycznych pisarstwa naukowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K07Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
Cel przedmiotuC-4rozumiał konieczność ochrony własności intelektualnej.
Treści programoweT-K-1Cechy ekonomii jako nauki. Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, miejsce w systemie nauk. Podstawowe wymogi stawiane pracom promocyjnym.
T-K-3Charakterystyka podstawowych elementów instrumentarium badawczego-test zaliczeniowy.
T-K-2Charakterystyka podstawowych elementów metodycznych pracy promocyjnej. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.Podstawowe błędy wypowiedzi i nazwy
Metody nauczaniaM-6Metody praktyczne- rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego (ćwiczenia przedmiotowe)
M-5Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna
Sposób ocenyS-7Ocena formująca: dla aktywności studenta: -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejs myśli, -dokonanie syntezy informacji
S-8Ocena formująca: dla motywacji studenta; -uczestnictwo w działaniu, -inicjowanie działania (student nie tylko dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej ale organizuje ją w pewien sposób-samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje zainteresowania, ani chęci poznania elementarnej wiedzy z zakresu zasad etycznych-prezentujac poglady i opinie swiadczące o znajdowaniu się w stadium prekonwencjonalnym rozwoju moralnego.
3,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o elementarnym zainteresowaniu postawą etyczną w pracy naukowej (stadium rozwoju moralnego konwencjonalne- pierwsza podfaza).
3,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o chęci stosowania sie do zasad pisarstwa naukowego (stadium rozwoju moranego konwencjonalne -druga podfaza).
4,0Prezetuje poglady i opinie charakterystyczne dla stadium postkonwencjalnego rozwoju moralnego.
4,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o kierowaniu się w swoim postępowaniu pryncypiami moralnymi.
5,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o kierowaniu się w swoim postępowaniu pryncypiami moralnymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_Ammmmmmmmmmmm_K02Potrafi współpracować w grupie przygotowując projekty i rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4rozumiał konieczność ochrony własności intelektualnej.
C-3umiał rozwiązać standardowe problemy wystepujące podczas tworzenia pracy promocyjnej,
C-1w wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: -miał elementarną wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej,
C-2znał elementarne zagadnienia dotyczące specyfiki preparacji pracy promocyjnej,
Treści programoweT-K-1Cechy ekonomii jako nauki. Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, miejsce w systemie nauk. Podstawowe wymogi stawiane pracom promocyjnym.
T-K-3Charakterystyka podstawowych elementów instrumentarium badawczego-test zaliczeniowy.
T-K-2Charakterystyka podstawowych elementów metodycznych pracy promocyjnej. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.Podstawowe błędy wypowiedzi i nazwy
Metody nauczaniaM-6Metody praktyczne- rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego (ćwiczenia przedmiotowe)
M-5Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi(sposób uzasadniania tez), -orginalnośc wypowiedzi;
S-5Ocena formująca: dla prac praktycznych: -zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -sposób wykonania i jego jakość, -dobór materiału, -oszczędność materiału, -samodzielność, -czas wykonania;
S-7Ocena formująca: dla aktywności studenta: -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejs myśli, -dokonanie syntezy informacji
S-6Ocena formująca: dla prac zespołowych: -planowanie pracy(równomierność przydzielonych zadań), -orginalność pomysłów, koncepcji pracy, -jakość wykonania, -terminowość, -współpraca w zespole, -prezentacja pracy
S-8Ocena formująca: dla motywacji studenta; -uczestnictwo w działaniu, -inicjowanie działania (student nie tylko dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej ale organizuje ją w pewien sposób-samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie prac zaspołowych student :nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji i prezentacji rozwiazań).
3,0W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji i prezentacji rozwiązań).
3,5W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny,olśnienia, wykonawczy, weryfikacji i prezentacji rozwiązań).
4,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, porafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym z etapów pracy.
5,0W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdysponować zadania oraz panować nad wspołpracą członków zespołu (motywować do działania) oraz terminowością i sposobem prezentacji wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_Ammmmmmmmmmmm_K03Angażuje się w proces nauczania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K09Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-4rozumiał konieczność ochrony własności intelektualnej.
C-3umiał rozwiązać standardowe problemy wystepujące podczas tworzenia pracy promocyjnej,
C-1w wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: -miał elementarną wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej,
C-2znał elementarne zagadnienia dotyczące specyfiki preparacji pracy promocyjnej,
Treści programoweT-K-1Cechy ekonomii jako nauki. Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, miejsce w systemie nauk. Podstawowe wymogi stawiane pracom promocyjnym.
T-K-3Charakterystyka podstawowych elementów instrumentarium badawczego-test zaliczeniowy.
T-K-2Charakterystyka podstawowych elementów metodycznych pracy promocyjnej. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.Podstawowe błędy wypowiedzi i nazwy
Metody nauczaniaM-6Metody praktyczne- rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego (ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi(sposób uzasadniania tez), -orginalnośc wypowiedzi;
S-5Ocena formująca: dla prac praktycznych: -zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -sposób wykonania i jego jakość, -dobór materiału, -oszczędność materiału, -samodzielność, -czas wykonania;
S-7Ocena formująca: dla aktywności studenta: -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejs myśli, -dokonanie syntezy informacji
S-6Ocena formująca: dla prac zespołowych: -planowanie pracy(równomierność przydzielonych zadań), -orginalność pomysłów, koncepcji pracy, -jakość wykonania, -terminowość, -współpraca w zespole, -prezentacja pracy
S-8Ocena formująca: dla motywacji studenta; -uczestnictwo w działaniu, -inicjowanie działania (student nie tylko dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej ale organizuje ją w pewien sposób-samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji : student unika podejmowania działań-nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też ich nie podejmuje z własnej woli, wykazuje postawę nutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale tez ich nie podejmuje z wlasnej woli, adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela- wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł, podejmuje działanie z własnej woli ale nie aranżuje go samorzutnie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.