Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym
Sylabus przedmiotu Sprawozdawczość w przedsiębiorstwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sprawozdawczość w przedsiębiorstwie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomośc podstaw rachunkowości |
W-2 | Wiedza w zakresie rachunkowości finansowej przedsiębiorstw |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość formalno-prawnych zasad sprawozdawczości finansowej w przedsiębiorstwie |
C-2 | Umiejętność identyfikacji podstawowych sprawozdań w zależności od specyfiki jednostki gospodarczej |
C-3 | Umiejętnośc identyfikowania informacji źródłowej na potrzeby sporządzania sprawozdania finansowego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wymogi formalno-organizacyjne rocznej sprawozdawczości finansowej | 2 |
T-P-2 | Bilans jako podstawa zamkniecia rocznego- zgromadzenie danych niezbędnych do sporządzenia bilansu wybranej jednostki | 4 |
T-P-3 | Rachunek zysków i strat (istota, budowa)- sporządzenie tego sprawozdania w wybranym wariancie dla określonej jednostki | 4 |
T-P-4 | Informacja dodatkowa- zgromadzenie informacji do sporządzenia wybranych, znaczących elementów tego sprawozdania | 4 |
T-P-5 | Sprawozdanie zarządu z działalności- projekty sprawozdania dla zarządu wybranych jednostek, kryteria doboru informacji do sporządzenia sprawozdania | 4 |
T-P-6 | Sprawozdania GUS-owskie- opracowanie wybranego sprawozdania | 2 |
T-P-7 | Metody sporzadzania i interpretacja rachunku przepływów pienieznych | 3 |
T-P-8 | Sporzadzanie rachunku przepływów pienieznych - projekty na podstawie danych wybranych jednostek | 3 |
T-P-9 | Projekty sprawozdań finansowych wybranych podmiotów gospodarczych | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w formułowaniu założeń do projektu | 10 |
A-P-2 | Przygotowanie się do realizacji etapów projektu | 5 |
A-P-3 | Przegląd literatury przedmiotu | 5 |
A-P-4 | Wybór formy i prezentacja projektu | 10 |
A-P-5 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Objaśnienia dotyczące celów, struktury i efektów projektów z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna na temat zakresu i treści elementów sprawozdania finansowego |
M-3 | Ćwiczenia - rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie sprawozdawczości, sporządzanie i prezentacja projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Analiza i ocena pracy studentów podczas ćwiczeń |
S-2 | Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sporządzanie i prezentacja projektów sprawozdania finansowego dla wybranych jednostek |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O1_W01 Student zna elementy sprawozdania finansowego | Z_1A_W01, Z_1A_W08, Z_1A_W09 | — | C-2, C-3, C-1 | T-P-3, T-P-1, T-P-2, T-P-4 | M-1, M-3 | S-3 |
Z_1A_O1_W02 Student zna zasady ustalania wartości poszczególnym pozycji sprawozdań finansowych | Z_1A_W03, Z_1A_W10, Z_1A_W15 | — | C-2, C-3 | T-P-3, T-P-1, T-P-2, T-P-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O1_U01 Student potrafi sporządzić elementy składowe rocznego zamknięcia jednostki gospodarczej | Z_1A_U13, Z_1A_U14, Z_1A_U03, Z_1A_U21 | — | C-2, C-3, C-1 | T-P-3, T-P-5, T-P-2, T-P-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O1_K01 Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane w trakcie zajęć | Z_1A_K01, Z_1A_K04, Z_1A_K08 | — | C-2, C-1 | T-P-3, T-P-1, T-P-2, T-P-4 | M-1, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O1_W01 Student zna elementy sprawozdania finansowego | 2,0 | Student nie zna podstawowych elementów składowych sprawozdań finansowych |
3,0 | Student potrafi rozróżnić podstawowe elementy sprawozdań finansowych | |
3,5 | Student prezentuje syntetyczne wyniki podstawowych elementów sprawozdań finansowych | |
4,0 | Student potrafi zinterpretować syntetyczne wyniki sprawozdań finansowych | |
4,5 | Student potrafi zaprezentować i zinterpretować cząstkowe wyniki sprawozdań finansowych | |
5,0 | Student potrafi analizować syntetyczne i cząstkowe wyniki sprawozdań finansowych oraz dokonywać analiz porównawczych pomiędzy wynikami poszczeglnych sprawozdań | |
Z_1A_O1_W02 Student zna zasady ustalania wartości poszczególnym pozycji sprawozdań finansowych | 2,0 | Student nie zna zasad ustalania wartości poszczególnych elementów sprawozdań finansowych |
3,0 | Student zna podstawowe zasady ustalania wartości poszczególnych elementów sprawozdań finansowych | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie ustalić wybrane czastkowe wartości sprawozdania finansowego | |
4,0 | Student samodzielnie potrafi ustalić i porównać wybrane cząstkowe wartości sprawozdania finansowego | |
4,5 | Student samodzielnie potrafi własciwie dobrać narzędzia do ustalenia i analizy określonych wartości sprawozdania finansowego | |
5,0 | Student samodzielnie potrafi dobrać i zastosować narzędzia do ustalenia i analizy wszystkich czastkowych i syntetycznych elementów sprawozdania finansowego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O1_U01 Student potrafi sporządzić elementy składowe rocznego zamknięcia jednostki gospodarczej | 2,0 | Student nie potrafi sporządzić elementów składowych rocznego zamknięcia jednostki gospodarczej |
3,0 | Student potrafi sporządzić bilans | |
3,5 | Student potrafi sporządzić bilans i rachunek zysków i strat | |
4,0 | Student potrafi sporządzić bilans, rachunek zysków i strat oraz informację dodatkową | |
4,5 | Student dobrze potrafi sporządzić sprawozdania finansowe jednostki oraz inne sprawozdania operacyjne. | |
5,0 | Student potrafi sporządzać sprawozdania finansowe jednostki, sprawozdania GUS i inne raporty operacyjne. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O1_K01 Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane w trakcie zajęć | 2,0 | Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć |
3,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć | |
3,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe | |
4,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe | |
4,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe | |
5,0 | Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości |
Literatura podstawowa
- Gabrusewicz W., Kołaczyk Z., Bilans wartość poznawcza i analityczna, Difin, Warszawa, 2005
- Gos W., Sprawozdawczość finansowa przedsiębiorstw, Polska Akademia Rachunkowości, Warszawa, 2006
- Sierpinska M., Niedbała B., Controlling operacyjny w przedsiebiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Helin A., Sprawozdanie finansowe według MSSF, C.H.Beck, Warszawa, 2006
- Świderska G.K., Więcław W., Sprawozdanie finansowe bez tajemnic, Difin, Warszawa, 2006