Wydział Ekonomiczny - Rachunkowość
Sylabus przedmiotu Rachunkowość informatyczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rachunkowość | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rachunkowość informatyczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>, Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>, Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Nie jest konieczna wiedza początkowa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie słuchaczy z możliwością tworzenia i pozyskiwania informacji z ksiąg rachunkowych na potrzeby sporządzania sprawozdań finansowych oraz zapoznanie z funkcjonowaniem programu finansowo-księgowego "Symfonia" |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Tworzenie firmy testowej w systemie finansowo-księgowym. Określenie ścieżki dostępu do danych. Wprowadzanie informacji umożliwiających generowanie planu kont | 2 |
T-L-2 | Wprowadzanie planu kont do systemu finansowo-księgowego | 2 |
T-L-3 | Wprowadzanie bilansu otwarcia do systemu finansowo-księgowego | 2 |
T-L-4 | Wprowadzanie ewidencji kontrahentów i pracowników, tworzenie rejestrów VAT oraz wprowadzanie wzorców dokumentów księgowych | 2 |
T-L-5 | Tworzenie przykładowych dokumentów źródłowych oraz ich dekretacja i księgowanie w systemie finansowo-księgowym. Korekty, usuwanie, wymiana dokumentów źródłowych | 4 |
T-L-6 | Przeglądanie danych wprowadzonych do systemu. Wielokryterialny wybór danych. | 2 |
T-L-7 | Tworzenie zestawień wynikowych. Tworzenie dziennika oraz zestawienia obrotów i sald dla dowolnego przedziału czasowego | 2 |
T-L-8 | Tworzenie bilansu oraz rachunku zysków i strat na podstawie danych wprowadzonych do systemu | 2 |
T-L-9 | Podsumowanie ewidencji i zamknięcie roku obrachunkowego | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Aktywne uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Studiowanie literatury z zakresu rachunkowości na potrzeby wykorzystania zdobytej wiedzy do obsługi wybranego systemu finansowo-księgowego | 30 |
A-L-3 | Samodzielne rozwiązywanie problemów związanych z obsługą wybranego systemu finansowo-księgowego | 30 |
A-L-4 | Przygotowanie do praktycznego zaliczenia przedmiotu | 30 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wyjaśnienie |
M-2 | metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonania wskazanego zadania praktycznego w wybranym systemie finansowo-księgowym, weryfikująca wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie zajęć laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R9_W01 Słuchacz zna zasady obsługi wybranego programu finansowo-księgowego | R_10-_W01, R_10-_W02, R_10-_W04 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-5 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R9_U01 Słuchacz potrafi obsługiwać wybrany system finansowo-księgowy | R_10-_U04, R_10-_U01, R_10-_U02 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R9_K01 Słuchacz działa ze świadomością potrzeby ustawicznego kształcenia w zakresie zagadnień związanych z wykorzystywaniem informatycznych systemów finansowo-księgowych, a także możliwości występowania nieetycznych zachowań i konsekwencji popełniania błędów podczas stosowania systemów finansowo-księgowych | R_10-_K01, R_10-_K02, R_10-_K03 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R9_W01 Słuchacz zna zasady obsługi wybranego programu finansowo-księgowego | 2,0 | Słuchacz nie zna zasad obsługi wybranego systemu finansowo-księgowego |
3,0 | Słuchacz ma wiedzę, jak tworzyć plan kont, wprowadzić i zaksięgować bilans otwarcia, definiować dokumenty, tworzyć rejestry, ewidencjonować operacje gospodarcze | |
3,5 | Słuchacz ma wiedzę, jak tworzyć plan kont, wprowadzić i zaksięgować bilans otwarcia, definiować dokumenty, tworzyć rejestry, ewidencjonować operacje gospodarcze, rozliczać rozrachunki, rozliczać płatności, | |
4,0 | Słuchacz wiedzę, jak tworzyć plan kont, wprowadzić i zaksięgować bilans otwarcia, definiować dokumenty, tworzyć rejestry, ewidencjonować operacje gospodarcze, rozliczać rozrachunki, rozliczać płatności, wyszukiwać informacje według kilku kryteriów | |
4,5 | Słuchacz ma wiedzę, jak tworzyć plan kont, wprowadzić i zaksięgować bilans otwarcia, definiować dokumenty, tworzyć rejestry, ewidencjonować operacje gospodarcze, rozliczać rozrachunki, rozliczać płatności, wyszukiwać informacje według różnych kryteriów | |
5,0 | Słuchacz ma bardzo dobrą wiedzę, jak tworzyć plan kont, wprowadzić i zaksięgować bilans otwarcia, definiować dokumenty, tworzyć rejestry, ewidencjonować operacje gospodarcze, rozliczać rozrachunki, rozliczać płatności, wyszukiwać informacje według różnych kryteriów, tworzyć raporty |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R9_U01 Słuchacz potrafi obsługiwać wybrany system finansowo-księgowy | 2,0 | Słuchacz nie potrafi obsługiwać wybranego systemu finansowo-księgowego |
3,0 | Słuchacz umie tworzyć plan kont, wprowadzić i zaksięgować bilans otwarcia, definiować dokumenty, tworzyć rejestry, ewidencjonować operacje gospodarcze | |
3,5 | Słuchacz umie tworzyć plan kont, wprowadzić i zaksięgować bilans otwarcia, definiować dokumenty, tworzyć rejestry, ewidencjonować operacje gospodarcze, rozliczać rozrachunki, rozliczać płatności | |
4,0 | Słuchacz umie tworzyć plan kont, wprowadzić i zaksięgować bilans otwarcia, definiować dokumenty, tworzyć rejestry, ewidencjonować operacje gospodarcze, rozliczać rozrachunki, rozliczać płatności, wyszukiwać informacje według kilku kryteriów | |
4,5 | Słuchacz umie tworzyć plan kont, wprowadzić i zaksięgować bilans otwarcia, definiować dokumenty, tworzyć rejestry, ewidencjonować operacje gospodarcze, rozliczać rozrachunki, rozliczać płatności, wyszukiwać informacje według różnych kryteriów | |
5,0 | Słuchacz umie tworzyć plan kont, wprowadzić i zaksięgować bilans otwarcia, definiować dokumenty, tworzyć rejestry, ewidencjonować operacje gospodarcze, rozliczać rozrachunki, rozliczać płatności, wyszukiwać informacje według różnych kryteriów, tworzyć raporty |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R9_K01 Słuchacz działa ze świadomością potrzeby ustawicznego kształcenia w zakresie zagadnień związanych z wykorzystywaniem informatycznych systemów finansowo-księgowych, a także możliwości występowania nieetycznych zachowań i konsekwencji popełniania błędów podczas stosowania systemów finansowo-księgowych | 2,0 | Słuchacz nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć |
3,0 | Słuchacz posiada zdolność pracy indywidualnej i zespołowej pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane podczas zajęć | |
3,5 | Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe | |
4,0 | Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe | |
4,5 | Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe | |
5,0 | Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości |
Literatura podstawowa
- Andrzejewski M., Jońca K., Młodkowski P., Zastosowanie technik komputerowych w rachunkowości. Systemy dla małych i średnich firm, Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2004
- Chomuszko M., Księgowość komputerowa. Praca z programem Symfonia FK, Mikom, 2008
- Kiziukiewicz T. (red.), Komentarz do ustawy o rachunkowości, Lexis Nexis, Warszawa, 2011
- Ustawa z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości, Dz.U. z 2013 r. poz. 330 z późn. zm., 2013