Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)

Sylabus przedmiotu Sprawozdawczość w przedsiębiorstwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sprawozdawczość w przedsiębiorstwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 10 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Studenci posiadają wiedzę z zakresu podstaw rachunkowości
W-2Studenci posiadają wiedzę z rachunkowości finansowej przedsiębiorstw

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość formalno-prawnych zasad sprawozdawczości finansowej w przedsiębiorstwie
C-2Umiejętność identyfikacji podstawowych sprawozdań w zależności od specyfiki jednostki gospodarczej
C-3Umiejętnośc identyfikowania informacji źródłowej na potrzeby sporządzania sprawozdania finansowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wymogi formalno-organizacyjne rocznej sprawozdawczości finansowej1
T-P-2Bilans jako podstawa zamkniecia rocznego- zgromadzenie danych niezbędnych do sporządzenia bilansu wybranej jednostki2
T-P-3Rachunek zysków i strat (istota, budowa)- sporządzenie tego sprawozdania w wybranym wariancie dla określonej jednostki2
T-P-4Informacja dodatkowa- zgromadzenie informacji do sporządzenia wybranych, znaczących elementów tego sprawozdania2
T-P-5Sprawozdanie zarządu z działalności- projekty sprawozdania dla zarządu wybranych jednostek, kryteria doboru informacji do sporządzenia sprawozdania1
T-P-6Sprawozdania GUS-owskie- opracowanie wybranego sprawozdania1
T-P-7Metody sporzadzania i interpretacja rachunku przepływów pienieznych1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Przygotowanie się do zajęć26
A-P-2Przegląd literatury przedmiotu24
A-P-3Uczestnictwo w zajęciach10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłąd informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia - rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie sprawozdawczości

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Analiza i ocena pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O03_W01
Student zna elementy sprawozdania finansowego
Z_1A_W09, Z_1A_W08, Z_1A_W01C-1, C-2, C-3T-P-2, T-P-1, T-P-3M-1, M-3S-3
Z_1A_O03_W02
Student zna zasady ustalania wartości poszczególnym pozycji sprawozdań finansowych
Z_1A_W10, Z_1A_W03, Z_1A_W15C-2, C-3T-P-2, T-P-1, T-P-3M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O03_U01
Student potrafi sporządzić elementy składowe rocznego zamknięcia jednostki gospodarczej
Z_1A_U14, Z_1A_U13, Z_1A_U03, Z_1A_U21C-1, C-2, C-3T-P-2, T-P-3M-1, M-3, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O03_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane w trakcie zajęć
Z_1A_K08, Z_1A_K01, Z_1A_K04C-1, C-2T-P-2, T-P-1, T-P-3M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O03_W01
Student zna elementy sprawozdania finansowego
2,0Student nie zna podstawowych elementów składowych sprawozdań finansowych
3,0Student potrafi rozróżnić podstawowe elementy sprawozdań finansowych
3,5Student prezentuje syntetyczne wyniki podstawowych elementów sprawozdań finansowych
4,0Student potrafi zinterpretować syntetyczne wyniki sprawozdań finansowych
4,5Student potrafi zaprezentować i zinterpretować cząstkowe wyniki sprawozdań finansowych
5,0Student potrafi analizować syntetyczne i cząstkowe wyniki sprawozdań finansowych oraz dokonywać analiz porównawczych pomiędzy wynikami poszczeglnych sprawozdań
Z_1A_O03_W02
Student zna zasady ustalania wartości poszczególnym pozycji sprawozdań finansowych
2,0Student nie zna zasad ustalania wartości poszczególnych elementów sprawozdań finansowych
3,0Student zna podstawowe zasady ustalania wartości poszczególnych elementów sprawozdań finansowych
3,5Student potrafi samodzielnie ustalić wybrane czastkowe wartości sprawozdania finansowego
4,0Student samodzielnie potrafi ustalić i porównać wybrane cząstkowe wartości sprawozdania finansowego
4,5Student samodzielnie potrafi własciwie dobrać narzędzia do ustalenia i analizy określonych wartości sprawozdania finansowego
5,0Student samodzielnie potrafi dobrać i zastosować narzędzia do ustalenia i analizy wszystkich czastkowych i syntetycznych elementów sprawozdania finansowego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O03_U01
Student potrafi sporządzić elementy składowe rocznego zamknięcia jednostki gospodarczej
2,0Student nie potrafi sporządzić elementów składowych rocznego zamknięcia jednostki gospodarczej
3,0Student potrafi sporządzić bilans
3,5Student potrafi sporządzić bilans i rachunek zysków i strat
4,0Student potrafi sporządzić bilans, rachunek zysków i strat oraz informację dodatkową
4,5Student dobrze potrafi sporządzić sprawozdania finansowe jednostki oraz inne sprawozdania operacyjne.
5,0Student potrafi sporządzać sprawozdania finansowe jednostki, sprawozdania GUS i inne raporty operacyjne.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O03_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane w trakcie zajęć
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe
5,0Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości

