Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)

Sylabus przedmiotu Dywersyfikacja produktu w kryzysie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dywersyfikacja produktu w kryzysie
Specjalność Zarządzanie w kryzysie
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Mazur <Rafal.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ogólna wiedza z zakresu podstaw marketingu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z objawami wskazującymi że przedsiębiorstwo jest w sytuacji kryzysowej
C-2Zapoznanie studentów z isotą i rodzajami dywersyfikacji produktów
C-3Uswiadomienie potrzeby tworzenia nowych produktów
C-4Zapoznanie ze strategiami dywersyfikacji
C-5Zapoznanie z technikami foresightu jako sposobu przewidywania kierunków rozwoju

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Charakterystyka przedsiębiorstwa w kryzysie2
T-K-2Istota dywersyfikacji produktów2
T-K-3Rodzaje dywersyfikacji produktów2
T-K-4Nowe produkty i usługi w przedsiębiorstwie3
T-K-5Determinanty kreowania nowych produktów i usług3
T-K-6Strategia dywersyfikacji3
T-K-7Foresight jako proces przewidywania kierunków rozwoju3
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach18
A-K-2przygotowanie studium przypadku22
A-K-3przygotowanie się do zaliczenia, studiowanie literatury20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda sytuacyjna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z kolokwium
S-2Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowywania studium przypadku
S-3Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-4Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-5Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń (średnia z wszystkich ocen formujących)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D6/03_W01
Student posiada wiedzę z zakresu istoty i rodzajów dywersyfikacji produktów
Z_1A_W13C-1, C-2T-K-1, T-K-2, T-K-3M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D6/03_U01
Posiada umiejętność stosowania strategii dywersyfikacji
Z_1A_U06C-4, C-5T-K-7, T-K-5, T-K-6M-1, M-3S-3, S-2
Z_1A_D6/03_U02
Student potrafi organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U03C-3, C-4T-K-7, T-K-5, T-K-6, T-K-4M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D6/03_K01
Student potrafi pracować w grupie
Z_1A_K01C-3, C-4, C-5T-K-3, T-K-7, T-K-5, T-K-6, T-K-4M-2, M-3S-4, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D6/03_W01
Student posiada wiedzę z zakresu istoty i rodzajów dywersyfikacji produktów
2,0nie opanował
3,0Student wie na czym polega dywersyfikacja produktów
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Student wie na czym polega dywersyfikacja produktów oraz zna jej rodzaje
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D6/03_U01
Posiada umiejętność stosowania strategii dywersyfikacji
2,0nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5Student wykorzystuje podstawowe założenia strategii dywersyfikacji
4,0Opanował w stopniu dobrym
4,5Student umiejętnie korzysta ze założeń strategii dywersyfikacji
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym
Z_1A_D6/03_U02
Student potrafi organizować pracę własną i zespołu
2,0Nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Student potrafi organizować pracę własną
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Student potrafi organizować pracę własną oraz całego zespołu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D6/03_K01
Student potrafi pracować w grupie
2,0Nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi pracować w grupie
4,0Opanował w stopniu dobrym
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Sosnowska A., Zarządzanie nowym produktem, SGH, Warszawa, 2010
  2. Larkin J., Regester M., Zarządzanie kryzysem, PWE, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Zajączkowski M., Podstawy innowatyki i ochrony własności intelektualnej, Lega, Szczecin, 2005

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Charakterystyka przedsiębiorstwa w kryzysie2
T-K-2Istota dywersyfikacji produktów2
T-K-3Rodzaje dywersyfikacji produktów2
T-K-4Nowe produkty i usługi w przedsiębiorstwie3
T-K-5Determinanty kreowania nowych produktów i usług3
T-K-6Strategia dywersyfikacji3
T-K-7Foresight jako proces przewidywania kierunków rozwoju3
18

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach18
A-K-2przygotowanie studium przypadku22
A-K-3przygotowanie się do zaliczenia, studiowanie literatury20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D6/03_W01Student posiada wiedzę z zakresu istoty i rodzajów dywersyfikacji produktów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W13Identyfikuje czynniki oraz analizuje ich wpływ na zmiany zachodzące w organizacjach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z objawami wskazującymi że przedsiębiorstwo jest w sytuacji kryzysowej
C-2Zapoznanie studentów z isotą i rodzajami dywersyfikacji produktów
Treści programoweT-K-1Charakterystyka przedsiębiorstwa w kryzysie
T-K-2Istota dywersyfikacji produktów
T-K-3Rodzaje dywersyfikacji produktów
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie opanował
3,0Student wie na czym polega dywersyfikacja produktów
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Student wie na czym polega dywersyfikacja produktów oraz zna jej rodzaje
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D6/03_U01Posiada umiejętność stosowania strategii dywersyfikacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U06Posiada umiejętność efektywnego zarządzania zasobami organizacji
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie ze strategiami dywersyfikacji
C-5Zapoznanie z technikami foresightu jako sposobu przewidywania kierunków rozwoju
Treści programoweT-K-7Foresight jako proces przewidywania kierunków rozwoju
T-K-5Determinanty kreowania nowych produktów i usług
T-K-6Strategia dywersyfikacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-2Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowywania studium przypadku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5Student wykorzystuje podstawowe założenia strategii dywersyfikacji
4,0Opanował w stopniu dobrym
4,5Student umiejętnie korzysta ze założeń strategii dywersyfikacji
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D6/03_U02Student potrafi organizować pracę własną i zespołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U03Potrafi organizować pracę własną i zespołu
Cel przedmiotuC-3Uswiadomienie potrzeby tworzenia nowych produktów
C-4Zapoznanie ze strategiami dywersyfikacji
Treści programoweT-K-7Foresight jako proces przewidywania kierunków rozwoju
T-K-5Determinanty kreowania nowych produktów i usług
T-K-6Strategia dywersyfikacji
T-K-4Nowe produkty i usługi w przedsiębiorstwie
Metody nauczaniaM-3Metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Student potrafi organizować pracę własną
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Student potrafi organizować pracę własną oraz całego zespołu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D6/03_K01Student potrafi pracować w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-3Uswiadomienie potrzeby tworzenia nowych produktów
C-4Zapoznanie ze strategiami dywersyfikacji
C-5Zapoznanie z technikami foresightu jako sposobu przewidywania kierunków rozwoju
Treści programoweT-K-3Rodzaje dywersyfikacji produktów
T-K-7Foresight jako proces przewidywania kierunków rozwoju
T-K-5Determinanty kreowania nowych produktów i usług
T-K-6Strategia dywersyfikacji
T-K-4Nowe produkty i usługi w przedsiębiorstwie
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-3Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-2Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowywania studium przypadku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi pracować w grupie
4,0Opanował w stopniu dobrym
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym