Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym
Sylabus przedmiotu Zarządzanie środowiskiem:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie środowiskiem | ||
Specjalność | Gospodarka regionalna i samorządowa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu ekonomii i wiedzy o środowisku przyrodniczym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy teoretycznej z zakresu zarządzani ochroną środowiska |
C-2 | Zrozumienie prawidłowości gospodarowania energią i odpadami |
C-3 | Poznanie zasad funkcjonowania środowiska przyrodniczego |
C-4 | Nabycie umiejętności niezbędnych do pracy w jednostkach ochrony środowiska |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Finansowanie ochrony środowiska | 1 |
T-K-2 | Inicjatywy lokalne a środowisko-przykłady | 1 |
T-K-3 | Programy ochrony środowiska – planowanie i wdrażanie. Monitoring jakości środowiska. | 1 |
T-K-4 | Informacja i komunikacja w dziedzinie ochrony środowiska | 1 |
T-K-5 | Wybrane aspekty prawne ochrony środowiska. Gospodarowanie odpadami w wybranych gminach- przykłady | 1 |
T-K-6 | Zintegrowane systemy zarządzania i ich rola w rozwiązywaniu problemów środowiskowych | 1 |
T-K-7 | Energia odnawialna a bezpieczeństwo energetyczne gminy. Technologie energii odnawialnej. | 1 |
T-K-8 | Wybrane obszary zarządzania środowiskiem. Zarządzanie bezpieczeństwem i ryzykiem ekologicznym. | 1 |
T-K-9 | Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie. Narzędzia zarządzania środowiskiem | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Systemy zarządzania środowiskowego | 1 |
T-W-2 | Zmiany klimatu a gospodarowanie energią i odpadami | 1 |
T-W-3 | Energia odnawialna w Polsce na tle unii Europejskiej. Energia odnawialna od strony ekonomicznej | 1 |
T-W-4 | Technologie w gospodarce odpadami wczoraj i dziś | 1 |
T-W-5 | Ekologiczne gminy i miasta | 1 |
T-W-6 | Organizacje i instytucje działające na rzecz ochrony środowiska | 1 |
T-W-7 | Ochrona środowiska w działalności inwestycyjnej | 1 |
T-W-8 | Przyrodnicze zagospodarowanie obszarów przemysłowych | 1 |
T-W-9 | System Zarządzania Środowiskiem zgodny z wymaganiami ISO 14001 | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-K-2 | Przegląd wskazanej literatury | 10 |
A-K-3 | przygotowanie do zajęć | 10 |
A-K-4 | przygotowanie do sprawdzianu | 10 |
A-K-5 | wyszukiwanie informacji na portalach internetowych | 12 |
A-K-6 | Konsultacje | 9 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Przegląd wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | Konsultacje z osobą prowadzącą wykłady | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 6 |
A-W-5 | Wyszukiwanie aktualnych informacji na portalach internetowych | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca:Wykład informacyjny z prezentacja multimedialną |
M-2 | Metoda problemowa: wykład problemowy |
M-3 | Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-4 | Metoda eksponująca: filmy edukacyjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena referatu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru + zadanie otwarte |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D1/11_W01 Charakteryzuje systemy zarządzania środowiskowego | Z_1A_W04, Z_1A_W06 | — | C-1 | T-K-1, T-K-8, T-K-9, T-W-7, T-W-6, T-W-9 | M-1 | S-3 |
Z_1A_D1/11_W02 Zna instrumenty polityki ekologicznej | Z_1A_W03 | — | C-3 | T-K-8, T-K-2, T-W-1, T-W-6 | M-3, M-2 | S-1 |
Z_1A_D1/11_W03 Potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska | Z_1A_W04, Z_1A_W01 | — | C-2 | T-K-1, T-K-3, T-K-9, T-W-6, T-W-9, T-W-5 | M-1 | S-3 |
Z_1A_D1/11_W04 Wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska | Z_1A_W02, Z_1A_W04 | — | C-1 | T-K-4, T-K-6, T-K-5, T-K-2, T-K-3, T-W-6 | M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D1/11_U01 Analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska | Z_1A_U02 | — | C-1, C-3 | T-K-8, T-W-1, T-W-9 | M-3, M-2 | S-1 |
Z_1A_D1/11_U02 Ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu | Z_1A_U01 | — | C-3 | T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-8 | M-2 | S-3 |
Z_1A_D1/11_U03 Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku | Z_1A_U02, Z_1A_U04, Z_1A_U21 | — | C-4, C-3 | T-K-4, T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-W-7, T-W-1, T-W-6 | M-3 | S-2 |
Z_1A_D1/11_U04 Dyskutuje na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii | Z_1A_U12, Z_1A_U03 | — | C-4 | T-K-6, T-K-7, T-W-7, T-W-6, T-W-5 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D1/11_K01 Dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku | Z_1A_K05, Z_1A_K06 | — | C-4 | T-K-6, T-K-2, T-K-3, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-9, T-W-8 | M-3 | S-2 |
Z_1A_D1/11_K02 Zachowuje obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko | Z_1A_K08, Z_1A_K06 | — | C-3 | T-K-5, T-K-1, T-K-3, T-K-9, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-8 | M-2 | S-3 |
Z_1A_D1/11_K03 Potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem | Z_1A_K08, Z_1A_K05, Z_1A_K02 | — | C-4 | T-K-4, T-K-5, T-K-8, T-K-2, T-K-9, T-W-1, T-W-5 | M-3 | S-2 |
Z_1A_D1/11_K04 Angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska | Z_1A_K03, Z_1A_K05 | — | C-3 | T-K-4, T-K-5, T-K-1, T-W-6 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D1/11_W01 Charakteryzuje systemy zarządzania środowiskowego | 2,0 | nie potrafi charakteryzować systemów zarządzania środowiskiem |
3,0 | bardzo słabo charakteryzuje systemy zarządzania środowiskiem | |
3,5 | słabo charakteryzuje systemy zarządzania środowiskiem | |
4,0 | dobrze charakteryzuje systemy zarządzania środowiskiem | |
4,5 | dość dobrze charakteryzuje systemy zarządzania środowiskiem | |
5,0 | bardzo dobrze charakteryzuje systemy zarządzania środowiskiem | |
Z_1A_D1/11_W02 Zna instrumenty polityki ekologicznej | 2,0 | nie zna instrumentów polityki ekologicznej |
3,0 | bardzo słabo zna instrumenty polityki ekologicznej | |
3,5 | słabo zna instrumenty polityki ekologicznej | |
4,0 | dobrze zna instrumenty polityki ekologicznej | |
4,5 | dość dobrze zna instrumenty polityki ekologicznej | |
5,0 | bardzo dobrze zna instrumenty polityki ekologicznej | |