Literatura podstawowa

  1. Gabrusewicz W., Kołaczyk Z., Bilans wartość poznawcza i analityczna, Difin, Warszawa, 2005
  2. Gos W., Sprawozdawczość finansowa w przedsiębiorstwie, Polska Akademia Rachunkowości, Warszawa, 2006
  3. Sierpinska M., Niedbała B., Controlling operacyjny w przedsiebiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Helin A., Sprawoadawczość finansowa według MSSF, C.H.Beck, Warszawa, 2006
  2. Świderska G.K., Więcław W., Sprawozdanie finansowe bez tajemnic, Difin, Warszawa, 2006

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wymogi formalno-organizacyjne rocznej sprawozdawczości finansowej1
T-P-2Bilans jako podstawa zamkniecia rocznego- zgromadzenie danych niezbędnych do sporządzenia bilansu wybranej jednostki2
T-P-3Rachunek zysków i strat (istota, budowa)- sporządzenie tego sprawozdania w wybranym wariancie dla określonej jednostki2
T-P-4Informacja dodatkowa- zgromadzenie informacji do sporządzenia wybranych, znaczących elementów tego sprawozdania2
T-P-5Sprawozdanie zarządu z działalności- projekty sprawozdania dla zarządu wybranych jednostek, kryteria doboru informacji do sporządzenia sprawozdania1
T-P-6Sprawozdania GUS-owskie- opracowanie wybranego sprawozdania1
T-P-7Metody sporzadzania i interpretacja rachunku przepływów pienieznych1
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Przygotowanie się do zajęć26
A-P-2Przegląd literatury przedmiotu24
A-P-3Uczestnictwo w zajęciach10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O03_W01Student zna elementy sprawozdania finansowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W09Posiada wiedzę o podstawowych metodach badawczych wykorzystywanych w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Z_1A_W08Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych i jest przygotowany do ich zastosowania w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_W01Ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Znajomość formalno-prawnych zasad sprawozdawczości finansowej w przedsiębiorstwie
C-2Umiejętność identyfikacji podstawowych sprawozdań w zależności od specyfiki jednostki gospodarczej
C-3Umiejętnośc identyfikowania informacji źródłowej na potrzeby sporządzania sprawozdania finansowego
Treści programoweT-P-2Bilans jako podstawa zamkniecia rocznego- zgromadzenie danych niezbędnych do sporządzenia bilansu wybranej jednostki
T-P-1Wymogi formalno-organizacyjne rocznej sprawozdawczości finansowej
T-P-3Rachunek zysków i strat (istota, budowa)- sporządzenie tego sprawozdania w wybranym wariancie dla określonej jednostki
Metody nauczaniaM-1Wykłąd informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3Ćwiczenia - rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie sprawozdawczości
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych elementów składowych sprawozdań finansowych
3,0Student potrafi rozróżnić podstawowe elementy sprawozdań finansowych
3,5Student prezentuje syntetyczne wyniki podstawowych elementów sprawozdań finansowych
4,0Student potrafi zinterpretować syntetyczne wyniki sprawozdań finansowych
4,5Student potrafi zaprezentować i zinterpretować cząstkowe wyniki sprawozdań finansowych
5,0Student potrafi analizować syntetyczne i cząstkowe wyniki sprawozdań finansowych oraz dokonywać analiz porównawczych pomiędzy wynikami poszczeglnych sprawozdań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O03_W02Student zna zasady ustalania wartości poszczególnym pozycji sprawozdań finansowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W10Zna podstawowe regulacje prawne warunkujące działalność podmiotów gospodarczych
Z_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat mechanizmów funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją
Z_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystując wiedzę z zakresu zarządzania i ekonomii
Cel przedmiotuC-2Umiejętność identyfikacji podstawowych sprawozdań w zależności od specyfiki jednostki gospodarczej
C-3Umiejętnośc identyfikowania informacji źródłowej na potrzeby sporządzania sprawozdania finansowego
Treści programoweT-P-2Bilans jako podstawa zamkniecia rocznego- zgromadzenie danych niezbędnych do sporządzenia bilansu wybranej jednostki
T-P-1Wymogi formalno-organizacyjne rocznej sprawozdawczości finansowej
T-P-3Rachunek zysków i strat (istota, budowa)- sporządzenie tego sprawozdania w wybranym wariancie dla określonej jednostki
Metody nauczaniaM-1Wykłąd informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza i ocena pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-2Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad ustalania wartości poszczególnych elementów sprawozdań finansowych
3,0Student zna podstawowe zasady ustalania wartości poszczególnych elementów sprawozdań finansowych
3,5Student potrafi samodzielnie ustalić wybrane czastkowe wartości sprawozdania finansowego
4,0Student samodzielnie potrafi ustalić i porównać wybrane cząstkowe wartości sprawozdania finansowego
4,5Student samodzielnie potrafi własciwie dobrać narzędzia do ustalenia i analizy określonych wartości sprawozdania finansowego
5,0Student samodzielnie potrafi dobrać i zastosować narzędzia do ustalenia i analizy wszystkich czastkowych i syntetycznych elementów sprawozdania finansowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O03_U01Student potrafi sporządzić elementy składowe rocznego zamknięcia jednostki gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U14Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i zarządzania
Z_1A_U13Potrafi określić źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w zarządzaniu
Z_1A_U03Potrafi organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie doskonaląc nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1Znajomość formalno-prawnych zasad sprawozdawczości finansowej w przedsiębiorstwie
C-2Umiejętność identyfikacji podstawowych sprawozdań w zależności od specyfiki jednostki gospodarczej
C-3Umiejętnośc identyfikowania informacji źródłowej na potrzeby sporządzania sprawozdania finansowego
Treści programoweT-P-2Bilans jako podstawa zamkniecia rocznego- zgromadzenie danych niezbędnych do sporządzenia bilansu wybranej jednostki
T-P-3Rachunek zysków i strat (istota, budowa)- sporządzenie tego sprawozdania w wybranym wariancie dla określonej jednostki
Metody nauczaniaM-1Wykłąd informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3Ćwiczenia - rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie sprawozdawczości
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza i ocena pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-2Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sporządzić elementów składowych rocznego zamknięcia jednostki gospodarczej
3,0Student potrafi sporządzić bilans
3,5Student potrafi sporządzić bilans i rachunek zysków i strat
4,0Student potrafi sporządzić bilans, rachunek zysków i strat oraz informację dodatkową
4,5Student dobrze potrafi sporządzić sprawozdania finansowe jednostki oraz inne sprawozdania operacyjne.
5,0Student potrafi sporządzać sprawozdania finansowe jednostki, sprawozdania GUS i inne raporty operacyjne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O03_K01Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane w trakcie zajęć
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Z_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Z_1A_K04Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-1Znajomość formalno-prawnych zasad sprawozdawczości finansowej w przedsiębiorstwie
C-2Umiejętność identyfikacji podstawowych sprawozdań w zależności od specyfiki jednostki gospodarczej
Treści programoweT-P-2Bilans jako podstawa zamkniecia rocznego- zgromadzenie danych niezbędnych do sporządzenia bilansu wybranej jednostki
T-P-1Wymogi formalno-organizacyjne rocznej sprawozdawczości finansowej
T-P-3Rachunek zysków i strat (istota, budowa)- sporządzenie tego sprawozdania w wybranym wariancie dla określonej jednostki
Metody nauczaniaM-1Wykłąd informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3Ćwiczenia - rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie sprawozdawczości
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza i ocena pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe
5,0Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości