Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Rachunkowość zarządcza
Sylabus przedmiotu Doskonalenie i rozwój kadr:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Doskonalenie i rozwój kadr | ||
Specjalność | Zarządzanie zasobami ludzkimi | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z zakresu zachowań ludzi w organizacjach, zarządzania organizacjami i zarządzania zasobami ludzkimi |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką rozwoju zasobów ludzkich |
C-2 | Przygotowanie studentów do opracowania procesu szkoleniowego w organizacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe zagadnienia związane z rozwojem i uczeniem się zasobów ludzkich | 3 |
T-W-2 | Psychologiczne czynniki sprzyjające uczeniu się | 3 |
T-W-3 | Proces grupowy w uczeniu się | 3 |
T-W-4 | Warsztat trenerski | 3 |
T-W-5 | Proces szkolenia | 3 |
T-W-6 | Rozpoznanie i analiza potrzeb szkoleniowych | 6 |
T-W-7 | Program szkolenia | 6 |
T-W-8 | Metody i techniki szkoleniowe | 12 |
T-W-9 | Ocena szkolenia | 3 |
T-W-10 | Kształcenie ustawiczne w przedsiębiorstwach | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-W-2 | Przygotowanie do wykładów konwersatoryjnych | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 42 |
A-W-4 | Uczestnictwo w egzaminie | 3 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania do dyskusji |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D11/4_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować czynniki sprzyjające uczeniu się oraz bariery uczenia się | Z_1A_W05, Z_1A_W06, Z_1A_W11 | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Z_1A_D11/4_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wyjaśnić przebieg procesu szkoleniowego | Z_1A_W05, Z_1A_W06, Z_1A_W11 | — | C-2 | T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D11/4_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie wykorzystać podstawowe techniki szkoleniowe | Z_1A_U01, Z_1A_U06, Z_1A_U09, Z_1A_U10 | — | C-2 | T-W-8 | M-2 | S-1 |
Z_1A_D11/4_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie przygotować program szkoleniowy | Z_1A_U06, Z_1A_U08, Z_1A_U09 | — | C-2 | T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-6 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D11/4_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest zorientowany na uczenie się przez całe życie i podnoszenie kwalifikacji | Z_1A_K03, Z_1A_K09 | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-10, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D11/4_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować czynniki sprzyjające uczeniu się oraz bariery uczenia się | 2,0 | Student nie potrafi wymienić i opisać podstawowych determinant i barier uczenia się |
3,0 | Student potrafi wskazać i wytłumaczyć wpływ kilku poznanych czynników sprzyjających uczeniu się i barier uczenia się | |
3,5 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować powierzchownie wszystkie z poznanych czynników sprzyjających uczeniu się i barier uczenia się | |
4,0 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować dokładnie wszystkie z poznanych czynników sprzyjających uczeniu się i barier uczenia się | |
4,5 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować szczegółowo wszystkie z poznanych czynników sprzyjających uczeniu się, dokonać ich klasyfikacji i opisać bariery uczenia się | |
5,0 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować szczegółowo wszystkie z poznanych czynników sprzyjających uczeniu się, dokonać ich klasyfikacji i opisać bariery uczenia się wraz ze sposobami ich eliminacji | |
Z_1A_D11/4_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wyjaśnić przebieg procesu szkoleniowego | 2,0 | Student nie wie, w jaki sposób przebiega proces szkoleniowy w organizacji oraz nie potrafi scharakteryzować żadnego z jego etapów |
3,0 | Student potrafi wskazać na główne etapy procesu szkoleniowego i w sposób powierzchowny scharakteryzować niektóre z nich | |
3,5 | Student potrafi opisać w sposób ogólny wszystkie etapy procesu szkoleniowego oraz zna jego przebieg | |
4,0 | Student potrafi opisać dokładnie wszystkie etapy procesu szkoleniowego oraz zna jego przebieg | |
4,5 | Student potrafi opisać dokładnie wszystkie etapy procesu szkoleniowego, zna jego przebieg oraz poznane metody i techniki szkoleniowe | |
5,0 | Student potrafi opisać dokładnie wszystkie etapy procesu szkoleniowego, zna jego przebieg oraz poznane metody i techniki wykorzystywane w poszczególnych jego etapach |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D11/4_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie wykorzystać podstawowe techniki szkoleniowe | 2,0 | Student nie umie stosować żadnej z poznanych technik szkoleniowych |
3,0 | Student potrafi zaplanować uczenie się przy użyciu najczęściej stosowanych technik szkoleniowych | |
3,5 | Student umie zastosować wszystkie z poznanych technik szkoleniowych w procesie uczenia się | |
4,0 | Student umie zastosować wszystkie z poznanych technik szkoleniowych oraz dokonać analizy ograniczeń ich stosowania | |
4,5 | Student umie zastosować wszystkie z poznanych technik szkoleniowych, dokonać analizy ograniczeń ich stosowania oraz łączyć je ze sobą | |
5,0 | Student potrafi stosować wszystkie z poznanych technik szkoleniowych, łączyć je ze sobą, dokonać analizy ich ograniczeń oraz rozwiązywać problemy związane z ich wdrażaniem | |
Z_1A_D11/4_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie przygotować program szkoleniowy | 2,0 | Student nie potrafi stworzyć planu i programu szkoleniowego |
3,0 | Student umie stworzyć jedynie ogólny plan szkoleniowy | |
3,5 | Student potrafi stworzyć ogólny plan szkoleniowy oraz opracować program szkolenia | |
4,0 | Student potrafi stworzyć dokładny plan szkoleniowy oraz opracować program szkolenia | |
4,5 | Student potrafi stworzyć dokładny plan szkoleniowy oraz opracować program szkolenia oraz uzasadnić działania podejmowane w poszczególnych jego etapach | |
5,0 | Student potrafi stworzyć dokładny plan szkoleniowy oraz opracować program szkolenia, uzasadnić działania podejmowane w poszczególnych jego etapach i wskazać jego ograniczenia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D11/4_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest zorientowany na uczenie się przez całe życie i podnoszenie kwalifikacji | 2,0 | Student nie posiada aktywnej postawy do poszukiwania, zrozumienia i utrwalania treści na realizowanych zajęciach |
3,0 | Student jedynie w minimalnym stopniu jest otwarty na poszukiwanie i uzupełnianie wiedzy z zakresu prowadzonej tematyki na przedmiocie | |
3,5 | Student jest otwarty na przyswajanie nowych treści i ich uzpełnianie w trakcie rezlizowanych zajęć | |
4,0 | Student prezentuje aktywną postawę w poszukiwaniu informacji na temat zagadnień rezliwanych na przedmiocie jest zdolny do przeprowadzenia analiz samodzielnie wyszukanych informacji oraz potrafi wyrażać własne oceny | |
4,5 | Student prezentuje aktywną postawę w poszukiwaniu i samodzielnym rozumieniu pozyskanej wiedzy poza uzyskaną w trakcie realizowanych zajęć, jest zdolny do wyrażania własnych ocen na temat przyswojonych zagadnień oraz cechuje się dbałością o szczegóły | |
5,0 | Student jest zdeterminowany do poszukiwania i przyswojenia nowych informacji na temat zagadnień poruszanych na przedmiocie, wyraża własne oceny na temat pozyskanej wiedzy, dba o szczegóły oraz zachęca innych uświadamiając im, jak duże znaczenie ma proces uczenia się przez całe życie |
Literatura podstawowa
- Silberman M., Auerbach C., Metody aktywizujące w szkoleniach, Wolters Kluwer, Kraków, 2004
- Łaguna M., Fortuna P., Przygotowanie szkolenia czyli jak dobry początek prowadzi do sukcesu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2009
- Suchar M., Kariera i rozwój zawodowy, ODDK Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, 2009
- Rae L., Planowanie i projektowanie szkoleń, Wolters Kluwer, Kraków, 2015, IV
- Mayo A., Kształtowanie strategii szkoleń i rozwoju pracowników, Wolters Kluwer, Kraków, 2002
- Oczkowska R., Bukowska U. (red.), Rozwój zasobów ludzkich organizacji, Difin, Warszawa, 2014
- Sidor-Rządkowska M. (red.), Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków, Wolters Kluwer SA, Warszawa, 2009
- Mitoraj-Jaroszek M., Zarządzanie rozwojem pracowników, Wydawnictwo Helion ( one press ), Gliwice, 2014
Literatura dodatkowa
- James A. Cannon, Rita McGee, Zarządzanie talentami i planowanie ścieżek karier, Wolters Kluwer SA, Warszawa, 2015
- Sidor-Rządkowska M., Coaching, Wolters Kluwer, Kraków, 2009
- Bramley P., Ocena efektywności szkoleń, Wolters Kluwer, Kraków, 2007