Wydział Ekonomiczny - Rachunkowość
Sylabus przedmiotu Podstawy prawa podatkowego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rachunkowość | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy prawa podatkowego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>, Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Nie jest konieczna wiedza początkowa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie słuchaczy z wiedzą z zakresu prawa cywilnego i gospodarczego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy prawa pracy (stosunek pracy i związane z nim obowiązki pracodawcy i pracownika) | 2 |
T-W-2 | Podstawy prawa cywilnego (przepisy ogólne prawa cywilnego, własność i inne prawa rzeczowe, zobowiązania) | 3 |
T-W-3 | Podstawy prawa handlowego i działalności gospodarczej (podstawowe pojęcia, powstawanie, funkcjonowanie i likwidacja (spółki handlowe, spółdzielcze, fundacje, stowarzyszenia i inne)) | 3 |
T-W-4 | Współpraca przedsiębiorcy z instytucjami finansowymi (banki, fundusze inwestycyjne, inwestowanie w instrumenty rynku kapitałowego, zakłady ubezpieczeń, fundusze emerytalne) | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Aktywne uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 25 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena sposobu rozwiązywania konkretnych stanów faktycznych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R5_W01 Słuchacz ma wiedzę z zakresu podstaw prawa pracy, w szczególności praw i obowiązków pracownika i pracodawcy. Słuchacz ma wiedzę z części ogólnej prawa cywilnego. Słuchacz ma wiedzę z zakresu prawa rzeczowego i zobowiązań. Słuchacz posiada wiedzę z zakresu podstawowych pojęć prawa gospodarczego i handlowego. Słuchacz zna sposób powstawania, funkcjonowania i likwidacji spółek handlowych, spółdzielni, fundacji, stowarzyszeń. Słuchacz posiada podstawową wiedzę o zasadach współpracy przedsiębiorcy z instytucjami finansowymi. | R_10-_W02, R_10-_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R5_U01 Słuchacz potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi. Słuchacz potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy. Słuchacz sprawnie posługuje się normami i regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii. | R_10-_U04, R_10-_U02 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R5_K01 Słuchacz jest przygotowany do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu. Słuchacz jest przygotowany do opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne oraz przewiduje wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności. | R_10-_K02, R_10-_K03 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R5_W01 Słuchacz ma wiedzę z zakresu podstaw prawa pracy, w szczególności praw i obowiązków pracownika i pracodawcy. Słuchacz ma wiedzę z części ogólnej prawa cywilnego. Słuchacz ma wiedzę z zakresu prawa rzeczowego i zobowiązań. Słuchacz posiada wiedzę z zakresu podstawowych pojęć prawa gospodarczego i handlowego. Słuchacz zna sposób powstawania, funkcjonowania i likwidacji spółek handlowych, spółdzielni, fundacji, stowarzyszeń. Słuchacz posiada podstawową wiedzę o zasadach współpracy przedsiębiorcy z instytucjami finansowymi. | 2,0 | Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu |
3,0 | Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu | |
3,5 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym | |
4,5 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R5_U01 Słuchacz potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi. Słuchacz potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy. Słuchacz sprawnie posługuje się normami i regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii. | 2,0 | Słuchacz nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu |
3,0 | Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu | |
3,5 | Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym | |
4,5 | Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R5_K01 Słuchacz jest przygotowany do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu. Słuchacz jest przygotowany do opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne oraz przewiduje wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności. | 2,0 | Słuchacz nie posiada zdolności do rozwiązywania typowych dylematów związanych z wykonywaniem zawodu analizowanych podczas zajęć |
3,0 | Słuchacz podejmuje próby wyboru korzystnych dla przedsiębiorcy i zgodnych z zasadami etyki rozwiązań w zakresie związanym z wykonywaniem zawodu | |
3,5 | Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe | |
4,0 | Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe | |
4,5 | Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe | |
5,0 | Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości |
Literatura podstawowa
- Banasiński C., Prawo gospodarcze. Zagadnienia administracyjnoprawne, LexisNexis, Warszawa, 2012
- Czajkowska-Matosiuk K., Prawo cywilne – część ogólna, prawo rzeczowe i zobowiązania, C.H. BECK, Warszawa, 2010
- Ignatowicz J., Stefaniuk K., Prawo rzeczowe, LexisNexis, Warszawa, 2012
- Kuciński J., Prawo gospodarcze. Podręcznik dla studentów ekonomii i zarządzania., C.H. BECK, Warszawa, 2002
- Patulski A., Prawo pracy., C.H. BECK, Warszawa, 2010
- Pawłowski A., Prawo gospodarcze publiczne, C.H. BECK, Warszawa, 2008
- Witczak H., Prawo cywilne, C.H. BECK, Warszawa, 2008