Z_1A_D1/11_W03 Potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska | 2,0 | nie potrafi opisać działalności organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska |
3,0 | bardzo słabo potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska | |
3,5 | słabo potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska | |
4,0 | dobrze potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska | |
4,5 | dośc dobrze potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska | |
5,0 | bardzo dobrze potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska | |
Z_1A_D1/11_W04 Wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska | 2,0 | nie potrafi wyjaśnić działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska |
3,0 | bardzo słabo wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska | |
3,5 | słabo wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska | |
4,0 | dobrze wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska | |
4,5 | dość dobrze wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska | |
5,0 | bardzo dobrze wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D1/11_U01 Analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska | 2,0 | nie potrafi analizować znaczenia barier w ochronie środowiska |
3,0 | bardzo słabo analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska | |
3,5 | słabo analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska | |
4,0 | dobrze analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska | |
4,5 | dośc dobrze analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska | |
5,0 | bardzo dobrze analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska | |
Z_1A_D1/11_U02 Ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu | 2,0 | nie potrafi ocenić znaczenia ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu |
3,0 | bardzo słabo ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu | |
3,5 | słabo ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu | |
4,0 | dobrze ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu | |
4,5 | dośc dobrze ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu | |
5,0 | bardzo dobrze ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu | |
Z_1A_D1/11_U03 Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku | 2,0 | nie posiada umiejętności wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku |
3,0 | posiada bardzo słabe umiejętności wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku | |
3,5 | posiada słabą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku | |
4,0 | posiada dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku | |
4,5 | posiada dośc dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku | |
5,0 | posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku | |
Z_1A_D1/11_U04 Dyskutuje na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii | 2,0 | nie potrafi dyskutować na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii |
3,0 | bardzo słabo dyskutuje na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii | |
3,5 | słabo dyskutuje na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii | |
4,0 | dobrze potrafi dyskutować na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii | |
4,5 | dość umiejętnie dyskutuje na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii | |
5,0 | bardzo umiejetnie dyskutuje na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D1/11_K01 Dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku | 2,0 | nie dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku |
3,0 | bardzo słabo dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku | |
3,5 | słabo dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku | |
4,0 | chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku | |
4,5 | raczej chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku | |
5,0 | bardzo chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku | |
Z_1A_D1/11_K02 Zachowuje obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko | 2,0 | nie zachowuje obiektywizmu w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko |
3,0 | bardzo słabo potrafi zachować obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko | |
3,5 | słabo zachowuje obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko | |
4,0 | dobrze potrafi zachować obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko | |
4,5 | dość umiejętnie zachowuje obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko | |
5,0 | bardzo dobrze potrafi zachować obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko | |
Z_1A_D1/11_K03 Potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem | 2,0 | nie potrafi działać i podejmować decyzji na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem |
3,0 | bardzo słabo potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem | |
3,5 | słabo potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem | |
4,0 | dobrze potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem | |
4,5 | dość dobrze potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem | |
5,0 | bardzo dobrze potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem | |
Z_1A_D1/11_K04 Angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska | 2,0 | nie angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska |
3,0 | bardzo słabo angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska | |
3,5 | słabo angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska | |
4,0 | chętnie angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska | |
4,5 | dość chętnie angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska | |
5,0 | bardzo chętnie angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska |
Literatura podstawowa
- Nierzwicki W., Zarządzanie środowiskowe, PWE, Warszawa, 2006
- Cieciura M.,Czaja-Cieszyńska H., Filipiak B.,Niewęgłowski A., Szczypa P., Rachunek kosztów w ochronie środowiska, CeDeWu, Warszawa, 2010
- Zbierska J. (red.), Zrównoważone gospodarowanie energią i odpadami w aspekcie zmian klimatu, Wydawnictwo Uniewrsytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2008
Literatura dodatkowa
- Beck C.H., Leksykon ochrony środowiska, Wyd. C.H.Beck, 2009
- Lipiński A.:, Podstawy prawne ochrony środowiska, Wyd. Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2010